شنبه, ۱۱ اسفند, ۱۴۰۳ / 1 March, 2025
تعامل دین با توسعه فناوری اطلاعات

● جایگاه (۱)ICT در توسعه جوامع
امروزه توسعه جوامع، یكی از ضروریات زندگی بشر محسوب میشود كه حوزههای علمیه از آن مستثنا نیست؛ بلكه در جوامع علمی ـ فرهنگی به خصوص حوزه دین، نیاز بیشتری احساس میشود تا در راستای اهداف خود بتواند با فراسوی دنیای خویش به دور از موانع و چالشهای حاصل از ساختارها و افكار سنتی ارتباط وسیع، سریع، عمیق و آسانتری برقرار كند و مخاطبان خود را به سطح بین الملل گسترش داده، اطلاعرسانی(۲) كاملی را به انجام رساند.
دو عامل اساسی و حیاتی «اطلاعات» و «ارتباطات»، توسعه را پایدار و پویا كرده و میتواند پیشرفت را در جوامع مختلف و به پایینترین و ریزترین موقعیتهای اجتماعی و علمی تسرّی دهد. ICT توسعه را از انحصار خواص در آورده، در معرض عموم جامعه قرار میدهد و ریشههای آن را در جامعه مستحكم كرد، توسعه را به صورت یك امر نهادینه برای آیندگان به ارمغان میگذارد و در یك جمله میتوان گفت كه توسعه جوامع بدون ICTغیر ممكن و محال است.
جهت نیل به چنین جامعه توسعه یافتهای، باید تمامی ساختارهای موجود در جامعه را مجهّز به ICT و هماهنگ با آن نمود تا بتوان یك جامعه اطلاعاتی و ارتباطی(۳) ایجاد كرد. جامعه اطلاعاتی و ارتباطی به جامعهای گویند كه تمامی فعالیتهای اجتماعی جامعه به مقوله ICT وابسته باشد و مردم آن جامعه از ICT حداكثر استفاده را داشته باشند.
در چنین جوامعی، افراد خود را به یكسری اعمال و رفتارهای خاصی ملزم میكنند، كه گرایش به شبكه، همیشه در دسترس بودن، وابستگی به ابزار ICT و توانایی همیشه به روز بودن اطلاعات را میتوان از آن موارد برشمرد. نیل افراد جامعه به توسعه در زمینه ICT اثراتی همچون: ارتقاء سطح آگاهی عموم، انحصار شكنی مخاطبان خاصّ مراكز علمی و فرهنگی، از بین رفتن فاصلهها، حذف محدودیت آزمون و جلسات مراكز علمی و آموزشی از راه دور و تبادل و ارتقاء فرهنگ اشاره نمود.
بنابراین، باید اذعان داشت كه باید بسترسازی مناسبی جهت استفاده از ابزار ICT انجام داد و استفاده مستمر از امكانات و اطلاعات جدید و به روز را سرلوحه كار قرار داد تا بتوان به جامعهای توسعهیافته دست یافت.
● زمینههای نیاز حوزه دین به ICT
در عصر حاضر، ICT چنان تأثیری بر جوامع گذاشته است كه زندگی بشری بدون وجود آن بسیار مشكل و حتی در برخی عرصهها غیر ممكن میباشد و در مواردی همچون ارتباطات قارهای و كشوری و مبادلات تجاری و بازرگانی، بدون ابزار و سیستمهای مخابراتی و ICT امكانپذیر نیست. در نیاز عادی جوامع از خطوط تولید و ارتقاء كیفیت محصولات صنعتی و كشاورزی گرفته تا مسائل پزشكی اتاقهای عمل و یا مراكز بهداشتی روستاهای دور افتاده، همگی محتاج چنین فنّاوریای میباشند.
اگر بخواهیم خریدهای مهم را كه مستلزم هزینهكردها و سفرهای طولانی است انجام دهیم، اگر نیازمند بهرهگیری از منابع پر حجم اطلاعاتی باشیم و اگر قصد ضبط اطلاعات در حجم زیاد و با عمر طولانی را داریم، بهترین مسیر كه كوتاه، سریع، مطمئن و ارزان میباشد، استفاده از ICTاست. همچنان كه در جدول نمایان است، همین خدمات و فواید گسترده ICT است كه باعث شده مردم جهان به سوی آن متمایل شوند.
تصویر نمودار تعداد سالهایی كه طول كشید تا استفادهكنندگان به تعداد ۵۰ میلیون نفر برسند(۴) در سال ۱۹۹۷م كاربران اینترنت در سطح جهان از ۸۲ میلیون نفر(۵) تجاوز نمیكرد؛ ولی در آغاز سال ۲۰۰۲ این آمار به ۴۸۰ میلیون كاربر میرسد و با محاسبه دو برابر شدن كاربران اینترنت در هر صد روز، پیشبینی میشود كه این تعداد در سال ۲۰۰۵ به ۷۲۰ میلیون نفر برسد. این سیر صعودی به زودی به جایی میرسد كه نیاز عمومی بشر به ابزار ICT یك امر بدیهی تلقی شود. و در این جهش، حوزه دین هم میتواند زمینههای بسیاری را برای خود تعریف كند و از این ارمغان قرن بیستم در راستای اهداف خود بهرهها ببرد و جایگاه خود را در گردونه اطلاعاتی و ارتباطی دنیا حفظ كند.
با بررسی و شناخت زمینههای ICT استفاده میتوان علاوه بر ایجاد جذابیت و انگیزههای بهرهوری، قدمهای مطمئنتری برداشت و با بهینهسازی و منسجم كردن امكانات سرعت بیشتری به توسعه آن داد و بهصورت یك امر نهادینه تبدیل نمود. برخی از آن موارد، از قرار ذیل میباشد:
۱) تأمین پشتوانه تصمیمگیری
وجه تمایز انسان با سایر موجودات، تفكّر و تصمیم گرفتن بر مبنای آن میباشد. تصمیمگیری اساس كردار هوشمندانه است و در اصطلاح، به حركاتی هوشمندانه میگویند كه پشتوانه آنان تصمیمات درست و بجا بوده باشد. با تصمیمگیری مناسب میتوان از فرصتها بهرهمند شد و معایب را برطرف نمود. در جامعه امروزی نیازهای زندگی بشری بهسرعت در حال تغییر است كه شبهات، تردیدها، تهدیدات و در مقابل، فرصتهای بسیاری را برای حوزه دین بوجود میآورد و با تصمیمگیریهای مناسب میتوان از حالت انفعالی درآمده بر شرایط موجود فائق شد. بدیهی است كه هیچ تصمیمی بدون پشتوانه اطلاعات مفید، فرجام مطلوبی ندارد و این اطلاعات است كه میتواند به تصمیمات درست و بهموقع عینیت ببخشد.
ICT میتواند تأمین كننده چنین نیاز حیاتی و جایگاه و موقعیت حوزه دین باشد و در مواردی همچون: مدیریت بخش انسانی، مدیریت آموزشی، نظام مالی، نظام ساختار اداری، انتخاب و كشف ضرورت و اولویت مباحث مورد پژوهش، مخاطبشناسی، شناسایی ضعفها و قوتها بهوسیله مقایسهها (comparisons)، میتوان از ICT جهت رسیدن به تصمیمات صحیح و درست بهرهمند شد.
۲) تأمین كمّی و كیفی اطلاعات پژوهشی
در گذشته كاربر جهت جمعآوری اطلاعات درباره پژوهش مورد نظر نیازمند صرف هزینههای بسیار و زمانی طولانی بود و چه بسیار تحقیقاتی كه به خاطر در دسترس نبودن اطلاعات كافی، در بین راه عقیم میماند و یا از همان ابتداء شروع نمیشدند. اطلاعات مایه حیات تحقیقات و پژوهش است و حركتهای علمی بدون اطلاعات لازم و مفید غیر ممكن میباشد. از طرف دیگر، سرعت و كیفیت دسترسی به اطلاعات دو عامل مهم در توفیق یك امر پژوهشی است و چه بسیار فعالیتها و انگیزههای تحقیقاتی شخصی و گروهی كه به خاطر كندی دسترسی به اطلاعات كه آن هم نتیجه عدم كیفیت اطلاعرسانی است، رها و یا فراموش شدهاند.
ICT میتواند تأمین كننده اطلاعات لازم و مفید با سرعتی بسیار بالا و با كیفیتی مطلوب و غیر قابل قیاس نسبت به طرق سنتی باشد و حوزه دین را در تأمین اطلاعات پژوهشی و پشتوانه تحقیقات یاری نماید. و زمینه تقویت انگیزههای پژوهشی را فراهم آورد. از آنجا كه در ICTاطلاعات به میزان فراوانی وجود دارد و این موضوع باعث میشود كه عطش دانایی و بیشتر دانستن را زیادتر كند، بنابراین این ابزار كارآمد میتواند نقش پژوهشزا بودن خود را ایفا نماید و به پرورش پژوهشگران بپردازد و این همان چیزی است كه حوزههای دینی به آن نیاز مبرمی دارند.
۳) جهانیسازی مخاطبان
یكی از پایهها و اركان تبلیغ اصول و ارزشهای دینی ـ مذهبی ایجاد ارتباط مطلوب با مخاطب میباشد. هرچه كیفیت رابطه بالاتر و راحتتر باشد، اثرگذاری آن عمیقتر میشود و نیز هرچه ارتباطات وسیعتر باشد، تعداد مخاطبان بیشتر شده، به تكلیف تبلیغی كاملتر عمل میشود.
نویسنده : مجید كافی امامی
پانوشتها:
۱. Ssinformation and communications technlogy
۲. Informatic
۳. Information and communication society
۴. جزوه دبیرخانه شورای عالی اطلاعرسانی (تكفا)
۵. استفادهكنندگان و كاربران.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست