جمعه, ۱ تیر, ۱۴۰۳ / 21 June, 2024
مجله ویستا

۹ پیشنهاد برای مبارزه با افسردگی


۹ پیشنهاد برای مبارزه با افسردگی

افزایش مشکلات اقتصادی و مشغله بیش از حد از عوامل افزایش میزان افسردگی است.
این درحالی است که بالابودن هزینه‌های مشاوره گاهی روند درمان را با مشکلات جدی مواجه می‌کند.
درمان …

افزایش مشکلات اقتصادی و مشغله بیش از حد از عوامل افزایش میزان افسردگی است.

این درحالی است که بالابودن هزینه‌های مشاوره گاهی روند درمان را با مشکلات جدی مواجه می‌کند.

درمان افسردگی و یا اختلالات فصلی، با تغییر در شیوه زندگی و راهکارهای فردی باید با مراجعه به پزشک همراه باشد اما در صورت مصرف قرص‌های ضدافسردگی بنا به تجویز پزشک بکارگیری راهکارهای زیر نیز در بهبود روحیه مؤثر خواهد بود.

سرزنش

خودداری از سرزنش کردن خود، مهمترین، ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه برای مقابله با افسردگی است.

دید نادرست اطرافیان درباره افسردگی، علاوه بر احساس گناه و بی‌کفایتی، موانعی جدی بر سر راه درمان است و کنترل این علائم نیازمند صبر و تلاش عملی است.

واقعیت این است که افسردگی نیز مانند بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان است و مانند درمان سایر بیماری‌ها نیازمند توجه و مراقبت است.

صحبت کردن

بیمار باید به جای مخفی نگاه داشتن این بیماری، راجع به آن با دیگران به گفت‌وگو بنشیند.

اگرچه همه آنها قدرت درک مشکل را ندارند اما در این میان دوستان، خانواده و سایر اطرافیان تا حدی در زمینه روحی نقش حمایت‌کننده خواهند داشت. علاوه بر این که در درمان به فرد بیمار کمک کرده و مانع از تنهایی او خواهند بود.

ورزش منظم: اگرچه ورزش و انجام حرکات فیزیکی برای بیماران مبتلا به افسردگی گزینه آخر به حساب می‌آید اما فعالیتی است که روحیه بیمار را تاحد زیادی ارتقا می‌دهد.

انجام این تمرینات بطور منظم و برای مدت ۳۰ دقیقه یا بیشتر در روز، علایم افسردگی را بهبود می‌بخشد.

بنابر مطالعات انجام شده شدت علایم افسردگی در بیمارانی که بطور مرتب از تردمیل استفاده می‌کنند تا ۵۰درصد کاهش پیدا می‌کند.

به تعویق انداختن تصمیم‌گیری‌ها

از آنجایی که افسردگی ادراک و قضاوت را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بیمار باید تصمیم‌گیری‌های مهم در رابطه با روابط، شغل و... را تا بهبودی نسبی به تعویق بیندازد.

یکی از علائم افسردگی ایجاد پیش‌زمینه ذهنی منفی راجع به اتفاقات زندگی است که بطور ناخودآگاه در قضاوت بیمار نسبت به همه چیز تأثیرگذار است.

از این رو پس از بهبودی نسبی و تا بهبودی کامل بیمار باید در تصمیم‌گیری‌ها با مشاور، افراد خانواده، دوستان و... مشورت کند.

توجه به سلامت فردی

بی‌توجهی به علائم افسردگی باعث تشدید علائم خواهد شد.

افسردگی با وضعیت سلامت و بیماری‌هایی چون دیابت و بیماری‌های قلبی ارتباط تنگاتنگی دارد.

نتایج مطالعات نیز حاکی از آن است که افسردگی نه‌تنها این بیماری‌ها را تشدید می‌کند بلکه افرادی که از این بیماری‌ها رنج می‌برند نیز بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند.

پیروی از برنامه روزمره

پیروی منظم از برنامه روزانه از راهکارهای مقابله با افسردگی است.

به بیماران توصیه می‌شود تا برای انجام هر کار ساعت مشخصی را در نظر گرفته و هر روز رأس همان ساعت نسبت به انجام آن کار اقدام کنند.

برنامه غذایی مناسب

خوردن، علاوه بر بدن مغز را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به بیماران مبتلا به افسردگی توصیه می‌شود تا از برنامه غذایی متعادل و غنی از غلات کامل، میوه، سبزیجات و پروتئین استفاده کنند.

علاوه بر این کربوهیدرات‌ها و مواد غذایی حاوی ویتامین D نیز با سطح سروتونین، انتقال‌دهنده عصبی مرتبط با روحیه، در ارتباطند.

تحقیقات نیز حاکی از آن است که اسید چرب امگا۳ موجود در ماهی و مکملهای روغن ماهی با افسردگی مقابله می‌کند.

خواب کافی

افسردگی و کم‌خوابی با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند.

مشکلات خواب مانند بی‌خوابی و... در بین بیماران مبتلا به افسردگی رایج است.

اگرچه این امر در بین همه بیماران یکسان نیست و بسته به نیازهای آنان به خواب متفاوت است اما متخصصان توصیه می‌کنند تا افراد افسرده به میزان کافی و در ساعات مشخصی از روز بخوابند.

دوری از مشغله زیاد

استرس زیاد و پرکاری از عوامل محرک علائم افسردگی است.

برای بیماران مبتلا به افسردگی دوری از برنامه‌کاری فشرده توصیه می‌شود.

علاوه بر این افراد افسرده باید کارهای خود را به فعالیت‌های کوچکتر و قابل کنترل تقسیم کنند تا علاوه بر بهبود کیفیت انجام کار، فشار زیادی را نیز متحمل نشوند.

ستایش طلوعی