چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
تاریخچه تولید دو خودروی مونتاژ داخل موسو و مزدا ۳۲۳
● تاریخچه موسو
نام این کارخانه Ssangyong است و تلفظ صحیح آن سِن گی یون است . سِن گی یون در زبان کره ای به معنای اژدهایان دو قلو و برگرفته از یك افسانه قدیمی است.
گروه تجاری سِن گی یون در سال ۱۹۳۹ در كره تاسیس شد ، این شركت در آن زمان در زمینه های متفاوتی فعال بود ، ولی تولید كننده خودرو نبود تا اینكه در سال ۱۹۸۶ در پی خرید كمپانی Hadongwhan كه از سال ۱۹۵۴ تولید كننده خودروهای كامیونت بود و با تغییر نام آن به سِن گی یون ، فعالیت خودروسازی خود را آغاز نمود . در سال ۱۹۹۱ همكاری سِن گی یون با كارخانه مرسدس بنز آغاز گردید و برطبق آن موتورهای بنز از سال ۱۹۹۳ بر روی خودروهای این كارخانه قرار گرفت.
سِن گی یون در سال ۱۹۹۳ تولید موسو را آغاز نمود، در سال ۱۹۹۷ با دیگر شركت خودروساز كره ای، دوو، متحد شد و از سال ۱۹۹۸ خودروی موسو علاوه بر تولید در كارخانه سِن گی یون در كارخانه دوو نیز با نام Daewoo Musso تولید می شد. اما در سال ۲۰۰۰ با اعلام ورشكستگی كارخانه دوو ، همكاری دوو و سِن گی یون به پایان رسید و كارخانه سِن گی یون به صورت مستقل تولید خودرو را با همكاری مرسدس بنز ادامه داد و تولید موسو در ایران توسط شركت خودروسازی مرتب، كه تولیدكننده خودروهای لندرور با نام پاژن نیز هست ، آغاز گردید.
تولیدات سِن گی یون اكثراً (Sport Utility (Vehicle SUV است ، محصولات SUV سِن گی یون كوراندو ، موسو و ركستون نام دارند .
دیگر محصولات این كارخانه یك مدل SUT به نام Musso Sport ، كه همان وانت موسو است و یك مدل سدان به نام چیرمن می باشد که همگی آنها دارای موتورهای مرسدس بنز هستند . حال به بحث اصلی یعنی خود موسو می پردازیم:
این خودرو توسط شخصی به نام Ken Greenly از بخش هنر كالج سلطنتی لندن طراحی شده و همانطور كه گفته شد تولید آن از سال ۱۹۹۳ آغاز گردیده و كماكان ادامه دارد و در تمامی مدلهای آن نیز از موتورهای بنز استفاده می شود، موتورهای نصب شده بر روی این خودرو، توسط تولیدكننده كرهای به شرح زیر است:
ـ موتور بنزینی ۶ سیلندر ۳۲۰۰ سی سی (همان موتور بنز E۳۲۰EL )
ـ موتور بنزینی ۴ سیلندر ۲۳۰۰ سی سی (همان موتور بنز E۲۳۰EL )
ـ موتوردیزلی۵ سیلندر ۲۹۰۰ سی سی (۶۰۲TD )
ـ موتور دیزلی۴ سیلندر ۲۳۰۰ سی سی (۶۰۱TD همان موتور بنز V۲۳۰ )
شركت خودروسازی مرتب تنها مدلهای بنزینی را برای بازار ایران در نظر گرفت و مدلهای ۴ سیلندر (دندهای) و ۶ سیلندر (اتوماتیک و دندهای)، را به بازار عرضه کرد.
موسو (۶ سیلندر)، از لحاظ دارا بودن تجهیزات پیشرفته ایمنی و رفاهی در حد بالایی قرار دارد، در بخش ایمنی، این خودرو علاوه بر داشتن تجهیزاتی چون Air Bag، میله های درون دربها و ترمز ABS، دارای سیستمهایی برای حفظ تعادل در سر پیچها و هنگام ترمز كردن می باشد، همچنین سیستمهای پیشرفته ای برای جلوگیری از گیر كردن خودرو در محیطهای كوهستانی، باتلاقی و یا لغزنده تعبیه گردیده است.
در اینجا به اختصار به معرفی این سیستمها می پردازیم:
● ABD
این سیستم كه با نام TCS نیز شناخته می شود برای گذر از محلهای لغزنده بكار می رود، حالتی را فرض كنید كه یك یا چند چرخ خودرو در محلی لغزنده یا گلآلود گیر كنند، چرخهای مورد نظر به صورت درجا می چرخند و خودرو بدون حركت در جایش باقی می ماند، حتی در صورت گل آلود بودن سطح، چرخ بیشتر و بیشتر به داخل گل و لای فرو می رود، اما با كمك سیستم ABD این اتفاق نخواهد افتاد چرا كه این سیستم با تشخیص هرزگردی چرخ و با كمك سیستم ABS چرخ یا چرخهای مورد نظر را با گرفتن و رها كردن ترمز از حالت هرزگردی خارج و با انتقال نیرو به چرخ یا چرخهای درگیر با سطح غیر لغزنده، خودرو را از آن محیط بیرون می آورد.
● ECS
با كنترل سرعت و وضعیت رانندگی، از چرخش و انحراف خودرو در پیچها جلوگیری میكند و بوسیله دكمه ECS/Sport روی داشبورد نیز قابل كنترل می باشد.
● EBD
این سیستم مكملی است برای سیستم ABS ، که با تقسیم نیروی ترمز به میزان لازم برای اکسلهای جلو و عقب، ماکزیمم تاثیر سیستم ترمز را برآورده میسازد، در نتیجه پایداری خودرو؛ با هر باری و تحت هر نوع شرایط جادهای حفظ می گردد، این سیستم همچنین با تقسیم نیروی ترمز بین چرخهای عقب از چرخش خودرو هنگام ترمز کردن در سر پیچها نیز جلوگیری می کند.
● TOD
میزان قدرت مورد نیاز برای اكسلهای جلو و عقب را براساس دریافت اطلاعات از واحد كنترل در شرایط مختلف تغییر می دهد ؛ بدین شكل كه چند درصد از قدرت در چرخهای جلو و چند درصد در چرخهای عقب باشد و بدین شكل خودرو در محیطهای مختلف هندلینگ مناسبی خواهد داشت و از محیط های لغزنده نیز براحتی عبور می كند در شكل زیر می توانید چگونگی عملكرد TOD را در مواجهه با محیطهای مختلف ببینید.
علاوه بر سیستم فوق امكان تغییر سیستم تعلیق از حالت ۲H ( برای رانندگی در جاده های شهری) به ۴H ( برای حركت در جاده های كوهستانی و لغزنده با سرعت بالا ) و ۴L ( برای حركت در جادههای صعبالعبور با سرعت پایین و قدرت بالا ) به صورت دستی و بوسیله دكمه نصب شده روی داشبورد نیز امكانپذیر است .
از دیگر مواردی كه برای بالابردن ایمنی سرنشینان موسو درنظر گرفته شده، قفل شدن دربهای خودرو در سرعتهای بالای ۵۰ كیلومتر به صورت خودكار می باشد، همچنین در صورت وارد شدن ضربه به خودرو در سرعت های بالای ۱۵ كیلومتر نیز، در صورتی که سنسورها ضربه دیگری را احساس نکنند دربهای خودرو به صورت خودکار باز خواهند شد.
علاوه بر سیستم های رایج در کلیه خودروها از جمله شیشههای برقی، قفل مرکزی، کولر، سانروف، آینه های برقی مجهز به گرمکن، صندلی برقی راننده ، تنظیم کننده قوس صندلی راننده و... .موسو تجهیزات دیگری چون جادستیهای كناری برای سرنشینان عقب؛ سیستم ضد سرقت Immoblizer جهت چك كردن كد مخصوص بین كلید و ECU در هنگام استارت زدن و قطع سیستم انژكتور در صورت صحیح نبودن این كد؛ آینه داخل خودرو مجهز به نور برگردان اتوماتیك جهت تنظیم میزان تابش نور چراغهای دیگر خودروها، به صورتی كه چشم راننده را آزار ندهد و همچنین آفتابگیر دوقلو برای راننده و Cruise Control كه برای خودرویی با این خصوصیات ضروری به نظر میرسد، را داراست.
لازم به ذكر است كه موارد بالا مربوط به موسوی ۶ سیلندر اتوماتیك میباشد و در مدل ۶ سیلندر دندهای ECS ، سانروف و صندلی برقی وجود ندارد.
بطور كلی موسوی ۶ سیلندر اتوماتیك در مقایسه با خودروهای هم ردیف خود (در سطح بینالمللی)، از لحاظ زیبایی ظاهری و برخی سیستمهای رفاهی در رده مطلوبی قرار دارد و در دیگر موارد خصوصا در زمینه سیستمهای تعلیق و تعادل، قابلیت رقابت با این خودروها را داراست.
● تاریخچه مزدا ۳۲۳
داشتن چند نام مختلف برای یک خودرو در کشورها و یا قاره های مختلف امری چندان عجیب نیست اما رکورددار دارا بودن نامهای مختلف در نقاط مختلف جهان ، مزدا ۳۲۳ است. اما مدلی که در کشورمان با نام ۳۲۳GLX شناخته می شود در كل، حدود ۱۷ نام مختلف را داراست .
این خودرو در عین حال یكی از كهن ترین سری خودروهای ژاپنی محسوب میشود، چرا كه حدود ۴۰ سال از تولید اولین نسل ۳۲۳ در ژاپن می گذرد. این خودرو كه از ابتدای تولید در سال ۱۹۶۴ تا كنون در ژاپن با نام فامیلیا شناخته می شود، تا سال ۱۹۷۷ تنها با همین نام شناخته می شد، اما از آن سال به بعد مدل صادراتی این خودرو، نام GLC كه مخفف Great Little Car است، به خود گرفت. این روند تا سال ۱۹۸۵ ( سال پایان تولید نسل پنجم ) ادامه یافت و این خودرو در ژاپن و چند كشور آسیایی دیگر با نام فامیلیا و در دیگر نقاط دنیا با نام GLC شناخته می شد .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست