پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
مجله ویستا

انتخابات در فضای شهر


انتخابات در فضای شهر

شهر و فضاهای عمومی موجود در آن از بهترین فضاها برای تبلیغات است، حال اگر این تبلیغات به زندگی مردم گره خورده باشد، اهمیت فضاهای تبلیغاتی دو چندان می شود و اینک که در آستانه …

شهر و فضاهای عمومی موجود در آن از بهترین فضاها برای تبلیغات است، حال اگر این تبلیغات به زندگی مردم گره خورده باشد، اهمیت فضاهای تبلیغاتی دو چندان می شود و اینک که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم قرار گرفته ایم، اهمیت وجود چنین فضاهایی بیش از پیش نمایان شده است.

واقعیت این است که فضای عمومی در شهرها به ندرت دیده می شود و این امر به عنوان یکی از مشکلات جدی مورد توجه شهرسازان کشور است، ولی شهرداری ها به این موضوع کمتر اهتمام ورزیده اند و حضور مردم در قالب شوراها به حوزه مدیریت شهری هم نتوانست گره از کار فروبسته شهرها در گسترش فضاهای عمومی بگشاید.

از این رو نامزدهای انتخاباتی مجبور هستند که برای ارائه دیدگاه ها و نقطه نظرات خود به فضاهای در اختیار دولت مراجعه کنند.

از آنجا که ایجاد «فضای عمومی» از وظایف مدیریت شهری است و شهرداری ها، سازمان های عمومی غیر دولتی اند، شوراها می توانند از اختیارات خود در راستای توسعه فضاهای عمومی استفاده کرده و شهرداری ها را ملزم به ایجاد و توسعه فضاهای مذکور نمایند و با عنایت به کمبود جدی شهرها در این خصوص نیازمند یک حرکت جدی و با برنامه برای تمامی شهرها هستیم.

همچنین در وضعیت کنونی، شوراها می توانند با مصوبه ای شهرداری ها را ملزم کنند که امکانات در اختیار شهرداری ها، اعم از تالارها، سالن ها و حتی فضاهای باز و سبز چون پارک ها را با رعایت عدالت، در اختیار نامزدهای انتخاباتی قرار دهند و بدین ترتیب امکان بهره مندی شهروندان خود را از اطلاعات و آگاهی های ارائه شده توسط نامزدها فراهم کنند.

بدیهی است که این حرکت شوراها در ایجاد شور و نشاط انتخاباتی و حضور گسترده مردم در انتخابات می تواند بسیار موثر و تاثیر گذار باشد و شوراها را به مردم نزدیک کرده و ضریب اعتماد مردم به شوراها را افزایش دهد.

تجربه ای که می تواند در افزایش و گسترش مشارکت مردم در اداره امور شهرها کمک کند اداره شهرها آن چنان که مد نظر قانون اساسی بوده با حضور و مشارکت مردم شهر صورت پذیرد.

از سویی حضور واقعی و موثر مردم در اداره شهرها می تواند در رفع نقصان موجود در کمبود فضای شهری کمک نموده و حیات فعلی شهرها برای برگزاری اجتماعات و همایش های مردم مناسب شود.

همچنین شوراها می توانند با همکاری سازمان های مردم نهاد در روز های باقی مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، بسترهای مناسب را برای این رقابت فراهم کنند. در این میان اعلان عمومی موضوع توسط شوراها می تواند همیاری مردم را موجب و از امکانات مردم نیز استفاده شود.

به هر حال انتخابات پیش رو برای چهار سال، سکان مدیریت کشور را در اختیار فردی قرار می دهد که انتخاب صحیح وی در بهبود وضعیت اداره کشور بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود و به ویژه اینکه اگر در انتخابات آتی، فردی رئیس جمهور شود که مواضع وی در توجه به ارتقای جایگاه شوراها، تثبیت و نهادینه شدن آن روشن باشد.

البته شورای شهر در انتخابات دوره های گذشته فضاهایی را برای تبلیغات کاندیداها اختصاص داده بود.

شورای شهر تهران در هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز مصوبه ای را برای اختصاص امکانات مناسب توسط شهرداری تهران، جهت افزایش شور و نشاط انتخابات به تصویب رساند و مدیریت شهری تهران در انتخابات مجلس چهار هزار نقطه برای تبلیغات در نظر گرفته بود.

همچنین در انتخابات شوراها ۲ هزار نقطه برای تبلیغات انتخابات پیش بینی شده بود که این تعداد برای مجلس شورای اسلامی به ۴ هزار نقطه افزایش یافت. در انتخابات مجلس ۴ هزار نقطه به طور مساوی در ۲۲ منطقه تهران تقسیم شد که در این نقاط پارچه های طولانی نصب می شود تا نامزدها بتوانند به راحتی تبلیغ کنند.

همچنین ایازی سخنگوی شهردار تهران از اختصاص ۲ هزار نقطه رایگان جهت تبلیغات محیطی در شهر خبر داده بود که در این زمینه قالیباف شهردار تهران نیز گفت: ما دو سالن برج میلاد در شمال و فرهنگسرای بهمن در جنوب را برای نامزدهای انتخابات جهت سخنرانی ها و تجمع ها در نظر گرفته ایم که نامزدها می توانند این فضاها را اجاره کنند.

در آستانه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صحبت از اختصاص فضاهای خاص برای تبلیغات نامزدها است ولی مدیریت شهری که این وظیفه را برعهده دارد باید به چند مورد توجه اساسی کند، اول اینکه در اختیار گذاشتن این فضاها به هیچ وجه بر اساس گرایش های سیاسی نباشد و فارغ از دسته بندی های سیاسی مکان مورد نظر در اختیار نامزدهای انتخاباتی قرار گیرد، رعایت این مساله در تمام شهرهای ایران می تواند به سالم تر برگزار شدن انتخابات و نیز ایجاد شور و نشاط انتخاباتی کمک کند تا رئیس جمهور ایران به مانند تمام انتخابات پیشین از دل مردم و با رای آنان کرسی ۴ساله ریاست جمهوری را در اختیار بگیرد.

همچنین به نظر می رسد که برای تبلیغات انتخاباتی می توان فارغ از شیوه سنتی آن که نصب بیلبوردهای تبلیغاتی و پوسترهای نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است از روش های جدید دیگری نیز بهره برد.

از جمله این روش ها استفاده از تلویزیون های شهری برای تبلیغات در شهر است و اکنون اکثر کلان شهرهای تهران و شهرهای بزرگ از این تکنولوژی برخوردارند و می توان شرایطی را فراهم کرد تا این ابزار در اختیار نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قرار گیرد. باید توجه داشت که مانند تمام موارد پیشین تمام کاندیداها باید از این امکان نیز به تساوی بهره جویند تا انتخابات در سالم تر شکل ممکن برگزار شود.

فرشته فرزانه