یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

تعامل دین با توسعه فناوری اطلاعات


تعامل دین با توسعه فناوری اطلاعات

امروزه توسعه جوامع, یكی از ضروریات زندگی بشر محسوب می شود كه حوزههای علمیه از آن مستثنا نیست بلكه در جوامع علمی ـ فرهنگی به خصوص حوزه دین, نیاز بیشتری احساس می شود تا در راستای اهداف خود بتواند با فراسوی دنیای خویش به دور از موانع و چالش های حاصل از ساختارها و افكار سنتی ارتباط وسیع, سریع, عمیق و آسان تری برقرار كند

● جایگاه (۱)ICT در توسعه جوامع

امروزه توسعه جوامع، یكی از ضروریات زندگی بشر محسوب می‏شود كه حوزههای علمیه از آن مستثنا نیست؛ بلكه در جوامع علمی ـ فرهنگی به خصوص حوزه دین، نیاز بیشتری احساس می‏شود تا در راستای اهداف خود بتواند با فراسوی دنیای خویش به دور از موانع و چالش‏های حاصل از ساختارها و افكار سنتی ارتباط وسیع، سریع، عمیق و آسان‏تری برقرار كند و مخاطبان خود را به سطح بین الملل گسترش داده، اطلاع‏رسانی(۲) كاملی را به انجام رساند.

دو عامل اساسی و حیاتی «اطلاعات» و «ارتباطات»، توسعه را پایدار و پویا كرده و می‏تواند پیشرفت را در جوامع مختلف و به پایین‏ترین و ریزترین موقعیت‏های اجتماعی و علمی تسرّی دهد. ICT توسعه را از انحصار خواص در آورده، در معرض عموم جامعه قرار می‏دهد و ریشه‏های آن را در جامعه مستحكم كرد، توسعه را به صورت یك امر نهادینه برای آیندگان به ارمغان می‏گذارد و در یك جمله می‏توان گفت كه توسعه جوامع بدون ICTغیر ممكن و محال است.

جهت نیل به چنین جامعه توسعه یافته‏ای، باید تمامی ساختارهای موجود در جامعه را مجهّز به ICT و هماهنگ با آن نمود تا بتوان یك جامعه اطلاعاتی و ارتباطی(۳) ایجاد كرد. جامعه اطلاعاتی و ارتباطی به جامعه‏ای گویند كه تمامی فعالیت‏های اجتماعی جامعه به مقوله ICT وابسته باشد و مردم آن جامعه از ICT حداكثر استفاده را داشته باشند.

در چنین جوامعی، افراد خود را به یكسری اعمال و رفتارهای خاصی ملزم می‏كنند، كه گرایش به شبكه، همیشه در دسترس بودن، وابستگی به ابزار ICT و توانایی همیشه به روز بودن اطلاعات را می‏توان از آن موارد برشمرد. نیل افراد جامعه به توسعه در زمینه ICT اثراتی همچون: ارتقاء سطح آگاهی عموم، انحصار شكنی مخاطبان خاصّ مراكز علمی و فرهنگی، از بین رفتن فاصله‏ها، حذف محدودیت آزمون و جلسات مراكز علمی و آموزشی از راه دور و تبادل و ارتقاء فرهنگ اشاره نمود.

بنابراین، باید اذعان داشت كه باید بسترسازی مناسبی جهت استفاده از ابزار ICT انجام داد و استفاده مستمر از امكانات و اطلاعات جدید و به روز را سرلوحه كار قرار داد تا بتوان به جامعه‏ای توسعه‏یافته دست یافت.

● زمینه‏های نیاز حوزه دین به ICT

در عصر حاضر، ICT چنان تأثیری بر جوامع گذاشته است كه زندگی بشری بدون وجود آن بسیار مشكل و حتی در برخی عرصه‏ها غیر ممكن می‏باشد و در مواردی همچون ارتباطات قاره‏ای و كشوری و مبادلات تجاری و بازرگانی، بدون ابزار و سیستم‏های مخابراتی و ICT امكان‏پذیر نیست. در نیاز عادی جوامع از خطوط تولید و ارتقاء كیفیت محصولات صنعتی و كشاورزی گرفته تا مسائل پزشكی اتاق‏های عمل و یا مراكز بهداشتی روستاهای دور افتاده، همگی محتاج چنین فنّاوریای می‏باشند.

اگر بخواهیم خریدهای مهم را كه مستلزم هزینه‏كردها و سفرهای طولانی است انجام دهیم، اگر نیازمند بهره‏گیری از منابع پر حجم اطلاعاتی باشیم و اگر قصد ضبط اطلاعات در حجم زیاد و با عمر طولانی را داریم، بهترین مسیر كه كوتاه، سریع، مطمئن و ارزان میباشد، استفاده از ICTاست. همچنان كه در جدول نمایان است، همین خدمات و فواید گسترده ICT است كه باعث شده مردم جهان به سوی آن متمایل شوند.

تصویر نمودار تعداد سال‏هایی كه طول كشید تا استفاده‏كنندگان به تعداد ۵۰ میلیون نفر برسند(۴) در سال ۱۹۹۷م كاربران اینترنت در سطح جهان از ۸۲ میلیون نفر(۵) تجاوز نمی‏كرد؛ ولی در آغاز سال ۲۰۰۲ این آمار به ۴۸۰ میلیون كاربر می‏رسد و با محاسبه دو برابر شدن كاربران اینترنت در هر صد روز، پیش‏بینی می‏شود كه این تعداد در سال ۲۰۰۵ به ۷۲۰ میلیون نفر برسد. این سیر صعودی به زودی به جایی می‏رسد كه نیاز عمومی بشر به ابزار ICT یك امر بدیهی تلقی شود. و در این جهش، حوزه دین هم می‏تواند زمینه‏های بسیاری را برای خود تعریف كند و از این ارمغان قرن بیستم در راستای اهداف خود بهره‏ها ببرد و جایگاه خود را در گردونه اطلاعاتی و ارتباطی دنیا حفظ كند.

با بررسی و شناخت زمینه‏های ICT استفاده می‏توان علاوه بر ایجاد جذابیت و انگیزه‏های بهره‏وری، قدم‏های مطمئن‏تری برداشت و با بهینه‏سازی و منسجم كردن امكانات سرعت بیشتری به توسعه آن داد و بهصورت یك امر نهادینه تبدیل نمود. برخی از آن موارد، از قرار ذیل می‏باشد:

۱) تأمین پشتوانه تصمیم‏گیری

وجه تمایز انسان با سایر موجودات، تفكّر و تصمیم گرفتن بر مبنای آن می‏باشد. تصمیم‏گیری اساس كردار هوشمندانه است و در اصطلاح، به حركاتی هوشمندانه می‏گویند كه پشتوانه آنان تصمیمات درست و بجا بوده باشد. با تصمیم‏گیری مناسب می‏توان از فرصت‏ها بهره‏مند شد و معایب را برطرف نمود. در جامعه امروزی نیازهای زندگی بشری به‏سرعت در حال تغییر است كه شبهات، تردیدها، تهدیدات و در مقابل، فرصت‏های بسیاری را برای حوزه دین بوجود می‏آورد و با تصمیم‏گیری‏های مناسب می‏توان از حالت انفعالی درآمده بر شرایط موجود فائق شد. بدیهی است كه هیچ تصمیمی بدون پشتوانه اطلاعات مفید، فرجام مطلوبی ندارد و این اطلاعات است كه می‏تواند به تصمیمات درست و به‏موقع عینیت ببخشد.

ICT می‏تواند تأمین كننده چنین نیاز حیاتی و جایگاه و موقعیت حوزه دین باشد و در مواردی همچون: مدیریت بخش انسانی، مدیریت آموزشی، نظام مالی، نظام ساختار اداری، انتخاب و كشف ضرورت و اولویت مباحث مورد پژوهش، مخاطب‏شناسی، شناسایی ضعف‏ها و قوت‏ها بهوسیله مقایسه‏ها (comparisons)، می‏توان از ICT جهت رسیدن به تصمیمات صحیح و درست بهره‏مند شد.

۲) تأمین كمّی و كیفی اطلاعات پژوهشی

در گذشته كاربر جهت جمع‏آوری اطلاعات درباره پژوهش مورد نظر نیازمند صرف هزینه‏های بسیار و زمانی طولانی بود و چه بسیار تحقیقاتی كه به خاطر در دسترس نبودن اطلاعات كافی، در بین راه عقیم می‏ماند و یا از همان ابتداء شروع نمی‏شدند. اطلاعات مایه حیات تحقیقات و پژوهش است و حركت‏های علمی بدون اطلاعات لازم و مفید غیر ممكن می‏باشد. از طرف دیگر، سرعت و كیفیت دسترسی به اطلاعات دو عامل مهم در توفیق یك امر پژوهشی است و چه بسیار فعالیت‏ها و انگیزه‏های تحقیقاتی شخصی و گروهی كه به خاطر كندی دسترسی به اطلاعات كه آن هم نتیجه عدم كیفیت اطلاع‏رسانی است، رها و یا فراموش شده‏اند.

ICT می‏تواند تأمین كننده اطلاعات لازم و مفید با سرعتی بسیار بالا و با كیفیتی مطلوب و غیر قابل قیاس نسبت به طرق سنتی باشد و حوزه دین را در تأمین اطلاعات پژوهشی و پشتوانه تحقیقات یاری نماید. و زمینه تقویت انگیزههای پژوهشی را فراهم آورد. از آنجا كه در ICTاطلاعات به میزان فراوانی وجود دارد و این موضوع باعث می‏شود كه عطش دانایی و بیشتر دانستن را زیادتر كند، بنابراین این ابزار كارآمد می‏تواند نقش پژوهش‏زا بودن خود را ایفا نماید و به پرورش پژوهشگران بپردازد و این همان چیزی است كه حوزه‏های دینی به آن نیاز مبرمی دارند.

۳) جهانی‏سازی مخاطبان

یكی از پایه‏ها و اركان تبلیغ اصول و ارزش‏های دینی ـ مذهبی ایجاد ارتباط مطلوب با مخاطب می‏باشد. هرچه كیفیت رابطه بالاتر و راحت‏تر باشد، اثرگذاری آن عمیق‏تر می‏شود و نیز هرچه ارتباطات وسیع‏تر باشد، تعداد مخاطبان بیشتر شده، به تكلیف تبلیغی كامل‏تر عمل می‏شود.

نویسنده : مجید كافی امامی

پانوشت‏ها:

۱. Ssinformation and communications technlogy

۲. Informatic

۳. Information and communication society

۴. جزوه دبیرخانه شورای عالی اطلاع‏رسانی (تكفا)

۵. استفاده‏كنندگان و كاربران.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.