دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
مجله ویستا

نگاهی به عملكرد پیشوای چهارم شیعیان در حوادث پس از عاشورا


نگاهی به عملكرد پیشوای چهارم شیعیان در حوادث پس از عاشورا

مدیریت در هر مجموعه, امنیت و آرامش را بسیار سهل و ممكن می نماید تا وقتی بحران در جامعه, اندیشه و یا به گروهی كه طرفدار اندیشه خاص می باشند, حاكم با شد, برای خروج از این بحران مدیری بسیار كارآزموده می طلبد تا از این شرایط به سلامت عبور كرد

● امام سجاد(ع) و مدیریت بحران

مدیریت در هر مجموعه، امنیت و آرامش را بسیار سهل و ممكن می نماید تا وقتی بحران در جامعه، اندیشه و یا به گروهی كه طرفدار اندیشه خاص می باشند، حاكم با شد، برای خروج از این بحران مدیری بسیار كارآزموده می طلبد تا از این شرایط به سلامت عبور كرد؛ بخصوص مجموعه ای گرفتار بحران جمعی باشند كه حامل پیام بزرگی برای تمام انسانها هستند، درست مثل پیامبران الهی كه وظیفه ای بسیار خطیر از طرف خداوند عهده دار بودند.

پیام آوران كربلا برای انسانها، پیام آزادی از قید طاغوتها و فرعونها و پیام عزت و آزادگی، و پیام شهادت با عزت در مقابل زندگی ذلت و خفت بار، و پیام پیروزی خون بر شمشیر را آوردند، در بحرانی ترین لحظه ها این پیامها به بهترین و رساترین فریادها بر گوش تمام اهل تاریخ طنین انداز شد و صدای كیست مرا یاری كند؟ را آزادگان و شرافتمندان تاریخ انسانیت لبیك گفته و خواهند گفت؛ و بدین سبب هرگز هیچ زور و سلطه ای را از مستكبران پذیرا نخواهند شد! اما امام سجاد(ع) و عمه اش زینب(س) و اهل بیت امام حسین(ع) در بحران بی نظیر تاریخ بشریت این پیامها را به انسانیت رسانده اند.

مدیریت چنین بحرانی با درایتی امكان پذیر است كه صبر و سعه صدر و شجاعت پیامبران بزرگ الهی چون نوح، ابراهیم، ایوب، موسی، عیسی و محمد و ... - صلوات ا... علیهم اجمعین- در او متجلی و نمایان باشد، امام سجاد(ع) به راستی وارث انبیای الهی است كه دین الهی را از بحرانی ترین لحظه های تاریخ به سلامت گذراند و حیات انسانیت و انسان را كه رمز قیام عاشورا بود، به قلب و دل انسانها پیوند داد و برای همیشه تاریخ زنده ماند. بدون تردید اگر مدیری همچون امام سجاد(ع) پس از شهادت امام حسین(ع) وجود نداشت، طغیان گران و مستكبران پیروز تاریخ بودند و هیچ كس در مقابل ظلم و ستم فرعونهای زمانه قدرت نفس كشیدن نداشت، امام حسین(ع) با فدا كردن خود، این درس را در مدرسه عاشورا به امام سجاد(ع) تدریس كرد و ایشان هم در كوفه و شام در مقابل فرعون زمانش با شجاعت به همگان آموخت و بدون كوچكترین واهمه آنها را به قبول شكست وادار كرد. و از این روی بود كه انسانیت آموخت كه مقاومت و ایستادگی در برابر مستكبران برای مظلوم پیروزی و برای ظالم خفت و خواری در پی دارد.

امام علی بن الحسین(ع) مشهور به زین العابدین و سجاد، با انواع بحرانها و تدابیر از نزدیك آشنایی داشت و با مشكلات بسیاری كه در دوره حیاتش با جد و عمو و پدرش برای جامعه اسلام به وجود آمد همه را از نزدیك می شناخت و با جریانهای سیاسی و اجتماعی مدینه و كوفه و جهان اسلام آشنا بود.

آن حضرت در حادثه عاشورای سال ۶۱ (ه.ق) حدوداً ۲۳ سال سن داشته و دارای همسر و فرزندانی بوده است. تمام قضایای تاریخ و وقایع شهر مدینه و حركت امام حسین(ع) و پیش از آن صلح امام حسن(ع) و برخورد معاویه با شیعیان همه برای آن حضرت شناخته شده است. در جمع كاروان امام كه از مدینه به سوی مكه رهسپار شد حضور داشت و در حضور امام از مكه به سوی كوفه حركت می كند و در مسیر راه و در منازل مختلف با افراد مختلف ملاقات می كند. و خطبه های فراوانی ایراد فرموده و هدفها و غایت قیام را نیز تبیین و وظایف اهل بیت پس از شهادت خود را ترسیم و بصراحت فرمود: فرزندم علی پس از من امام واجب الاطاعهٔ است، به اهل بیت خود فرمود كه از او اطاعت كنید امام در آخرین لحظه ها تمام آنچه را كه برای امامت نیاز است، به امام سجاد(ع) سپرد. بنابراین راهی كه امام حسین(ع) با درایت كامل آغاز كرد و مدیریت نمود، راه پایدار و مستمر بود كه امام سجاد(ع) باید آن را ادامه می داد. این قضیه از ابتدای راه روشن بود و امام سجاد(ع) برای استمرار و رهبری نهضت بزرگ كاملاً آماده بود و از قبل برنامه هایی كه پدر بزرگوارش ترتیب داده بود، همه را می شناخت و مو به مو اجرا می كرد، در تأسیس نهضت عاشورا مدیریت بسیار قوی از سوی امام حسین(ع) اعمال شد به گونه ای كه تعداد سپاه امام و اعضای آن همه افراد خاص بودند، اخلاصی كه امام در راه خدا داشت این اخلاص با مدیریت امام در تك تك اعضای سپاه امام از كودك تا پیرترین عضو مشاهده می شود، این یك مدیریت معنوی بی نظیر است، اخلاصی كه امام دارد، حبیب بن مظاهر دارد و سرباز خردسال امام نیز دارد و با بی زبانی این اخلاص متجلی می گردد نظمی كه در نهضت عاشورا و اداره این نهضت دیده می شود، با انسجام و وحدت در كمتر مجموعه ای یافت می شود و همین نظم در مدیریت بود كه گروه اندك امام(ع) با سپاه عظیم وقتی روبرو شدند خود را نباختند، استواری و ایمان راسخ در تك تك اعضای سپاه امام واقعاً بی نظیر و یك الگوی كامل برای نهضت های الهی و اسلامی است.

سپاه دشمن از وضع امام و روحیه آن حضرت در روز عاشورا وقتی كه تنها مانده بود، چنین گزارش می دهند: هرگز او را با تنهایی اش شكست پذیر ندیدیم با این كه تمام یارانش در خون غلتیده بودند(۶) هر چه بلا بیشتر می شد، چهره اش نورانی تر می شد، وقتی شب عاشورا امام با تك تك یاران خود صحبت كرد و فرمود شما آزاد هستید بروید، «زهیربن قین» برخاست و عرض كرد: اگر هزار مرتبه زنده شوم و مرا در دفاع از تو و در راه هدف تو قطعه قطعه كنند، دست از یاری تو برنمی دارم. همین زهیر چند روز پیش از این دوست نداشت در مجاورت خیام امام خیمه بزند و از آن حضرت دوری می كرد، اما درایت و مدیریت امام از همان زهیربن قین مردی ساخته كه چنین عاشقانه در راه او اظهار محبت می كند، شیخ مفید می نویسد: همه یاران آن حضرت چنین گفتند امام زین العابدین(ع) می فرماید: در این شب (عاشورا) من مریض بودم، عمه ام زینب از من پرستاری می كرد، پدرم در گوشه ای نشسته بود و شمشیر خود را اصلاح و این شعر را زمزمه می كرد: «ای روزگار دوستیت پایدار نیست با دوست غیر از دشمنیت هیچ كار نیست» من منظور پدرم را متوجه شدم بغض گلویم را گرفت، اما ساكت شدم، ولی عمه ام زینب بی قراری نمود، پدرم او را دلداری و توصیه به صبر كرد

امام، خواهران و سایر اعضای اهل بیت را به صبر و استقامت و شجاعت و تحمل مصائب سفارش نمود. پس از این توصیه هیچ یك از آنها بی تابی نكردند و عمل دون شأن از آنها دیده نشد. از «حر بن ریاحی» كه فرمانده اولین دسته از سپاه كوفه بود كه برای دستگیری امام مأموریت داشت، مدیریت و برخورد شایسته امام، او را به اندیشه واداشت، امام با رفتار خود كه از دشمن با گشاده رویی و با آب پذیرایی كرد و سعی نمود آنها را به راه روشن هدایت نماید، حر پس از تفكر به خیل كاروان امام پیوست. بنابراین نقش مدیریت در نهضت عاشورا و تأسیس آن مكتب بی نظیر، كاملاً برجسته است. مدیریت امام مجموعه ای منسجم و همدل و هماهنگ به وجود آورد كه اساس یك نهضت است. همه در پیروی از پیشوای خود یك دل بودند و همه پیمان جان بسته بودند كه با همان هدف تا پای جان از او دفاع نمایند، یكی از یاران امام سینه خود را سپر امام كرد تا امام نماز را بپا دارد. مدیریت امام انسان ساز بود و نهضت عاشورا بر پایه این مدیریت تأسیس شد.

۱) امام سجاد(ع) و استمرار مدیریت در شرایط بحران

امام حسین(ع) برای ادامه نهضت خود چنانكه در تأسیس، مدیریت شایسته ای اعمال كرد ضروری است كه برای استمرار و پایداری و انتقال آثار و حفظ آنها و تبیین و بازگو كردن بدون تحریف آن به مدیری نیاز است كه در شرایط بحرانی پس از تأسیس آن را صیانت و اداره كند و از آن پاسداری نماید، مدیری كه مؤسس نهضت بود شخصیتی چون امام حسین تربیت یافته پیامبر(ص) بود، مدیری كه بتواند از بحرانی ترین شرایط، نهضت را عبور دهد و با حفظ شعارها و پیامهای آن به آیندگان منتقل كند چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

۱-۱) ویژگی های امام سجاد(ع) و كاركرد آن در مدیریت بحران

مدیر هر مجموعه و هر اندیشه ای باید ویژگیهای ممتاز داشته باشد تا مجموعه را به هدف غایی و عالی با بهترین روشها هدایت كند. امام سجاد(ع) با درایتی كه از خود در نهضت عاشورا و پس از آن نشان داده روشن كننده شخصیت ممتاز آن حضرت است، حضور امام سجاد(ع) در كربلا دارای پیام است، به این جهت كه امام و تنها معصوم پس از امام حسین(ع) و كسی كه باید نهضت عاشورا به دست او به ثمر و نتیجه برسد، در این مجموعه باشد. چنانكه خواهران امام به عنوان اعضای اردوی مرحله بعد بودند در این مجموعه حضور داشتند. چون در نهضت امام حسین(ع) دو گروه با دو وظیفه خاص نقش آفریدند.

الف) گروه اول (امام و یاران شهیدش)

این گروه تأسیس نهضت عاشورا را به عهده داشتند، آنها با خون سرخ خود اسلام ناب محمدی(ص) را از اسلام غیر ناب كه سازشكاران و قدرت طلبان و خلفای اموی و عباسی و... مدعی آن بودند متمایز كردند و با رنگ سرخ خون، حق را از باطل جدا كردند.

ب) گروه دوم: (امام سجاد و اهل بیت «بقایای كاروان حسینی»)

وظیفه و نقش گروه اول با مدیریت امام حسین(ع) از مدینه شروع شد و تا شهادت امام حسین، عصر عاشورا بود. آنها نقش تأسیسی داشتند.

وظیفه و نقش گروه دوم با مدیریت امام زین العابدین(ع) پس از شهادت امام حسین(ع) آغاز می شود. این دوره بسیار حساس و سخت و در طول تاریخ اسلام دوره ای بسیار پرآشوب و مشقت بار برای پیروان اهل بیت بوده است. اوضاع اجتماعی بسیار آشفته و اوضاع سیاسی نیز در بحران كامل قرار دارد، چون در رأس امور فردی نالایق و ناشایسته مثل یزید قرار گرفته است. انواع منكرات در جوامع اسلامی و شهرهای اسلامی به تقلید از بنی امیه رواج یافته و دین اسلام با تمام دسیسه ها از درون و از بیرون مورد تهاجم قرار گرفته، اگر به وقایع تاریخی این دوره اشراف داشته باشیم، به حاكمیت بحران به سراسر جغرافیای جهان اسلام واقف می شویم ابوالفرج اصفهانی به گوشه هایی از انحرافهای اجتماعی این دوره اشاره می كند و مسعودی به فسق و فجور دوره حكومت یزید تصریح می كند.

مدیری كه باید از این بحرانهای سخت نهضتی تازه تأسیس را به سلامت عبور بدهد، امام زین العابدین است كه دارای ویژگی های ذیل است:

▪ در متن نهضت قرار دارد و در واقعه كربلا حاضر است و از نزدیك شاهد وقایع پیدایش نهضت الهی است.

▪ مقبولیت عمومی دارد، همه امت اسلام او را قبول دارند و بدین جهت آن حضرت را القابی نظیر: العدل، امام الامهٔ، سیدالمتقین، الامین و... لقب داده اند، دكتر شهیدی معتقد است این القاب را مردم به آن حضرت داده اند، افرادی كه نه شیعه بودند و نه به مقام عصمت و امامت آن حضرت عقیده داشتند، بلكه به خاطر بروز صفاتی عالی از آن حضرت و براساس اعتقاد قلبی خود كه به شخصیت حضرت در آن ها به وجود آمده بود می دادند. هر یك از این لقبها نشان دهنده مرتبه ای از كمال نفس و درجاتی از ایمان و اخلاص آن حضرت و اعتماد مردم به آن حضرت بود.

«محمد ابن سعد» درباره امام سجاد(ع) می نویسد: علی بن الحسین عالی مرتبه و پرهیزگارترین و بلند مرتبه ترین فردی است كه از پیامبر(ص) روایت می كند... . زهری (او یكی از دانشمندان بزرگ اهل سنت است كه معاصر امام سجاد بود) گفته علی بن الحسین فقیه ترین و داناترین فرد روزگار است و بیش از همه بر گردن من حق و منت دارد.

▪ عابد و زاهدی بی نظیر در عصر خود كه تمام علمای اسلام به این ویژگی آن حضرت اعتراف و در برابر آن حضرت خاضع و خاشعند.

▪ اعلمیت (دانایی و علم) امام سجاد(ع) برای دوست و دشمن اثبات شده است و هیچ كس منكر فضایل علمی حضرت نیست.

▪ جمیع اوصاف و ویژگیهایی كه رسول خدا(ص) و جانشینان راستین آن حضرت داشتند، در آن حضرت به زیباترین و نیكوترین صورتها نمایان بود و همین تجلی اوصاف بود كه مقبولیت عمومی و هیبتی خاص از حضرت ظاهر می نمود، وقتی مسلم بن عقبه حضرت را احضار كرد و به سبب خشمی كه از او و خاندانش در دل داشت قصد كشتن حضرت را كرد. وقتی امام سجاد(ع) وارد شد، مسلم با دیدن امام به لرزه افتاد و در مقابل امام از جای خود برخاست و با احترام امام را در كنارش جای داد. شكوه امام در حج «عبدالملك» را به حیرت واداشت و او با قصد تحقیر پرسید او كیست؟ فرزدق او را با زیباترین سروده اش معرفی كرد.

بنابراین امام سجاد(ع) از نظر شایستگی بدیل امام حسین(ع) بود و از آن جهت كه مقبولیت عمومی و بی نظیر در میان امت اسلام داشت تجلی سیره نبوی نیز در او بسیار برجسته است پس شایستگی و منزلت رفیع اجتماعی آن حضرت، سیمای پیامبر(ص) را احیا كرد و نفاق بنی امیه و جبهه مقابل نهضت عاشورا كه یكی از اهداف قیام امام حسین(ع) بود را روشن كرد و بر همه حتی اهل شام و آیندگان تاریخ روشن شد كه اسلام ناب در جانب مكتب عاشوراست.

از این روی یكی از بحرانهای مهم تاریخ اسلام در این مقطع با شخصیت و ویژگیهای امام زین العابدین(ع) مدیریت شد. پس در مدیریت بحران وجود شخصیت برجسته برای گذر از وضع بحرانی یكی از درسهایی است كه از نهضت عاشورا و سیره امام سجاد می توان درس گرفت. پس از برشمردن ویژگیهای فردی امام سجاد(ع) و نقش آن در مدیریت بحران، به بحرانهایی كه آن حضرت در انجام مأموریت خود با آن مواجه شد و از آنها برون رفت اشاره می كنیم:

۲) بحرانها و مدیریت امام سجاد(ع)

۱-۲) بحران اسارت اهل بیت(ع)

بحران اسارت اهل بیت(ع) كه ناشی از فقدان امام حسین(ع) بود خلا پناهگاه عواطف و امنیت روحی را آسیب پذیر می كند. دیدن این صحنه از نظر عاطفی برای مجموعه تحت مدیریت امام سجاد(ع) بسیار غم انگیز بود. چون وجود پدر و عموی قهرمان و همسر، مایه امن و آسایش كودكان و زنان، عضو این مجموعه بود كه پس از فقدان عزیزان، به شدت متأثر و دردمند بودند، طبیعی است كه اظهار عواطف و احساسات در مقابل این تراژدی بی نظیر تاریخ باید عظیم باشد،

امیر علی حسنل

منابع:

۱- قرآن كریم

۲- محمدصادق نجمی، سخنان حسین بن علی(ع) از مدینه تا كربلا،

۳- فیض الاسلام، خاتون دوسرا

۴- مفید، الارشاد

۵- بلاذری انساب الاشراف، ج ۳، ۴ و ابن طاووس۴

۶- مسعودی، مروج الذهب (ترجمه)، ج ۲

۷- دكتر سیدجعفر شهیدی، زندگانی علی بن الحسین

۸- ابن سعد طبقات، ج ۵

۹- ابن عنبه، عمدهٔ المطالب

۱۰- ابن اثیر كامل، ج ۴ و طبری تاریخ، ج ۷

۱۱- ابی مخنف، (وقعهٔ الطف)، مقتل (یوسفی غروی)

۱۲- ابن طاووس، اللهوف

۱۳- علامه مجلسی، بحارالانوار، ج ۴۶

۱۴- ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج ۴

۱۵- صحیفه سجادیه، دعای دوم، دعای هشتم، دعای سی و هشتم و دعای چهل و دوم.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.