دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
شرطی مهم برای انفاق
حضرت علی علیهالسلام میفرماید: «آنچه که برای خود دوست میداری، برای دیگران هم دوست بدار و آنچه برای خود نمیپسندی، برای دیگران هم مپسند.»[۱] در آیه ۲۶۷ سوره «بقره» خداوند میفرماید:«ای کسانی که ایمان آوردهاید از قسمتهای پاکیزه اموالی که به دست آوردهاید و از آنچه از زمین برای شما خارج ساختهایم، را انفاق کنید و برای انفاق به سراغ قسمتهای ناپاک نروید در حالی که خود شما، به هنگام پذیرش اموال حاضر نیستید آنها را بپذیرید مگر از روی اغماض و کراهت! و بدانید خداوند، بینیاز و شایسته ستایش است.»این آیه شریفه کیفیت مالی که قرار است مورد انفاق قرار بگیرد را مورد بحث قرار داده و شرط پاک بودن را از شرایط اساس انفاق مطرح میکند و برای آنکه مخاطب، بیشتر به زشتی این عمل یعنی انفاق از مال ناپاک پی ببرد، این طور بحث را جا میاندازد که اگر اموال ناپاکی را به خود شما بدهند علاقهای به پذیرش آنها نشان نمیدهید پس با دیگران همان کنید که دوست دارید با شما رفتار شود.[۲]
صاحب مجمعالبیان پاک بودن را شرط لازم دانسته ولی آن را کافی نمیداند بلکه آیه را اینطور ترجمه میکند: «از بهترین چیزی که به دست آوردهاید و کسب کردهاید» یعنی ایشان شرط انفاق را فقط پاکی مال نمیداند، بلکه میگوید باید بهترین مال انسان مورد انفاق قرار گیرد. ایشان این مطلب را با استناد به آیه «لَن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّی تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ» [۳] مطرح میکند. در تفسیر شریفالمیزان ذیل این آیه آمده است:خداوند تعالی در این آیه کیفیت مالی را که انفاق میشود بیان نموده و میفرماید باید از اموال طیب باشد نه خبیث، یعنی مالی باشد که فقیر با رغبت آن را بگیرد نه با کراهت و اغماض، برای اینکه کسی نخواهد با بذل مال طیب، خویشتن را به صفت بخشنده متصف سازد و بخواهد مال خبیث خود را از سر باز کند و زندگی خود را از چنین آلودگیها رها سازد، چنین کسی دوستدار کار نیک نمیشود و چنین انفاقی نفس او را به کمالی نمیرساند و به همین جهت است که میبینیم آیه شریفه با جمله «وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ» به پایان میرسد، چون این جمله به ما میفهماند که باید در انفاق خود بینیازی و حمد خدای را در نظر بگیریم.[۴]پس شرط انفاق را فقط پاکی مال نیست بلکه باید بهترین مال انسان مورد انفاق قرار گیرد.
در تفسیر نمونه شأن نزول این آیه چنین آمده است:از امام صادق علیه السلام نقل شده که این آیه درباره جمعی نازل شد که ثروتهایی از طریق رباخواری در زمان جاهلیت جمعآوری کرده بودند و آن را در راه خدا انفاق میکردند. خداوند آنها را از این کار نهی کرد و دستور داد از اموال پاک و حلال در راه خدا انفاق کنند.[۵]پس باید تلاش کنیم که در فرهنگ عمومی جامعه ما این مسئله جا بیفتد و دیگر کسی از پول حرام یا شبههناک انفاق نکند و اگر بنا دارد مال یا اموالی را در راه خدا انفاق کند حتماً به گونهای باشد که مستمند بدون هیچ اغماض و اکراهی آن را دریافت کند و خوشحال گردد.نکته دیگری که آیه در انتهایش به آن توجه داده است این است که خداوند از انفاقهای ما بینیاز است. باید غنی بودن حضرت حق همواره هنگام انفاق مدنظر ما باشد تا حین انفاق دچار عجب و خودبینی نشویم و با حال نیاز و استغاثه الهی، توفیق انفاق فیسبیلالله را پیدا کنیم.
* منابع در دفتر روزنامه موجود است
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
غزه ایران چین شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان حجاب جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی
اصفهان قتل سلامت شهرداری تهران تهران هواشناسی فضای مجازی سیلاب سامانه بارشی آموزش و پرورش سازمان هواشناسی باران
خودرو بانک مرکزی بازار خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا دلار یارانه مسکن ایران خودرو حقوق بازنشستگان تورم
تلویزیون نمایشگاه کتاب سینمای ایران صدا و سیما دفاع مقدس مسعود اسکویی موسیقی سریال مهران غفوریان
معماری
اسرائیل رژیم صهیونیستی حماس فلسطین جنگ غزه روسیه اوکراین امیرعبداللهیان طوفان الاقصی ایالات متحده آمریکا جنگ اوکراین نوار غزه
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر جواد نکونام رئال مادرید سپاهان بازی بارسلونا لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس
اپل گوگل اینستاگرام آیفون مایکروسافت باتری ناسا عکاسی
کاهش وزن توت فرنگی سیگار فشار خون اعتماد به نفس کبد چرب