پنجشنبه, ۲۸ تیر, ۱۴۰۳ / 18 July, 2024
مجله ویستا

ذهنیت دیگران را چگونه باید اصلاح کرد


ذهنیت دیگران را چگونه باید اصلاح کرد

تبلیغات منفی علیه ایران , موضوع جدیدی نیست و از دیرباز دشمنان به بهانه های مختلف کینه این آب و خاک را به دل گرفته و بر آن تاخته اند

خشک‌ و لم‌ یزرع‌، تحت‌ تاثیر مذهب‌، مردم‌ خشن‌ و خیابان‌های‌ مملو از صحنه‌های‌ درگیری‌، شلاق‌ و اعدام‌ با دولتی‌ سختگیر، حامی‌ تروریسم‌ و به‌ دنبال‌ سلاح‌ کشتار جمعی‌ و در یک‌ کلمه‌ سرزمین‌ وحشتناکی‌ که‌ در سفر به‌ آن‌ شانس‌ بازگشت‌ سالم‌ بسیار اندک‌ است‌.

این‌ تصویری‌ است‌ که‌ رسانه‌های‌ غربی‌ از ایران‌، در ذهن‌ مردم‌ مغرب‌ زمین‌ ایجاد کرده‌اند.

می‌دانیم‌ تبلیغات‌ منفی‌ علیه‌ ایران‌، موضوع‌ جدیدی‌ نیست‌ و از دیرباز دشمنان‌ به‌ بهانه‌های‌ مختلف‌ کینه‌ این‌ آب‌ و خاک‌ را به‌ دل‌ گرفته‌ و بر آن‌ تاخته‌اند.

از هرودت‌ به‌ اصطلاح‌ پدر تاریخ‌ دروغ‌پرداز تا رسانه‌های‌ جهانی‌ امروزی‌، مغرب‌ زمین‌ به‌ عناوین‌ مختلف‌ سعی‌ در کریه‌ جلوه‌ دادن‌ چهره‌ ایران‌ داشته‌ است‌.

ایرانیان‌ که‌ در گذشته‌ از خرابه‌های‌ آکروپولیس‌ یونان‌ دیدن‌ کرده‌اند نقل‌ می‌کنند دراین‌ محل‌ روزی‌ دوبار بعد از اجرای‌ نمایش‌ نور و موسیقی‌، گوینده‌یی‌ می‌گوید و «ایرانیان‌ بربر صفت‌ این‌ بنای‌ باشکوه‌ را ویران‌ کردند.»

یعنی‌ جهانگردان‌ بی‌شماری‌ از سراسر جهان‌ روزی‌ دوبار می‌شنوند که‌ ایرانیان‌ بربر صفتند.نمی‌دانم‌ این‌ برنامه‌ همچنان‌ ادامه‌ دارد یا نه‌ اما بدون‌ شک‌ نظایر بسیاری‌ برای‌ آن‌ در گوشه‌ و کنار جهان‌ می‌توان‌ یافت‌.

انتشار کتبی‌ مانند حاجی‌ بابااصفهانی‌، بدون‌ دخترم‌ هرگز، ساخت‌ فیلم‌هایی‌ مانند شیرین‌وحشی‌ و نظایر آن‌ در همین‌ راستا ارزیابی‌ می‌شوند.

اما از سوی‌ دیگر ادوار تاریخی‌، دوران‌ بعد از انقلاب‌ اسلامی‌ یک‌ استثنای‌ عجیب‌ به‌ شمار می‌رود.

چرا که‌ با پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ دنیا به‌ یکباره‌ ایران‌ را دشمن‌ خطرناکی‌ انگاشت‌ و برای‌ اولین‌ بار بعد از جنگ‌ جهانی‌ دوم‌ هر دو بلوک‌ متخاصم‌ بر ضد آن‌ هم‌ قسم‌ شدند. با سقوط‌ شوروی‌ و بلوک‌ شرق‌، امپراتوری‌ رسانه‌یی‌ غرب‌ به‌ طرز بی‌سابقه‌یی‌ بر دنیا تسلط‌ یافته‌ است‌ ودر عین‌ حال‌ نباید از نظر دور داشت‌ که‌ علی‌رغم‌ سخنانی‌ که‌ دربهره‌ عصر اطلاعات‌ و جریان‌ شفاف‌ اطلاعات‌ گفته‌ می‌شود عامه‌ مردم‌ دنیا در غفلت‌ شگرفی‌ بسر می‌برند.

این‌ بی‌خبری‌ و سطحی‌نگری‌ و آنچه‌ که‌ از آن‌ به‌ عنوان‌ عوام‌ مدرن‌ یاد می‌شود در فلان‌ روستای‌ دور افتاده‌ آفریقا یا آسیا نیست‌. شهروند تحصیلکرده‌ لندنی‌ یا نیویورکی‌ از دنیا آن‌ می‌داند که‌ توسط‌ BBC یا CNN به‌ خورد او داده‌ می‌شود و در این‌ مورد بین‌ شهروندان‌ عرب‌، ژاپنی‌، گرجستانی‌ و نیجریه‌یی‌ استثنایی‌ وجود ندارد.

درصد زیادی‌ از مردم‌ امریکا و اروپا شاید نام‌ وزیر کشاورزی‌ کشور خود را نیز ندانند اما ایران‌ را کشور خطرناک‌ و حامی‌ ترورسیم‌ می‌دانند.

●در دنیا چه‌ اتفاقی‌ افتاده‌ است‌؟

آذر ماه‌ در تهران‌ سمیناری‌ با عنوان‌ تحقیقات‌ روابط‌ عمومی‌ و افکارسنجی‌ برگزار شد و در آن‌ یکی‌ از سخنرانان‌ خارجی‌ (استاد دانشگاه‌ مونیخ‌) از نظرسنجی‌یی‌ سخن‌ گفت‌ که‌ در دانشگاه‌ مونیخ‌ انجام‌ پذیرفته‌ است‌.

از دانشجویان‌ آلمانی‌ درباره‌ ایران‌ پرسیده‌اند، اکثریت‌ هیچ‌ نمی‌دانسته‌اند و کسانی‌ که‌ پاسخ‌ داده‌اند ایران‌ را کشوری‌ دارای‌ نفت‌ و گاز و فرش‌ ولی‌ با دولتی‌ حامی‌ تروریسم‌ و منزوی‌ می‌دانند که‌ به‌ دنبال‌ ساخت‌ سلاح‌ هسته‌یی‌ است‌. بدون‌ صنعت‌ و اقتصاد مناسب‌، دارای‌ روابط‌ خصمانه‌ با دنیا و تحت‌ تاثیر شدید قوانین‌ سختگیرانه‌ اسلامی‌ که‌ هیچ‌ جاذبه‌ توریستی‌ ندارد و اصولا امنیتی‌ در سفر به‌ این‌ کشور وجود ندارد.

در یک‌ پایش‌ رسانه‌یی‌ در کشور رومانی‌ و در یک‌ دوره‌ زمانی‌ تقریبا یک‌ ساله‌ بیش‌ از ۳۰۰ مقاله‌ در نشریات‌ این‌ کشور درباره‌ ایران‌ به‌ چاپ‌ رسیده‌ است‌ که‌ عموما شامل‌ موارد پیش‌ گفته‌ بوده‌ و هیچ‌ مورد مثبتی‌ در آن‌ دیده‌ نمی‌شود.

دیگر پرده‌ از این‌ راز برون‌ افتاده‌ است‌ که‌ ما با مشکل‌ ذهنیت‌ دیگران‌ در مورد کشور خود روبرو هستیم‌.

واقعیات‌ را می‌ توان‌ نادیده‌ انگاشت‌، اما تاثیری‌گذاری‌ آنها را بر تسهیل‌ یا دشوار نمودن‌ تامین‌ منافع‌ ملی‌ نمی‌توان‌ انکار کرد. واقعیت‌ را می‌توان‌ انکار کرد، اما تحت‌ هیچ‌ شرایطی‌ این‌ امکان‌ وجود ندارد که‌ تاثیرگذاری‌ شدید آنها بر شکل‌ دادن‌ به‌ انزوای‌ جهانی‌ یا جهت‌ دادن‌ به‌ انگاره‌های‌ بین‌المللی‌ را نادیده‌ انگاشت‌.

کشورهای‌ مطرح‌ در نظام‌ بین‌الملل‌ این‌ باور را دارند که‌ آنچه‌ باعث‌ اعتبار جهانی‌ آنان‌ می‌شود، تصویر و وجهه‌ آنان‌ در اذهان‌ و افکار عمومی‌ جهان‌ است‌.

به‌ نظر می‌رسد در شرایط‌ فعلی‌ روابط‌ عمومی‌ سهل‌الوصول‌ترین‌ راه‌ برای‌ اصلاح‌ تصویر ساخته‌ شده‌ از ایران‌ در اذهان‌ عمومی‌ جهان‌ باشد.

و راهکار آن‌ ایجاد نظم‌ ارتباطی‌ جدی‌ و شفاف‌، تولید فراورده‌های‌ خبری‌ و فرهنگی‌ و علمی‌، اطلاع‌یابی‌ و گزارش‌ واقعیت‌ها، تامین‌ نیروی‌ انسانی‌ ورزیده‌ و خبره‌، ارایه‌ اطلاعات‌ صحیح‌ و به‌ هنگام‌، استفاده‌ صحیح‌ از فناوری‌های‌ ارتباطی‌ و ابزارهای‌ ارسال‌ پیام‌، شبکه‌های‌ اطلاع‌رسانی‌ و ترمیم‌ مدیریت‌ ارتباطی‌ کشور است‌. باید به‌ جامعه‌ روابط‌ عمومی‌ کشور اجازه‌ داد بدون‌ هیچگونه‌ محدودیت‌ به‌ فعالیت‌های‌ ارتباطی‌ و اطلاع‌رسانی‌ بپردازند و دستیابی‌ به‌ این‌ هدف‌ جز باجدی‌سازی‌ نظام‌ ارتباطی‌ و اطلاع‌رسانی‌ در قالب‌ سیاست‌های‌ منطقی‌ و علمی‌، عملی‌ نخواهد شد.

نسل‌ جدید روابط‌ عمومی‌ با درک‌ شرایط‌ حساس‌ کشور در عرصه‌های‌ جهانی‌ پیشنهاد می‌دهد یک‌ نظام‌ اطلاع‌رسانی‌ جدی‌ در چارچوب‌ استاندارهای‌ حرفه‌یی‌ جهت‌ پایش‌ افکار عمومی‌ جهانی‌ و اتخاذ سیاست‌های‌ هماهنگ‌، دقیق‌ و حساب‌ شده‌ برای‌ اصلاح‌ تصویر موجود تاسیس‌ شود. این‌ نظام‌ با هماهنگی‌ و همکاری‌ جدی‌ و مستمر دولت‌ ایجاد می‌شود و باید بتواند با قدرت‌ به‌ وظایف‌ حرفه‌یی‌ خود عمل‌ کند و از همراهی‌ تمامی‌ ارکان‌ تصمیم‌گیری‌ و اجرایی‌ حاکمیت‌ ملی‌ در زمینه‌ روابط‌ بین‌المللی‌ برخوردار باشد.

به‌ امید سربلندی‌ و سرافرازی‌ ایران‌ عزیز در تمامی‌ عرصه‌های‌ جهانی‌ غلامرضا مرحبا