شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
فرشهای صفویه موزه فرش ایران
با حمله مغولان در سده هفتم (۶۱۳ ه .ق) به ایران آن چنان توفانی از ویرانی در این سرزمین بر پا شد كه همه مراكز علمی، كتابخانهها، باغات، و مزارع سرسبز نابود و اغلببزرگان فرهنگ و هنر این مرز و بوم از بین رفتند. با این همه سنتهای فرهنگی ـ هنری كشورمان به شیوههای باور نكردنی حفظ شد وچندی نگذشت كه فرمانروایان مغول علاقهمند به فرهنگ ایرانی ـ اسلامی شدند. بعد از مغولان نیز تیموریان از ۷۸۷ ه . ق. تا ۹۰۷ ه . ق. قدرت را به دست گرفتند و یكی از با شكوهترین مكتبهای هنری وفرهنگی در هرات بوجود آمد و آثار باشكوه معماری و كتابت و نگارگری در این عصر به اوج و اعتلای خود رسید. تأسیس سلسله صفوی در سال ۹۰۷ ه . ق. (۱۱۴۷ م.) به دست شاه اسماعیل (۹۰۷ ـ ۹۳۰ ه . ق.) صورت گرفت، سپس شاه تهماسب (۹۳۰ ـ ۹۸۴ ه . ق.) و شاهعباس اول (۹۹۶ ـ ۱۰۳۸ ه . ق.) به حكومت رسیدند. در اینعصر مذهب تشیع مذهب رسمی دولت ایران اعلام گردید، در نتیجه، آزادی بیشتری در جامعه به هنرمندان اعطا شد. از ویژگیهای مهماین دوره تاریخی عالاقه حاكمان به هنرهای سنتی اعم از كتابت، نگارگری، معماری، كاشیكاری، و قالیبافی بود. هنر قالیبافی از اصیلترین هنرهای ایرانی، و دارای سابقهای بس طولانی در این سرزمین است. قالی، بهسبب مواد تشكیل دهنده آناز عمر چندانی برخوردار نیست به استثنای قالیچه پازیریك كه در سال ۱۹۴۹ از مقبرهای متعلق به یكی از امرای سكایی از میان یخهایكوهستان آلتای واقع در سیبری، نزدیك مرز مغولستان، بصورت معجزهآسایی سالم بهدست ما رسیده، قدیمیترین نمونههای دستباف به جای مانده به صورت فرشپاره و قطعات پوسیده متعلق به سده هفتم هجری قمری است. از مینیاتورهای دوره تیموریان سده نهم ه . ق./ پانزدهم م. چنین استنباط میشود كه قالیها و قالیچهها از طرح و رنگ زیباییبرخوردار بودهاند و دارای طرحهای چند ترنج تكراری بهصورت نقشمایههای هشت ضلعی و ستارهای شكل متشكل از خطوط راستخط هندسی با حاشیههای كوفی بودند(۲) اواخر سده نهم ه . ق. مینیاتورهای مكتب هرات قالیهایی با نقشمایههای خطی خمیده یاگردان و طرحهای لچك و ترنج، (نقش ترنجی در مركز زمینه اصلی قالیها و ربع ترنجهایی در چهار گوشه قالی) بهچشم میخورد. تأثیر هنر خاور دور هنوز در بسیاری از طراحی قالیها محسوس است. طرح اسلیمیهای طوماری، ماری یا ابرچینی، دهان اژدری،خرطوم فیلی همراه با شاخ و برگهای گردان بر هم تابیده یا بهصورت متقاطع زمینه قالیها را زینت میدهد. گاهی این نقوش درشبكههای بندی و در ردیفهایی تنظیم میشوند و طرحهای بندی قالی را بهوجود میآورند. در دهه اول سده دهم ه . ق. نقشمایه برگیجای خود را به نقوش ختایی یا گل و شكوفههای ریز و درشت میدهد بهنظر این تركیب نقوش و طرح بهشدت مورد پسند قرار میگیردبهگونهای كه امروز نیز در قالیبافی بهكار برده میشود. تعداد زیادی از قالیهای دوره صفوی نیز با این طرح بافته میشود. در دهههایبعدی سده دهم ه . ق. بسیاری از تركیببندی مكتب هرات در قالیها مورد تقلید قرار گرفته هیكلهای هراتی با جامه دوره صفوی بادستاری كه عمامهوار به دور كلاه قرمز و چوبی كه از تارك آن بیرون زده مشاهده میشوند. عمامه یا دستار قزلباشها در طرح قالی ومینیاتورها نسبت به ربع بعدی سده دهم ه . ق. شلتر و كمی بزرگتر است. سه قالی كه از این دوره باقی ماندهاند و تاریخ بافت آنها در كتیبهها ضبط شده، یك جفت قالی معروف به قالیهای اردبیل یا شیخصفی و قالی با طرح شكارگاه است كه امروزه در موزه پتسوپولدی میلان نگهداری میشود. در كتیبه قالیهای اردبیل غزلی از حافظ با مضمون زیر آمده است: جز آستان توام در جهان پناهی نیست سر مرا به جز این در حواله گاهی نیست در زیر آن «عمل عبد در گاه قدسی جایگاه مقصود كاشانی به سال ۹۴۶ هجری قمری» دیده میشود. كتیبه نمونه سوّم با مضون زیراست: «به اهتمام غیاث الدین جامی این اثر با جمال خود دل از همگان میرباید به اتمام رسید سال ۹۴۹ هجری قمری» طراحی این قالیّها تلفیقی است از سبك هراتی و سبك اوایل دوره صفوی. ترنج ۱۶ گوشه یا نقش درناهای در حال پرواز در كنارابرهای چینی شبیه سبك چینی است.؟ لباسهای سواركاران كاملاً شبیه مینیاتورهای خمسه نظامی به خط شیخزاده یا دیوان میرعلیشیرنوایی موجود در كتابخانه پاریس است. هنرمندان، در اوایل دوره صفوی به تكرار و اقتباس صرف دوره پیشین اكتفا نكردهاند و طرحهای جدیدی مانند گلهای نیلوفر،صدبرگ، انواع گلهای شاهعباسی و ختایی را طراحی كرده به همراه غنچهها و شاخ و برگهای اسلیمی و ابر چینی بهكار بردهاند. در اوایل سده ۱۰ ه . ق. بههمّت استاد بهزاد و شاگردانش مانند قاسمعلی، میرك، میرزا علی، سلطان محمد، و میرسعیدعلی تحوّلعظیمی در طرح قالیها بنیان گذاشته شد. این هنرمندان از هرات بهتبریز رفته. مكتب هنری تبریز را پایهگذاری كردند. حاشیه قالیها در این دوره اهمیت بیشتری یافته است و طراحان قالی در طراحی حاشیهها جزئیات و دقّت بیشتری بهخرج دادهاند.معمولاً حاشیه اصلی در میان چند رشته حاشیه فرعی محاط شده است، در حالی كه تركیب و هماهنگی رنگ آن با زمینه قالی وهمخوانی نقوش كاملاً رعایت شده است. از ویژگیهای دیگر طرح حاشیه قالیهای این عصر، اسلیمیهای در هم پیچیده است كه اكثراًكتیبههایی در میان آنها دیده میشود. طرح ترنجهای مركزی قالیهای بزرگپارچه نیز متحوّل شده از شكل مدور به بیضی و نقش ستارهایشكل تغییر یافته و كلاله یا سرترنجهایی بهصورت كتیبه به ترنج مركزی متصل شده است. علاوه بر قالیهایی با طرح ترنجدار، لچك و ترنج كتیبهدار، قابقابی، قالیهای جانوری و شكاری روی زمینه گل و بوتهدار درختی وباغی و افشان، زیلو و گلیم زربفت نیز در عصر شاه طهماسب صفوی بافته شده است كه رنگهای بدیع و تركیب متوازن و متقارن نقوش،ویژگیهای بارز این دوره را به نمایش می از نمونههای بسیار زیبا با طرح حیواندار و شكار، قالیچهای است كه گفته میشود ازمقبره شیخ صفی در اردبیل بهدست آمده است. روی زمینه اصلی قالیچه پنج دسته از حیوانات شامل شیر و ببر و گوزن كه بهغزالهاییحمله كردهاند بهصورت قرینه و حیوانات منفرد دیده میشوند. توازن طرحها و ریتم تكرار آنها و تلفیق نقوش حیوانات با طرح گل وبوته در زمینه، مهارت هنرمندان این دوره از حكومت صفوی را نشان میدهد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست