جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
مجله ویستا

چهار گام در نشانه گذاری


چهار گام در نشانه گذاری

اولین چیزی که افراد هنگام فکر کردن به شما – شرکت یا برند شما – به ذهن‌شان خطور می‌کند چیست؟ اگر برای این سئوال پاسخی ندارید با مشکل تصویر (Image) روبرو هستید. ایجاد یک تصویر ذهنی جذاب …

اولین چیزی که افراد هنگام فکر کردن به شما – شرکت یا برند شما – به ذهن‌شان خطور می‌کند چیست؟ اگر برای این سئوال پاسخی ندارید با مشکل تصویر (Image) روبرو هستید. ایجاد یک تصویر ذهنی جذاب و درخشان (Image Brand) یکی از مهمترین و ضروری‌ترین وظایف صاحبان کسب و کار بمنظور ارتباط مؤثر با مشتریان ، فروش موفق و توسعه کسب و کار در بازارهای رقابتی امروز بشمار می‌رود.

بعضی گمان می‌کنند که برندینگ (نشان‌گذاری) فرآیندی بسیار پیچیده ، دشوار و هزینه بر است و وارد شدن در این عرصه کار هرکسی نیست. بعضی دیگر نیز آن را چنان ساده و به سرعت دست‌یافتنی تصور می‌کنند که گویی برندینگ از نظر آنها چیزی به جز طراحی یک لوگو و چاپ و انتشار بروشور و چاپ آگهی در جراید نیست. اما باید گفت هیچ یک از این دو طیف مفهوم برندینگ را درک ننموده و این دو نگرش نمی‌تواند کارآفرینان را به سرمنزل مقصود نائل نماید. در عالم کسب و کار برای خلق یک تصویر برند قابل شناسایی از سوی مخاطبان کافی است تلاشهای خود را حول چهار محور اصلی متمرکز نماییم. این چهارمحور که بمثابه پایه‌های برندینگ عمل می‌کنند به قرار زیراند:

۱) به طور خاص ارزشمند باشید.

برای اینکه به طورخاص ارزشمند باشیم در وهله نخست باید به سئوالاتی نظیر اینکه ما با محصول یا خدمت خود چه نفعی را به مشتریان می‌رسانیم، پیشنهاد خاص ما چه تفاوتی نسبت به سایرین دارد و هدف نهایی ما چیست پاسخ دهیم.

اصالت و ابتکار عمل رمز ایجاد یک “استراتژی برند” کارا و اثربخش است . اصالت و ابتکار عمل دائر بر این اصل است که تعیین کنیم چگونه می‌توانیم برای مشتریان خود ارزش و منفعت خاص و بی‌مانند ایجاد کنیم و سپس آن منفعت بی‌مانند را طوری در سطح جامعه انتشار دهیم که به یادسپردن و درک آن برای مخاطبان آسان و راحت باشد . ارتباطی که شما بین برند خود با مشتریان ایجاد خواهید کرد بر پایه منفعتی خواهد بود که شرکت شما آن را عرضه می‌کند.

۲) نسبت به همتایان خود متفاوت جلوه کنید .

چگونه می‌توانید نسبت به دیگران متفاوت باشید؟برای رسیدن به پاسخ این سئوال باید فضای رقابت را تجزیه و تحلیل کنید‌. ساده ترین راه برای انجام این کار آن است که مواد بازاریابی شامل بروشورها ، کاتالوگ‌ها و تمام آگهی‌های تبلیغاتی رقبای اصلی را جمع‌آوری نموده و نقاط کلیدی آنها در زمینه فروش و وعده اصلی ارائه شده از سوی آنها به مخاطبان را مورد توجه و آزمایش قرار دهید . با این آزمایش به بسیاری از نقاط ضعف آنها در زمینه بازاریابی محصولات خود پی ‌می‌برید و می‌توانید از آن نقاط ضعف در جهت تقویت موقعیت خود در بازار استفاده نمایید.

برای تصحیح اشتباهات رقبا به نفع خود باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید شرکت ، محصول یا خدمت مورد عرضه خود را در چه زمینه ای نسبت به رقبای خود متمایز نمایید و بطور کلی اینکه شما می‌خواهید با برند خود چه وعده‌ای به مخاطبان بدهید.

۳) با بردن پیام خود به خانه‌ها آن را نهادینه کنید.

به طور ایده آل روح و درون مایه پیام برند شما ممکن است درحد یک ایده یا تصویر واحد خلاصه شود؛ ایده‌ای که کانون تمرکز تمام ارتباطات بیرونی شما قرار خواهد گرفت. تبلیغات ، روابط عمومی، ابزارهای فروش و حتی پیامی که بر روی شبکه اینترنت از آن استفاده می‌کنید باید تماماً حول محور این موضوع اصلی هدایت و سازماندهی شود. برای بعضی شرکتها به ویژه آنهایی که تمرکز خود را بر فروش محصول به مصرف کنندگان قرار داده‌اند یک شعار واحد به تنهایی ممکن است ماهیت برندشان را تشکیل دهد.

۴) طبق وعده خود رفتار کنید.

برندینگ تنها آن چیزی نیست که مشتری هنگام فعالیتهای بازاریابی شما با آن‌ها مواجه می‌شود. بلکه رسالت برندینگ ایجاد انتظار در مشتری و برآورده نمودن آن انتظار است و موفقیتش به مجموع تجاربی که مشتری با برند شما آنها را کسب می‌کند بستگی دارد.

ممکن است تعجب کنید اگر بدانید هربار که مشتری وب سایت شما را بازدید می‌کند در حال تجربه کردن برند شما است. در واقع سایت شما برند شما است و هر آنچه را که مشتری در آن جا با آن روبرو می‌شود از طراحی سایت تا محتوای مطالب و خط مشی مربوط به آماده سازی و حمل کالاها و یا نوع خدماتی که در زمینه فروش به او عرضه می‌کنید می‌تواند تأثیرات مثبت و منفی بر روی شرکت یا تصویر برند شما به جا بگذارد.

قصور و کوتاهی در تحقق وعده‌ای که در جریان فعالیتهای بازاریابی به مخاطبان خودمی‌دهیم اتفاقی است که خیلی از مواقع در کیفیت ، قیمت و یا تحویل کالا یا خدمت به مشتری صورت می‌گیرد. چنانچه وعده بی‌مانند شما ارائه خدمات خاص و فوق‌العاده به مشتریان باشد اما کارکنان قسمت فروش واکنش فوری و درخور توجهی نسبت به درخواست‌های مشتریان از خود نشان ندهند تمام تلاش‌های برندینگ شما عبث و بی‌حاصل خواهد بود.