پنجشنبه, ۱۴ تیر, ۱۴۰۳ / 4 July, 2024
آخرین دعوت; نوآوری در محتوا، دوپارگی در اجرا
![آخرین دعوت; نوآوری در محتوا، دوپارگی در اجرا](/web/imgs/16/96/qhr0z1.jpeg)
تلویزیون که زمانی در شبکه هایش، کورس تولید انبوه سریال های طنز گذاشته می شد، این اواخر به تولید انبوه سریال هایی رو آورده است که به «سریال های مذهبی» معروفند. اگر سریال های طنز به شبکه های سه و تهران محدود می شد، اما تولید سریال های به اصطلاح معناگرا در همه شبکه ها رواج دارد تا جایی که شبکه چهارم هم به فکر سریال سازی افتاده و روزی هم ممکن است بشنویم شبکه خبر هم می خواهد سریال بسازد. البته سریال ساختن یکی از بهترین روش ها برای حرکت تلویزیون به سمت آرمان «دانشگاه عمومی» است اما به شرط آنکه هدفمند باشد و گرفتار تولید انبوه نشود. بدیهی است تولید انبوه از یک نوع ژانر، آن هم در تلویزیون چیزی جز افراط نیست. نگارنده در یادداشت های گذشته راه حل های برون رفت از این اشکال اساسی را آورده است و تکرار آن ملال آور می نماید.
حاصل این تولید انبوه، ساخت سریال هایی مانند «آخرین دعوت» است که باید گفت می توانست در این ۱۲ قسمت و با ایده «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» به یک شاهکار سریالی تبدیل شود که نشده است اگرچه ضعیف دانستن آن هم بی انصافی است.
باید گفت «دعوت» سید الشهدا» علیه السلام به آزاده بودن، یک «دعوت» همیشگی است و اینکه امروز می گوییم «ای کاش در رکابت بودیم»، یک آرزوی غیرواقعی نیست که ممکن است به واقعیت بپیوندد چرا که اگر در ظاهر، هر روز عاشورا نیست و هر سرزمینی کربلا نیست، اما خیر و شر همیشه هستند و خواهند بود، پس این امتحان و این «دعوت»، یک «دعوت» همیشگی است و اولین و آخرین ندارد که بخواهیم بگوییم «آخرین دعوت».
«آخرین دعوت» مانند یکی از سریال های شبکه تهران در ایام دهه فجر سال های گذشته، دو پاره است یعنی سکانس های گذشته و سکانس های حال به یکدیگر و به درستی پیوند نخورده اند و می توان گفت سکانس های مربوط به زمان حال بسیار بهتر از سکانس های گذشته در آمده است. بدیهی است این عدم هماهنگی به دو پاره شدن تیم تولید مربوط است که برخی درگیر تولید زمان حال و برخی درگیر تولید زمان گذشته می شوند.
به هر حال سکانس های مربوط به زمان گذشته اشکالا ت اساسی دارد از جمله صحنه عصر عاشورا که شهدا هنوز سر به بدن دارند! یا صحنه بازگشت حر که با مستندات تاریخی مطابقت ندارد.
«آخرین دعوت» آغاز مناسبی دارد، با ریتم مناسبی ادامه می یابد اما خوب به پایان نمی رسد حتی سکانس پایانی اثر کاملا اضافی است و حذف آن، هیچ خللی به سریال وارد نمی کند.«آخرین دعوت» فیلمنامه ای نسبتا مناسب دارد و فقط در برخی دیالوگ ها، به ویژه در دیالوگ های تقابل شخصیت های به اصطلا ح خو ب و بد، اطاله کلا م دارد و بعضا شعاری می شود.
بازی ها حرف خاصی برای گفتن ندارند و تنها حامد بهداد در نقش «عماد» است که مثل همیشه فوق العاده است و نوید آینده ای قابل توجه درعرصه بازیگری مرد می دهد.
کوتاه سخن آن که همان طور که بیان شده «آخرین دعوت» می توانست ایده فوق العاده خود را با نظارت کیفی درست، به اثری به یاد ماندنی تبدیل کند که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است اگر چه این سریال دوازده قسمتی به نسبت سریال های مشابه خود درباره حادثه عظیم و حماسه به یادماندنی کربلا و عاشورا، نمره قبولی می گیرد.
نویسنده : حسن حائری
![](/imgs/no-img-200.png)
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
ویزای تضمینی ایتالیا کانادا
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
انتخابات ریاست جمهوری سعید جلیلی مسعود پزشکیان انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 ایران انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم جلیلی مناظره مناظره انتخاباتی دولت ریاست جمهوری
تهران سلامت پلیس اصفهان قتل سازمان هواشناسی وزارت بهداشت قوه قضاییه حوادث خانواده آموزش و پرورش شهرداری تهران
تورم مسکن خودرو قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو قیمت خودرو قیمت سکه دلار دولت سیزدهم بازار سرمایه بورس
تلویزیون محرم سینما تئاتر بازیگر علیرضا قربانی سینمای ایران تخت جمشید سارا بهرامی رسانه ملی کنسرت دفاع مقدس
ماهواره کنکور ۱۴۰۳
رژیم صهیونیستی روسیه فلسطین جو بایدن ترکیه دونالد ترامپ غزه جنگ غزه آمریکا اسرائیل فرانسه چین
پرسپولیس فوتبال یورو 2024 استقلال سپاهان باشگاه پرسپولیس کریستیانو رونالدو باشگاه استقلال علیرضا بیرانوند جام ملت های اروپا لیگ برتر لیگ برتر ایران
گوگل همستر کامبت هوش مصنوعی نمایشگاه الکامپ سامسونگ اینستاگرام اپل عیسی زارع پور ایرانسل فیبرنوری ربات
تب دنگی کاهش وزن برنج خواب قهوه سرطان مغز دیابت مو فشار خون