پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 16 May, 2024
مجله ویستا

بانکداری همراه در ایران


بانکداری همراه در ایران

شاید شما نیز بارها با شعار "تلفن همراه شما نزدیک‌ترین شعبه بانکی" در تبلیغات بانک‌های مختلف دولتی و خصوصی برخورد کرده باشید. مدتی است که پدیده بانکداری همراه در بیشتر بانک‌های …

شاید شما نیز بارها با شعار "تلفن همراه شما نزدیک‌ترین شعبه بانکی" در تبلیغات بانک‌های مختلف دولتی و خصوصی برخورد کرده باشید. مدتی است که پدیده بانکداری همراه در بیشتر بانک‌های ایرانی متداول شده است. این سرویس نوظهور هنوز به طور کامل در ایران همه‌‌گیر نشده است و دلیل آن را می‌توان آشنا نبودن مردم با طریقه استفاده از این سرویس‌ها و مسئله مهم‌تر عدم اعتماد کافی عموم مردم به سیستم‌های الکترونیکی و غیرحضوری دانست. در این مطلب به معرفی نرم‌افزار بانکداری همراه چند بانک ایرانی و طریقه استفاده و مزایای آن‌ها خواهیم پرداخت.

در حال حاضر بانک‌های دولتی صادرات، ملت، تجارت، رفاه، ملی، مسکن، سپه و بانک‌های خصوصی پارسیان، پاسارگاد، سرمایه و سامان این امکان را فراهم آورده‌اند که مشتریان، برخی از امور بانکی را از طریق تلفن همراه انجام دهند. بزرگ‌ترین مشکل پیش روی بانکداری موبایلی این است که استانداردهای تکنولوژیکی مشترک برای بانکداری موبایل وجود ندارد و هم‌اکنون پروتکل‌های زیادی مانندXML ،SOAP ،WAP و HTML برای این منظور در حال استفاده هستند. بانکداری موبایل به نرم‌افزاری نیازمند است که از چندین پروتکل یا از یک سری پروتکل‌های رایج و قابل قبول برای تبادل اطلاعات پشتیبانی کند. در حال حاضر بانک‌ها نرم‌افزارهای خود را براساس پلت‌فرم جاوا عرضه می‌کنند تا بیشتر گوشی‌های تلفن همراه از آن‌ها پشتیبانی کنند. حفظ امنیت در فرآیند اجرای عملیات بانکداری موبایل نیز جای تامل دارد. تامین و حفظ امنیت عملیات بانکی از یک نقطه دور انجام می‌شود و انتقال اطلاعات مالی به صورت بی‌سیم از جمله پیچیده‌ترین چالش‌هایی است که باید به طور مشترک توسط سازندگان نرم‌افزارهای موبایل‌، تامین‌کنندگان خدمات شبکه‌ای بی‌سیم و بخش‌‌های IT هر بانک مورد توجه قرار گیرد.

بانکداری همراه به سبک ایرانی، نزدیک به ۴ سال است که راه‌اندازی شده و هم‌اکنون بیشتر بانک‌های خصوصی و دولتی به این سیستم مجهز هستند. شما با استفاده از نرم‌افزارهای طراحی شده توسط هر بانک می‌توانید مبالغ دریافتی، مانده حساب و گردش‌های آخر آن، انتقال وجه بین حساب خود و دیگران و پرداخت قبوض آب، برق، گاز و... را از طریق موبایل و در کمترین زمان انجام دهید.

از جمله این نرم‌افزارها، نرم‌افزار همراه بانک ملت است که برای مشتریان این بانک تهیه شده و شما می‌توانید به وسیله آن موجودی حساب خود را مشاهده کنید. آگاهی از سه گردش آخر حساب، به‌روزرسانی حساب، تایید چک، پرداخت تمامی قبوض و انجام عملیات حواله از جمله امکانات این نرم‌افزار است. برای راه‌اندازی و استفاده از این نرم‌افزار ابتدا باید در شعبه افتتاح‌کننده حساب متمرکز خود درخواست استفاده از سرویس همراه بانک ملت را تکمیل و رمز استفاده از همراه بانک را دریافت کنید. پس از آن با دریافت نرم‌افزار و نصب روی گوشی و وارد کردن رمزی که بانک در اختیارتان قرار داده است از امکانات آن استفاده خواهید کرد.

نرم‌افزار همراه بانک پارسیان نیز از امکانات جالبی برخوردار است. این نرم‌افزار علاوه بر سرویس‌دهی به مشتریان بانک پارسیان به بانک‌های دیگر عضو شبکه شتاب شامل ملت، کشاورزی، سامان، اقتصاد نوین و پاسارگاد، خدماتی را ارایه می‌کند تا بتوانند عملیات مالی و تراکنش‌های پرداختی را با استفاده از تلفن‌های همراه خود انجام دهند. این خدمات شامل پرداخت تمامی قبوض، خرید از فروشگاه‌ها با استفاده از تمامی کارت‌های پارسیان و بانک‌های نامبرده از داخل موبایل، تمدید شارژ سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول، ایرانسل، تالیا و تمدید شارژ اعتباری انواع کارت‌های اینترنت و تلفن بین‌المللی از طریق موبایل و... است. برای مثال، شما با همراه داشتن این نرم‌افزار و یکی از کارت‌های بانک‌های نامبرده به راحتی می‌توانید از طریق موبایل هزینه شارژ سیم‌کارت خود را پرداخت و کد شارژ را دریافت کنید.

نرم‌افزار همراه بانک صادرات فقط برای مشتریان این بانک که دارای حساب سپهر و جاری هستند ارایه شده است. از امکانات این نرم‌افزار می‌توان به انتقال وجه بین حساب‌های یک مشتری، اطلاع از سه گردش آخر و مانده حساب، استعلام چک و پرداخت قبوض اشاره کرد.