یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

فاطمه الگوی جاویدان


فاطمه الگوی جاویدان

پروردگار عالم در آیه تطهیر در مورد اهل بیت به پاكی و مصونیت كامل آنان از هر عیب و نقص گواهی می دهد كه یكی از پنج تن آل عبا فاطمه زهرا سلام الله علیها است

فضائل و مناقب فاطمه زهرا سلام الله علیها همچون اقیانوس بزرگی است كه انواع جواهر گران قیمت در آن متمركز گردیده است و هرچه غواصان و شیفتگان آن دّر گران‌بها بتوانند از آنها استفاده كنند، بازهم نسبت به باقیمانده و ناشناخته‌ها به مراتب اندك است.

پروردگار عالم در آیه تطهیر در مورد اهل‌بیت به پاكی و مصونیت كامل آنان از هر عیب و نقص گواهی می‌دهد كه یكی از پنج‌تن آل عبا فاطمه‌زهرا سلام الله علیها است. بنابراین آن حضرت به گواهی خداوند متعال در آیه شریفه، دارای عصمت و مصونیت از كلیه لغزش‌ها بوده و صاحب كمالاتی است كه شایستگی محوری آل‌عبا را داشته است. همچنین آیه مباهله:«فقل تعالوا ندع ابنائنا و ابنائكم و نسائنا و نسائكم و انفسنا و انفسكم ۰۰۰» كه رسول خدا به مناظره و نفرین نصارای نجران مامور ساخت و طبق آن پیامبر عالی‌قدر مامور شد با عده‌ای از خاندان نزدیكش این وظیفه سنگین را انجام دهد، به گواهی دهها تاریخ معتبر و حدیث موثق حضرت زهرا جزو اولین گروه بوده است از آن جمله ابن‌اثیر در تاریخ كامل خود می‌نویسد: نصارای نجران در انتظار بودند كه رسول گرامی اسلام با چه تشریفاتی و با چه كسانی به مقابل آنان خواهد آمد؟

همین كه چشم آنان به جمال منور رسول خدا و علی مرتضی و فاطمه زهرا سلام الله علیها و حسن مجتبی و حسین سیدالشهدا افتاد با خود گفتند: اینان در پیشگاه الهی آنچنان مقربند كه اگر از او بخواهند كه كوه‌ها را از زمین بركند، خداوند خواسته آنان را برمی‌آورد و لذا از مباهله صرف‌نظر نمودند. و هكذا در آیه مودت كه مطابق حكم آن حب اهل بیت واجب و لازم است، فاطمهزهرا سلام الله علیها عضو شاخص آن به حساب می‌آید چنانچه هنگام نزول آیه فوق‌الذكر یاران رسول خدا از وی سؤال نمودند ای پیامبر عالی‌قدر! اینان چه كسانی هستند كه خداوند مودت و محبت آنان را بر ما واجب ساخته است؟ فرمودند: علی و فاطمه و فرزند آنان و این جمله را سه بار به عنوان تاكید تكرار كرد. من‌حیث‌المجموع بنا به آیات قرآنی فاطمه زهرا سلام الله علیها آن چنان عظمت و شرافت دارد كه انسان معصوم و بی‌لغزش بوده و دارای كمالاتی است كه جایگاه خاصی در پیشگاه خدا داشته و مستجاب الدعوه است كه خواسته‌اش برنگشته و محبت و مودت او بر همه پیروان اسلام واجب شمرده شده است. فاطمه زهرا سلام الله علیها از دیدگاه الهی آنچنان مقرب بود و هست كه بدون وجود او جهان خلقت به وجود نمی‌آمد. بنابراین هرچه بوده و هست و خواهد بود یمن و بركت آن بانوی عزیز هر دو جهان است. چنانچه پیامبر خدا، از پروردگار عالم نقل می‌كنند: ای پیامبر الهی! اگر تو نبودی جهان را نمی‌آفریدم و اگر علی نبود تو را خلق نمی‌كردم و چنانچه فاطمه نبود تو و علی را نیز به دنیا نمی‌آوردم.

شاید این حدیث در مرحله نخست و بدون تفكر قابل هضم نباشد، ولی با یك مقدماتی كه به طور خلاصه باید گفت: پیامبر الهی و اهل بیت معصومش همگی یكی بوده و شاخ و برگ یك درخت می‌باشند وا ز نظر هدف نیز مكمل و متمم یكدیگرند، بنابراین بدون تصور فاطمه كه كمال اسلام به وجود او و فرزندان معصوم او بستگی داشته و دارد آیین اسلام و رسالت پیامبر و ولایت امیرالمومنین كم شعاع و كم فروغ خواهد بود. آری ولایت علی علیه‌السلام مكمل رسالت و وجود زهرا پناه ولایت و فرزندانش نتیجه بخش اهداف رسالت و ولایت می‌باشند به طوری كه روزی رسول خدا در خانه امیرالمومنین در حالی كه علی علیه‌السلام مشغول استراحت بود، خطاب به دخترش فاطمه فرمودند: من و تو و این دو فرزند(حسن و حسین) و این استراحت كننده(علی) همگی در پیشگاه خدا در یك منزل و مكان خواهیم بود.

● فاطمه مافوق قانون

یكی از معیارهای ارزشی اسلام مراعات ادب بویژه در ارتباط با بزرگان و مربیان است و حتی آمده است كسی كه ادب ندارد، ایمان ندارد. آیات و روایات زیادی در این زمینه هست كه از موضوع بحث ما خارج است اما مقصود اصلی این است كه در زمان رسول‌خدا گروهی از ضعیف‌الایمان‌ها و منافقین هنگام دیدار با پیامبر الهی بدون مراعات القاب آن حضرت تنها با اسم، آن بزرگوار را صدا می‌زدند، خداوند متعال آیه شصت‌وسه سوره نور را فرستاد و بدین وسیله مومنین و مسلمانان مأمور گشتند با تعبیر یا رسول الله یا یا نبی‌الله آن حضرت را خطاب كنند. از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها آمده است كه پس از نزول این آیه، من هم مثل دیگران هنگام دیدار، پدرم را با لقب یا رسول‌الله، مخاطب قرار می‌دادم و از گفتن پدرجان خودداری می‌كردم و چندین بار چنین نمودم، ولی در برابر خطاب من، آن حضرت ساكت بود و جواب نمی‌داد. سپس خطاب به من فرمودند: یا فاطمه این آیه در حق تو و اهل‌بیت تو نازل نشده، تو از منی و من از تو. خطاب آیه به افراد خشن و ستمگر و خود برتر بین است.

تو اگر مرا پدر خطاب كنی بهتر است و چنین روشی باعث حیات دل من و رضایت خداوند است این حدیث نشان می‌دهد كه فاطمه و اهل‌بیتش تا چه میزانی در پیشگاه خدا و پیامبرش ارزش دارند؟ و حتی در حدیث دیگری در این خصوص آمده است: شخصی در زمان پیامبر دزدی كرد و حضرت دستور داد چهار انگشت دست او را قطع كنند، دزد عرض كرد: یا رسول الله من سوابقی در اسلام دارم آیا دست مرا قطع می‌كنی؟ رسول گرامی اسلام فرمودند: قانون الهی تبعیض ندارد، حتی اگرچه دخترم فاطمه باشد. این خبر به گوش فاطمه رسید و او را محزون كرد. در این هنگام جبرئیل نازل گشته و آیه لئن اشركت لیحبطن عملك ۰۰۰ را بر آن حضرت خواند و بدین وسیله اعلان نمود كه حساب فاطمه از دیگران جداست و شكستن دل او و بریدن دستش، برابر شرك است.

● فضیلت فاطمه بر انبیا دیگر

بنا به دلائل متقن و روایات معتبر ائمه اطهار بر پیامبران پیشین جز رسول خدا برتری دارند و طبق احادیث معتبر دیگر از رسول خدا آمده است كه امیرالمومنین نسبت به سایر ائمه فضیلت بیشتری دارند و از سوی دیگر می‌دانیم كه حضرت فاطمه كفو و همتای امیرالمومنین است و اگر علی نبود، همتایی برای آن حضرت در روی زمین و در میان مخلوقات پیدا نمی‌شد و این ادعا مضمون احادیث فراوانی است كه از طریق اهل سنت و تشیع در منابع معتبر به دست ما رسیده است و به عنوان تبرك نمونه‌ای تقدیم می‌گردد. بنابراین حضرت فاطمه جز پدر و شوهرش بر همگان برتر است. در روایاتی از پیامبر خدا و حضرت امام صادق و حضرت رضا آمده است، خداوند می‌فرماید: اگر علی را خلق نمی‌كردم در روی زمین همتایی برای فاطمه پیدا نمی‌شد خواه آدم و غیر او. این حدیث برتری علی و زهرا را بر تمام انبیاء و ما خلق الله جز رسول خدا ثابت می‌نماید و علمای بزرگ نیز در كتاب‌های كلامی در این زمینه بحث‌های معتبری دارند. علاوه بر این‌ها عبدالله بن مسعود، از طریق اهل سنت حدیث معتبری را از پیامبر خدا نقل می‌كند كه جبرئیل گفت: ای رسول خدا، تمام پیامبران الهی برای ولایت تو و ولایت علی بن ابیطالب مبعوث شده‌اند و این حدیث نیز شرافت و فضیلت ذی‌المقدمه را بر مقدمه در بر دارد و چون علی و فاطمه كفو و همتای یكدیگرند از این جهت نیز فاطمه بر انبیای پیشین مقدم است و بالاخره حضرت امام باقر در مورد مادرش فاطمه می‌فرمایند: خداوند اطاعت فاطمه را بر تمام مخلوقاتش حتی بر جن‌ها و انسان‌ها و حیوانات و پیامبران و ملائكه واجب كرده است و این موید آن است كه اطاعت انبیای پیشین ولو در عالم تكوین از فاطمه زهرا به عنوان واجب آمده است.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.