چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
فلسفه تولید در کلاس جهانی
با توجه به سرعت تغییرات در جهان پرتلاطم امروز، تولیدكنندگان باید بتوانند سرعت مشتریمداری را توسعه دهند. ایدئولوژی تولید در كلاس جهانی و سازمانهای جهان تراز با چالشهای برنامهریزی استراتژیك همراه است و هر روزه روشها و فناوریهای جدیدی در حال رشد است، به طوری كه بهترین عملكردها، صاحبنظران این علم را به خود معطوف داشته است. بسیاری از این عملكردها سازمان را بر پایه یك مدل علمی برای ارزشگذاری با معیارهای تولید در كلاس جهانی منطبق میسازد. سازمان تولید در كلاس جهانی میتواند بهترین تولیدكننده در جهان باشد و با ارزشترین محصولات را تولید كند و بیشترین نرخ بازگشت را از طریق اجرای استراتژی رقابتی سازمان به دست آورد. عوامل كلیدی تولید در كلاس جهانی برای ایجاد صرفهجویی در هزینه عملیات و پاسخگویی كارا، ارائه خدمات عالی به مشتری و اداره مناسب منابع، بر اطلاعات تكیه میكنند. تولیدكنندگان در كلاس جهانی از اطلاعات به عنوان ابزاری استراتژیك در جهت رسیدن و باقی ماندن در بهترین سطح استفاده میكنند. به طور خلاصه، استراتژی تولید در كلاس جهانی این است كه با محصولات رقابتی، كیفیت بالا، قیمت مناسب و ارائه خدمات عالی به مشتری، فعالیت كند. سازمانهای امروز در گذر از تغییراتی انقلابگونه از عصر صنعتی به عصر اطلاعات هستند و موفقیت سازمانها به برنامهها و استراتژی آنها وابسته است كه چطور میتوانند به خوبی منافعی را از اقتصادهای گسترده شده به دست آورند. موفقیت سرانجام به سازمانهایی تعلق دارد كه بتوانند فناوری جدیدی را از داراییهای فیزیكی به وجود آورند و از این طریق به محصولات استاندارد دست یابند. بازار جهانی شامل مجموعهای از سازمانهایی است كه با ملیتهای مختلف برای موفقیت به رقابت در زمینه كیفیت، قیمت تمام شده، رضایت مشتری و خشنودی مشتری خواهند پرداخت. تولید محصولات در كلاس جهانی به طوری كه قابل رقابت در بازارهای بینالمللی باشد، ضرورت برنامهریزی استراتژیك را اجتنابناپذیر میكند تا قابلیت عملكرد رقبا نقاط قوت و ضعف را شناسایی كند به طوری كه مبنایی برای ایجاد تغییرات دائمی و تعریف استراتژیهای تولیدی و صنعتی باشد بنابراین، هدف تحقیق این است كه با توجه به اهداف نهایی سازمانهای كلاس جهانی و مشخصههای این نوع سازمانها به ایجاد یك ساختار كلی علمی و عملی مرتبط بین اهداف استراتژیك و اهداف عملیاتی برای تولید در كلاس جهانی و در نتیجه صادرات بپردازد.
۱ فلسفه تولید در كلاس جهانی
ظهور عصر اطلاعات، بسیاری از تصورات اساسی رقابت در دوره صنعتی را قدیمی كرده است و سازمانها نمیتوانند مدت طولانی توانایی مزیت رقابتی را تنها با جایگزین كردن فناوری جدید حفظ كنند. موفقیت سریع در عصر اطلاعات نیازمند ظرفیت جدید در سازمانهاست. توانایی یك سازمان، در آماده كردن و بهرهگیری از داراییهای غیرملموس است. داراییهای غیرملموس میتوانند یك سازمان را برای حفظ روابط با مشتریان، وفاداری آنان، تولید محصولات و خدمات جدید، تولید محصولات با كیفیت بالا و بر اساس سفارش مشتری و خدمات با هزینه پایین و در كوتاهترین زمان انتظار، آماده كردن مهارتهای كارمندان و ایجاد انگیزش برای ادامه فرایند بهبود و بهكارگیری فناوری اطلاعات به طور اثربخش ایجاد كنند. زمانی سازمان به وضعیت تولید در كلاس جهانی میرسد كه توانسته باشد به طور موفقیتآمیزی قابلیتهای تولیدی برای پشتیبانی از كل شركت در دستیابی به یك مزیت رقابتی مستمر در زمینههایی از قبیل هزینه، كیفیت، تحویل كالا، انعطافپذیری و نوآوری ایجاد كند. تولیدكنندگان كلاس جهانی عملیات تولیدی خود را باید طوری دنبال كنند كه به صورت بیرونی مورد حمایت قرار گیرند. این نوع سازمانها بیشتر مایل هستند كه نیروی كار، تجهیزات و سیستمهای خود را بهینه سازند. بنابراین، به طور پیوسته سازمانهای مختلف جهان را مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهند. یكی از ویژگیهای اصلی تولیدكنندگان كلاس جهانی، توان سازگاری سریع آنها با تغییر نیاز مشتریان و بازار است. شركتی كه از قابلیتهایی نظیر طراحی، تولید و ارسال كالاهای جدید به مشتریان در حداقل زمان برخوردار باشد، سریعتر رشد میكند. طبق تعریف، تولید در كلاس جهانی به عنوان یك ایدئولوژی تولیدی است كه برای رسیدن به وضعیت تولید محصولات در كلاس جهانی به كار گرفته میشود. ماهیت، اساس و جوهره تولید در كلاس جهانی، بهبود مستمر منابع سازمان است. سازمانهایی كه خود را با فلسفه تولیدی سازگار میسازند. به طور جدی در جستوجوی فرصتهایی برای بهبود كیفیت، هزینه، ارسال كالا، انعطافپذیری و نوآوری هستند.
۲ نقش روباتها و سازمانهای جهان تراز:
از سال ۱۹۸۰ برای افزایش نیروی كار تولیدی صنایع تلاش بسیاری صورت گرفته است. موسسات مختلف برای بررسی تاثیر آن بر نیروی كار تولیدی چنین سازمانهایی مطالعات متعددی انجام دادهاند. در سازمانهای پیشرفته، استفاده از رباتها به طور مستقیم، كاهش نیروی كار را به دنبال دارد. كارگران در آینده نزدیك در نتیجه استفاده از رباتها بیكار خواهند شد. ایالات متحده در انتهای سال ۱۹۸۶ حدود ۲۵ هزار ربات را در كارخانههای خود به كار گرفت. اروپای غربی حدود ۲۶ هزار و ژاپن حدود ۷۰ هزار ربات را در كارخانههایش به كار گرفته است. خوشبینانهترین پیشبینیها بیانگر بهكارگیری ۳۰۰ هزار ربات در آمریكا و اروپا در سال ۲۰۰۵ است. براساس گزارش جنرال موتورز، هر ربات وقتی در سه شیفت كار كند، جایگزین ۷/۲ نفر میشود. ضرب كردن ۷/۲ در ۳۰۰ هزار به عدد ۸۰۰ هزار كارگر میرسد كه در سال ۲۰۰۵ بیكار خواهند شد. اما گفته میشود صنعت جدید رباتها برخی از این شغلها را مجددا جذب خواهد كرد و شغلهای جدیدی مثل برنامهریزی و نگهداری از رباتها در كارخانهها ایجاد خواهد شد. همچنین همزمان، امكان ایجاد فرصتهای شغلی جدید در تولید وجود دارد. بنابراین، جای نگرانی نیست و رباتها واقعا جای هیچكس را در كارخانهها تنگ نخواهند كرد.
۳ طراحی مفهومی تولید در كلاس جهانی:
طبیعت مملو از ارگانیسمها و اكوسیستمهای پیچیده است و انسانها سیستمهای اجتماعی، معنوی و مكانیكی پیچیدهای را به وجود آوردهاند. در یك سازمان با سیستم پیچیده تعداد زیادی بخش وجود دارد كه به روشهای مختلف نسبت به یكدیگر واكنش نشان میدهند. در سیستمهای سازمانی و مكانیكی، میتوان وابستگی درونی و اثرات متقابل بین بخشهای مختلف را یك نوع تبادل اطلاعات یا ارتباط دانست.ادبیات تولید در كلاس جهانی، ساختار فعل و انفعالات بین واحدهای سازمان را مشخص میكند كه چه چیزی مرز بین سازمانهای تولید در كلاس جهانی و دیگر سازمانها را معین میسازد. چرا برخی سازمانها تحت حاكمیت معماری سازمان هستند و برخی از آنها تحت حاكمیت معماری بازار قرار دارند؟ ایدئولوژی تولید در كلاس جهانی به طور اتوماتیك یك سیستم تجربهپذیر نیست، زیرا میتوان سیستمها را به مدولهایی تقسیم كرد كه فعالیتهای داخلی آنها به فعالیتهای داخلی دیگر مدولها كاملا وابستگی داشته باشد.معماری تولید در كلاس جهانی معین میكند كه چه مدولهایی به عنوان بخشی از سیستم سازمان بوده و وظیفه آنها چه خواهد بود و سپس مرزها به طور مبسوط مشخص میشوند كه چگونه مدولها به یكدیگر واكنش نشان میدهند و اینكه چگونه با یكدیگر ارتباط پیدا میكنند. در باب معماری و طراحی تولید در كلاس جهانی و با توجه به وجود مجموعهای از روشها بادوامترین سیستمها، آنهایی هستند كه طراح، قوانین طراحی را به وضوح پیش رو قرار داده و آنها را به خوبی با یكدیگر ارتباط دهد و اثر آنها را بر یكدیگر بررسی كند.
۴ مؤلفههای اساسی
رقابت در كلاس جهانی، به این معناست كه سازمانها در بازار جهانی در هر رقابتی موفق باشند. یعنی اینكه از نظر كیفیت، زمان انتظار، انعطافپذیری، هزینه و قیمت، خدمت به مشتری و نوآوری از هر رقیبی بهتر باشند یا با او برابری كنند. مولفههای كلیدی برای تولیدكننده كلاس جهانی، مفاهیم وسیع تولید در كلاس جهانی را با عملكردهای خاصی در سازمان مورد توجه قرار میدهند. هر كدام از مولفههای كلیدی با توصیفی مختصر از چگونگی تاثیر آنها بر سازمان تولیدی و قابلیت رقابتی آنها ارائه شده است.هر یك از این اهداف به تنهایی مهم هستند،
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست