یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

پیشرفت با سرعت مافوق صوت


پیشرفت با سرعت مافوق صوت

۱۰ دستور برایان تریسی برای پیشرفت شغلی فوق العاده شما

احتمالا شما هم از بهره‌وری چیزهایی شنیده‌اید، نه؟ لابد فکر می‌کنید بهره‌وری، چیزی متعلق به سازمان‌ها و کارخانه‌هاست و هیچ ارتباطی نمی‌تواند با شما داشته باشد. در تعریف بهره‌وری، می‌گویند که انجام ‌دادن بیشترین حجم کار با حفظ‌‌ همان کیفیت در کمترین زمان ممکن و با حداقل هزینه...

با این تعریف، شما هم می‌توانید بهره‌وری داشته باشید؛ هر کاری را که می‌کنید، بیشتر، ارزان‌تر، سریع‌تر و با حفظ کیفیت بیشتر انجام دهید. در این صورت، جزو نیروهای ارزنده سازمان و اداره و کارخانه‌تان خواهید بود. بهره‌وری، چیزی نیست که فقط به آن فکر کنید، بلکه شما هم می‌توانید جزو کسانی باشید که بهره‌وری بالا دارند. چگونه؟ برایان تریسی، ۱۰ قاعده طلایی را ذکر می‌کند که با رعایت آنها، می‌توانید از یک کارمند معمولی، به یک مدیر و متخصص عالی‌رتبه ارتقا پیدا کنید. اگر دوست دارید چنین اتفاقی در کار شما هم بیفتد، به این ۱۰ قاعده عمل کنید؛ منظم، همیشه و همواره.

۱ . هدفتان را روشن کنید

هدف‌ها باید روشن، واضح و قابل اندازه‌گیری باشند. می‌خواهید رییس بخشتان شوید؟ یا مدیر بخش فروش؟ یا باسوادترین برنامه‌نویس شرکتتان؟ خجالت نکشید، بلندپرواز باشید و هدف را روشن کنید.

۲ . بی زحمت یک برنامه عمل هم برای خودتان بنویسید

حالا که هدفتان روشن شده، چطور باید برسید؟ مثلا شما یک کارمند ساده‌اید و می‌خواهید رییس بخشتان بشوید، باید چه کار کنید؟ باید خودی نشان بدهید و پرونده‌های بیشتری را جمع و جور کنید و... مشخص کنید که برای هدفتان، چه کارهایی را باید انجام بدهید.

۳. کار‌هایتان را سبک سنگین کنید

برنامه عمل که یادتان هست؟ این برنامه شامل کارهایی است که باید روزانه و در جهت رسیدن به هدفتان، انجام دهید. حالا از بین این کارهای روزانه هم، باید سبک سنگین کنید که کدامشان، مهم‌ترند و کدام‌یک، اهمیت کمتری دارند. باید روی مهم‌ترین‌ها تمرکز کنید.

از روی‌‌ همان فهرست، مهم‌ترین کار‌ها را انتخاب و با تمام وجود روی آن تمرکز و کار کنید. چپ و راست نگردید، مستقیم و با همه توان انجامش بدهید. این تمرکز، می‌تواند زمان پایان کار و کیفیت آن را خیلی پایین و بالا بیاورد.

۴. روز کاری‌تان را طولانی کنید

زود‌تر سر کار بیایید، دیر‌تر به خانه بروید، وقت ناهار را خلاصه‌تر و بیشتر کار کنید، با همکارانتان حرف نزنید، فقط تمرکز. کنار همه اینها، سعی کنید آخر هفته‌تان را هم باشکوه برگزار کنید. حتی اگر می‌توانید، روز تعطیلتان را ۲ روز در هفته کنید؛ مثلا پنجشنبه و جمعه ولی روزهای معمول را با‌‌ همان شدتی که گفتیم، کار کنید.

۵. بیشتر تلاش کنید

بی‌زحمت سرتان را پایین بیندازید و با سرعت کار کنید. خودتان را درگیر صحبت‌های محل کار نکنید. تا وقتی که در محل کارتان هستید، سرتان پایین باشد و کارتان را با تمرکز بالا انجام دهید. با این شیوه، بهره‌وری شما ۲ برابر خواهد شد.

۶. تند و فرز باشید

سعی کنید برای خودتان ضرب‌الاجل تعیین کنید و کار‌هایتان را با سرعت بیشتری انجام دهید. تند‌تر، تند و باز هم تند‌تر. وقت تلف نکنید.

۷. فکرشده کار کنید

زمان سختکوشی محض گذشته است. دوره ما، زمان سختکوشی هدفمند است؛ یعنی سختکوشی به علاوه تمرکز روی کارهایی که باارزش‌ترند وگرنه سختکوشی روی کارهایی که معمولی‌اند، شما را به جایی نخواهد رساند.

۸. ماهر‌تر شوید، با تجربه‌تر

سعی کنید در کارتان، مهارت و تجربه و تخصصتان را بیشتر کنید تا بتوانید بهتر و سریع‌تر انجامش بدهید. اگر با استفاده از یک نرم‌افزار، زمان مورد نیازتان نصف خواهد شد، آن را یاد بگیرید. نیازی نیست که با‌‌ همان نرم‌افزارهای قدیمی کار کنید؛ به روز باشید.

۹. دسته‌بندی کنید

کار‌هایتان را دسته‌بندی کنید. در یک زمان خاص، تماس‌ها، در یک زمان خاص، پاسخگویی به ایمیل‌ها و در یک زمان خاص، رسیدگی به پرونده‌هایتان را انجام بدهید. به این ترتیب زمانتان کمتر هرز می‌رود.

۱۰. از اقدام‌ها کاسته شود

سعی کنید کارهای غیرمهم را انجام ندهید. تا می‌توانید از اقدام‌ها کم کنید و کارهایتان را با کمترین اقدام‌های لازم، تمام کنید. به جای ۶ گام، توپ را با ۳ گام داخل سبد بیندازید. این، یعنی ساده‌تر انجام دادن کارها و کم کردن تشریفات.