جمعه, ۱ تیر, ۱۴۰۳ / 21 June, 2024
اقسام لذت در اندیشه اپیکور
![اقسام لذت در اندیشه اپیکور](/web/imgs/16/87/p8t621.jpeg)
اپیکور دو نوع دستهبندی از لذات ارائه میدهد که هر کدام اهمیت خاص خود را دارند. در یک تقسیمبندی لذات را به دو دسته فعال و منفعل یا متحرک و ساکن تقسیم میکند. لذت متحرک عبارت است از جستجوی چیزی که انسان به آن گرایش دارد. لذت ساکن عبارت است از حالت اعتدالی که محصول وضعی است که اگر مفقود باشد انسان بدان گرایش پیدا میکند، به عنوان مثال، میتوان گفت که ارضای گرسنگی در حین انجام گرفتن، لذت متحرک است و حالت سکونی که پس از ارضای کامل گرسنگی دست میدهد، لذت ساکن.
اپیکور طبعاً از این دو نوع لذت نوع دوم را بیشتر مقرون به حزم میداند. زیرا این لذت پاک و بیغش است و به وجود درد به عنوان محرک نیازمند نیست. اگر بدن در حال اعتدال باشد دردی وجود ندارد، پس ما باید در طلب اعتدال باشیم و لذتهای آرام را بخواهیم، نه خوشی شدید را. بدین ترتیب میبینیم که در عمل، اپیکور به آنجا میرسد که به جای وجود لذت، فقدان الم را مطلوب انسان خردمند میداند. وی بر این باور بود که در جهان رنجها و مصائب فراوانی وجود دارند که لذت مطلق در رهایی از آنهاست. در همین رابطه است که میگوید اگر میخواهی کسی را ثروتمند کنی، دارایی او را افزایش مده، بلکه امیالش را هرس کن. «قناعت بسیار پیشه کنیم، نه بدین سبب که همیشه به خست زندگی نماییم، بلکه با این هدف که دغدغه خاطر کمتری داشته باشیم».
«باید خود را از زندان اشتغالات خصوصی و مشغله عمومی رهانید». «بهتر است بیواهمه بر بستری از برگ بخوابی تا با ترس و دلهره بر تختی زرین».به تعبیر دیگر لذت ساکن و ثابت عبارت است از فقدان الم. نوع جسمانی این نوع لذت را «بیدردی» میگویند و نوع روحانی آن را «آرامش». لذت متحرک فرایندی است که به وسیله آن فرد یا به لذتی ایستا و ثابت میرسد (مثل نوشیدن پس از تشنگی) و یا لذتی ثابت را تغییر میدهد (مثل نوشیدن در زمان سیرابی). علاوه بر لذات متحرک جسمی، لذات متحرک روحی نیز وجود دارد، به عنوان مثال لذت حل یک مسئله علمی و فلسفی و یا لذت انجام یک گفتگوی ثمربخش با دیگران. اپیکور لذایذ متحرک را بخش اصلی از یک زندگی خوب و موفق میداند، بنابراین یک زندگی موفق اپیکوری یک زندگی یکنواخت نیست، بلکه دارای لذتهای متحرک منظمی است.
اپیکور در نامهای که در بستر مرگش نوشته است میگوید علی رغم وجود درد شدید جسمانی بهترین روز زندگیاش را میگذراند، زیرا لذتهای گذشته بحثهای فلسفیاش را با دوستانش به یاد میآورد. در عین حال، این لذایذ متحرک، باید به دقت کنترل شوند، اینجاست که اپیکور تقسیمبندی دیگری از لذت ارائه میدهد و بر اساس آن لذت لازم الاستیفاء و لذات غیر ضروری را تعیین میکند. با توجه به اینکه اپیکور عالیترین مرتبه لذت را دفع الم میداند تمایلات و لذتها را به سه دسته کلی تقسیم میکند:
۱) امیال و لذتهای طبیعی و ضروری،
۲) امیال و لذتهای طبیعی و غیر ضروری،
۳) امیال و لذتهای غیر طبیعی و غیر ضروری.
حسین راضی
انتخابات ریاست جمهوری مناظره انتخاباتی انتخابات ریاست جمهوری 1403 مسعود پزشکیان انتخابات علیرضا زاکانی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ایران سعید جلیلی پزشکیان قالیباف محمدباقر قالیباف
زندان هواشناسی تهران زلزله قوه قضاییه قتل سازمان هواشناسی بیمارستان زمین لرزه کاشمر
بازنشستگان قیمت طلا قیمت خودرو خودرو قیمت دلار بانک مرکزی دولت سیزدهم قیمت سکه بازار خودرو
تلویزیون مجید قناد رسانه ملی سینمای ایران دفاع مقدس شهید چمران سینما عید غدیر فیلم
ماه
رژیم صهیونیستی روسیه فلسطین آمریکا ولادیمیر پوتین جنگ غزه کره شمالی چین حزب الله لبنان لبنان اوکراین پوتین
فوتبال سپاهان یورو 2024 پرسپولیس مس رفسنجان استقلال علیرضا بیرانوند باشگاه پرسپولیس والیبال لیگ برتر جام ملت های اروپا تیم ملی والیبال ایران
هوش مصنوعی فناوری وزیر ارتباطات عیسی زارع پور شبکه های اجتماعی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دانش بنیان اپل ناسا
سرطان سازمان غذا و دارو دیابت کبد چرب چای تب دانگ سیستم ایمنی