پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
نگاه ها منتظر «بزنگاه»
در حالی که بسیاری در عرصه طنز تلویزیونی سبک خاص «رضا عطاران» را در پیش گرفته اند، این کارگردان و بازیگر موفق اگر نمی خواهد عرصه رقابت را به دیگران واگذارد باید در کارنامه خود تغییر و تحول اساسی ایجاد کند.
پس از موفقیت مجموعه های طنز «رضا عطاران» پیش بینی می شد موجی تحت تاثیر این موفقیت شکل بگیرد. «عطاران» سبک شخصی خود را دارد، سبکی که رگه هایی از آن در مجموعه طنز شبانه «زیر آسمان شهر» که متن هایش را می نوشت، قابل تشخیص بود.
در مجموعه «کوچه اقاقیا» هم تفاوت های طنز عطاران با «مهران مدیری»، نوید شکل گیری یک جریان تازه را در طنز تلویزیونی می داد که خوشبختانه این جریان پس از گذشت سال ها همچنان ادامه دارد. عطاران هر چقدر پیشتر رفته، شیوه کاری اش را کامل کرده و پس از مجموعه «متهم گریخت» می توان امضا» او را پای مجموعه هایش تشخیص داد.
امتیاز اصلی عطاران و مجموعه هایش تفاوت آنها با نگاه و طنز مدیری است. مدیری چهره مهم طنز تصویری است که بیش از یک دهه توانسته موقعیت خود را حفظ کند و در رتبه اول بایستد. اما عطاران با روایت زندگی طبقه فرودست و نمایش جزئیات آن بخش هایی از زندگی را به تصویر می کشد که پیش از این ندیده ایم. نوع شوخی ها، جنس شخصیت پردازی و مناسبات شخصیت ها مخصوص اوست و عطاران حتی در بازی گرفتن از بازیگرانش هم متفاوت از مدیری عمل می کند.
در واقع رئالیسمی خاص بر فضای مجموعه و بازی ها حاکم است که بعنوان یک ویژگی مجموعه های عطاران را دوست داشتنی می کند. مجموعه «سه در چهار» به کارگردانی «مجید صالحی» را می توان نمونه ای دانست که تحت تاثیر طنز عطاران ساخته شده است. صالحی پیش از «سه در چهار» با عناوین مختلف و در پروژه های متفاوت کنار عطاران حضور داشته، ولی این بار مشاور او در «سه در چهار» عطاران است و... همه اینها نشان دهنده تعلق خاطر صالحی به این کارگردان و طنز اوست. تماشای «سه در چهار» یادآور خاطره هایی است که از «متهم گریخت»، «خانه به دوش» و «ترش و شیرین» داریم. حتی تیتراژ مجموعه هم با تاثیر از آثار عطاران ساخته شده و اگر خوشبین باشیم این تقلید را به حساب ادا» دین «مجید صالحی» به هنرمند محبوبش می گذاریم. در واقع او خواسته هر سکانس مجموعه یادآور طنز محبوب عطاران باشد و در این کار موفق بوده است.
مجموعه «آرزوهای شیرین» سیدوحید حسینی نیز که مدتی پیش از شبکه اول پخش می شد، متاثر از مجموعه های عطاران بود. حتی حسینی در گفتگویی با صراحت گفت که طنز عطاران را دوست دارد و سعی کرده در مجموعه اش به همان سبک و سیاق کار کند. این رویکرد کارگردانان جوان در تقلید از شیوه کار جذاب عطاران اشکالی ندارد به شرطی که تا ابد در مقام یک مقلد باقی نمانند!
می توان از سبک عطاران لذت برد، اما هر کارگردانی باید ویژگی های کاری خود را به اثر پیوند بزند. در حالی که میان مقلدان عطاران چنین چهره ای را نمی توان سراغ گرفت و همه چنان مسحور جذابیت های طنز او شده اند که خلاقیت را فراموش کرده اند. نکته مهم درباره شیوه کاری عطاران اینست که او ازهمان ابتدا بدون توجه به محبوبیت و موفقیت مدیری سراغ ایده های خود رفت و به موفقیت رسید. تفاوت طنز او با مدیری، تنوع و طراوتی خاص به فضای طنز تصویری آورد. اما به تدریج با اضافه شدن به تعداد مقلدان عطاران، این طراوت و جذابیت کمرنگ شده و مخاطب تلویزیون را با تکرار محض روبرو می کند. مهر در ادامه می نویسد: «عطاران» که این روزها «بزنگاه» را برای ماه رمضان می سازد، کاری سخت پیش رو دارد. چون باید قدمی رو به جلو بردارد. در حالی که پس از «ترش و شیرین»، مجموعه های «آرزوهای شیرین» و «سه در چهار» با نگاه به طنز عطاران ساخته شده ، «بزنگاه» باید کامل تر از مجموعه های قبل عطاران و جذاب تر از نمونه هایی باشد که با نگاه به آثار او ساخته شده است. بی شک اگر طنز از طراوت تهی باشد، تاثیر و جذابیت ندارد.
عطاران باید مسیری تازه را در «بزنگاه» تجربه و فاصله اش را با مقلدانش بیشتر کند. او نیاز به یک تغییر و تحول اساسی در کارنامه اش دارد، اگر نمی خواهد رقابت را به دیگران واگذار کند، شرط بقا» این است.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب انتخابات دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی روز دختر رافائل گروسی رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی حجاب مجلس انتخابات مجلس
قتل تهران پلیس هواشناسی شهرداری تهران وزارت بهداشت بارش باران آموزش و پرورش سیل فضای مجازی سلامت قوه قضاییه
گاز دولت مالیات خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا مسکن حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب تهران نمایشگاه کتاب تلویزیون کتاب محمدمهدی اسماعیلی سینمای ایران سریال دفاع مقدس سینما تئاتر موسیقی رسانه ملی
دانشجویان دانش بنیان اینوتکس
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل فلسطین جنگ غزه آمریکا رفح روسیه حماس حمله به رفح نوار غزه ترکیه
فوتبال رئال مادرید استقلال پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ لیگ برتر بازی ذوب آهن لیگ برتر ایران نساجی لیگ برتر فوتبال ایران
اینترنت تبلیغات اپل عیسی زارع پور سامسونگ ناسا گوگل آب مایکروسافت نوآوری
هندوانه آسم سنگ کلیه بیماران خاص کمردرد ناباروری بیمه سبزیجات اعتماد به نفس