سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
اقتصاد قدیم و جدید
بررسی ویژگیهای دوران جدید و هوشمند اقتصاد
براساس نظرگاهی، عصر امروز را میتوان عصر «هوشمندی شبکهای » نامید. عناوین اقتصاد «دانش»، «دیجیتال»، «جهانی»، «موج سوم» و «نوآوری» عناوینی هستند که همواره برای توصیف این عصر به کار رفته و میرود.
پرسش اصلی متناسب با موضوع بحث ما عبارت است از اینکه: تحول جدیدی که در جهان در حال وقوع است چگونه روی رقابتپذیری در سطوح مختلف (بینالمللی، ملی، صنعت، بنگاه) تاثیر میگذارد. کارایانیس و ساگی (۲۰۰۰) برای تفکیک «اقتصاد نوین» از «اقتصاد قدیم»، ده اصل را به عنوان «ده اصل محرک اقتصاد نوین» بر میشمارد که عبارتند از:
۱) موضوع – دستکاری دادهها آسانتر از دستکاری اتمها است.
۲) فضا – فاصله از بین میرود و محدود به سرعت نور میشود.
۳) زمان - در حال اضمحلال است.
۴) مردم - ایدهها و خلافیت در فرآیند تولید انبوه به کار گرفته میشود.
۵) رشد – با گروههای مشترک انسانی شتاب میگیرد.
۶) ارزش – «اثر شبکه» به معنای این است که هر چه وفور استاندارد یا برنامه کاری بیشتر باشد واحد فردی به همان اندازه ارزشمندتر است.
۷) کارآیی – «واسطههای اطلاعاتی» جایگزین «واسطه گران» میشود.
۸) بازارها – مصرفکنندگان، محرک تقاضا و قیمتگذاری هستند.
۹) مبادلات– انطباقسازی و فروش واحد به واحد.
۱۰) انگیزش - هر چیزی هر جا در دسترس است.
همچنین براساس نظر تاپسکات (۱۹۹۶)، مشخصههای اصلی اقتصاد نوین عبارتند از:
دانش:
با سیستمهای متخصص و وسایل «هوشمند»
دیجیتالیسازی
مجازیسازی
ـ مولکولیسازی: خوشهبندی فعالیتهای اقتصادی
ـ کار با اینترنت: تماس مستقیم مصرفکننده و تولیدکننده
ـ حذف واسطهگری: حذف «واسطه» در فروش
ـ همگرایی: در محاسبه، ارتباطات و محتوا
ـ نوآوری: هنگامی که عمر محصول به پایان میرسد و تولیدکنندگان محصولاتشان را منسوخ مییابند
ـ تولید مصرف: رفع شکاف میان تولیدکنندگان و مصرفکنندگان
فوریت جهانی شدن
فقدانهارمونی: ظهور و افزایش مسائل قدرت، حریم خصوصی، برابری و کیفیت زندگی
براساس اصول و مشخصههای اقتصاد نوین میتوان گفت که مسائل اقتصادی حال حاضر عبارتند از:
اینترنت معاف از مالیات؛
ـ خصوصیسازی انبوه؛
ـ تکثیر شرکتهای کوچک؛
ـ ادغامها و اکتسابها؛
ـ وفور سرمایه مجازی؛
ـ مدلهای قیمتگذاری مصرفکننده؛
آزادی دانش و آزادی سرمایهگذاری.
در «اقتصاد نوین»، بنگاهها مزیتی رقابتی خود را به جای اشیا از ایدهها میگیرند، شرکتها به سرعت و به طور گسترده رشد میکنند، سرمایه هوشمند به سهولت در دسترس قرار میگیرد و به سهولت نیز پس گرفته میشود و یک رابطه جالبی بین رشد و نوآوری به وجود می آید. در اقتصاد نوین مزیت رقابتی، حاصل انتخابها، انعطافپذیری و مسوولیتپذیری است. بحث این است که «روابط» و «روشها» در این نوع اقتصاد، متفاوت از اقتصاد قدیم است. دانش هم خریده و هم توسعه داده میشود.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سقوط بالگرد رئیسی سیدابراهیم رئیسی شهادت حسین امیرعبداللهیان سقوط بالگرد بالگرد تبریز دولت سیزدهم شهادت رئیسی شهادت سید ابراهیم رئیسی
کنکور امتحانات هواشناسی تهران پلیس امتحانات نهایی هلال احمر سیل قوه قضاییه سیل مشهد بارش باران آموزش و پرورش
شهادت رئیس جمهور قیمت طلا بورس یارانه قیمت خودرو قیمت دلار خودرو دلار بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازنشستگان
لیلا حاتمی تلویزیون سینما شهید رئیسی سینمای ایران هنرمندان شعر زری خوشکام نمایشگاه کتاب رسانه ملی
قرآن تجهیزات پزشکی
رژیم صهیونیستی ترکیه آمریکا روسیه اسرائیل چین غزه فلسطین جنگ غزه حماس اوکراین ولادیمیر پوتین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال منچسترسیتی بازی تراکتور بارسلونا
هوش مصنوعی سامسونگ تبلیغات اپل موبایل نمایشگاه ایران هلث اینترنت هواپیما
سلامت رژیم غذایی مردان خواب آلزایمر زیبایی استرس کاهش وزن افسردگی