دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
مجله ویستا

به نام یادگار نینوا


به نام یادگار نینوا

امام سجاد‌(ع) که از غروب عاشورا برای امت پیامبر‌(ص) امام و برای زینب‌(س) یادگار رفتگان معصومش و برای اهل حرم پناهگاهی برای در امان ماندن از ستم شده است؛ اکنون با دلی غمگین و دیدگانی …

امام سجاد‌(ع) که از غروب عاشورا برای امت پیامبر‌(ص) امام و برای زینب‌(س) یادگار رفتگان معصومش و برای اهل حرم پناهگاهی برای در امان ماندن از ستم شده است؛ اکنون با دلی غمگین و دیدگانی باران زده از داغ‌های مختلف، باید هم حافظ امانت خدا، یعنی دین و مکتب پیامبر‌(ص ) و از سوی دیگر محافظ ستم دیدگان کربلا که محکم‌ترین سند حقانیت قیام حسینی‌(ع) هستند، باشد و چه مشکل‌تر از مشکل شد کار وارث حسین‌(ع) و کربلایش!

امام‌(ع) می‌رود و با کمک بنی اسد بدن‌ها را دفن می‌کند اما ۲ بدن با دل امام چه کرد؛ یکی بدن پدر که چه گذشت بر دل پسر! آنگاه که فرمود به جای کفن بوریایی بیاورید تا این بدن قطعه قطعه را در آن گذارم و... امام در قبر ناله سر داد چون دستور اسلام این است که خانه قبر باید صورت میت به سمت قبله باشد و اما حسین فاطمه که سر در بدن ندارد و امام سجاد‌(ع) خم شد رگ‌های بریده را بوسید و آنها را به سوی قبله گذارد و بعد با سر انگشت خطی ماندگار را نگاشت که: هذا قبر حسین بن علی‌(ع) الذی قتلوه عطشانا... و دیگری بدن عمو، سقای دشت تشنگان و سردار جمع آزادگان، حضرت عباس بن علی‌(ع) و امام سجاد‌(ع) با ناله و اشک فرمود فرشتگان برای دفن این بدن قطعه قطعه و در هم کوبیده یاریم کردند.

به جز حادثه کربلا خطبه مسجد شام در زندگی آن حضرت از نقاط عطف حیات مبارکش به حساب می‌آید زیرا در مسجد شام شرایطی پیش آمد که حضار یزید را تحت فشار گذاشتند تا اجازه دهد امام سجاد‌(ع) به منبر رود. حضرت در این منبر با معرفی خویش به حاضران، دستگاه ستمکار اموی و یزیدی را به افتضاح و استیضاح کشید به گونه‌ای که گریه حاضران از فاجعه کربلا بلند شد و یزید ناچار به دستور اذان گردید. در ضمن اذان وقتی مؤذن به جمله «اشهد ان محمداً رسول‌الله» رسید آن حضرت از مؤذن خواست سکوت کند و خطاب به یزید فرمود:

ای یزید آیا پیامبر (ص) به نام «محمد» جد توست یا جد من، اگر بگویی جد توست دروغ گفته‌ای و اگر بگویی جد من، چرا فرزندان او را کشتی و دخترانش را اسیر کردی؟

یزید ناچار به ترک مجلس شد و این خطبه و محاکمه آل سفیان مقدمه سقوط امویان را بیش از پیش فراهم ساخت.

امام زین‌العابدین (ع) پس از حادثه کربلا عمر شریفشان را در جهت ساخت و تربیت نیروهای مؤمن و خالص و هدایت جریانات مبارزاتی در متن جامعه صرف نمودند و ضمن دفاع از اصول معارف اسلامی و قرآنی با علمای درباری و خودفروخته‌ای که به فرمان حکومت به جعل حدیث و روایت می‌پرداختند، شدیداً برخورد و نادرستی محتویات مجعولات آنان را افشا می‌کردند تا بدین طریق پایه‌گذاری فقه اسلامی و معارف قرآنی به دور از شوائب و نادرستی‌ها صورت پذیرد. نامه آن حضرت به محمد بن مسلم زهری و موعظه وی به بازگشت به دامان اهل بیت و قطع دل سپردن به آل مروان که در تحف العقول و برخی منابع اسلامی دیگر ذکر شده نمونه‌ای از این تلاش است.

به جز صحیفه سجادیه که مشتمل بر معارف بلند قرآنی و الهی در قالب ادعیه و مناجات است، مجموعه‌ای از حکمت‌ها و مواعظ از حضرتش برجای مانده که سرمایه گرانقیمتی برای رهپویان هدایت و تقوا و پرهیزگاری‌است. رساله حقوق یکی از مجموعه‌های گرانقدر به یادگارمانده از آن حضرت است که طی این رساله امام زین‌العابدین (ع) پنجاه فقره از حقوق فردی و اجتماعی را تبیین می‌فرمایند. این رساله پاسخ محکم و مستدلی است به کسانی که پس از قرن‌ها خود را مدافع حقوق بشر و حقوق مدنی و اجتماعی انسان‌ها قلمداد می‌کنند و به اسلام و مسلمین این حقوق را یادآور می‌شوند و مدعی آنند.

۱- بحارالانوار، ج۴۵، ص۱۶۹