پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
مجله ویستا

خلاقیت در مدرسه


خلاقیت در مدرسه

● دانش آموز خلاق را بشناسید
۱ ) ایده ها و نظرات خود را بدون ترس در کلاس مطرح می کند .
۲ ) معمولا برای مسائل راه حل ها و پاسخهای متفاوت از سایر دانش آموزان ارایه می دهد .
۳ ) به فعالیت های …

دانش آموز خلاق را بشناسید

۱ ) ایده ها و نظرات خود را بدون ترس در کلاس مطرح می کند .

۲ ) معمولا برای مسائل راه حل ها و پاسخهای متفاوت از سایر دانش آموزان ارایه می دهد .

۳ ) به فعالیت های هنری علاقه زیادی دارد .

۴ ) معمولا قادر است با طنزپردازی و شوخی های جالب دیگران را بخنداند .

۵ ) در کلاس اغلب سئوالات غیرعادی و گاه عجیب و غریب می پرسد .

۶ ) علاقه زیادی به نقاشی و ترسیم افکار و ایده های خود دارد .

۷ ) انتقادگر است و هر نظر یا عقیده ای را به راحتی نمی پذیرد .

۸ ) از قوه تخیل خوبی برخوردار است .

۹ ) معمولا در کلاس با آب و تاب صحبت می کند و سعی می کند ایده هایش را با جزئیات کامل شرح دهد .

۱۰ ) دارای ابتکار است و غالبا ایده ها و پاسخ های منحصر به فرد ارائه می دهد .

۱۱ ) حساس باریک بین و نکته سنج است .

۱۲ ) به تجربه و آزمایش علاقه فراوانی دارد .

۱۳ ) آمادگی طرد شدن و عدم تایید از طریق دیگران را داراست .

۱۴ ) در نفوذ و تاثیرگذاری بر دوستان خود از توانایی زیادی برخوردار است .

۱۵ ) از اطلاعات عمومی زیادی برخوردار است و سعی می کند که از آنها استفاده علمی و کاربردی کند ...

موانع خلاقیت در محیط مدرسه

۱ ) تاکید زیادی بر نمره دانش آموز به عنوان ملاک خوب بودن

۲ ) روش های تدریس سنتی و مبتنی بر معلم محوری

۳ ) عدم شناخت معلم نسبت به خلاقیت

۴ ) فقدان حداقل امکانات لازم برای انجام فعالیت های خلاق در مدرسه

۵ ) عدم توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان

۶ ) عدم پذیرش ایده های جدید

۷ ) ارائه تکالیف درسی زیاد به دانش آموزان

۸ ) استهزا و تمسخر به خاطر ایده یا نظر اشتباه و ...

اصول پرورش خلاقیت در کلاس درس

۱ ) به دانش آموزان خود بیاموزیم که نسبت به ایده ها و افکار خود حساس باشند و آنها را یادداشت کنند .

۲ ) در مورد ماهیت خلاقیت و مفاهیم آن به دانش آموز اطلاعات لازم را بدهیم .

۳ ) در کلاس خود تا حد امکان از وسایل و روشهای آموزشی دیداری ـ شنیداری استفاده کنیم .

۴ ) برای تخیلات وافکار نو دانش آموزان ارزش و احترام ویژه قائل باشیم .

۵ ) برای دانش آموزان خود از روش پرسش و پاسخ استفاده کنیم و آنها را به پرسیدن سئوالاتشان ترغیب کنیم .

۶ ) آنها را عادت دهیم که برای حل مسائل همواره راههای متعددی را جستجو کنند .

۷ ) تا حد امکان به دانش آموزان امنیت و آزادی عمل بدهیم و از وضع مقررات خشک و محدود کننده در کلاس خودداری کنیم .

۸ ) دانش آموزان را به دست کاری و تغییر عقاید و اشیا پیرامون خود تشویق کنیم .

۹ ) آنها را با زندگی نامه های افراد خلاق تاریخ آشنا کنیم .

۱۰ ) دانش آموزان را با مسائل حل نشده روبرو کنیم و از آنها راه حلهای جدید بخواهیم .

ویژگی های معلم پرورش دهنده خلاقیت

۱ ) فردی انتقادپذیر است .

۲ ) تحمل عقاید نو و جدید دانش آموزان را دارد .

۳ ) از صبر و تحمل بالایی برخوردار است .

۴ ) به تفاوت های فردی دانش آموزان آگاه است .

۵ ) از انگیزه های قوی برخوردار است .

۶ ) ایده ها و نظرات غیرعادی دانش آموزان را پذیراست .

۷ ) در مواقع لزوم کودکانه می اندیشد و کودکانه عمل می کند .

۸ ) خیال پردازی دانش آموزان را تشویق می کند و به آنها اجازه می دهد که گاهی اشتباه کنند .

۹ ) دوست دار هنر و زیبایی است .

۱۰ ) تا حد امکان به دانش آموزان آزادی عمل می دهد .

و...

دانش آموز خلاق :

قبل از اینکه گردو را بشکنم به این فکر افتادم که شاید بتوانم با دو نیمه پوست آن دو تا لاک پشت درست کنم .

تهیه و تنظیم : فریده پروانه