دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
چند توصیه ساده برای کاهش مصرف سوخت
در این مقاله سعی شده است چند توصیه ساده به دارندگان خودروهای شخصی ارائه شود تا با کاهش مصرف سوخت، بتواند از مقدار سهمیه روزانه بنزین خود، بیشترین بهره را ببرند. درضمن با توجه به آن که یکی از مهمترین منابع آلوده کننده هوا را خودروها تشکیل میدهند، کاهش مصرف سوخت باعث کم شدن درصد آلایندهها و نیز کمک به کاهش روند گرم شدن هوا کره زمین نیز میشود. بهمنظور استفاده از بهینه سوخت، چهار توصیه ساده وجود دارد:
۱) پرهیز از رانندگی بی مورد،
۲) انجام بهموقع سرویسهای خودرو،
۳) استفاده درست از خودرو،
۴) سوخت گیری صحیح.
با به کار بستن این توصیهها، ضمن کاهش مصرف بنزین و کمک به پاکیزگی بیشتر هوا، عمر خودروی شما نیز افزایش مییابد و هزینه تعمیرات آن نیز کمتر خواهد شد.
۱) پرهیز از رانندگی بی مورد:
واضح است که بهترین راه حل برای کاهش مصرف سوخت، استفاده کمتر از خودروست. آمار نشان میدهد که ظرف ۲۰ سال گذشته، مسافت طی شده توسط هر خودرو، به طور میانگین دو برابر شده است. راههایی وجود دارند که میتواند در کاهش مسافتی که با خودرو طی میکنید، به شما کمک کنند، از جمله: ادغام سفرهای درون شهری، تماس با تلفن، همپیمائی(چند سرنشینی). استفاده از وسایل نقلیه عمومی و استفاده از وسایل حمل و نقل بدون آلودگی مانند دوچرخه.
برای مثال، قبل از آن که به سمت فروشگاه برانید، میتوانید با تماس تلفنی از باز بودن آنجا و وجود کالای مورد نظرتان اطمینان یابید. بهعلاوه در ذهنتان طرحی بریزید که وقتی برای خرید جنسی از خودرو استفاده میکنید، در طول مسیر، کار یا خریدهای دیگر خود را نیز انجام دهید. خودرو را در محلی در مرکز مسیر فروشگاه پارک کنید و پیاده به این مکانها بروید. همپیمایی یکی دیگر از راههای مؤثر در کاهش سوخت است. با همکاران خود تنظیم کنید تا مسیر اداره را چند نفری با یک خودرو رفت و آمد کنید. اگر به دیدن تئاتر یا تماشای مسابقهای میروید، با دوستانتان هماهنگ کنید تا تنها از یک خودرو استفاده شود. استفاده اشتراکی از یک خودرو در مسیرهای بینشهری نیز کاهش مصرف را در پی دارد. پیادهروی یا دوچرخهسواری هم ضمن کاهش در مصرف سهمیه بنزین، عدم آلودگی و سلامت شما را نیز تضمین میکند.
۲) انجام بهموقع سرویسهای خودرو
با انجام سرویسهایی که در کتابچه راهنمای خودرو شما درج شده است، میتوانید ضمن افزایش کارایی وسیله نقلیه خود و کاهش مصرف سوخت، عمر خودرویتان را افزایش دهید و از آلودگی هوا نیز بکاهید؛ بهعلاوه هنگام فروش نیز ارزش خودروی شما بیشتر خواهد بود. دفترچه راهنمایی که به همراه خودرو به شما تحویل داده میشود، منبع بسیار خوبی از اطلاعات است. اگر آن را گم کردهاید برای دریافت جایگزین، به نزدیکترین نمایندگی فروش مراجعه کنید. شایسته است که سازندگان خودرو یک فایل الکترونیکی از دفترچه را در وب سایت خود قرار دهند تا مشتریان بهراحتی بتوانند آن را مطالعه یا دانلود کنند. نوع و فاصله زمانی سرویسها در این دفترچه قید شده است که توصیه میشود آنها را بهموقع انجام دهید. علاوه بر آن، در خودرومواردی وجود دارند که باید به طور مرتب چک یا تعویض شوند، از قبیل فیلترهای هوا، روغن و بنزین، روغن موتور، واسکازین و .... مایع خنک کننده، شمعها و شیلنگهای رابط.
تنظیم باد تایرها در سطحی که توسط سازنده توصیه شده است، کاهش مصرف سوخت و سایش لاستیکها را تضمین میکند. توصیه میشود اینگونه سرویسها توسط نمایندگیهای مجاز انجام شود که با گذراندن آموزشهای کافی، به سیستم خودرو بهخوبی واقف هستند. تنظیم موتور(تونآپ) ساده توسط مکانیکهای غیر مجاز نمیتواند اثر چندانی بر بهبود کارکرد موتور داشته باشد، اما یک تکنسین مجرب برای مثال، به خوبی میداند که افزایش مصرف بنزین یا آلایندههای اگزوز چه منشایی دارد.
معمولاً سؤال میشود آیا استفاده از بنزین سوپر سبب کاهش مصرف سوخت میشود؟
باید بدانیم مقاومت بنزین سوپر و معمولی در افزودنیهایی است که باعث میشود عدد اکتان بنزین زیاد شود. کاری که برخی با افزودن "مکملهای بنزین" در باک خودرو روی بنزین معمولی انجام میدهند. بر خلاف تصور، عدد اکتان معیار توان بالاتر این نوع بنزین نیست و بر کیفیت برتر آن نیز دلالت ندارد. عدد اکتان تنها نشاندهنده آن است که قبل از انفجار، سوخت به چه میزانی میتواند در سیلندر فشرده شود. تنها درصد کمی از خودروها واقعاً به بنزین با عدد اکتان بالا احتیاج دارند (مثلاً خودروهای توربو شارژ). بهتر است فقط در خودروهایی که سازنده بر استفاده از بنزین سوپر در آنها تأکید میکند، از این نوع سوخت استفاده شود زیرا این نوع بنزین اثری بر بهبود کارایی خودروی شما یا کاهش آلودگی ندارد و تنها هزینه بیشتری میشوید.
۳) استفاده درستتر از خودرو:
حتی اگر خودرویی به خوبی سرویس و نگهداری شود، در صورت استفاده نادرست، باز هم مصرف سوخت بالا میرود. به موارد زیر دقت کنید:
▪ در جا کار کردن:
اگر بیش از ۳۰ ثانیه در محلی متوقف هستید (مثلاً چراغ قرمز طولانی)، بهتر است موتور خودروی خود را خاموش کنید؛ استارت مجدد، سوخت کمتری را هدر میدهد. امروزه در بسیاری از تقاطعهای شهرهای بزرگ آلمان، قبل از سبز شدن چراغ راهنمایی، یک چراغ با علامت سوئیچ روشن میشود که علامت میدهد اکنون زمان استارت زدن است. بهجای آن که در صف طویل خودروها به انتظار بمانید تا خود را دقیقاً به در ورودی بانک یا رستوران برسانید، خودرو را خاموش کرده و پیاده به آنجا بروید.
▪ حرکت در ترافیک:
احتراز از ورود به نقاط پر ترافیک، همیشه میسر نیست. اما توصیه میشود تا حد ممکن برنامه خود را طوری تنظیم کنید که از حرکت در نقاط و ساعات اوج شلوغی دوری شود. همیشه سعی کنید خودرو را به "نرمی" حرکت دهید؛ یعنی از سریع شتاب دادن و ترمزهای پی درپی بپرهیزید. اگر در مسیر شما چراغ قرمز یا "سرعت گیر" وجود دارد، رسیدن به آن را در نحوه کاهش سرعت، پیش بینی کنید.
▪ کولر:
استفاده از کولر، بار زیادتری بر موتور خودرو تحمیل میکند که باعث ازدیاد مصرف بنزین تا ۳۰ درصد میشود. دقت کنید تا حد ممکن خودرو در سایه پارک شود، یا دستکم آفتابگیری را در پشت پنجره یا شیشه جلو خودرو بگذارید تا از داغ شدن هوای اتاق خودرو کاسته شود. پس از سوار شدن در خودرویی که هوای داخل آن گرم شده است، به جای بستن پنجرهها و روشن کردن کولر روی درجه آخر، پنجرهها و دریچه ورودی هوا را باز و اقدام به حرکت کنید. پس از تعویض هوای درون اتاق، کولر را روشن کنید. نگه داشتن خودرو در آفتاب، از یک جنبه دیگر نیز سبب اتلاف بنزین میشود: تبخیر از باک موتور، این خود عامل پراکنده شدن هیدرو کربورهای نسوخته در محیط زیست است.
▪ فشار آوردن به موتور:
اگر موتور تحت فشار و بار اضافی کار کند، مصرف سوخت بالا میرود، مواردی همچون شتاب دادن سریع، راندن با سرعتهای بالا، انتخاب مسیرهای سربالایی و حمل بی دلیل بار(مثلاً نهادن کپسول گاز خانگی، جعبههای نوشابه و... بهمدت چند روز در صندوق عقب تا هنگامی که خرید آنها انجام شود).
▪ روزهای زمستانی:
امروزه خودروهایی مدرن نیازی به درجا کار کردن در روزهای سرد برای گرم کردن موتور ندارند و با شروع حرکت، خیلی بهتر گرم میشوند واقعیت آن است که در جا کار کردن در هوای سرد، تنها باعث استهلاک سیستم موتورخودروی شما و البته افزایش مصرف بنزین خودرو خواهد شد.
۴) سوختگیری صحیح:
یکی از موارد عمدهی اتلاف بنزین که بهدرستی در رسانههای گروهی تذکر داده میشود سرریز بنزین از باک خودروست. معمولاً برای سرراست کردن بهای بنزین و یا مراجعه کمتر به جایگاه، رانندگان سعی میکنند باک خود را لبریز از بنزین کنند. این موضوع اغلب سبب میشود مقداری بنزین به بیرون پاشیده شود که علاوه بر هدر رفتن آن، باعث آلودگی هوا نیز میشود. نگارنده در یک تحقیق، دریافت که ترکیبات کاملاً سمی و مضر برای لایه اوزن ناشی از تبخیر بنزین، در یک جایگاه سوخت گیری میتواند تا ۳۰۰ برابر حد مجاز نیز برسد. حتی اگر بنزین به بیرون مخزن سوخت نریزد، نباید باک کاملاً از بنزین پر شود. زیرا تا لبریز شدن باک اشکالاتی را بهوجود میآورد که در زیر به آن اشاره شده است (به همین دلیل هم امروزه با تعبیه سیستم قطعکن روی نازل تلمبه، سعی شده است که از پر شدن کامل باک، جلوگیری شود):
پر کردن کامل باک، مخصوصاً در هوای گرم باعث میشود تا در اثر انبساط، بخشی از بنزین از روزنه تعادل تبخیر شود و به درون سیستم جمع آوری بخار خودرو یا اتاق سرنشین راه یابد. وجود ترکیبات حلقوی معطره در این بخارات (مانند مشتقات بنزن) برای سلامت افراد، بهویژه کودکان بسیار مضر است. برای جلوگیری از فرار بخارهای بنزین به هوا قطعکن پمپهای جدید، مجهز به سیستم جمعآوری گاز هستند که پس از اتمام سوختگیری، با مکش، هوا غنی از بنزین را به محفظههای خاصی هدایت میکند. اگر سعی کنید مقدار اضافی بنزین به داخل باک وارد کنید محتمل است که این سیستم مکش مقدار اضافی بنزین را از درون باک خارج و به مخازن سوخت باز گرداند امید است با بهکارگیری چند توصیهی سادهی بالا، ضمن صرفه جویی در مصرف سهمیه بنزین خود، به کاهش آلودگی هوا نیز کمک کنیم.
دکتر مسعود کیخواهی
عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه علوم، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست