چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
موسیقی یکی از منابع قدرت
امروزه موسیقی با آنکه به عنوان یک عنصر همراه با رسانهای دیگر در جریان تبادل اطلاعات ما به کار گرفته می شود، اما نباید غافل از توان این هنر در تبدیل شدن به یک رسانه مستقل بود. به طوری که این شاخه از هنر خود شخصیتی است کامل برای انتقال پیامها البته با شیوه ای بلاغی؛
موسیقی در بیان پیام خود از کدهایی استفاده می کند که بیشتر از آنکه مستقیم و بی واسطه باشد، آرایش شده و آمیخته با حس اند! به عبارت دیگر باید برای شناخت آن کمی سواد بلاغی و هنری را به کار گرفت تا در جریان یک ارتباط پیام گذار(آهنگساز) آنچه را که با نشانه های مدنظر خود پرورده است به گیرنده(مثلا مخاطبان یک کنسرت) انتقال دهد.
در این جریان ارتباط، متنی شکل می گیرد که مخاطب و آهنگساز می توانند دستکاری اش کنند! این دستکاری، امری است ذهنی؛ به طوری که در جریان پخش یک موسیقی به اندازه تعداد مخاطبان می تواند تصویر در ذهن مخاطبان شکل گیرد، ولی این به معنای نفهمیدن پیام نیست. پیام در این میان شکل های مختلفی پیدا می کند که رنگ خود را از متن ارتباط می گیرد.
با این حال نمی توان با این بهانه از نشانه شناسی موسیقی شانه خالی کرد و به بهانه تکثر در اشکال پیام آن را رسانه ای موثر ندانست. شاید یکی از دموکرات ترین رسانه ها از اول زاده شدن بشر تا کنون همین صدا و صوت و موسیقی باشد. رسانه ای که طی زمان معنا به خود میگیرد.
اهمیت نشانهشناسی برای مطالعات فرهنگی در این نکته است که، نشانهشناسی میتواند مبنایی مناسب برای فهم ارتباطات انسانی در فرهنگهای مختلف فراهم کند. اغراق نیست اگر بگوییم نشانهشناسی مجموعهای منحصر به فرد و از جمله مهمترین ابزارهای نظری است که برای انجام مطالعات فرهنگی در دسترس است؛ زیرا این علم قدرت بازشناسی و تحلیل روابط معنادار در قلمرو وسیعی از فعالیتها و محصولات فرهنگی را دارد.
در این میان اگر موسیقی را مجموعهای از کدها بدانیم که در بستری از اجتماع و فرهنگ شکل میگیرد میتوان برای آن هم نشانهشناسی خاصی در نظر گرفت. زبان بهعنوان زیربنای اندیشه بدون درک آوای غایب در فهم متن، همچون نشانههای تصویری، به عنصری هنری - غیرزبانی تبدیل میگردد، مانند هنرهای بصری که رمزگشایی آن نیاز به زبان دارد اما درک آن بینیاز از قراردادهای زبانی است.
موسیقی اگرچه یک ابزار بیانی محسوب میشود، اما اکنون خود یکی از منابع قدرت است که میتواند به حرکتهای مردمی جهت دهد. در هر صورت چون نوعی ابزار است زبان خود را نیز هم از پدید آورنده و هم از مخاطب میگیرد و بدون ایندو خاموش میماند. اگر روزگاری سه عامل مذهب، سیاست و اقتصاد در روند حرکت موسیقی دخالت مستقیم داشتند حالا همین دخالتها به واسطه مردم صورت میگیرد....
http://shakerane.blogfa.com
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست