چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
بر کتاب قانون چه گذشت
نزدیک به یک دهه پیش، شاید از میان کسانی که فیلم متفاوت و جالب توجه «قطعه ناتمام» را در جشنواره فیلم فجر دیدند، کمتر کسی پیشبینی میکرد که این جوان مستعد که با رویکردی متفاوت (پس از ساخت چند فیلم کوتاه) کارش را در سینمای حرفهای شروع کرده و اثری دیدنی برای مخاطبان خاص را تدارک دیده بود، چند سال بعد یک کمدی مفرح و البته قابل قبول بهنام «کتاب قانون» را ارایه خواهد کرد؛ فیلمی که از گیشهای بسیار موفق نیز برخوردار میشود. اما مازیار میری برخلاف برخی از فیلمسازان که در مدار بسته سینمای بهاصطلاح هنری و با مخاطب خاص و یا جشنوارهای ماندند و درجا زدند، ترجیح داد فیلم به فیلم بیشتر به سوی جذب مخاطب گام بردارد، البته نه به هر قیمتی؛ چه بسا برخوردار از ارزشهای بالای سینمایی و دست آخر هم به این نتیجه رسید که فیلمی آبرومند را برای جذب تماشاگر انبوه روانه سینما کند که آن هم در نوع خود میتواند تجربهای تازه برای او باشد، تجربهای که الزاما نباید همواره در فراری دادن مخاطب از سینما و اختیار کردن ژستهای سینمای نخبهپسند و دارای مخاطب خاص باشد. بهویژه آنکه اگر با ارایه یک اثر متعارف که هم بهواسطه جذابیت و نیز پرداخت سینمایی قابل توجه، در ارتباط با مخاطب هم موفق شود، آن وقت میتوان تجربههای دیگرش را بهعنوان تجربه پذیرفت و به حساب سرپوش گذاشتن روی نابلدی در کار با مدیوم سینما نگذاشت که چه دوست داشته باشیم و چه نه، به هر حال نبض سینما با مخاطب میزند.
این مسیر برای میری با رفتن بهسراغ ستارههای سینما و استفاده از آنها در فیلمی با محتوا و فرم متفاوت آغاز شد، استفاده از بازیگران در نقشهایی که پیش از آن اغلب برعهده نابازیگران گذاشته میشد و گاه نتایج فاجعهباری نیز برای فیلمها داشت، البته استفاده از ستارهها هم برای چنین فیلمهایی با فضای شدیدا رئالشان نیاز به آشناییزدایی از آنها دارد که رسیدن به آن کار هرکسی نیست. به این ترتیب بود که «به آهستگی» با وجود آنکه اثری برای مخاطب خاص به حساب میآمد، به دلیل استفاده از محمدرضا فروتن از مخاطبانی بیشتر از حد معمول یک فیلم متفاوت با مخاطب خاص، برخوردار شد.
میری در گام بعدی علاوهبر پررنگ کردن رویکرد خود در استفاده از بازیگران حرفهای، داستانگویی در سینما و استفاده از فرمی متکی به الگوهای کلاسیک سینما را نیز به کارش افزود و حاصلش «پاداش سکوت» اثری کاملا متفاوت با حال و هوای آثار پیشین میری از کار درآمد که نه فقط بهدلیل تأثیر چنین رویکردی در پرداخت سینمایی «پاداش سکوت»، بلکه به خاطر رفتن به سراغ مضامین مرتبط به سینمای دفاع مقدس و استفاده از یکی از داستانهای مطرح ادبیات دفاع مقدس بهنام «من قاتل پسرتان هستم» نوشته احمد دهقان نیز در خور توجه بود. میری این داستان کوتاه را پرورش داد، خط داستانیاش را پررنگ کرد، از ستارگان سینما بهره برد و با پرداخت سینمایی کلاسیک و حرفهای آن را به نمایش گذاشت و حتی برای اجرای پارهای صحنههای زیر آب فیلم، یک تکنسین خارجی را نیز به ایران دعوت کرد تا حاصل کارش بهلحاظ حرفهای چیزی کم نداشته باشد.
«پاداش سکوت» اگرچه نشان از تسلط میری بر مدیوم سینما داشت، اما علیرغم تمام این ویژگیها بهلحاظ هنری چندان توجه منتقدان را جلب نکرد و مهمتر اینکه برخلاف انتظار سازندگان پاداش سکوت مقبولیتی در میان مخاطبان سینما نیافت و حضور پرویز پرستویی، مهتاب کرامتی و دیگر بازیگران شناخته شده فیلم، نتوانست تماشاگران چندان زیادی را به سالن سینما بکشد.
عدم موفقیت فیلمی که سازندگانش حساب زیادی روی کارکرد آن در گیشه بازکرده بودند باعث شد که گروه سه نفره مازیار میری بهعنوان کارگردان، پرویز پرستویی بهعنوان بازیگر و محسن علیاکبری بهعنوان تهیه کننده با یکدیگر قراری بگذارند که این همکاری در پروژهای دیگر نیز ادامه بیابد، در پروژهای که باید تمام آن چیزی را که با «پاداش سکوت» محقق نشده بود، محقق میکرد تا حاصلش فیلمی باشد که مخاطبان زیادی را به سالن سینما بکشد، در عین اینکه چندان هم از سلایق و ایدهآلهای آنها دور نبوده و درواقع بهعنوان اثری مخاطبپسند، آبرومندانه نیز باشد.
در روزگاری که کمدی گونه غالب و موفق در سینمای بدنهای (یا تجاری) ایران به حساب میآید، دور از ذهن نیست اگر این جمع سه نفره به این نتیجه رسید که اگر قرار است جذب مخاطب، پیشاپیش مشخص و تضمین شده باشد، راهی جز استفاده از گونه کمدی وجود ندارد، گونهای که هرچند این روزها کاملا به ابتذال کشیده شده و رفتن به سراغ آن مستلزم راه رفتن روی لبه تیزی است که اگر هوشمندی و توانایی وجود نداشته باشد لغزشی صورت میگیرد که امکان دارد سازندگان فیلم با سر به وسط لجنزار ابتذال فیلمفارسی امروز سقوط کنند.
با چنین رویکردی بود که میری تصمیم گرفت بهسراغ یکی از ایدههای قدیمی که در ذهن داشت برود، ایدهای که همواره علاقهمند بود رویش کار کرده و براساس آن فیلمی بسازد. این ایده چیزی نبود جز رابطه میان ادیان مختلف و شکلگیری ارتباطی عاطفی میان دو فرد از دو دین مختلف و... میری براساس این ایده، طرحی را در اختیار محمد رحمانیان قرار داد تا بر اساس آن فیلمنامه «کتاب قانون» را بنویسد. جالب آنکه رحمانیان بیشتر از آنکه چهرهای سینمایی محسوب شود، از تشخص تئاتری برخوردار است، اما میری با اعتقاد بر اینکه رحمانیان نمایشنامههایش را بسیار تصویری مینویسد، به رحمانیان اعتماد کرد و وقتی رحمانیان طرح میری را پروراند و فیلمنامه کتاب قانون را نوشت، او از حاصل کار راضی بود. حضور پرستویی در یک ضلع مثلثی که در «کتاب قانون» هسته اصلی محسوب میشدند، باعث شد که از همان ابتدا شخصیت اصلی فیلمنامه براساس ویژگیها و قابلیتهای پرویز پرستویی شکل بگیرد، خاصه آنکه برخلاف انتظار پرستویی و میری، بسیاری بازی پرستویی در «پاداش سکوت» را کشیدن زحمتی بسیار برای تکرار نقش شمایل دانستند که پرستویی در فیلمهای حاتمیکیا (و بهطور ویژه در نقش حاج کاظم آژانس شیشهای) به شکل بهتری به اجرا گذاشته بود؛ و حالا پرستویی نیز علاقه داشت فرصتی برای اعاده حیثیت و نمایش تواناییهای بسیارش داشته باشد. البته میری با عنایت به توانمندیهای پرستویی چنین زمینهای را نیز برای او فراهم آورد که با بازی در نقش اصلی فیلم و همچنین چند نقش مکمل متفاوت مجال کافی برای به نمایش گذاشتن این تواناییها داشته باشد.
ابتدا میری تصمیم داشت شخصیت زن فیلم روس باشد و بخشهای خارجی فیلم را در مسکو جلوی دوربین ببرد، اما هنگامی که تمام تلاش او به در بسته خورد و نتوانست اجازه کار در روسیه را بهدست آورد، دنبال آن رفت که قصه فیلم را به کشور دیگری ببرد، کشوری که لازم بود زمینه و آشنایی نیز با اسلام داشته باشند، تا اینکه پس از چند گزینه سرانجام به لبنان رسید. کشوری که هم مسیحیت در آن حضور پررنگی دارد و هم اسلام و البته زمینههای مساعدی هم برای کار یک گروه فیلمسازی ایرانی در آنجا وجود داشت. علاوهبر آنکه لبنان از لوکیشنهایی برخوردار بود که میتوانست بر ظرفیت بعدی فیلم افزوده و یکی از عوامل جذب بیشتر مخاطب باشد.
میری برای انتخاب لوکیشنها و بهویژه بازیگر زن فیلم که از ابتدا قرار بود غیرایرانی باشد، به لبنان رفت و با همکاری پرستویی دست به این انتخاب زد. ابتدا در محافل سینمایی شنیده شد که بازیگر زن «کتاب قانون» فرانسوی خواهد بود کسی که برای اولینبار حضور در جلوی دوربین را تجربه میکند، اما بعد معلوم شد که این بازیگر یک لبنانی ـ فرانسوی مسیحی است که در بازیگری نیز بیتجربه نیست و علاوهبر بازی در یک فیلم ایرانی بهنام «تولدی دیگر» ساخته عباس رافعی تجربه حضور در فیلمها و مجموعههای تلویزیونی لبنانی را هم در کارنامه دارد که شهرتی نسبی را هم برای او به همراه آورده است. به هرحال، انتخاب دارین خمسه برای «کتاب قانون»، بعد از تستهای فراوانی بود که پرستویی و میری از گزینههای بسیاری در لبنان انجام دادند، گزینههایی که گفته میشود در آنها حتی خوانندگان شناخته شده لبنان نیز دیده میشدند، آنچه سرانجام باعث انتخاب دارین خمسه شد، معصومیتی بود که در چهره این بازیگر وجود دارد که در پرستویی و میری مؤثری افتاد تا او را برای نقش مناسب تشخیص دهند.
استفاده از بازیگری لبنانی که به زبان فارسی آشنایی نداشت، در فیلمی که قرار بود در بخشهایی از آن فارسی صحبت کند، مشکلات زیادی را پیش روی گروه قرار داد، مشکلی که با آموزشهایی که برای دارین خمسه ترتیب دادند، به دشواری مرتفع شد، البته بدون آنکه سرانجام این بازیگر فارسی را واقعا فرا گرفته باشد و اما در این میان نیز نقش پرستویی در استفاده درست از این بازیگر بسیار پررنگ بود.
فیلمبرداری فیلم در لبنان و سپس ایران بدون مشکل خاصی پیش رفت و پس از طی مراحل فنی «کتاب قانون» در ابتدای سال ۱۳۸۷ آماده نمایش بود. اوضاع و احوال حکایت از آن داشت که «کتاب قانون» سرانجام اهداف تعریف شده سازندگان آن را تأمین خواهد کرد. اما مشکل از زمانی پدید آمد که فیلم برای دریافت پروانه نمایش به شورای صنفی ارایه شد. میری کپی دیویدی فیلم را در اختیار اربابی قرار میدهد و ظاهرا وقتی او فیلم را تماشا میکند، به میری اطمینان میدهد که «کتاب قانون» بدون مشکل پروانه نمایش خواهد گرفت. اما چهارپنج روز بعد تماسی با میری گرفته میشود که خبرهای ناامیدکنندهای برای او دارد. گفته میشود از میان شورای نه نفره نمایش، پنج نفر آنها که اکثریت جمع بودند با نمایش فیلم مخالفت کردند، مخالفانی که شایع است شاخصترین آنها جمال شورجه بود.
پس از اعلام این مخالفت بود که سازندگان فیلم به تکاپو افتادند و رایزنیهای آنها برای نجات فیلم آغاز شد. مازیار میری و تهیهکننده کتاب قانون در جلسات مختلفی حضور پیدا کردند تا با گفتوگو به نحوی مخالفان نمایش فیلم را قانع کنند، در این میان، حتی پرویز پرستویی نیز بیکار ننشست و در یک جلسه رسمی که مسئولین وزارت ارشاد از معاونت سینمایی گرفته تا وزیر حضور داشتند، میگوید که متأسف است برای دو سال از عمری که صرف بازی در دو فیلم «صد سال به این سالها» (سامان مقدم) و «کتاب قانون» کرده و حالا این دو فیلم اجازه نمایش پیدا نکردهاند. در این میان، مازیار میری زحمت خود را بربادرفته میدید، چرا که شورا نهایتا موافقت کرد با حذف سیوپنج دقیقه از فیلم، اجازه اکران عمومی آن را صادر کند! پیشنهادی که حتی دل بیتفاوتترین افراد نسبت به آثارشان را به درد میآورد و این پیشنهاد منطقی شورا یعنی آنکه برای قابل نمایش شدن «کتاب قانون» یک سوم فیلم کوتاه شود! در نوع خود بسیار جالب توجه بود. به هر روی، سازندگان فیلم وقتی باب مذاکره را باز دیدند، چک و چانهزنی را آغاز کردند و نهایتا توانستند، با پایین آوردن این زمان، شورای نمایش را با حذف چند سکانس از فیلم و تغییر صدای برخی صحنهها راضی به صدور پروانه نمایش سازند. اما حل مشکل فیلم به این سادگیها هم قابل اجرا نبود، چراکه حذف این سکانسها به فیلم لطمههای جدی زده و شیرازه آن را از هم میپاشند، بنابراین میری ترجیح داد، برخی صحنهها را با وجود آنکه ماهها که از ساخت فیلم گذشته بود، دوباره فیلمبرداری کند. بنابراین دوباره بازیگر لبنانی فیلم را به ایران فراخواند، مدتی در انتظار آمدن این بازیگر گذشت و سرانجام وقتی او رسید، برخی صحنهها دوباره فیلمبرداری شد که میری در تدوین مجدد فیلم، تقریبا با افزودن دو دقیقه مفید توانست برخی خلاءهای بهوجود آمده را جبران کند اما این حذف و تغییرات بر خلاف انتظار سازندگان «کتاب قانون» مشکل فیلم را مرتفع نکرد، چراکه شورا به صدای برخی صحنهها ایراد گرفت. بنابراین در بخشهایی از فیلم، دیالوگها بهصورت دوبله با تغییر صدا همراه شدند تا اینکه بالاخره شورای نمایش راضی شد پروانه اکران عمومی فیلم را صادر کند، اما با این حال اجازه ثبت در هیچ گروه سینمایی به فیلم داده نشد! و ظاهرا تمام این مشکلات به دلیل آن بود که با وجود اعمال اصلاحات سینمایی آن زمان فیلم را در مجموع اثری مضر محسوب میکردند.
البته این پایان ماجرا نبود، ظاهرا دلخوری مازیار میری بعد از صدور پروانه نمایش از آن بود که این فیلم هم به سرنوشت تأسفبار فیلمهایی دچار شده بود که دو دوره معاونت سینمایی جعفری جلوه با وجود در اختیار داشتن پروانه نمایش، امکان نمایش عمومی را پیدا نمیکردند!
به این ترتیب بود که یکی پس از دیگری فرصتهای طلایی اکران فیلم که میتوانست در جذب مخاطب مؤثر باشد، از دست رفت. ابتدا قرار بود فیلم در عید فطر سال پیش به نمایش در آید که میسر نشد و اکران آن به عید نوروز ۱۳۸۸ موکول شد، اما باز هم فرصت اکران نوروزی نیز برای «کتاب قانون» از دست رفت و ماجرا ماند برای روزهای پس از انتخابات که سینما ابتدا با یک دوره رکود روبهرو شد که زمان مناسبی برای اکران هیچ فیلمی نبود و به فروش فیلم بسیار جذابی چون «درباره الی» هم لطمه بسیار زد. سرانجام با تغییر وزارت و معاونت سینمایی در حالیکه کارگردان معتقد است جعفری جلوه حتی در هنگام خداحافظی با معاونت سینمایی هم به وزیر جدید پیشنهاد داده بود «کتاب قانون» اکران عمومی نشود، سرانجام در پاییز امسال زمانیکه مدتی از بازگشت سینما به شرایط متعادل خود گذشته بود «کتاب قانون» روی پرده رفت که با توجه به روزهای پرفراز و نشیبی که میری برای رفع مشکل فیلم گذرانده بود، برایش غنیمتی محسوب میشد. میری برای رفع مشکل فیلم علاوهبر اصلاحات، چک و چانهزنی، نامهنگاریهای متعدد، نزدیک به شصت نمایش خصوصی هم برای مسئولین گذاشت تا شاید مشکل آن مرتفع شود و این همه دو سال زمان از او گرفت، دو سالی که میری عملا دست و دلش به کار دیگری نمیرفت تا تکلیف «کتاب قانون» مشخص شود.
وقتی فیلم روی پرده رفت، با وجود لطمههایی که در اثر اعمال ممیزی با آن روبهرو شده بود، ظرفیتهای جذب مخاطب خود را به نمایش گذاشت و تماشاگران بسیاری را به سالن سینما کشاند، اما اکران عمومی فیلم هم بیحاشیه نبود، از آنجا که میری برای ساخت اثری کمدی مضمونی چالشبرانگیز و حساس را برگزیده بود، رویکرد انتقادی فیلم به برخی مناسبات فرهنگی و اجتماعی که در جامعه ایرانی حاکم است، نظرات ضد و نقیضی را بهدنبال داشت که برخی را به واکنش واداشت تا نسبت به این رویکرد انتقادی که در نظر آنها به سیاهنمایی جامعه ایرانی و مناسبات جاری در آن انجامیده بود، اعتراض داشته باشند، هرچند که در جبهه روبهرو برخی نیز بر این باور بودند که میری در روزگار ساخت کمدیهای بیارزش، اثری کاملا ارزشمند را ارایه کرده است که علاوهبر مایههای سرگرم کنندهاش، حرفهایی برای گفتن دارد تا تماشاگر دست خالی از سینما بیرون نرود. به هرحال در طول دو سالی پرفراز و نشیبی که میری پشت سر گذاشت، اگرچه فیلم او جراحات مختلفی را بر پیکر خود دید، اما لااقل رویای نزدیک شدن به مخاطب را برای او محقق ساخت.
نویسنده: حمیدرضا امیدی سرور
منبع: پنجره ـ ۱۹
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست