پنجشنبه, ۲۰ دی, ۱۴۰۳ / 9 January, 2025
چند کلیک در سایت های چاپی
خانواده صنعت چاپ، به ناگزیر با دنیای اینترنت ارتباط برقرار کرده و به تدریج سطح ارتباطات حرفهای مراکز آمادهسازی و چاپ با مشتریان و طرفهای تجاری خود، از طریق اینترنت فزونی میگیرد.
ایجاد سایت در فضای اینترنت توسط برخی از شرکتها و چاپخانهها و مراکز خدماتی چاپ پاسخی منطقی به واقعیت امروز صنعت چاپ است. اما این سایتها چه مشخصاتی دارند، با چه اهدافی تهیه شدهاند، اطلاعات آنها چگونه به روز رسانی شده و چگونه نگهداری میشوند؟
به صاحبان آنها- یعنی مدیران شرکتها و چاپخانهها و ... چه فایدهای میرسانند؟
پیش از ارایه این مطلب، لازم است یادآور شویم که بیان کاستیهای سایت این یا آن شرکت، به معنای قضاوت در مورد عملکرد و فعالیت حرفهای و تخصصی آنها در امور بازرگانی یا خدمات چاپ و ... نیست، بلکه در اینجا تنها و تنها کیفیت طراحی و نگهداری سایتهای اینترنتی مورد نظر است، با این امید که طرح واقعبینانه این مسایل راه را برای ارتقای ارتباطات اینترنتی خانواده چاپ هموارتر سازد.
نیکولاس نگروپونته (Nicolas Negroponte) بنیانگذار و استاد کرسی تکنولوژی رسانه در انستیتو تکنولوژی روچستر (RIT) معتقد است انقلاب دیجیتال به انتها رسیده و ما اکنون در عصر دیجیتال زندگی میکنیم و فرقی نمیکند در کدام نقطه از این کره خاکی به سر میبریم. در عصر دیجیتال مرزهای خاکی اهمیت نداشته بلکه موقعیت ما در فضای سایبر (یا همان اینترنت خودمان) است که برتری ما را نسبت به دیگری تعیین میکند.
در عصر دیجیتال، دیجیتالی بودن نمودی نداشته و در عوض دیجیتالی نبودن بدجوری توی ذوق میزند. صنعت چاپ به عنوان یک رسانه ارتباطی نیز در عصر دیجیتال ناگزیر شده تعریف نویی از خود ارایه دهد.
صنعت چاپ امروزه با رسانههای دیگر ارتباط متقابلی برقرار کرده است. ظهور سیستمهای گردش کار دیجیتال و نقل و انتقال فایل و خدمات دیگر از طریق اینترنت نیز افقهای تازهای فراسوی این صنعت گشوده است. امروزه دیگر حضور در شبکه ارتباطی جهانی برای شرکتها و دستاندرکاران صنعت چاپ یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است.
خوشبختانه خانواده صنعت چاپ ایران نیز به این واقعیت پی برده است. کافی است ماهنامه صنعت چاپ را ورق زده و به آگهیهای رنگارنگ آن نگاهی بیاندازیم.
به ندرت شرکت یا چاپخانهای را پیدا میکنید که آدرس سایت اینترنتی نداشته باشد. برخی حتی به ارایه آدرس سایت اینترنتی اکتفا کرده و آدرس پستی خود را درج نکردهاند. تا از این طریق حضور قدرتمند خود را در فضای سایبر به رخ بکشانند.
پرسش اینجاست این سایتهای اینترنتی تا چه اندازه بر اساس استانداردها و موازین تجاری، تکنیکی، زیباشناسی و علمی ساخته شدهاند.
آیا اساساً این سایتها کاربردی دارند یا فقط نوعی ترفند بازاریابی هستند. در این صورت آیا اصول بازاریابی در طراحی آنها به کار رفته است؟برای پاسخ به این پرسشها چندین شماره مجله را ورق زده و سایتها را تکتک مورد ارزیابی قرار دادیم و به نتایج تأملبرانگیزی رسیدیم.
سایتهایی که وجود ندارند، سایتهای کم وجود، سایتهایی که وجود آنها ضرورتی ندارد و بالاخره سایتهای زنده به نظر میرسد بسیاری از چاپخانهها و شرکتهای ارایهکننده ماشینآلات و خدمات چاپی در ایران چندان از فلسفه داشتن یک سایت اینترنتی آگاه نیستند یا اصولاً به آن اهمیت نمیدهند و داشتن یک آدرس اینترنتی www برای آنها کافی است. البته کاستیها را نباید تنها به گردن چاپخانهها و شرکتها انداخت. طراحان و مجموعههایی که عهدهدار طراحی سایت و ارایه مشاوره در زمینه راهاندازی سایتهای اینترنتی میشوند نیز تا اندازهای مقصر هستند.
●سایتهایی که وجود ندارند
بسیاری از سایتهایی که ما به آنها سر زدیم از جمله سایت شرکت بردارنگر
www.bordarnegar.com ، سایت شرکت سایان دادهپرداز www.cyandp.com ، تهران ماشین ابزار www.teh-machinery.com، شرکت ماناکویرwww.manakavir.com ، کیمیا تصویر
www.kimia-Tasvir.comیا اصلاً به نمایش درنمیآیند یا عبارت نه چندان خوشایند
under construction(در حال آمادهسازی) روی صفحه مانیتور به چشم میخورد.
تمام این شرکتها فروشندگان ماشینآلات هستند. به همین خاطر منطق عصر دیجیتال حکم میکند همه از سایتهای کارآمد و اطلاعرسان برخوردار باشند که البته اینگونه نیست. بالاخره یا باید شهروند شبکه جهانی ارتباطات بود یا نبود. عبارات این سایت در حال راهاندازی است، در اسرع وقت مجدداً به ما سر بزنید
(Come buck soon)در عصر دیجیتال و آن هم در صنعتی که تار و پودش با سرعت و ارتباط پیوند خورده، غفلت به حساب میآید.
البته دلایل مختلفی میتواند برای به نمایش درنیامدن یک سایت وجود داشته باشد. با تماسی که با برخی شرکتها داشتیم علت را مشکلات فنی و یا به روز کردن سایت عنوان کردند و گفتند انشاءالله تا هفته آینده درست میشود.
● سایتهای کم وجود، سایتهایی که وجودشان ضرورتی ندارد
یکی از اصول اولیه که در مورد طراحی سایت اینترنتی باید در نظر گرفته شود، تعاملی بودن (interactivity) سایت است. بیشتر سایتهایی که ما مورد بررسی قرار دادیم فاقد این ویژگی هستند.
▪ این هم مشت نمونه خروار:
شرکت چاپ و تبلیغات گلها در اصفهان www.golhapublish.comتنها از یک صفحه تشکیل شده که در آن آدرس ایمیل و یک شعار تبلیغاتی و لوگوی شرکت به چشم میخورد. کارتن بامداد www.bamdadcarton.co که مثل خیلیهای دیگر از فلش به عنوان یک عنصر طراحی استفاده کرده، در سایت خود به ارایه تصویر تولیداتش و شعارهایی چون بهترین طرح، بهترین لیتوگرافی و بهترین چاپ بسنده کرده است. در حقیقت کاربرد سایت در اینجا در حد یک بروشور تبلیغاتی تنزل یافته است.
حضور فلش نیز تنها باعث کند شدن دسترسی به اطلاعات سایت میشود و خاصیتی ندارد.
شرکت تجاری تندیس www.tandis-ir.com تنها عکس محصولات خود را به نمایش گذاشته و هیچ توضیحی ارایه نمیدهد. ترجیح میدهیم سایت چاپ سروین www.sarvinprinters.comرا بیشتر نوعی آزمون و خطا در ساخت و طراحی یک سایت به حساب بیاوریم تا یک سایت اینترنتی جدی. این سایت در حقیقت یک Template از پیش ساخته شده رایگان است که از جایی برداشته شده و هیچ اطلاعاتی در مورد چاپ سروین ندارد. در صفحه اصلی سایت تنها نام sarvin و مقداری دستورالعمل به چشم میخورد که چاپ سروین هنوز به آن عمل نکرده است.
به عنوان مثال این پاراگراف:
<این اولین صفحه وب سایت شما است که بازدیدکنندگان آن را خواهند دید. در این صفحه هدف، محتوا و لیآوت سایت همراه با توصیههایی در مورد حرکت درون سایت و یافتن اطلاعات کلیدی را تشریح کنید.
عکس را با یکی از عکس خودتان و یا شرکت عوض کنید. هنگامی روی آیکن با ما تماس بگیرید کلیک میکنیم، وارد صفحهای میشویم که باید آدرس، شماره تلفن و مشخصات دیگر وجود داشته باشد.>
نویسنده : اسکندر جهانبانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست