جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
همبستگی و تعامل با جاهلان آفت ها و آسیب ها
دوستی و همبستگی و تعامل با صاحبان جهل و حمق بسیار سخت و طاقت فرساست و هر قدرت و توانی را ضعیف می نماید و ظرف هر صبر و تحملی را لبریز می کند.
این سختی و رنج را هر کسی توانمندی پذیرش ندارد و کسی که هم می پذیرد و تحمل می کند عمل مهمل و بیهوده انجام می دهد. زیرا پیوند و تعامل با جاهل و احمق مطرود می باشد و نه تنها آثار مفید و سازنده ای بر آن مترتب نمی باشد که سراسر آفت و آسیب و خطر به بار می آورد.
فرهنگ و معارف اسلامی به همان شدت که دعوت به آموختن « علم » و تقویت « عقل » می نماید به گریز از « جهل » و رهاسازی « حمق » ترغیب می کند.
گریز و پرهیز از جهل و نادانی به صورت دستورالعمل های صریح در متن فرهنگ حیاتبخش اسلام و در موضوعات گوناگون مورد توجه قرار گرفته است که « دوستی و تعامل رفاقت » از جمله موضوع هایی است که باید نسبت به آن دقیق و حساس بود و با مراقبت های لازم سعی بر آن داشت تا از رخنه عناصر جاهل و نادان جلوگیری نمود وبا آنان از در مودت و ایجاد پیوستگی و تعامل وارد نشد بلکه همواره به گریز و پرهیز از این عناصر پرداخت .
رهنمودهای ذیل از حضرت علی (ع ) از جمله آموزش های صریح و روشنی است که آفت حماقت و خطر دوستی با احمق را نمایان می کنند :
هیچ بیماری دردناک تر و رنج آورتر از حماقت و جهالت نیست (۱ )
تحمل سختی رفاقت با احمق عذاب جان و روح است (۲ )
دوست و رفیق آدم احمق همواره در رنج و مرارت است (۳ )
تشبیه جهالت و حماقت به عارضه و بیماری مزمن و رنج آور بسیار تامل برانگیز می باشد و باید از این طریق به ضرورت گریز و پرهیز از رفاقت و همبستگی با اهل جهل و حمق پی برد.
بیماری مزمن همواره همراه انسان است و او را در رنج و سختی و فشار در می آورد و لحظات زندگیش را تلخ و ناگوار می نماید و از آرامش و آسایش تهی می دارد. تردیدی وجود ندارد که با توجه به این واقعیت که صحت و تندرستی جسم و روح از بزرگ ترین نعمت های الهی است فقدان آن به طور قطع حیات سالم و کار و تلاش و فعالیت پرنشاط و ثمربخش را به خطر می اندازد و کسانی که از این نعمت و موهبت الهی محروم باشند همواره در رنج و مرارت و فشار و مشقت قرار می گیرند و عملا راه های رشد و پیشرفت را به روی خویش مسدود مشاهده می کنند.
اکنون بیندیشیم که به همین ترتیب رفیق جاهل و نادان برای آدمی رنج و سختی به وجود می آورد و همانند یک بیمار روانی خطرناک همیشه همراه و قرین انسان است و او را رها نمی کند و پی در پی می رنجاند و می آزارد.
انواع و جلوه های این بیماری و رنج مکرر مختلف است و می توان برخی از آن ها را بر مبنای آموزه های دینی اینگونه برشمرد :
اگر کاری به رفیق گرفتار در جهل و حماقت سپرده شود آن را خراب می کند(۴ ) زیرا از ضروریات بدیهی برای انجام صحیح و دقیق کارها داشتن آگاهی و دانایی است و کسی که فاقد این ویژگی و شاخصه باشد طبیعی است که قادر نیست امور محوله را به نحو مطلوب و براساس ضوابط و معیارهای صحیح منتهی به نتیجه بخشی و بازدهی انجام دهد و در نهایت هر کاری را خراب می کند و در برنامه ریزی ها و تلاش و فعالیت های هر مجموعه و سازمان اخلال و زیان به وجود می آورد.
برخی از آدم های جاهل و ناآگاه که اهل کینه و عناد نیستند و نسبت به دوستان و نزدیکان و همکارانشان دلسوزی و رافت می ورزند همواره درصدد هستند تا با روش های گوناگون و در هر کار و تلاش خدمتی ارائه دهند و نفعی به وجود آورند لکن همواره این اشتیاق و کوشایی بی نتیجه باقی می ماند و آنان قادر به انجام هیچ خدمت و رساندن هیچ نفع و سود به دوست و همکار خود نخواهند شد. به همین دلیل در آموزه های دینی با دوستی و رفاقت با جاهل و احمق به شدت نهی می شود و این بینش و شناخت به همگان منتقل می گردد که دوست نادان و جاهل اراده می کند که به نفع دوست خود قدمی بردارد لکن در اثر حماقت و نافهمی موجب زیان و ضرر می شود . (۵ )
یکی از رنج های بزرگ و مکرری که مصاحبان و رفیقان آدم جاهل و احمق تحمل می کنند این است که پی در پی به نصیحت و راهنمایی او می پردازند و سعی می کنند خطاها و نواقص و اشتباهات او را در مقابل دیدگان فکر و عقلش قرار دهند تا درباره آنها بیندیشد و سعی در پروردن خویش به خصال و صفات نیکو نماید. ولی حسرت و افسوس که تلاش های این افراد به جایی نمی رسد و به ایجاد تحول در جاهلان توفیق حاصل نمی نمایند. بنابر این باید به این شناخت رسید که جاهل و نادان اولا به عیب و تقصیر خود آگاه نیست ثانیا موعظه و نصیحت خیرخواه خود را نمی پذیرد . (۶ ) و همین شناخت و بینش باید نه تنها عامل امتناع و خودداری از اندرز و نصیحت به احمقان شود بلکه باید به پرهیز از اجتناب از رفاقت با آنان و رهایی از رنج مکرری گردد که هیچ حاصل و ثمره ای نمی آفریند.
جاهلان و احمقان در برابر چاپلوسان ستاینده و بسیار مدح کننده می لغزند و سریع تحت تاثیر قرار می گیرند و این از خصوصیات عناصر جاهل و نادان است که به فهم نظر ندارند و به خردورزی ها دیده نمی گسترند بلکه به زبان ها نظر دارند و به واژه ها و تعابیر ظاهری و تهی از حقایق باطنی دیده می گسترند.
چاپلوس دوستی و تزلزل در برابر تعریف و تمجیدها تا آنجا اهل جهل و حمق را از خود بی خود می کند که به طور کامل خویش را در اختیار تفکرات و گفته ها و القائات مداحان متملق قرار می دهند و همین جاست که این عناصر فتنه گر و طالب منافع اقتصادی و سیاسی هر زشتی را در نظر جاهلان زیبا جلوه می دهند و انسان های ناصح و خیرخواه را دشمن معرفی می کنند . (۷ )
برای کسی که با احمقان و جاهلان معاشرت و دوستی دارد این یک رنج مستمر است که مشاهده کند عناصر ناسالم و فتنه انگیز با اهل حمق و جهل ارتباط برقرار می کنند و آنها را پل عبور خویش برای رسیدن به اهدافشان قرار می دهند و به سهولت و راحتی « حق » را در نظر این سطح اندیشان و قشری گرایان « باطل » می نمایانند و باطل را حق جلوه می دهند و ناصحان آگاه و دوستدار سلامت و سعادت افراد جامعه در همه ابعاد فکری و سیاسی و فرهنگی را « دشمن » معرفی می کنند!
و از این سخت تر و رنج آورتر آن که این ناصحان صالح کوشش های خود برای هدایت و راهیابی این معاشران جاهل و احمق را بی ثمر می بینند و در نهایت به این نتیجه می رسند که ارتباط و تعامل خویش را با این عناصر قطع نمایند و شاهد ساکت بهره برداری های مکرر جریان های فکری ناسالم و احزاب سیاسی فاسد از این افراد باشند و خود را برای آگاه و بیدار کردن آنها عاجز و درمانده مشاهده نمایند و اندوه بر اندوه خویش گذارند!
پاورقی :
۱ ـ غررالحکم تنظیم موضوعی به کوشش سیدهاشم رسولی محلاتی دفتر نشر فرهنگ اسلامی ج ۱ ص ۳۰۴
۲ ـ همان منبع ص ۳۰۳
۳ ـ همان منبع ص ۳۰۲
۴ ـ الحدیث مجموعه روایات تربیتی اهل بیت (ع ) به کوشش محمدتقی فلسفی دفتر نشر فرهنگ اسلامی ج ۱ ص ۳۷۹
۵ ـ همان منبع ص ۳۸۰
۶ ـ میزان الحکمه محمدی ری شهری موسسه فرهنگی دارالحدیث ج ۲ ص ۸۷۱
۷ ـ همان منبع ص ۸۷۵
برای ناصحان صالح بسیار رنج آور است که کوشش های خود برای هدایت و راهیابی معاشران جاهل را بی ثمر می بینند و در نهایت به این نتیجه می رسند که همبستگی و تعامل خویش را با این عناصر قطع نمایند و شاهد ساکت بهره برداری های مکرر جریان های فکری ناسالم و احزاب سیاسی فاسد از آنان باشند و از این که در متحول کردن جاهلان عاجز و درمانده گشته اند اندوه بر اندوه خویش گذارند!
این از خصوصیات عناصر جاهل و نادان است که به فهم نظر ندارند و به خردورزی دیده نمی گسترند بلکه به زبان ها نظر دارند و به واژه ها و تعابیر ظاهری و تهی از حقایق باطنی دیده می گسترند و به همین دلیل در برابر چاپلوسان و ستایندگان می لغزند و خود را در اختیار تفکرات و القائات مداحان متملق قرار می دهند و آنان نیز که طالب منافع اقتصادی و سیاسی می باشند هر زشتی را در نظر جاهلان زیبا جلوه می دهند و از این عناصر به صورت « پل عبور » برای رسیدن به اهدافشان استفاده های مکرر می کنند
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست