یکشنبه, ۱۷ تیر, ۱۴۰۳ / 7 July, 2024
نفسهای بریده پایتخت و مترو!
پایتخت بریده بریده نفس میکشد، این را بهراحتی میتوان در چهره خاکستری شهر دید. سالهاست که تهران را با ترافیک و آلودگی هوایش میشناسند و در این سالها چه هماهنگ و همراه شدهاند این قافیه و مصرع آزاردهنده و البته کشنده!
سالانه بیش از ۵۴ هزار تهرانی جان خود را تحتتاثیر آلودگی هوا از دست میدهند و این یعنی فاجعهای بزرگ چراکه با مقایسه این آمار با میزان شهدای ایران در جنگ تحمیلی در مییابیم، آلودگی هوا سختتر و بیرحمانهتر از دشمن بر ما تاخته است، غافل از آنکه عرصه را آنقدر بر این قاتل آسان گرفتهایم که گویی اصلا موضوعی بهنام آلودگی هوا وجود ندارد یا اگر هم هست چیزی شبیه سرماخوردگی و سردرد است.
ترافیک سرچشمه آلودگی هواست و براساس آمار رسمی اعلام شده توسط دستگاههای مسئول، ۸۰ درصد دود و آلودگی هوا را خودروهای سطح شهر به خورد تهرانیها میدهند .
جالب است بدانیم بهرغم همه نوسازیهای انجام شده و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده هنوز هم هزاران خودرو با عمر بیش از ۲۰ سال، خیابانهای پایتخت را در اشغال خود دارند.
ترافیک و آلودگی هوا، زخمهای کهنه پایتخت که هر روز هم عمیقتر میشوند نسخه شفابخش واحدی دارند «حملونقل عمومی» و این نسخه شفابخش یعنی مترو و اتوبوسرانی هم در طول سالهای اخیر بهرغم همه رکوردشکنیها همچنان از ترافیک و آلودگی هوا عقبتر است.
در حال حاضر روزانه بهطور متوسط حدود ۱۵ میلیون سفر شهری در تهران انجام میشود که سهم شبکه حملونقل عمومی (مترو، اتوبوسرانی، تاکسیرانی و...) در بهترین حالت تنها اندکی بیش از نصف است ضمن آنکه روزانه بیش از ۴۰۰ خودرو وارد خیابانهای پایتخت میشوند و این در حالی است که مسابقه گسترش شبکه بزرگراهی و تقاضا برای خودروی شخصی همراه بهنفع خودروها در جریان بوده و
هست.
در این بین با توجه به زیرزمینی بودن و انرژی پاک موردنیاز، بیشک میتوان مترو را بهعنوان پاکترین وسیله حملونقل عمومی شناخت.
امسال متروی پایتخت توانسته بیتناسب با بودجه قطرهچکانیاش طول خطوط خود را به ۱۱۴ کیلومتر برساند و این یعنی زیرزمینی کردن حدود دو میلیون سفر شهری با مترو.
با این همه فقر اعتبارات مترو آنچنان قافیه را بر مدیران، مسئولان و مسافران مترو تنگ کرده که این ۱۱۴ کیلومتر رکورد توسعه مترو در کل کشور و تنها قامت ستون فقرات حملونقل عمومی پایتخت را خمیدهتر و نقش موثر آن را زیر زخمهای کهنه و عمیق تهران پنهان
کرده است.
چنانچه بهرغم سابقه بیش از ۴۰ ساله طرح احداث متروی تهران، کل خطوط احداث شده به نیمی از میزان موردنیاز نیز نرسیده و اینها همه در شرایطی است که با حمایت دولتها از مدیریت شهری در کشورهای صاحب حملونقل عمومی کارآمد، طول خطوط متروی جهان از مرز هشت هزار کیلومتر نیز فراتر رفته
است.
بنابراین میتوان به این نتیجه قطعی رسید که مترو تاثیر ویژهای در کاهش آلودگی هوای پایتخت دارد.
مسعود پزشکیان انتخابات انتخابات ریاست جمهوری پزشکیان ایران انتخابات ریاست جمهوری 1403 سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم رئیس جمهور انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ انتخابات 1403 ریاست جمهوری
تهران کنکور هواشناسی آلودگی هوا قتل شهرداری تهران سلامت سازمان هواشناسی آموزش و پرورش قوه قضاییه پلیس راهور پلیس
خودرو قیمت خودرو قیمت طلا دولت چهاردهم قیمت دلار بانک مرکزی بورس بازار خودرو بازار سرمایه حقوق بازنشستگان دلار واردات خودرو
عاشورا کربلا امام حسین تلویزیون خودکشی دفاع مقدس سینمای ایران امام حسین (ع) تئاتر سینما هنرمندان سریال
کنکور ۱۴۰۳ طب سنتی آزمون سراسری باتری
رژیم صهیونیستی فلسطین غزه جنگ غزه اسرائیل روسیه آمریکا انگلیس جو بایدن چین حماس دونالد ترامپ
پرسپولیس فوتبال استقلال یورو 2024 خوان کارلوس گاریدو باشگاه پرسپولیس لیگ برتر تیم ملی آلمان تیم ملی اسپانیا علیرضا بیرانوند نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ برتر ایران
سامسونگ موبایل فناوری هوش مصنوعی ناسا نخبگان استاندارد گوگل
رژیم غذایی ویتامین مردان تب دانگ کاهش وزن پوکی استخوان آلزایمر سردرد کمردرد