جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
نا امیدی بلایی عظیم
یکی از راههای کسب توفیق توبه و بازگشت به سوی خداوند، این است که به پیشگاه باعظمتش به ارتکاب گناه و دوری از خوبیها و دستوراتی که او ما را به آنها امر فرموده است، اقرار کنیم.
حضرت امام محمّد باقر(ع) فرموده است: به خدا قسم، خدا از مردم جز دو خصلت و خوی نخواسته است؛ به نعمتها اعتراف کنند که برای ایشان میافزاید، و به گناهان اقرار نمایند که آنها را از آنان میآمرزد. همچنین از آن حضرت رسیده که فرموده است: سوگند به خدا از گناهان نمیرهد جز کسی که به درگاه خدای تعالی اقرار کند.
امام زینالعابدین(ع) در یکی از دعاهای صحیفة سجادیه، یعنی دعای دوازدهم که اقرار و درخواست توفیق برای بازگشت به سوی طاعت خداوند است، مناجاتی بسیار زیبا و شیوا دارد. البته تمام علمای امامیّه بر عصمت انبیا و ائمّه(علیهم السّلام) اتّفاق نظر دارند و اینکه گناهی از گناهان کوچک و بزرگ از ایشان سر نمیزند. اعتراف به گناه و آمرزش طلبیدن آنان از آن جهت است که میخواستند چگونگی اعتراف و درخواست آمرزش گناهان را یاد مردم دهند، و یا آنکه به زبان امّت و شیعیان سخن میگفتند، پس اعتراف ایشان به گناه اعتراف به گناه امّت و شیعیان است.
یا اینکه انبیا و ائمّه(علیهم السّلام) همیشه به یاد خدا بوده و به عالم ارواح توجّه داشتند، پس هرگاه برای خوردن و آشامیدن و آنچه که مباح است از آن مرتبه به این عالم رومیآوردند، از آن استغفار میکردند.
به هر حال بخشی از مناجات زیبا و دلنشین آن حضرت را با هم مرور میکنیم:«اللَّهُمَّ إِنَّهُ یَحْجُبُنِی عَنْ مَسْأَلَتِکَ خِلَالٌ ثَلَاثٌ، وَ تَحْدُونِی عَلَیْهَا خَلَّةٌ وَاحِدَةٌ: یَحْجُبُنِی أَمْرٌ أَمَرْتَ بِهِ فَأَبْطَأْتُ عَنْهُ، وَ نَهْیٌ نَهَیْتَنِی عَنْهُ فَأَسْرَعْتُ إِلَیْهِ، وَ نِعْمَةٌ أَنْعَمْتَ بِهَا عَلَیَّ فَقَصَّرْتُ فِی شُکْرِهَا. وَ یَحْدُونِی عَلَی مَسْأَلَتِکَ تَفَضُّلُکَ عَلَی مَنْ أَقْبَلَ بِوَجْهِهِ إِلَیْکَ، وَ وَفَدَ بِحُسْنِ ظَنِّهِ إِلَیْکَ، إِذْ جَمِیعُ إِحْسَانِکَ تَفَضُّلٌ، وَ إِذْ کُلُّ نِعَمِکَ ابْتِدَاء»[۱]
بار خدایا! سه خصلت مرا از درخواست از تو باز میدارد و یک خصلت مرا بر آن میدارد: باز میدارد مرا امری که به آن فرمان دادی و من از بهجا آوردن آن درنگ کردم، و نهیی که از آن جلوگیری کردی و من به سوی آن شتافتم، و نعمتی که به من بخشیدی و من در سپاسگزاریاش کوتاهی کردم و وا میدارد مرا به درخواست از تو، تفضّل تو(تفضّل احسان به دیگری است بدون حقّی که احسان جزای آن باشد) به کسی که رو به تو آورد و با گمان نیک به سویت آید؛ زیرا همة احسانهای تو از روی تفضّل است، و همة نعمت هایت ابتدایی است؛(نه اینکه پاداش حقی باشد، البته این منافات ندارد با اینکه عمل و کردار نیک سبب داخل شدن به بهشت شود، همانطوری که خداوند میفرماید:«ادْخُلوا الْجنَّةَ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلونَ»[۲] یعنی به سبب اعمال نیکی که بهجا آوردید به بهشت وارد شوید؛ زیرا عمل نیک موجب پاداش متوقّف بر وجود و هستی و قدرت و توفیق و سائر اسباب است و همه آنها تفضّل و احسان خداوند است، بیآنکه جزای کرداری باشد.)
در فراز آخر این مناجات امام به حسن ظن داشتن به تفضل خداوند و بخشش او اشاره کرده و امید داشتن به بخشش خداوند متعال، چرا که سوء ظن نسبت به بخشش و مغفرت خداوند گناهی نابخشودنی است.
«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْم»[۳] یعنی ای کسانی که ایمان آوردهاید! از بسیاری از گمانها بپرهیزید؛ چرا که بعضی از گمانها گناه است.
«الظَّانِّینَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ عَلَیْهِمْ دائِرَةُ السَّوْء ِ وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَ لَعَنَهُمْ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصِیرا»[۴] یعنی و نیز مردان و زنان منافق و مردان و زنان مشرک را که به خدا گمان بد میبرند، مجازات کند، حوادث سویی(که برای مؤمنان انتظار میکشند) تنها بر خودشان نازل میشود، خداوند آنها را غضب کرده، و آنها را از رحمت خود دور و جهنم را برای آنها آماده کرده، و چه بد سرانجامی است.
یکی از ریشههای سوء ظن، یأس و نا امیدی است؛«وَ الَّذینَ کَفَرُوا بِآیاتِ اللَّهِ وَ لِقائِهِ أُولئِکَ یَئِسُوا مِنْ رَحْمَتی»[۵] یعنی کسانی که به آیات خدا و لقای او کافر شدند از رحمت من مأیوسند.
در سخنان گرانبهای پیشوایان میخوانیم که بزرگترین بلا و مصیبت برای انسان جدا شدن و دوری از امید است؛«أعظم البلاء انقطاع الرّجاء»[۶]
عالم بزرگ، آقا جمالالدین خوانساری در کتابش در شرح این روایت توضیح مبسوطی دارد: «بزرگترین بلا بریده شدن امّید است، ممکن است مراد، بریده شدن امّید از درگاه حق تعالی باشد به اینکه کاری چند کند که دیگر از آن درگاه امیدی نداشته باشد، و ممکن است که مراد این باشد که بریدن امید از آن درگاه بدترین بلاها و گناهان است؛ بلکه هر چند آدمی گنهکار و بدکردار باشد، باید که قطع امید از آن درگاه نکند که آن از همه گناهان او بدتر است، چنانکه از احادیث دیگر مستفاد میشود، و ممکن است که مراد، بریدن امیدی باشد که در وقت مرگ و معاینه احوال آخرت حاصل میشود؛ چون بعد از آن دیگر امید بر قبول توبه نیست و آن بزرگترین بلاها است، پس باید که آدمی تأخیر توبه و انابت از گناهان خود ننماید که مبادا ناگاه امید او از قبول توبه بریده شود هر چند امید عفو و بخشایش باشد و ممکن است که مراد بریدن امید مردم باشد از این کس و از خیر و احسان او در جمعی که مردم توقّع خیر و احسان از ایشان داشته باشند مثل پادشاهان، و«بودن این بزرگترین بلاها» بهاعتبار این باشد که با وجود قبح این معنی و خسران و زیان در آخرت در دنیا نیز منشأ ضررها گردد؛ بلکه بسا باشد که مردم به زودی در صدد دفع او درآیند و او را هلاک کنند یا از آن مرتبه بیندازند»[۷]
۱ـ صحیفه سجادیه، ص ۶۴، دعای دوازدهم.
۲ـ نحل: ۳۲.
۳ـ حجرات: ۱۲.
۴ـ فتح : ۶.
۵ـ عنکبوت: ۲۳.
۶ـ غرر الحکم، ص ۸۳.
۷ـ شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غرر الحکم ، ج۲ ، ص ۳۷۳.
هادی الیاسی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست