پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
خلاقیت در مدرسه
دانش آموز خلاق را بشناسید
۱ ) ایده ها و نظرات خود را بدون ترس در کلاس مطرح می کند .
۲ ) معمولا برای مسائل راه حل ها و پاسخهای متفاوت از سایر دانش آموزان ارایه می دهد .
۳ ) به فعالیت های هنری علاقه زیادی دارد .
۴ ) معمولا قادر است با طنزپردازی و شوخی های جالب دیگران را بخنداند .
۵ ) در کلاس اغلب سئوالات غیرعادی و گاه عجیب و غریب می پرسد .
۶ ) علاقه زیادی به نقاشی و ترسیم افکار و ایده های خود دارد .
۷ ) انتقادگر است و هر نظر یا عقیده ای را به راحتی نمی پذیرد .
۸ ) از قوه تخیل خوبی برخوردار است .
۹ ) معمولا در کلاس با آب و تاب صحبت می کند و سعی می کند ایده هایش را با جزئیات کامل شرح دهد .
۱۰ ) دارای ابتکار است و غالبا ایده ها و پاسخ های منحصر به فرد ارائه می دهد .
۱۱ ) حساس باریک بین و نکته سنج است .
۱۲ ) به تجربه و آزمایش علاقه فراوانی دارد .
۱۳ ) آمادگی طرد شدن و عدم تایید از طریق دیگران را داراست .
۱۴ ) در نفوذ و تاثیرگذاری بر دوستان خود از توانایی زیادی برخوردار است .
۱۵ ) از اطلاعات عمومی زیادی برخوردار است و سعی می کند که از آنها استفاده علمی و کاربردی کند ...
موانع خلاقیت در محیط مدرسه
۱ ) تاکید زیادی بر نمره دانش آموز به عنوان ملاک خوب بودن
۲ ) روش های تدریس سنتی و مبتنی بر معلم محوری
۳ ) عدم شناخت معلم نسبت به خلاقیت
۴ ) فقدان حداقل امکانات لازم برای انجام فعالیت های خلاق در مدرسه
۵ ) عدم توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان
۶ ) عدم پذیرش ایده های جدید
۷ ) ارائه تکالیف درسی زیاد به دانش آموزان
۸ ) استهزا و تمسخر به خاطر ایده یا نظر اشتباه و ...
اصول پرورش خلاقیت در کلاس درس
۱ ) به دانش آموزان خود بیاموزیم که نسبت به ایده ها و افکار خود حساس باشند و آنها را یادداشت کنند .
۲ ) در مورد ماهیت خلاقیت و مفاهیم آن به دانش آموز اطلاعات لازم را بدهیم .
۳ ) در کلاس خود تا حد امکان از وسایل و روشهای آموزشی دیداری ـ شنیداری استفاده کنیم .
۴ ) برای تخیلات وافکار نو دانش آموزان ارزش و احترام ویژه قائل باشیم .
۵ ) برای دانش آموزان خود از روش پرسش و پاسخ استفاده کنیم و آنها را به پرسیدن سئوالاتشان ترغیب کنیم .
۶ ) آنها را عادت دهیم که برای حل مسائل همواره راههای متعددی را جستجو کنند .
۷ ) تا حد امکان به دانش آموزان امنیت و آزادی عمل بدهیم و از وضع مقررات خشک و محدود کننده در کلاس خودداری کنیم .
۸ ) دانش آموزان را به دست کاری و تغییر عقاید و اشیا پیرامون خود تشویق کنیم .
۹ ) آنها را با زندگی نامه های افراد خلاق تاریخ آشنا کنیم .
۱۰ ) دانش آموزان را با مسائل حل نشده روبرو کنیم و از آنها راه حلهای جدید بخواهیم .
ویژگی های معلم پرورش دهنده خلاقیت
۱ ) فردی انتقادپذیر است .
۲ ) تحمل عقاید نو و جدید دانش آموزان را دارد .
۳ ) از صبر و تحمل بالایی برخوردار است .
۴ ) به تفاوت های فردی دانش آموزان آگاه است .
۵ ) از انگیزه های قوی برخوردار است .
۶ ) ایده ها و نظرات غیرعادی دانش آموزان را پذیراست .
۷ ) در مواقع لزوم کودکانه می اندیشد و کودکانه عمل می کند .
۸ ) خیال پردازی دانش آموزان را تشویق می کند و به آنها اجازه می دهد که گاهی اشتباه کنند .
۹ ) دوست دار هنر و زیبایی است .
۱۰ ) تا حد امکان به دانش آموزان آزادی عمل می دهد .
و...
دانش آموز خلاق :
قبل از اینکه گردو را بشکنم به این فکر افتادم که شاید بتوانم با دو نیمه پوست آن دو تا لاک پشت درست کنم .
تهیه و تنظیم : فریده پروانه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست