دوشنبه, ۱۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 3 March, 2025
سرچشمه های مدیریت دانش ـ ارزش سرمایه و دارائی های دانش ـ دارائی های نامشهود شرکتها

● شناخت ارزش سرمایه و دارائی دانش در شرکتها
در عصر حاضر نیز اعتقاد در باره دارائی شرکت چه به شکل نیروی آموزش دیده یا مجموعه و شبکه های نرم افزاری ، ریشه در تفکر چند قرن گذشته در بحث ارزش سرمایه و نیروی کار دارد . بر اساس این نظریه ، فقط دارائی های ملموس ، سرمایه ای و مالی بهره وری نیروی انسانی را افزایش میدهند .
در نتیجه در شرکتها ، بهره وری در تولید فقط با معیار های بهره وری سرمایه و منابع مالی ، به طور مثال ؛ بازگشت دارائی یا بازگشت سرمایه سنجیده می شد . بازده یا مازاد سرمایه ، سود یا منفعت نامیده می شد .
در مدیریت کنونی در سطح دنیا اعتقاد بر این است که دانش و اطلاعات ، برای کاربرد بهتر سرمایه توسط نیروی انسانی ضرورت دارد ، در نتیجه پرداخت دستمزد بالاتر به نیروی انسانی مطرح می گردد .به همین دلیل ، این نحوه عمل باعث می گردد که موضوع منفعت از سرمایه و نیروی انسانی در نظر گرفته نشود.
نیروی انسانی فقط می تواند جبران مالی مناسب از کارکرد خود بدست آورد . حداکثر آنکه برای دریافت پاداش یا مزایا نیز بتواند مدعی شوند .
دلیل مذکور نه تنها موجب ایجاد دیدگاهی اشتباه می گردد بلکه داوری در باره ارزش کارکنان ، بجای آنکه به چگونگی سرعت کسب دانش مفید متوجه باشد ، به میزان مزد آنها متمایل خواهد شد . بهره وری نیروی انسانی یا نیروی کار را فقط با میزان مزد نمی سنجند . بهره وری سرمایه دانش در سر و مغز کارکنان وجود داشته و از آموزش مفید و تجارب حاصل در شرکت ، منتج می گردد .
● دانش و مهارت از دیدگاه فردی
برای آنکه ارزش نیروی انسانی مشخص تر بیان گردد ذکر مثالی لازم است . فرض کنید شرکتی یک کارشناس با معلومات اولیه با حقوق ومزایای پایه و مبنا در یک شرکت ، استخدام می شود .ده سال بعد ، همین شخص یک کارشناس یا یک مدیر می گردد که چهار برابر زمان استخدام ، حقوق و مزایا دریافت می کند . مدیریت شرکت این پرداخت چهار برابر را چگونه توجیه می کند ؟
دانش و اطلاعات خاص به وجود آمده در شرکت این تفاوت پرداخت قابل توجه را توجیه می کند . شرکت در حین این ۱۰سال هزینه های زیادی صرف کرده است تا شخص مورد نظر به صورتی کاراتر ، عملکرد داشته باشد . در سیستم مالی سنتی ، نشان دادن اینگونه هزینه ها بعنوان هزینه های مستقیم شرکت ، بسیار سخت است .
بخش مهمی از این هزینه ها بابت ؛ تامین امکانات اجرای کار ، مکالمات تلفنی ، استفاده از اینترنت ، خرید نرم افزار ، جبران خطا و اشتباه ، آموزش ونظایر آن صرف شده است . در صنعت و شرکتها عادی اینگونه هزینه ها را « بالاسری یا سربار » مینامند . ولی درحقیقت سهم عمده ای از اینگونه هزینه ها صرف ایجاد مجموعه و سرمایه دانش خاص شرکت شده است . اگر سازمان یا شرکتی پول خود را به صورتی صحیح خرج کند می تواند در شرکت یا سازمان ، ارزشی بسیار بیشتر از مخارج خود به وجود آورد . بدین ترتیب هر سازمان یا شرکت ، سرمایه گذاری خود را با کسب سرمایه دانش به صورت منافعی تدریجی ، بازیابی می کند .
از دیدگاه کارکنان نیز این هزینه ها با ارزش است زیرا کارکنان نیز به این امر واقفند که اگر خودشان می خواستند به سطح مهارت مورد نظر برسند ، بایستی هزینه های زیادی صرف می کردند .
اگر در عبارات بالا واژه « نرم افزار » را جایگزین واژه « دانش » کنیم آنگاه مفهوم واقعی و ارزش درست کلمه را بیان کرده ایم . از دیدگاه کارکنان و شرکت ، سیستم های نرم افزاری ظرفیت دانش را با نرخ بالاتری افزایش خواهند داد . اگر شرکتی برای افزایش ارزش و رشد و توسعه افراد سرمایه گذاری بیشتری نسبت به افزایش حقوق آنها بنماید آنگاه هر دو طرف سود خواهند برد . شرکت ها می توانند برای کارکنان ارزش افزوده ایجادکنند . کارکنان با کسب سرمایه دانش و مهارت درآمد بهتری خواهند داشت .
هزینه توسعه کارگران مطلع و دانشور بسیار بیشتر از تهیه دارائی های ثابت است و منافع آن هم بیشتر از آن نوع دارائی ها است . برای اغلب موسسات و شرکتها ، در زمانی نه چندان دور ، ارجحیت مدیریت سرمایه دانش و اطلاعات به عنوان مهمترین سرمایه و دارائی ، فرا خواهد رسید .
دانش و مهارت کارگران و کارکنان شرکتها در طول زندگی کاری ، یکی از عوامل مهم افزایش درآمد آنها می باشد . با کسب ارزش افزوده در دانش و مهارت ، درآمد دوره زندگی کاری یک فرد در کل ، حدود ۶۰% بیشتر خواهد شد . این مطلب نشانگر آنست که چرا باید کارکنان نسبت به افزایش دانش و توسعه فردی خود تلاش کنند تا نه فقط برای افزایش درآمد کارفرمای خود سعی نمایند بلکه در نهایت این امر ، موجب کسب درآمد بهتر برای خودش خواهد شد .
● ارزش دانش از دیدگاه شرکت ها
محاسبه ارزش افزوده مدیریت این امکان را به وجود می آورد که وضعیت و ارزش صاحبان دانش و مهارت ، مشخص می گردد . این افراد کسانی هستند که حامل سرمایه دانش اند . آنها کسانی هستندکه هر روز در حالیکه در حافظه و ذهن خود دانش و معلومات انباشته اند ، ممکن است زمانی محل کارخود را ترک کنند ، آنها مالک چیزهائی هستند که ساعات زیادی را صرف گفتن و شنیدن در باره آنها کرده اند بدون آنکه چیزی یا موضوع خاص و قابل ملموسی را به کارفرمای خود داده باشند . آنها حامل چیزی هستند که در مباحث کاری « فرهنگ سازمانی » نامیده می شود . ذهن و حافظه اینگونه افراد دارنده سهمی از سرمایه دانش شرکت است ، این امر در حقیقت آنها را سهامدار و شریک مهم ترین دارائی شرکت می سازد . هر یک از چنین شرکای سرمایه دانش ، در واقع در حد یک مدیر کار می کنند زیرا دریافت اطلاعات و کاربرد آن بخش از عملکرد و وظیفه مدیران است.
در اغلب شرکتها ، به طور متوسط یک سوم وقت کارکنان صرف کسب اطلاعاتی میشود که به تحویل کالا و خدمات به مشتریان ربط ندارد . کارکنان بخش مدیریتی و ستادی تقریبا تمام وقت خود را صرف اموری می کنند که مستقیما ارتباطی به تحویل کالا و خدمات ندارد . در شرکتهای تجاری بیشتر از ۲۵ درصد هزینه ها و در سازمانهای دولتی بیش از ۵۰ درصد هزینه ها در زمینه فعالیتهای کسب اطلاعات صرف می گردد که به عنوان هزینه های بالاسری مدیریتی ثبت می گردد .
در شرکتها ، اقداماتی مانند آموزش و صحبت و مذاکره و شنیدن مطالب مختلف ، هزینه دارد وگران تمام می شود و منافع شرکت را کاهش میدهد . ولی با افزایش بهره وری ، بهبود و سرعت عملکرد در نهایت هزینه های پرداخت شده ، از طریق سرمایه گذاری در دانش و مهارت افراد ، بازیافت خواهد شد .
● محاسبه سرمایه دانش
ارزش افزوده مدیریت نتیجه فعالیتهای مدیریتی است ، ارزش افزوده مدیریتی ارزش خالص اضافی اقتصادی است که شرکت بدست آورده است ، چون قبلا تدارک کننده ها ، سازمانهای محاسبه و دریافت کننده مالیات ، نیروی انسانی و همه سهامداران در باره آن محاسباتی داشته اند .
ایجاد ارزش افزوده مدیریتی چیزی است که به قانون بقا انرژی برمیگردد . طبق این قانون ، در دنیا بازده یا خروجی هیچ سیستمی نمی تواند بیشتر از ورودی سیستم باشد.
ارزش افزوده مدیریتی ظاهرا ناشی از عملکرد چیزی ناملموس در سیستم است که یک مفهوم ذهنی دارد . منبع خلق این انرژی سرمایه دانش و اطلاعات است . این مفهوم می تواند فقط به صورت غیر مستقیم با مشاهده چگونگی تولید ارزش افزوده مدیریتی ، به صورت مقداری بیان شود .
روش دیگر در نظر گرفتن این رویداد حدس و نتیجه گیری ارزش سرمایه دانش از مراحل منظم ایجاد و انجام کار است . اگر ارزش افزوده حاصل منافع بدست آمده از دانش و اطلاعات است آنگاه ارزش این بخش با تفکیک ارزش افزوده مدیریتی با در نظر گرفتن هزینه پرداخت شده بابت آن ، محاسبه می گردد .
تحقیق انجام شده در آمریکا در سال ۱۹۵۵ نشان داد که تقریبا ۷۰ درصد ارزش تجاری و ثبت شده شرکتها ، ارزش دارائی های ثابت آنها بوده است که حدود ۲/۱ تریلیون دلار می ارزیده است در حالیکه ارزش سهام آنها در بازار ۶/۴ تریلیون دلار بوده است .
در آمد ناشی از عملکرد مدیریت دانش و اطلاعات در جهان ، از ۳/۲ بیلیون دلار در سال ۲۰۰۰ به میزان ۶/۱۲ بیلیون دلار در سال ۲۰۰۵ افزایش یافته یا در حقیقت جهش نموده است ، یعنی متوسط رشد سالیانه ۷/۴۰ درصد داشته است .
این مطلب نشان دهنده وجود دارائی های نامشهود در سازمان ها و شرکتها می باشد و عموما دارائی و سرمایه دانش است که این دارائی ، نیاز به شناخت و درک بیشتری دارد.
● تلاشهای ارزش گذاری سرمایه دانش
بیش از دو دهه است که که در دنیا و در کشورهای مختلف تلاشهای زیادی می شود تا بتوانند روشهائی پیدا کنند که دارائی نامشهود دانش و معلومات را در گزارشهای مالی ثبت و منعکس نمایند . بعضی شرکتها سرمایه های فکری و دانائی را با تهیه و تنظیم مستندات نه به شکل معمول و پذیرفته شده مالی ، به عنوان دارائی محاسبه کردند . این امر با تهیه یک گزارش تکمیلی بدون ارتباط با تراز رسمی مالی ، آغاز شد .
این گزارش تکمیلی شامل ارزش گذاری عواملی مانند ؛ سیستم های کامپیوتری ، تجربه در زمینه فرایندهای کار ، علامت تجاری ، فهرست های مشتریان ، و یک ارزیابی از رقابت کارکنان می باشد .
ولی ارزش گذاری در مورد نرم افزارها ، علائم تجاری ، تجربه و دانش فنی کارکنان با مشکلاتی همراه بوده و قیمت گذاری این عوامل به عنوان یک دارائی دشواریهائی دارد .
مدیران و کارشناسان امروزه دریافته اند که هزینه های کسب دانش و اطلاعات و توان ایجاد منفعت از چنین دانش و اطلاعاتی به هم ارتباط زیادی ندارند .
ارزش دارائی های دانائی و فکری به روش به کارگیری آنها است و نه به هزینه های آنها. به عبارت دیگر وقتی این دارائی ها ارزش پیدا می کنند که مشتریان حاضر به استفاده از آنها بوده و برای پرداخت هزینه بابت آنها تمایل داشته باشند .
دارائی دانش زمانی در حسابهای مالی منعکس می شود که موضوع خرید شرکت یا ادغام دو شرکت مطرح می گردد . وقتی این گونه موضوعات مطرح باشد ، چنین دارائی ها با عبارت غیر توصیفی مشخص می شود . در نتیجه این دارائی ها با در نظر گرفتن استهلاک در حسابهای مالی به عنوان تجهیزات ملموس ثبت می شوند .
● خواص دارائی دانش و اطلاعات
دانش به عنوان یک دارائی غیر مشهود ، خواص مهمی دارد که دارائی های مشهود ندارند . اول ، اگر یک دارائی مادی یا فیزیکی ( هواپیما ، رایانه یا تجهیزات تولید ) ، برای کاری اختصاص یابد از آن دارائی در جای دیگر و به بصورت همزمان نمی توان استفاده کرد ، در حالیکه دانش این حالت را ندارد و می توان از آن به صورت همزمان در چند فعالیت استفاده برد و علاوه براین ، استهلاک یا فرسایش هم ندارد .
دوم ، در اغلب موارد بازده دارائی ها فیزیکی ، حالت کاهشی دارد ( منافع حاصل از کار یک سیستم فیزیکی در نوبت سوم در ۲۴ ساعت ، کم تر از نوبت اول است ) . درحالی که منافع و بازده دانش عموما روندی افزایشی دارد زیرا دانش حالت تجمعی دارد .
( لوازم کامپیوتری حاصل از دانش روز از تولیدات گذشته آن ارزان تر است ، پس فروش و منافع آن بیشتر خواهد شد .)
سوم ، دانش به صورت گسترده از بازخورد مثبت سود می برد . محصولی که با استفاده از دانش یک سازمان تولید می شود به سرعت در کل بازار قابل گسترش است به طور مثال تولیدات شبکه اینترنتی و کامپیوتر به سرعت در شبکه و بازار ، انتقال می یابد .
در بازار رقابتی و دانش محور امروزی ، دانش و مهارت کارکنان از عوامل مهم موفقیت است . شرکتها و سازمانها در دنیای کنونی از تجارب گسترده کارکنان در حیطه های مختلف معلومات ، روابط سازمانی و اجتماعی ، مهارت و دانش محوری کارکنان ، منافع زیادی می برند .
● سرمایه دانش و تراز مالی شرکتها
روش ها و مفاهیم موجود در حسابداری ، بودجه بندی و برنامه ریزی نسبت به هر چیزی که ماهیت دارائی فیزیکی و ملموس نداشته باشد ، حساسیت ندارند . تعجبی ندارد که تلاشهای گذشته برای محاسبه بهره وری « اطلاعات » با این موضوع مواجه می شد که بهره وری اطلاعات در بهره وری نیروی کار تلفیق شده است . حتی در عصر حاضر نیز روشهای حسابداری در حد روشهای ابتدائی گذشته درجا زده است . کافی است بخاطر آوریم که در عصر صنعتی شدن جوامع ، و تبدیل بدست آمدن درآمد و منافع از سیستم فئودالی و زمین به کسب سود از سرمایه ، بسیاری از معیارهای سنجش عملکرد و بهره وری تغییر پیدا کرد . وقتی که هزینه های کسب قابلیت های اطلاعات به تخصیص بودجه اختیاری خاتمه داد و موجب ایجاد ابزاری برای حصول سرمایه دانش گردید ، بسیاری از مواردی که به حساب موضوعات دیگر گذاشته می شد به عنوان کارائی سرمایه دانش منظور شد.
در حال حاضر ، از تجزیه و تحلیل ترازهای مالی شرکتها ، نتیجه تاثیر زیاد مدیریت اطلاعات بر کارائی شرکت مشخص می گردد . تبدیل منابع از منابع مالی به دارائی های اطلاعات محور ، روز به روز برجسته تر می شود .
غلبه دویست سال سرمایه مالی برای تعیین ارزش بازار شرکتها و موسسات ، حالا به تدریج به تاریخ می پیوندد . کاربرد رسمی ارزش و اهمیت مدیریت دانش و اطلاعات در حال فرارسیدن است . عصر اطلاعات حالا یک واقعیت است ، زیرا در حال حاضر در شرکتهای امروزی مدیریت اطلاعات می تواند برنامه ریزی ، بودجه بندی و کنترل گردد و به عنوان ورودی شرکت و سرمایه گذاری تکنولوژیکی در نظر گرفته شود .
استراتژی های اطلاعات و دانش محور بدون ارتباط با عملکرد نمی تواند توسعه یابد ، در حالیکه شاخصه های مالی سنتی ، کمک مختصری در این باره می توانند داشته باشند.
زمان آن فرا رسیده است که افرادی که مسئولیت مدیریت دانش و اطلاعات را به عهده دارند چالش مدیریت سرمایه دانش و اطلاعات را در راس امور شرکتها قراردهند .
● نتیجه گیری
سرمایه دانش باید بصورت مقداری محاسبه شود . بدون تشخیص ورسیدگی به دانش و معلوماتی که در سر و ذهن خلاق کارکنان ، و نزد تدارک کنندکان یا مشتریان وجود دارد ، سایر معیارهای عملکرد و بهره وری برای قضاوت در باره توانائی های سازمان ، کفایت و تناسب لازم را ندارد .
در دنیای امروزی ، موفقیت بلند مدت سازمانها ، حاصل دارائی های دانش محور ، روابط با مشتریان ، نوآوری در محصول و خدمات ، فرایندهای مناسب عملیاتی ، مهارتها ، قابلیت ها و ایجاد انگیزه در کارکنان و سیستم های اطلاعاتی آنها است .
همانطوری که در دنیای کنونی ، توانائی خلق و بهره گیری از دانش به صورت فزاینده ای تبدیل به عامل کلیدی در رقابت بین ملل ، صنایع و سازمانها و شرکتها شده است ، اغلب موسسات و شرکتها به دنبال بدست آوردن مزیت های رقابتی در همه زمینه ها و بخصوص در زمینه دانش و اطلاعات هستند .
شرکتهای فعال و پویای کشور ما نیز بایستی با درک موقعیت خود در کشور و جهان تجارت و رقابت ، برای سرمایه و دارائی دانش و اطلاعات ارزش شایسته قائل شوند و با بکارگیری موثر و کارای آن ، خود را در زمره شرکتهای دانش محور و پیشرو دنیا قرار دهند.
حجت الله مهریاری
دارای مدرک فوق لیسانس در رشته مدیریت با گرایش سیستم ها از دانشگاه تهران
و همچنین فوق لیسانس مدیریت منابع انسانی از دانشگاه علامه طباطبائی
مدرس سابق در دانشگاه عباس پور
مدرس در موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت – وزارت نیرو
مدیر عامل شرکت فرادید تدبیر پیمان
و مدیر امور قراردادها و معاون اداری در گروه صنعتی ندا
منابع :
۱- The Value of Knowledge Capital – Paul A. Strassmann
http://strassmann.com/pubs/value/
۲- Knowledge in Organization – Smita Kothuri May ۲۰۰۲ – www.gse.harvard.edu
۳- Integrating Human /Knowledge Capital and Social Capital – Tom Schuller – Oxford .March ۲۰۰۲ – t.schuller@bbk.ac,uk
۴- Knowledge Capital : The ۲۱st Century Leverage – December ۲۰,۲۰۰۱ – www.providersedge.com
۵- Process Knowledge – Connie Moore
۶- Knowledge and Shareholder Value- Bruch lev
۷- The Process of Knowledge Harvesting : The Key to Knowledge Management, Charles A. Snyder & Larry T. Wilson
۸- The Value of Knowledge – European firms and the intellectual property challenge – Jan. ۲۰۰۷
۹- The Value of Computers , Information and Knowledge – Paul A. Strassmann – Jan ۳۰, ۱۹۹۶
۱۰- Measuring and managing Knowledge Capital – Paul Strassmann – June, ۱۹۹۹
۱۱- The Value of Knowledge – ۱st Global Conference – ۲۰۰۷ – Sydney , Australia .
۱۲- The Second Annual Knowledge Capital Scoreboard : A Knowing Glance – CFO magazine – Feb ۰۱ , ۲۰۰۰
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست