دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
سیری در مبانی فقهی و فتاوای مرحوم آیت الله احمد قابل
تولد : ۹ مهر ماه ۱۳۳۷
محل تولد : تربت جام
تحصیلات : حوزوی ، اجتهاد از سال ۱۳۷۷ با حکم مرحوم آیه الله منتظری
فوت : ۱ آبان ماه ۱۳۹۱
الف ) اصول و مبانی سه گانه فقهی مرحوم قابل
ایشان در تحقیقات اجتهادی خود به شریعت عقلانی می رسد . شریعت عقلانی بیشترین دعوتش به عقلانیت است . نکته عقلانیت ، در میان روشنفکران دینی ، سابقه داشته اما وجه ممیزه قابل نسبت به دیگران این است که او خوانش دین را و مشخصا خوانش فقه را از منظر عقلانی می نگرد . کتاب او در این زمینه ، شریعت عقلانی بوده که در ۱۲ بخش و ۳۷ قسمت نگاشته اینترنتی شده است . او در این کتاب ، به سه اصل اساسی زیر که دو اصل دوم و سوم آن ، انحصاری برجسته خود اوست اتکا داشته و فتاوای خود را با نگاه تسامح و تساهل به دین ، ارائه کرده است . ۱
اصل اول : عقل ،حجت اصلی و اولی است و شرع ، حجت فرعی و ثانوی ؛ لذا شرع تنها در منطقة الفراغ عقل ، حق اظهار نظر دارد .
عقل، حجت مستقل باطنی است که خداوند برای بشر قرار داده است و « پیامبران الهی » و شرایع آنان ، حجت ظاهریاند و تنها در منطقة الفراغ عقل ، حق اظهار نظر دارند و در سایر موارد ، موظف به تأیید و تأکید حکم عقل میباشند . بنا بر این ، عقل ،حجت اصلی و اولی است و شرع ، حجت فرعی و ثانوی. ( شریعت عقلانی ، ۶ ، بخش ۵ )
منطقةالفراغ عقل جایی است که عقل مشترک بشری، نسبت به گزینههای موجود یا محتمل، هیچگونه گرایش یگانه و مستقل مثبت یا منفی الزامی ندارد و طبیعتا نسبت به آنها «بی تفاوت» است. ( شریعت عقلانی ، ۹ ، بخش ۲۴ )
باتوجه به سکوت عقل در چند و چون مسائل عبادی ( نماز ، روزه و حج ) ، یعنی عدم اظهار نظر قطعی عقل ، در نفی یا اثبات راهکارهای پیشنهادی شرع ، حضور نسبتا مستقل و غیرقابل انکار شریعت را در این حوزه نمیتوان انکار کرد . ( شریعت عقلانی ، ۹ ، بخش ۲۴ )
در حوزهی مسائل غیرعبادی ، رویکردهای شرعی با معیارهای موردنظر عقلای زمان نزول وحی یا زمان حضور اولیاءخدا، هماهنگی داشته و مبتنی بر « مدارا با عقلانیت بشر در هر زمان » بوده ولی اگر با عقلانیت مشترک بشر امروز سازگار نباشد و برخلاف رویکرد آنان ارزیابی شود و قدرت استدلال کافی برای قانع کردن عقلاء رانداشته باشد، لزوما باید تغییر کند . در این صورت، معلوم میشود که حکم شریعت محمدی در آن موارد، ثابت نبوده و موارد مورد نظر، از احکام متغیر شریعت بوده است . ( شریعت عقلانی ، ۹ ، بخش ۲۴ )
احکام امضائی شریعت محمدی (ص) مبتنی بر درک و فهم عقلای بشر در زمان نزول وحی صادر شده اند و آنچه رایج بوده است را با اندکی دخل و تصرف ، امضاء کرده و به رسمیت شناخته است . در آن زمان که چنین اقدامی از سوی شارع انجام می گرفت ، عاقلانه ترین و عادلانه ترین راهکارهای موجود ، از بین راهکارهای متفاوت (در جایی که چند راه وجود داشت) گزینش می شدند . طبیعتا این راهکارها ، بر میزان دانش و توانایی های علمی و تکنولوژیکی آن روز بشر مبتنی بوده است. ( شریعت عقلانی ، ۹ ، بخش ۲۴ )
( در حقیقت ) تمامی تلاش شریعت ، عمده کردن عقل بشر و مسلط کردن آن بر عوامل و انگیزه های دیگر ، در مقام عمل فردی و اجتماعی بوده است . و این نظر ، سخن از ترجیح دیدگاه بشر بر تشخیص الهی نیست ، بلکه سخن از ترجیح دیدگاه انسان ها بر همنوعان خویش است. ( شریعت عقلانی ، ۹ ، بخش ۲۴ )
اکثر احکام اسلام ، احکامی امضائیاند . مفهوم امضائی بودن احکام شرعی ، پذیرفتن قوانین عرفی و عقلائی از سوی شارع است و ملاک آن « عقلانیت و عدالت نسبی » موجود در آن ها است . ( شریعت عقلانی ،۸، بخش ۲۲)
اصل دوم : اصل اصاله الاباحه عقلیه است ، یعنی اصل جواز و اباحه است ( در مقابل اصالة الحظر عقلی . )
نتیجهی عملی مبنای اصالة الإباحة العقلیة این است که بهرهگیری از همهی مواهب طبیعت و توان آدمی ، به حکم عقل مجاز است و جز با دلایل اطمینانآور ، نمیتوان آدمی را از چیزی محروم کرد . ( شریعت عقلانی ، ۵ ، بخش ۴)
ممنوعیت استفاده از هر پدیدهای ، در گرو اثبات آن با دلایل قوی و اطمینانآور است .( شریعت عقلانی ، ۵ ، بخش ۴)
برای مباح و مجاز بودن ، احتیاجی به مجوز نقلی نیست و اصالة الإباحهی عقلیه کفایت میکند . ( شریعت عقلانی ، ۵ ، بخش ۴)
شریعت ، فرصت یافته تا از میان نسخههای متفاوت عقلانی، گزینش کند و آنچه را برتر دانسته (خواه برتری نسبی باشد یا مطلق) به صور گوناگون (مستحب ، واجب ، مکروه یا حرام) مطالبه کند و در مواردی که ترجیحی وجود نداشته ، آن را « مباح » بشمارد . ( شریعت عقلانی ، ۴ ، بخش ۳ )
از نظر قرآن ، تمامی پیروان شرایع الهی ، حقیقتا مسلمان شمرده می شوند ، هرچند نام خود را « یهودی ، زرتشتی ، صابئی ، بودایی ، مسیحی ، یا چیز دیگری » بگذارند . ( شریعت عقلانی ،۱۲، بخش ۳۷ ، بند ۱۴)
اساس دین یگانه ی خدای یکتا ، که تمامی پیروان شرایع ؛ نوح ، ابراهیم ، موسی ، عیسی و محمد ( درود و سلام خدا بر همه ی آنان ) و تمامی کتب آسمانی آن ها ( صحیفه ی نوح ، صحف ابراهیم ، اوستا ، تورات ، زبور داود ، انجیل و قرآن ) به آن فرا خوانده و می خوانند ، چیزی جز ؛ « ایمان به خدا ، ایمان به آخرت ( پندار نیک ) و عمل صالح ( گفتار و کردار نیک ) » نبوده و نیست . ( شریعت عقلانی ،۱۲، بخش ۳۷ ، بند ۱۳)
به همین خاطر است که بین " دین و شریعت " باید تفکیک کرد ، هرچند در برخی متون ، با تسامح ، از عنوان « دین » به جای « شریعت » بهره گرفته شده است . ( شریعت عقلانی ،۱۲، بخش ۳۷ ، بند ۱۴)
« دین یگانه » با « گوناگونی شرایع » منافاتی ندارد . شریعت ها ، راه هایی برای رسیدن به اهداف «دین یگانه » اند . مگر از نظر منطقی ، امتناعی دارد که « مقصد یگانه » از « راه های متعدد » قابل دسترسی باشد؟!! ( شریعت عقلانی ،۱۲، بخش ۳۷ ، بند ۱۴)
اصل سوم : اصل مداراست . مدارای فقها با عقلانیت بشر در هر زمان .
یکی از مسائل شریعت محمدی(ص) که اساس آن در فقه شیعه بسیار محکم و رایج است ، بحث « تقیه » ( به عنوان نوعی مدارا ) است . به عبارت دیگر تقیهی مداراتی « روشی سیاسی اجتماعی » است که ناظر به « نظم اجتماعی » است و تبعا نفس مدارا با خلق خدا موضوعیت و مطلوبیت دارد . ( شریعت عقلانی ،۷، بخش ۱۴)
بازگشت به اندیشههای شرعی ، بدون اعمال قدرت و به هنگام وجود زمینه فرهنگی و پذیرش عمومی ، مطلوب است . ( شریعت عقلانی ،۷، بخش ۱۴)
تقیهی مداراتی تا وقتی که جامعهی بشری ، زمیهی پذیرش احکام شرعی را پیدا نکند ، ادامه مییابد و هر گاه و به هر نسبت که امکان پذیرش آنها پیدا شود ، طرح و به کار بستن آنها مجاز خواهد بود. ( شریعت عقلانی ،۷، بخش ۱۴)
وقتی در کلام پیامبر (« امرنی ربی بمداراة الناس کما امرنی بأداء الفرائض= پروردگارم مرا به مدارای با بشر دستور داد همان گونه که دستور انجام همه فرائض و الزامیات شرعی را داده است » (کافی۲/ ۱۱۷) ) ، سخن از هم عرض بودن « اداء فرائض » یعنی « انجام همهی احکام الزامی اسلام » با « مدارا » به میان میآید ، این مطلب روشن است که در مقام تعارض یا تزاحم بین اداء « فرائض » و « مدارا » باید به « ترجیح مدارا » اقدام کرد چرا که موضوع « تقیهی مداراتی » ناظر به موضوع « انجام فرائض » است . یعنی وقتی « انجام فرائض » سبب موضعگیری و واکنش منفی خردمندان بشر میگردد ، نوبت به تقیهی « مداراتی » میرسد . ( شریعت عقلانی ،۷، بخش ۱۴)
متون حقیقی کتب آسمانی پیشین ، اگر در دسترس باشند (و حتی متون موجود از کتب مقدس که از دیدگاه پیروان آن شرایع معتبر شمرده می شوند ) ، برای پیروان فعلی آن شرایع نسخ نشده اند و برای پیروان آنها همچنان اعتبار خواهند داشت . بنابر این ، اگر پیروان امروزین شرایع پیشین ، به حقانیت ادعای پیامبر خدا محمد بن عبدالله( ص) پینبرده باشند و در مقام « جحد و انکار حقایق » نباشند و در برابر حقایقی که احتمالا به آنان عرضه میشود « تسلیم » باشند ، وظیفهای جز « عمل به دستورات الهی موجود در کتب آسمانی و شریعت خودشان » ندارند . ( شریعت عقلانی ،۱۲، بخش ۳۷ ، بند ۳)
« اسلام » به عنوان تنها دین خدای یگانه که «مبتنی بر فطرت انسان» است ، شرایع مختلفهی «نوحی، ابراهیمی، موسوی، مسیحی و محمدی» را برای تبیین و توضیح و تصحیح راهکارها به سمتی مناسب با فطرت بشری، تشریع کرد و با « آموزههای پیامبرانی چون؛ زرتشت، بودا و کسانی که نام آنها در کتابهای مقدس آمده و یا نیامده است» به ترویج آن در مجامع مختلف بشری پرداخت. ( شریعت عقلانی ،۶، بخش ۸)
رویکردهای اصیل تمامی یا اکثر این شرایع ، توحیدی است و اعتقاد به عالم دیگر در آن آشکار است. اگر در آیین بودا سخنی از خدا نیامده است ، درست به این خاطر بوده که مردم آن سرزمین ، از کثرت خدایان، نسبت به لفظ و مفهوم خدا اشباع شده بودند و مشکل اصلی آنان اعتقاد به خدا نبود بلکه مشکل اصلی ، کمبود شدید معنویت در روابط انسان با همنوعان و مجموعهی هستی بود . ( شریعت عقلانی ،۶، بخش ۸)
ب ) فتاوای مرحوم قابل
بحث خمس و زکات :
۱- خمس بر شیعیان حلال شده و پرداخت آن واجب نیست . ( مطابق رویه ائمه قبل از امام موسی کاظم (ع) ) ۲
۲- تمامی هزینه هایی که فرد برای تأمین مسکن مورد نیاز خود و افراد تحت تکفل خویش لازم دارد ، مشمول پرداخت خمس نمی گردد . ۳
۳- تمامی هزینه های مصرفی و یا اموالی فرد که برای ازدواج و تشکیل زندگی متوسط فرزندان خود عرفا باید تهیه کند ( اعم از دختر یا پسر ) از تعلق خمس ، خارج خواهد بود . ۴
۴- سرمایه ی لازم برای کار و شغلی که فرد در پیش می گیرد تا هزینه ی زندگی خود و افراد تحت تکفل خود را به صورت مستمر تأمین کند ، مشمول پرداخت خمس نمی گردد . ۵
۵- هزینه های لازم برای تحصیلات و آموزش های ضروری فرد و افراد تحت تکفل او مشمول پرداخت خمس نمی گردد . ۶
۶- کسی که در آمدی مازاد بر این هزینه ها دارد ، فردی برخوردار است که از باب « وجوب انفاق » باید یک پنجم ( خمس ) مازاد را بپردازد . ۷
۷- در میان کسانی که استحقاق دریافت انفاق را دارند ، اولویت با « خویشاوندان نیازمند » شخص پرداخت کننده است . اگر نیازمند دارای اولویتی در میان خویشاوندان خود نیافت ، به سایر نیازمندان محل سکونت اش بپردازد ، مگر آنکه فرد یا افراد نیازمند تری را در محیط های دوردست ، بشناسد یا به او معرفی کنند . ۸
۸- انفاق و زکات واجب است ، و مالیات های دولتی می تواند با ادای زکات جایگزین شود . ۹
بحث اهل کتاب :
۹- ذبیحه اهل کتاب حلال است . ۱۰
۱۰- بهره گرفتن از حیوانات حلال گوشتی که غیر مسلمان آن را برای عرضه به بازار محصولات خوراکی، ذبح کرده است مجاز است . ۱۱
۱۱- اهل کتاب طاهرند ، بلکه هر انسانی طاهر است . انسان نجس وجود ندارد . ۱۲
بحث ازدواج ( دائم و موقت ) :
۱۲- ازدواج با پیروان شرایع الهی و هر انسانی که حق طلب و ملتزم به مبانی عقلانی و منطقی است جایز است . ۱۳
۱۳- ازدواج موقت دخترانی که به بلوغ رسیده اند و دارای رشد فکری هستند باشرط عدم انجام عمل زناشویی ، حتی بدون اذن پدر جایز است . البته گرفتن اجازه از پدر یا مادر مستحب است. ۱۴
۱۴- در ازدواج موقت ، صرف توافق دو طرف و رضایت آنان و تعیین محدوده ی زمانی آن (که با رضایت یکدیگر قابل تمدید است) کفایت می کند و احتیاجی به گفتار یا رفتار خاص دیگر (مثل آنچه در ازدواج دائم وجود دارد) نیست. ۱۵
۱۵- آنچه در بسیاری از مجامع غیر اسلامی در مورد « روابط قبل از ازدواج مرد و زن » رواج دارد ( جز در مورد رابطه با زنان شوهر دار و یا کسانی که مراقب حاملگی یا عدم آن نیستند ) تصویری از رابطه ی مشروع انسانی ، با عنوان « ازدواج موقت » است که ۱۴۰۰ و اندی سال قبل ، شریعت محمدی (ص) آن را تجویز کرده است . ۱۶
۱۶- راهکار « ازدواج موقت » اصولا ناظر به کسانی است که هیچ راه مشروع دیگری برای « رفع نیاز های طبیعی جنسی » خود پیدا نمی کنند . ( مثلا متاهل نیستند ) . ۱۷
۱۷- در ازدواج موقت ، اگر زناشویی با وسایل پیشگیری انجام شود و یا اساسا به هر گونه ای که علم به عدم حاملگی حاصل شود ، لزوم مراعات عده از زن ساقط می شود و می تواند بلافاصله با مرد دیگری ازدواج کند . ۱۸
۱۸- مسئولیت فرزند ناشی از ازدواج موقت ، بر عهده پدر است . نفقه او واجب است و ارث هم می برد . ۱۹
بحث نجاسات و مطهرات :
۱۹- نجاسات به موارد آلوده کننده کاهش یافته و مطهرات نیز ، به تبع آن تغییر می کند .( مبتنی بر باز نگری در پدیده های آلوده کننده و پاک کننده براساس یافته های علمی ) ۲۰
۲۰- برای تطهیر مخرج بول لازم نیست حتما با آب شسته شود . اگر با شکل دیگری ( مانند دستمال کاغذی ) هم عین نجاست ازاله شود، کفایت می کند و با آن می توان نماز خواند . ۲۱
۲۱- مشروبات الکلی ، علی رغم حرمت نوشیدن آنها نجس نیستند . ۲۲
حقوق زنان :
۲۲- شهادت زنان در تمامی مسائلی که حضور آنها در عرض حضور مردان قرار دارد مورد پذیرش است . ۲۳
۲۳- لازم است مناسبات دیه زن و مرد با توجه به نقش متفاوت اقتصادی آنها در عصر حاضر نسبت به عصر نزول ، تغییر کند . ۲۴
۲۴- حکم ارث در جوامع مختلف و شرایط متفاوت،می تواندمتفاوت و مبتنی برعرف عقلایی و فرهنگ حاکم برزندگی آنان باشد. ۲۵
۲۵- جدایی از همسر برای زن ،که با عنوان « خلع » شناخته می شود حق اوست و با مراجعه ی وی به قاضی و تأکید بر تصمیم به جدایی ، نهایی می شود و قاضی ملزم به تأیید جدایی آنان است.
یعنی نفس عمل زن درمراجعه به قاضی و اظهار عدم رضایت به ادامه ی زندگی ، موجب جدایی وی از همسرش می شود و پس از بازگرداندن مقدار موجودی مهریه ای که گرفته است به شوهر ، قاضی و دادگاه تأیید می کنند که آنان به صورت مشروع ، از هم جدا شده اند . در این گونه جدایی،حق رجوع نیز منحصرا در اختیار زن است. ۲۶
۲۶- زنان برای قضاوت ، افتاء و مدیریت جامعه مجاز هستند . ۲۷
۲۷- امامت زن برای مرد ، در نمازهای واجب ، مطلقا جایز است . ۲۸
متفرقات ( پوشش ، بلوغ ، ارتداد ، زنا ، آواز زن ، حکومت ، و ... ) :
۲۸- پوشش بدن برای زن واجب بوده ، ولی پوشش سر و گردن مستحب شرعی است . ۲۹
۲۹- اگر منجمین به شکل دقیق علمی حلول ماه را خبر دادند در همه جای دنیا موظفیم به نظر آنها عمل کنیم. ۳۰
۳۰- در مورد سن بلوغ در دختران و پسران ، در صورت عدم بروز علائم طبیعی بلوغ برای عبادات و تعیین سن مشخص در موارد حقوقی و جزائی ، دختر و پسر سن واحدی برای بالغ شدن داشته و آن ۱۶ سال می باشد .۳۱
۳۱- مربی و مربیه نسبت به کودکانی که از روزها یا ماههای آغازین زندگی تحت تربیت یا کفالت قرار می گیرند و در صورت کفالت اصطلاحا به فرزند خواندگی گرفته می شوند و مادر یا پدر خوانده کودک شمرده می شوند محرم است . ۳۲
۳۲- بشر در انتخاب یا وانهادن عقیده به صورت مستمر، مبتنی براستدلال درحد توان هر فرد آزاد است .حکم« ارتداد » به عنوان یک حکم سیاسی و مصداقی برای مقابله به مثل ،که یادگاری ازدوران « جنگ های اعتقادی » ای بود که بعدها درقالب جنگ های صلیبی آشکار شد ، منتفی است . ۳۳
۳۳- هیچ حکم مشخص و ماندگاری درباره ی زنا (خواه محصنه باشد یا غیرمحصنة) جز آیه ی ۲ سوره ی نور (الزانیة و الزانی فاجلدوا کل واحد منهما مأة جلدة ) که «۱۰۰ تازیانه » را تعیین می کند ، وجود ندارد. یعنی از نظر قرآن ، حکم قطعی زنا با همه ی انواعش همین است و بس .۳۴
۳۴- برخی حیوانات که در فقه شیعه حرام دانسته شده است مثل خرگوش ، حلال است . ۳۵
۳۵- نماز آیات واجب نیست . ۳۶
۳۶- تمام نمازهای پنج گانه را باید در حد متوسط از نظر صوتی خواند . ۳۷
۳۷- وضو ( یا غسل ) با لاک ناخن برای بانوان جایز است . ۳۸
۳۸- ترویج حزن و اندوه ، کراهت شدیده داشته و ترویج شادی و نشاط ، مستحب موکد است . ۳۹
۳۹- ملاک تشخیص حرام اصوات از حلال آنها ، زشتی یا بی آلایشی آن است . در این مقیاس ، عقلاً زن یا مرد بودن افراد مطرح نیست . بلکه موضوع کلاً صدایی با محتوای پلید و زشت است .نکته ی جالب توجه این است که هر صدایی به هر شکلی در صورتی که تحریک کننده و دارای محتوای زشت باشد حرام است (البته به شرط آنکه فرد را تحت تاثیر قرار دهد) .۴۰
۴۰- نهاد دین از نهاد حکومت جداست . صرفنظر از مباحث سیاسی و تحت عنوان مباحث نظری و کلامی ، من اعتقاد ندارم که دین اسلام ، طرح خاصی راجع به حکومت دارد، یا به فرد و گروه خاصی حاکمیت بخشیده است. معتقدم خدای سبحان حاکمیت را در اختیار خود مردم قرار داده است و همیشه هم باید رضایت اکثریت مردم، در جایی که همه باهم متفق میشوند ، ملاک عمل باشد. بالنتیجه من معتقدم که نظام ، یک نظام دموکراتیک است، یعنی باید یک نظام دموکراتیک باشد و همیشه خواست ملت اجرا بشود . حالا حتی اگر اکثریت ملت یک روزی به این نتیجه برسند که نخواهند احکام اسلام در جامعهشان حاکم باشد ، بازهم این حق مردم است و هیچ کس حق ندارد در برابر مردم صفآرایی کند و آنها را از حقشان منع کند. ۴۱
محمد صالحی
زیرنویسها :
۱- مجاهدت های علمی احمد قابل ، دکتر محسن کدیور
۲- همان ؛ و کتاب " فقه ، کارکردها و قابلیت ها ، ص ۱۹۳
۳- کتاب " فقه ، کارکردها و قابلیت ها ، ص ۱۹۳
۴- همان
۵- همان
۶- همان
۷- همان
۸- همان
۹- کتاب " فقه ، کارکردها و قابلیت ها ، ص ۱۹۳ و مجاهدت های علمی احمد قابل ، استاد آیه الله دکتر محسن کدیور
۱۰- کتاب " فقه ، کارکردها و قابلیت ها ، ص ۱۷۹
۱۱- همان
۱۲- همان ، ص ۱۷۴
۱۳- همان ، ص ۱۸۰
۱۴- مطلب " در مورد روابط دختران و پسران و نیاز های جنسی، مرحوم قابل " و کتا ب " احکام بانوان ص ۱۱۴ "
۱۵- مطلب " در مورد روابط دختران و پسران و نیاز های جنسی، مرحوم قابل " و کتا ب " احکام بانوان ص ۱۱۶ و ۱۵۲ "
۱۶- مطلب " بحثی در مورد ازدواج موقت، مرحوم قابل " و کتا ب " احکام بانوان ص ۱۱۳ "
۱۷- مطلب " بحثی در مورد ازدواج موقت، مرحوم قابل " و کتا ب " احکام بانوان ص ۱۱۹ "
۱۸- کتا ب " احکام بانوان ص ۱۴۰ و ۲۰۱ "
۱۹- همان ص ۱۴۳
۲۰- مطلب " عقل و شرع ، مرحوم قابل "
۲۱- کتاب " فقه ، کارکردها و قابلیت ها ، ص ۱۷۴
۲۲- مطلب " عقل و شرع ، مرحوم قابل " و مجاهدت های علمی احمد قابل ، استاد آیه الله دکتر محسن کدیور
۲۳- همان
۲۴- همان
۲۵- کتا ب " احکام بانوان ص ۵۲ "
۲۶- مطلب " عقل و شرع ، مرحوم قابل " و کتا ب " احکام بانوان ص ۱۵"
۲۷- مطلب " عقل و شرع ، مرحوم قابل "
۲۸- کتا ب " احکام بانوان ص ۲۱۷ "
۲۹- مطلب " در مورد حجاب ، مرحوم قابل "و کتا ب " احکام بانوان ص ۵۶ "
۳۰- مطلب " بررسی اجمالی رؤیت ماه ، مرحوم قابل " و کتاب " فقه ، کارکردها و قابلیت ها ، ص ۱۶۷
۳۱- مجاهدت های علمی احمد قابل ، استاد آیه الله دکتر محسن کدیور و کتا ب " احکام بانوان ص ۲۰۸ "
۳۲- مطلب " عقل و شرع ، مرحوم قابل "
۳۳- همان
۳۴- بررسی حکم رجم (قسمت هشتم )
۳۵- مطلب " عقل و شرع ، مرحوم قابل "
۳۶- همان
۳۷- کتاب " فقه ، کارکردها و قابلیت ها ، ص ۱۸۷
۳۸- کتاب " فقه ، کارکردها و قابلیت ها ، ص ۱۸۴
۳۹- مطلب " نگاهی اجمالی به « شادی و غم » در متون شریعت ،" و کتاب " فقه ، کارکردها و قابلیت ها ، ص ۶۳
۴۰- مطلب " بررسی آواز خواندن زنان و مردان در شریعت محمدی "
۴۱- مصاحبه با دویچهوله
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست