شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
مجله ویستا

چه كسی رانندگی می كند


چه كسی رانندگی می كند

مطالعات تحقیقاتی نشان می دهد كه از ۶۰ درصد تصادف های از روبه روی خودروها اتفاق نمی افتد, اگر راننده نیم ثانیه زودتر واكنش نشان دهد

مطالعات تحقیقاتی نشان می‌دهد كه از ۶۰ درصد تصادف‌های از روبه‌روی خودروها اتفاق نمی‌افتد، اگر راننده نیم ثانیه زودتر واكنش نشان دهد. ماتئو بیچم (Matthew beecham) خبرنگار سایت just- auto پیرامون برخی پیشرفت‌های فنی در زمینه سیستم‌‌های دستیار راننده كه می‌توانند در كاهش هزینه‌‌های تصادفات كمك كنند، گزارش می‌دهد.شاید دانستن این نكته هولناك باشد اما به طور متوسط، بر اثر تصادفات وسائل نقلیه در جهان، در هر دقیقه یك نفر جان خود را از دست می‌دهد.كمیسیون اروپا ( (European Commission تخمین زده است كه در اروپا سالانه۳/۱میلیون تصادفات جاده‌ای، تقریباً۱/۷ میلیون مجروح و حدود ۴۰هزار كشته با هزینه تقریبی ۱۶۰ میلیارد یورو بر جای می‌گذارد.به همین خاطر، این كمیسیون برنامه‌ای به نام e- safety یا امنیت الكترونیكی را مطرح كرده كه هدف آن به نصف رساندن تعداد مرگ ومیرهای ناشی از تصادفات وسائل نقلیه تا سال ۲۰۱۰ است.دكتر رینر كالنباخ (Rainer Kallenbach) معاون مدیر عامل بخش قطعات الكترونیكی خودرو در كارخانه بوش می‌گوید: هدف كمیسیون اروپا برای كاهش ۵۰ درصدی تلفات جاده‌ای تا پایان این دهه، یقیناً هدفی بلندپروازانه است. وی می‌افزاید: سیستم دستیار راننده هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و اغلب خودروها به آن مجهز نشده‌اند. بنابراین، آنها تنها می‌توانند در رسیدن به این هدف مشاركت و همكاری داشته باشند. به هرحال، حتی افزایش لوازم طرح ثبات الكترونیكی Electronic Stability Program (ESP) در كاهش تعداد تلفات در جاده‌‌های اروپا سهم و نقش داشته است.كارخانه بوش، هدف كاهش فراوانی و شدت تصادفات را با توسعه سیستم‌‌های دستیار راننده دنبال می‌كند. این كارخانه در پی آن است كه تكنولوژی دستیار راننده، فاصله بین امنیت و آسایش را پر كند.كالنباخ می‌گوید: ما با اضافه كردن اجزایی برای كمك به راننده و بالا بردن آسایش او این فاصله را كم می‌كنیم. اما هنوز راننده مسئولیت كامل كاری را كه انجام می‌دهد بر عهده دارد.به عقیده مدیران كارخانه بوش، هدف سیستم‌‌های دستیار راننده، قادر ساختن وسائل نقلیه به درك محیط پیرامون، تفسیر آن، تشخیص موقعیت‌‌های بحرانی، و كمك به راننده در اجرای مانورهای رانندگی است. مقصود، در بهترین حالت، جلوگیری كامل از تصادف و در بدترین حالت، كاهش عوارض تصادف است.سال پیش، كارخانه بوش، نسل اول سیستم‌های امنیتی پیشگو را كه از اطلاعات دستگاه كنترل انطباقی عملكرد Adaptive Cruise Control (ACC) برای تجهیز سیستم‌‌های امنیتی خودرو توسط از پیش بالا بردن فشار ترمز استفاده می‌كند، عرضه كرد. سیستم‌‌های دیگری كه اخیراً توسط كارخانه ارائه شده‌اند، شامل ACC با حدود سرعت كامل ((ACC+ ، سیستمهای اخطار مسافت و سیستمهای موازی اتوماتیك و نیمه اتوماتیك پارك كردن هستند.به منظور كمك به مانور در پارك خودرو، عملكرد سیستم نیمه خودگردان دستیار پارك به این ترتیب است كه با اندازه‌گیری اندازه فضای پارك به راننده می‌گوید كه چه حركاتی را ب فرمان خودرو باید انجام دهد. در نسخه پیشرفته‌تر سیستم بوش، با نام كنترل فرمان پارك، مانورهای فرمان كه قبلاً محاسبه شده‌اند، توسط یك واحد فرمان با قدرت كنترل الكتریكی، اجرا خواهد شد. كالنباخ می‌افزاید: به محض اینكه سیستم فعال می‌شود، راننده دستانش را از روی فرمان برمی‌دارد، اما با پدالهای گاز و ترمز كار می‌كند. همینكه راننده تصمیم گرفت خودرو را خودش هدایت كند، سیستم خاموش می‌شود. ما در مورد اتوماسیون كامل سیستم پاركینگ صحبت نمی‌كنیم زیرا به آن معنا است كه راننده تمام مسئولیت گاز و ترمز را به كامپیوتر واگذار كند. در حالیكه ما امروزه چنین كارهایی را فقط در خودروهای تحقیقاتی انجام می‌دهیم، كه یك قدم بزرگ و به آن معنا است كه راننده فقط نگاه كند و دیگر تصمیم فعال نگیرد.بنابراین عرضه چنین فناوری‌‌هایی، قدم‌‌هایی ‌كوچك و تدریجی هستند. وی می‌افزاید كه كنترل فرمان پارك بوش تا سال ۲۰۰۷ آماده خواهد بود و تاكید می‌كند: اگرچه تاریخ آمادگی برای شروع تولید را اعلام كرده‌ایم ولی تصمیم نهایی به سازندگان خودرو بستگی دارد.شركت هلا (Hella) نیز از حامیان طرح كمیسیون اروپا برای كاهش تعداد مرگ و میر در جاده‌‌های اتحادیه اروپا به ۵۰ درصد تا سال ۲۰۱۰ است. این گروه آلمانی، متخصص در روشنایی و قطعات الكترونیك خودرو، مشغول مهندسی سیستم‌‌های دستیار راننده‌اند، تا این سیستم بتواند به سرعت از كاربری در ماشین‌‌های لوكس به ماشین‌‌های كوچكتر و ارزانتر انتقال یابد. وینفرد منج (Winfried Menge) رییس بخش بازاریابی قطعات الكترونیك خودرو گفته است : هلا، تعهدی قوی نسبت به حمایت از طرح امنیت الكترونیك (e-saftey) دارد و این یعنی، هدف ما توسعه سیستم‌‌های دستیار راننده نه تنها برای ماشینهای لوكس، بلكه یافتن رابطه درست بین قیمت و كارآیی به منظور آوردن این نوع فناوری و محصولات حداقل به درون قطعات در خودروهای كلاس متوسط رو به بالا است.سیستم معروف دستیار تغییر مسیر "هلا" در طی رسیدن به مسیر بعدی و تغییر آن، مسیر‌‌های مجاور را نظارت می‌كند. به رانندگان با علائم لامسه‌ای، نوری و صوتی در شرایط بحرانی اخطار داده می‌شود. این سیستم با دو حسگر رادار ۲۴ گیگاهرتز در دو طرف وسیله نقلیه، به منظور تشخیص كاربران دیگر جاده یا اجسام پشت و پهلوی خودرو، كار می‌كند. این حسگرها دامنه‌ای ۵۰ متری دارند و تحت تاثیر شرایط آب‌و‌هوایی قرار نمی‌گیرند. اگر خودرویی در مسیر یا خط مجاور وجود داشته باشد و راننده بخواهد تغییر خط بدهد، آنگاه توسط علامت نوری (مثلاً در آیینه بغل)، علامت صوتی( مثلاً صدای آژیر خطر از بلندگوی رادیو) یا علامت لامسه‌ای (مثل لرزش فرمان) به راننده اخطار داده می‌شود.سیستم ACC هلا از تكنولوژی سنسور مادون قرمز (infrared) استفاده می‌كند. این سیستم توسط اسكن (پویش) وسایل نقلیه موجود در همان خط كه در مسیر یكسانی حركت می‌كنند و سپس تعیین فاصله بین خودروها و سرعت نسبی آنها، عمل می‌كند. نتیجتاً سیستم ACC با تنظیم موتور و نیروی ترمز، فاصله با خودرو جلویی را با توجه به سرعت فعلی خودرو خودمان ثابت نگه می‌دارد. سیستم ACC بر پایه تكنولوژی لیزر مادون قرمز و شكلی پیشرفته از تنظیم‌كننده‌های سابق سرعت است.این كارخانه خاطر نشان كرده است كه كارآیی، قابلیت وظیفه‌مندی و اطمینان درتكنولوژی لیزر مادون قرمز با تكنولوژی گرانقیمتتر رادار قابل مقایسه است. حسگر مجاورتی مادون قرمز مورد استفاده در ACC، بر مبنای فناوری اندازه‌گیری اپتوالكترونیك ( مجتمع سازی دانش نور و الكترونیك) است. زمانی كه طول می‌كشد تا نور فاصله معینی را طی كند با استفاده از قاعده ردیابی و طیف‌یابی نورLight Detection and Ranging (LIDAR) به دست می‌آید. به همین دلیل، تكانه كوتاه نور فرستاده می‌شود و سیگنال برگشتی پراكنده با كمك دستگاههای ارزیابی الكترونیك ثبت می‌شود.منج اضافه می‌كند: ما با یك مشتری از آمریكای شمالی این سیستم ردیاب را در اوایل سال ۲۰۰۶ عرضه می‌كنیم. این محصول ACC یا سیستم كنترل انطباقی عملكرد را خواهد داشت. همچنین، سیستم دستیار تغییر مسیر راداری ۲۴ گیگاهرتز را خواهیم داشت كه تا اواخر سال ۲۰۰۵ در اروپا به تولید خواهد رسید.سومین فناوری اصلی ما، دوربین دید عقب است. این تكنولوژی ابتدا برای بازار آمریكا در سال ۲۰۰۶ به مرحله تولید می‌رسد. تا جولای ۲۰۰۶، هر سه تكنولوژی را به مرحله تولید می‌رسانیم. تكنولوژی چهارمی نیز وجود دارد، اما زمان آغاز تولید سیستم دستیار اتوماتیك پارك هنوز معلوم نشده است و در حال مذاكره با مشتریان هستیم زیرا می‌خواهیم باهم بهترین نسبت كارایی/ هزینه را تعیین كنیم. می‌خواهیم از OEM (شركت مونتاژكننده) نتیجه بگیریم كه چه محدودیت‌هایی وجود دارد ( با توجه به عاملیت) و سپس دامنه قیمت برای مصرف كننده چه باید باشد.شركت هلا فراتر از سیستم بر پایه رادار، تصمیم به طراحی یك سیستم بر پایه مادون قرمز به دلیل دوام طولانی آن در سیستم‌‌های نوری دارد، منج گفت: ما در یافتیم كه قادریم اجرایی كنترلی برای حسگر LIDAR ACC ایجاد كنیم كه حداقل به خوبی سیستم رادار به ویژه در وضعیت بدی جوی باشد. به بیان دیگر، این سیستم تا حدود مشخصی می‌تواند در میان مه و باران عمل كند. اما علاوه بر آن، این سیستم قادر است میدان دید را تعیین كند و در شرایط محدودیت دید، اخطار دهد.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.