چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
روشنفکری دینی چیست روشنفکر دینی کیست
آگوستین قدیس در کتاب اعترافات خود میگوید: سختترین پرسش در باب مفاهیمی است که گویی همگان پاسخ آن را میدانند؛ مفاهیمی نظیر عدالت، آزادی. شاید مفهوم «روشنفکری دینی» نیز به سبب گذر از مسیر تجربهمند اندیشههای سودانگار و متعارض در زمره چنین مفاهیمی جای گرفته باشد. در تفسیر و آشکار ساختن هر موضوعی، نخست باید نوع نگرش به آن سوژه را مشخص کرد. چرا که هر دیدگاه از رویکرد همان منظر حاصل میشود و مسلما پیشفهمها، اصول موضوعی و عوامل پدیدآورنده خاص خود را میطلبد. از این رو لازم به ذکر است که رویکرد حاضر در تبیین مقدمات مفهوم مذکور تنها از خاستگاه نگرش تاریخی-انتقادی بیان خواهد شد.
۱) روشنفکر دینی چیست؟ بهتر است به جای پرسش از چیستی روشنفکر دینی، بپرسیم روشنفکر دینی چه هست تا به این شکل مبنای پرسش را از چیستی مفهوم ساری به پرسش از هستندگی و چگونگی به بار نشستن آن مفهوم انتقال دهیم. شاید به این صورت بتوان در تحلیل انطباعات با واسطه از برانگیختگیهای معنایی ترکیب مزبور جلوگیری کرد؛ چراکه در پیشامد نقصان تعارض واژگان «روشنفکری» و «دینی» و در نشر مفاهیم ترکیبی و انتخابی، با وجود عدم انطباق تصور مفهومی با خطوط رایج، برخی سعی بر دیکته همان مفهومها بر اذهان دیگری دارند که مسلما محصول چنین فضای نسبی و تکثرگرای مفاهیم، ناسازگاری و گاه نزاع خواهد بود. به این باب محل بحث سطور پیش رو با توجه به ساختار مفهومی واژگان ترکیب مذکور، پرسش از تحقق مفهومی تحت عنوان روشنفکری دینی است و اینکه آیا روشنفکر دینی میتواند نسبتی با دین و عقلانیت انتقادی داشته باشد؟
۲) بسیاری از بانیان جریان مزبور، در تبیین و تکوین مفهوم «روشنفکری دینی» بسیار شتابزده و به طرز ناکارآمدی کوشیدهاند تا احتمال وقوع بحران برانگیختگی معنایی را به واسطه دو قید متنازع مهار کنند: نخست رهیافت همسانگرایی و هماهنگی میان دین و بنیان جهانشمول مدرنیته و دیگری رهیافت انتقادی و انتخابی به باستان (سنت) و مبانی مدرنیسم که متاسفانه نه منظور از چیستی همسانگرایی را کاملا مشخص کردهاند و نه حدود رویکرد انتقادی و گزینشی را ترسیم کردهاند. از این رو علیالاصول باید جایگاه روشنفکر دینی را به عنوان کسی که تفکر متجدد غرب را پذیرفته و سعی در سازگاری و هماهنگی مفاهیم و اندیشههای دینی با فرهنگ مدرنیته غربی را دارد، در قامت یک «نئو سنتگرا» یا «اصلاحطلب دینی» شناخته و بپذیریم حتی اگر بسیاری از آنها خود را با چنین کسوتی بیگانه بدانند. با این حال احتمال تحقق روشنفکری دینی منوط به پذیرش دو تفکیک ساختارگرایانهای است که انکار هر یک از تمییزها مشروعیت و توان حضور این مفهوم را سلب خواهد کرد و مسلما هیچ جزیی قابل فروکاستن بر جزو دیگری نخواهد بود. به این باب از یکسو تفکیک میان ذات و عرض دین و از طرفی دیگر تفکیک میان صور اجتنابپذیر و اجتنابناپذیر مدرنیته، مقدمات حیات متعارض «روشنفکر دینی» را مهیا خواهد کرد که طبقهبندی پرمخاطرهای از کارنامه اجرایی خود نمایش خواهد داد.
۳ اگرچه روشنفکران دینی محاط به یک مخرج مشترک واحد هستند اما با این حال رفتار کار فکری آنان از گرایشها و الگوهای متغیری تبعیت میکند که در منطق مدرسی و شرعی آنها پارادایمها و انطباعات وابستهای را ترسیم خواهد کرد. از این رو شاهد طبقات متکثر نظری و تئوریک گفتمان روشنفکران دینی هستیم که در خطوط مقابل اصول شرع و روشنفکری ارگانیک ظاهر میشوند.
لایه نخست از طبقه مزبور به رفرمیستها و اصلاحطلبان دینی اطلاق میشود که منطق آنان بر منطق مدرسی و فلسفی استوار است مرحوم مطهری نماینده بارز این نسل است. اما طبقه بعدی بر خلاف اصلاحطلبان، با تاکید بر سنت دینی و روش فلسفی یونانی، به هیچ روی با نقد سنت دین موافق نیست از این رو در فاصله حداکثری با بنیان مدرنیته و در تکاپوی ارتباط میان دنیای کهن و اکنون است؛ سیدحسین نصر را به عنوان نماینده این گروه میشناسیم. دستهای دیگر با تمرکز بر منطق تئوریک غربی و ماهیت روششناختی دین، رهیافت معادلات همزیستی دین و مدرنیته را در بنیان آزادی و از مجرای علوم طبیعی پی گرفتند.
اما دیدگاه دیگر این طبقه برخلاف اندیشه پیشین بر اساس فلسفه علم و با تمرکز بر عرفان و آزادی، کمترین درگیری و تداخل مفهومی و مواجهه انتقادی را با غرب پیدا کرد؛ چراکه انتقاد آنان به جای بنیاد و ساختار مدرن بر مبنای اخلاق دنیای غرب بود. اما در لایه متاخر تقسیمبندی مزبور به هرمنوتسینهای تاریخمداری میرسیم که در تلاش بودند تا از محیط خارج، ارتباط سنت و دین را به وسیله خرد نقاد نوبنیاد تحلیل کنند تا از اینرو در فعلیت عملکرد استعلایی آنان هم شاهد نقد رادیکال بنیان مدرنیته باشیم و هم بنیان دین را در چالشی ساختاری نظاره کنیم که شبستری از سرآمدان طبقه مذکور است. البته لازم به ذکر است تنها به حکم فعلیت کار عقلی آنها است که طبقهبندی مزبور صورت پذیرفت اما با تمام این اوصاف تسامح تصنعی آنان هیچگاه نمیتواند تنها محاط به جامعه ایران باشد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست