جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
چگونه انشاء بنویسیم ؟
اگر دقت كرده باشید ، این روزها دیگر كمتر اتفاق می افتد كه روزنامه ، مجله و یا كتابی باز كنیم و در آن به مفاهیم نادرست ، مجله ها نارسا و ناسالم و غلط های دستوری و انشایی بر خورد نكنیم . حتی در گفتارهای رادیو و تلویزیون هم همین اوضاع برقرار است .
در بیشتر اوقات مفاهیم ساده و قابل درك در قالب جملات پیچیده در می آیند و درك منظور نویسنده یا گوینده نه تنها برای خواننده و شنونده بلكه حتی برای خود گوینده یا نویسنده هم دشوار است .
بعضی وقت ها به جمله های اشتباه و كودكانه و سست بر می خوریم و یا به عباراتی كه تنها از راه ترجمه ی زبان های بیگانه وارد ادبیات ما شده اند و اصلاً روح زبان فارسی را در آنها نمی توان یافت .
جمله هایی مثل : « نامه توسط پست فرستاده شد » ، « در راستای قیام مردم می رفت تا آشوبی به پا شود » ، « در رابطه با این مساله با او تماس گرفتم » ، « می رفت كه راه بیفتد » ، « دارند می روند تا نشستی داشته باشند » و ... بسیار زیاد در نشریه ها و كتاب ها ، گفته های رادیو و تلویزیون شنیده می شوند .
این وضع مطمئناً از عللی ناشی شده است و نیاز به ریشه یابی و درمان دارد . یكی از علت های آن وضع آشفته در آموزش ادبیات و انشاء است .
متأسفانه دانش آموزی كه امروز فارغ التحصیل می شود ، ظاهراً همه چیز بلد است غیر از نحوه ی نوشتن و بیان منظورش و این مسئله نشان دهنده ی این است كه در این دوازده سال تحصیلش هیچ برنامه ی مشخصی برای آموزش این فن به او در نظر گرفته نشده است .
بعدها كه این دانش آموز به ضرورت موقعیتش نویسنده یا مترجم و یا محقق می شود ، درخواهد یافت كه در این مسئله ناتوان است و نمی تواند مفاهیمی را كه در ذهنش دارد طوری روی كاغذ بیاورد كه دیگران هم آن را درك كنند .
اگر دقت كرده باشید مدت هاست كه درس انشاء به صورت مساله ای بغرنج و یا بهتر بگوییم بصورت یك علامت سؤال برای معلم و دانش آموز در آمده است . هر دو ناراضی و سرگردان هستند چه در مقام یاد دادن و چه در جایگاه یادگیری !
در این مقاله سعی می شود به مشكلات این درس پرداخته و تا حدی از سختی آن كاسته شود .
ـ آیا انشاء نویسی نیازمند استعداد خاصی است ؟
بسیار شنیده ایم كه دانش آموزان اظهار می كنند : « آخر انشاء هم شد درس ؟ انشاء نویسی استعداد می خواهد پس ما كه این استعداد را نداریم چه كنیم ؟ »
همچنین جملاتی از این دست را از اولیای آن ها هم زیاد می شنویم ؛ مثلاً می گویند : « فرزند ما در همه ی درس هایی كه فرا گرفتنی است و نیاز به تلاش و كوشش دارد ، موفق است و نمرات خوبی هم می گیرد ولی در انشاء موفقیتی كسب نمی كند ، آخر انشاء كه درس نیست ! »
در واقع انشاء نویسی نه نیازمند استعداد ذاتی است و نه دانش آموزان یك كشور كه محتاج علم و صنعت هستند بی نیاز از ادبیات می باشند .
اگر بپذیریم كه نوشتن نیاز به استعداد ذاتی دارد ، باید بپذیریم كه فكر كردن و سخن گفتن هم استعداد خاصی می خواهد حال آن كه سخن گفتن كاری است كه از همه بر می آید نوشتن فنی فرا گرفتنی است ، به همین دلیل است كه نوشته ی فرد كم سواد با نوشته ی كسی كه تحصیلات بیشتری كرده باشد ، متفاوت است و كسی كه بیشتر می نویسد نوشته هایش بهتر و روان تر است . آنچه كه بی تردید به استعداد نیاز دارد و تنها از راه آموختن و كسب معلومات به دست نمی آید ، هز نویسندگی و شاعری است نه نوشتن در حد انشاء نویسی !
پس بیشتر كسانی كه نوشتن انشاء را نیازمند استعداد ذاتی می دانند انشاء نویسی را با هنر نویسندگی اشتباه گرفته اند .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست