شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
قوام به معنای برتری نیست , به معنای پشتوانه است
قوام به معنای برتری نیست ، به معنای پشتوانه است .
آیه ای که مورد توجه بسیاری از شبهه گیران بر آموزه های قرآنی واقع شده است ، آیه زیر بوده که به زعم آنها ، شخصیت زن را تحقیر و در ذیل مرد و درجه دوم معرفی کرده است .
الرجال قوامون علی النساء بما فضل الله بعضهم علی بعض و بما انفقوا من اموالهم ( سوره نسا ، آیه ۳۴ )
مردان، پشتوانه زنانند ، بخاطر ( و مشروط به ) وجود ( برتریهای طبیعی ) که خداوند برای بعضی نسبت به بعضی دیگر قرار داده است ، و بخاطر ( و مشروط بر ) انفاقهایی که مردان از اموالشان (در مورد زنان) میکنند.
آنچه از آیه فوق برداشت غلط شده ، افضل دانستن جنس مرد نسبت به زن بوده است ، در حالیکه خداوند در دو حالت و مشروط به دو شرط ، مرد را قوام و پشتوانه زن معرفی کرده است نه برتر .
۱- تفاوتهای طبیعی مرد نسبت به زن
مردان بدلیل شرایط فیزیکی و احیانا ویژگیهای روحی خود که امکان برخورد با سختیهای بیرونی و زندگی و دفاعی را بیشتر دارا هستند ، بطور ذاتی مورد تکیه زنان ( همسر ) قرار میگیرند . و این یک سنت و قاعده کلی در هستی است .
بطور مثال ، حتی در گروهها و اردوهای دسته جمعی نیز معمولا چنین است .
ولی این شرط تا زمانی محقق است که مقدمات آن از قبیل شرایط فیزیکی و روحی مرد برای برخورد با سختیهای مشترک زندگی ، نسبت به زن ، متناسبتر باشد .
بنابر این اگر زنی شرایط فوق الذکر را داشت ، که امکان مدیریت سختی و .. را داشته باشد ، طببعتا شامل آیه نشده و موضوع منتفی خواهد بود .
۲- نفقه خور بودن زن
قسمت دوم آیه ، اختصاص به زنان عصر نزول دارد که نفقه خور مرد بودند .
و امروز در صورتی که خود زنان ، حاضر به حذف آن و مشارکت در زندگی بشوند ، عملا دیگر مصداق آیه نمیشوند . پس این بخش نیز عرضی و تابع وجود شرط مذکور است نه ذاتی و ثابت .
بهر حال خداوند ، از زنان و مردانی صحبت میکند که آن شرایط فوق الذکر را دارا هستند ، نه همه زنان اعصار عالم .
تذکر : خداوند در قرآن کریم اصول ثابت و فراتاریخی مشخصی را مطرح کرده است ( مانند یکسانی زن و مرد از نظر ارزش ذاتی = وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ ، اسرا آیه ۷۰ ) که با توجه به آنکه پیام او در یک فضای بشری با همه محدودیتهای درک و پذیرش مردم نازل شده ، این اصول در یک روند تدریجی و مرحله ای ، قابل حصول بوده و تبعا آیاتی که ناظر به موضوعات و احکام اجتماعی ، در دوران حکومت پیامبر در مدینه نازل شده است ، از این فرایند تدریج و مرحله ای خارج نبوده و شخص منصف بایستی کل آیات قرآن را در یک مجموعه به هم پیوسته و در هم تنیده مورد مطالعه و بحث قرار دهد .
و الا بدون توجه به اصول و روح حاکم بر قوانین و موضوعات مطرح در احکام اجتماعی قرآن ، و بر اساس یک نگاه نادرست " احکام محوری " ، سعی بر تثبیت و ابقای آن احکام داشته باشیم ، قطعا قرآن را در چالشی بس بزرگ و تخریب کننده قرار خواهیم داد ، که فردا مورد مواخذه جدی خداوند قرار خواهیم گرفت .
محمد صالحی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس جمهوری اسلامی ایران حجاب دولت رئیسی رئیس جمهور گشت ارشاد سیدابراهیم رئیسی مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم پاکستان
تهران سیل قتل کنکور هواشناسی شهرداری تهران سلامت سازمان سنجش سازمان هواشناسی زنان پلیس اصفهان
قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو خودرو دلار قیمت خودرو بانک مرکزی ارز سایپا مسکن ایران خودرو تورم
فضای مجازی کیومرث پوراحمد سینمای ایران تلویزیون سریال پایتخت سریال ترانه علیدوستی فیلم موسیقی سینما مهران مدیری کتاب
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
اسرائیل رژیم صهیونیستی آمریکا فلسطین غزه جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال جام حذفی آلومینیوم اراک فوتسال بازی تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس بارسلونا باشگاه استقلال
هوش مصنوعی سامسونگ اپل فناوری ناسا ربات فیلترینگ بنیاد ملی نخبگان رونمایی
سازمان غذا و دارو کاهش وزن مالاریا آلزایمر زوال عقل