دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
چاپ دیجیتال در همه جبهه ها به پیش می رود
اولین ماشین چاپ دیجیتال توسط شرکت ایندیگو و زایکن در چهار دوره پیش از این در سال ۱۹۹۳ در نمایشگاه آیپکس به نمایش درآمدند. کمتر چاپخانهداری بود که در مورد این ماشینهای چاپ دیجیتال قبل از اینکه در نمایشگاه در معرض دید عموم قرار بگیرند اطلاعاتی داشته باشد. با وجود اینکه در آن زمان این ماشینها به موضوعی داغ تبدیل شدند و کل نمایشگاه را تحت تأثیر قرار دادند، عقاید متضاد و متفاوتی در مورد تأثیر چاپ دیجیتال بر صنعت چاپ وجود داشت.
با نگاهی به فهرست غرفهگذاران آیپکس امسال متوجه میشویم صنعت چاپ از سال ۱۹۹۲ تاکنون تا چه حد دستخوش تغییر و دگرگونی شده است. غولهای صنعت چاپ از جمله آگفا، کانن، فوجی، اوسه، اچپی، کداک، کونیکا مینولتا، ریکو، اسکرین، زایکن و زیراکس آخرین دستاوردهای خود را در عرصه چاپ دیجیتال، در آیپکس به نمایش میگذارند. حضور این شرکتها در نمایشگاه آیپکس ثابت میکند که چاپ دیجیتال در صنعت چاپ به یک جریان اصلی و تأثیرگذار تبدیل شده است. مهمتر این که امروزه چاپ دیجیتال به نیرویی که آینده چاپ را رقم میزند تبدیل شده است. با این حال نباید فراموش کنیم که سازندگان ماشینآلات چاپ افست نیز دست روی دست نگذاشته و تکنولوژی دیجیتال را به کار گرفتهاند.
چاپ دیجیتال اکنون در تمام عرصهها- چاپ تجاری، چاپ انتشاراتی، بروشورهای پستی، چاپ فرمهای اداری، چاپ صنعتی، پوستر و تبلیغات محیطی، لیبل بستهبندی و چاپ تزیینی- با تکنولوژی افست و دیگر روشهای معمول چاپی رقابت میکند.
فراگیر شدن نفوذ چاپ دیجیتال دلایل زیادی دارد. ماشینهای دیجیتال در همه زمینهها بهتر و بهتر میشوند. همین امر باعث شده تا سفارشات چاپی بیشتری توسط این ماشینها انجام شود. سرعت ماشینهای چاپ دیجیتال تونری افزایش یافته است. با این حال در مشکلاتی که در زمینه تثبیت و ذوب تونر وجود دارد محدودیتهایی در زمینه افزایش سرعت این ماشینها به وجود آمده است. این در حالی است که ماشینهای چاپ دیجیتال جوهرافشان قابل اعتمادتر شدهاند. از آنجایی که تکنولوژی جوهرافشان یک روش چاپی غیرتماسی (non contact) است، ماشینهای جوهرافشان پتانسیل خوبی برای ارایه چاپ با سرعت بسیار بالا داشته و در عین حال در زمینه استفاده از انواع سطوح چاپپذیر نیز از انعطاف خوبی برخوردارند.
عرضه روزافزون انواع نرمافزارهایی که باعث بهینهسازی و توسعه هر چه بیشتر و بهتر سیستمهای گردش کار و فرایندهای تجاری میشوند- به عنوان مثال سیستمهای وب به چاپ- باعث شده تا گستره کاربردهای تکنولوژی چاپ دیجیتال وسعت پیدا کرده و موقعیتهای هیجانانگیزی برای ارایهدهندگان خدمات چاپی به وجود آورد. آیپکس موقعیت فوقالعادهای است برای آشنایی با جدیدترین تحولات دیجیتال. از سوی دیگر تعداد و تنوع سیستمهای دیجیتالی که در آیپکس به نمایش درخواهند آمد آنقدر زیاد است که بازدیدکننده را دچار سردرگمی میکند. برای اینکه بتوانید از زمان کم خود و آیپکس بیشترین استفاده را ببرید، در این مقاله روندهای اصلی چاپ دیجیتال تشریح میشود و برخی از تجهیزات دیجیتال که دیدن آنها اهمیت دارد نیز معرفی شدهاند.
● چاپ تجاری- ارزشهایی که باید اضافه شوند
چاپکاران تجاری امروزه با آمیزهای از چالشها از سوی پدیدههایی چون بازرگانی الکترونیکی (e-commerce)، رسانههای جدید و جهانیسازی، چاپ درخواستی، چاپ و تحویل کار تنها به هنگام نیاز مشتری و کاهش هزینههای انبارداری مواجه هستند. همین امر باعث شده است تا چاپکاران افست جذب مزایای چاپ دیجیتال از جمله انعطاف بیشتر، تولید بالاتر و حاشیه سود مطمئنتر شوند. چاپکاران تجاری دوراندیش امروزه تنها به بقای خود فکر نمیکنند. تحولات جدید در زمینه ماشینهای چاپ دیجیتال، سیستمهای گردش کار تمام اتوماتیک و سیستمهای تکمیلی پیوسته (in-line) موقعیتهای فراوانی در اختیار چاپکاران قرار میدهند تا از طریق آن بتوانند وارد عرصههای جدید شده و تولیدات و خدمات چاپی با ارزش افزوده در اختیار مشتریان خود قرار دهند. سازندگان تجهیزات چاپ دیجیتال از جمله کانن، اوسه، فوجی، کونیکا مینولتا، ریکو، زیراکس، اچپی و زایکن برای این دسته از مشتریان در آیپکس سیستمهای تونری ورقی و رول ارایه میکنند. سازندگان تجهیزات جوهرافشان نیز با تمام قوا در آیپکس حضور داشته و مجموعه متنوعی از سیستمهای جوهرافشان را عرضه میکنند.
تیم تایلور مدیر بازاریابی شرکت اسکرین در اروپا میگوید: «در آیپکس، نوعی ماشینهای چاپ جوهرافشان ورقی عرضه میشوند که میتوانند با کیفیت افست و روی کاغذ افست چاپ کنند.» ماشینهای جوهرافشان با سیستم تغذیه رول و سرعت بسیار بالا که میتوانند مرکب را روی انواع سطوح چاپپذیر بنشانند، از دیدنیهای آیپکس هستند. به عنوان مثال ماشین چاپ جوهرافشان جدید فوجی به نام Jet Press ۷۲۰ و ماشین جوهرافشان Truepress Jet SX ساخت اسکرین قادرند روی کاغذ معمولی نازک و یا با گراماژ بالا و همچنین کاغذهای ویژه چاپگرهای جوهرافشان چاپ کنند. چنین راهحلهایی نشانگر عصر جدیدی برای چاپ جوهرافشان هستند و میتوانند نفوذ چاپ دیجیتال را به قلمرو افست- چه از لحاظ تیراژ بالاتر و چه از لحاظ عرض بزرگتر چاپ- گسترش دهند.
در آیپکس تمرکز جدی بر کاربردهای واقعی چاپ دیجیتال وجود خواهد داشت. از این طریق چاپکاران با موارد تجاری ملموس آشنا شده و برای گذر از آنالوگ به دیجیتال ترغیب میشوند.
شرکت اچپی در آیپکس چنین رویکردی دارد. فرانسوا مارتین مدیر بازاریابی اچپی میگوید: «آیپکس یک موقعیت بسیار عالی برای آموزش مزایای چاپ دیجیتال به مشتریان چاپ است.»
● صنعت نشر روزنامه- انقلاب شتاب میگیرد
انقلاب در نشر روزنامه که توسط رسانههای جدیدی از جمله اینترنت نیز شتاب گرفته است، باعث خلق مدلهای جدیدی در تولید روزنامه شده است. برخی از روزنامهها به جای روش سنتی «ابتدا چاپ کن، بعد توزیع کن»
(Print and Distribute)، از روش «ابتدا توزیع کن، بعد چاپ کن» (Distribute and Print) استفاده میکنند. یعنی اینکه فایلهای روزنامه از طریق اینترنت به مناطق گوناگون جغرافیایی فرستاده میشود و هر منطقه، کشور یا محله به فراخور نیاز خود، روزنامه را در تیراژ دلخواه با استفاده از تکنولوژی دیجیتال چاپ کرده و محتویات و آگهیهای آن را نیز به فراخور نیاز خود تغییر میدهند. یونیتهای چاپ جوهرافشان غیرمتمرکز چنین روزنامههایی را به صورت درخواستی و تمام رنگی چاپ میکنند. سیستم جوهرافشان اسکرین Truepress Jet ۵۲۰ که همزمان به صورت پشت و و رو چاپ میکند، در آیپکس به صورت زنده روزنامه چاپ کرده و پس از تا و صحافی بین بازدیدکنندگان توزیع خواهد شد. شرکت اچپی چاپگر عظیم جوهرافشان خود را که T۳۰۰ یا web press نام دارد به نمایش میگذارد. این چاپگر که یک سیستم جوهرافشان حرارتی مقیاسپذیر با عرض چاپ ۷۶ سانتیمتر است، میتواند به صورت رنگی و با سرعت ۱۲۰ متر در دقیقه چاپ کند.
● چاپ کتاب
صنعت نشر کتاب یک کاندیدای طبیعی برای چاپ دیجیتال است. چاپ درخواستی کتاب
(Book on Demand) به ناشران امکان میدهد تا در هنگام تصمیمگیری در مورد استراتژیهای نشر، کمترین ریسک را کرده، از میزان کاغذهای انبار شده بکاهند و هزینههای انبارداری را حذف کرده و تعداد کتابهای برگشتی و هزینه خمیر کردن کتاب به فروش نرفته را نیز کاهش دهند.
یک کتاب همواره باید در بازار موجود باشد. این امر هم به نفع ناشر و خواننده و هم به نفع نویسنده است. به همین خاطر جای تعجب ندارد که ناظران صنعت کتاب معتقدند کتاب اولین شاخه اصلی صنعت چاپ خواهد بود که بیش از نیمی از کل تولیدات آن به صورت دیجیتال چاپ خواهد شد، ولی چاپ فقط یک مرحله از تولید کتاب است و گذر به سوی چاپ تمام دیجیتال کتاب گام به گام و مرحله به مرحله تحقق پیدا خواهد کرد.
تاکنون ما شاهد چاپ کتاب بر اساس تقاضا بودهایم، در این مرحله کتاب درخواستی در تیراژهای بسیار کم منتشر میشود. مرحله بعد، اتوماسیون همه جانبه فرایند تولید کتاب و چاپ کتاب درخواستی در تیراژ بالا خواهد بود. سیستمهای تونری موتور محرکه، مرحله اول تولید کتاب با استفاده از تکنولوژی دیجیتال بود. ولی من انتظار دارم تا یکی دو سال آینده کتابها بیشتر با استفاده از تکنولوژی جوهرافشان چاپ شوند.
همانگونه که پیشتر اشاره کردم چاپ تنها بخشی از فرایند است. در آینده، تولید کتاب به روش دیجیتال کلیه مراحل پیش و پس از تولید را در بر خواهد گرفت. به همین خاطر چاپ کتاب در تیراژهای بالا را نیز میتوان با استفاده از تکنولوژی دیجیتال انجام داد. از سوی دیگر استفاده از تکنولوژی جوهر افشان باعث خواهد شد تا محتوای رنگی (عکس، نمودار و غیره) کتابها افزایش پیدا کند. البته به شرط آنکه استفاده از این تکنولوژی باعث افزایش سرسامآور هزینه چاپ هر ورق نشود. این سیستمها انعطاف بالاتر و کیفیت بهتر را در اختیار ناشران قرار میدهند تا بتوانند بنا به نیاز، صفحات رنگی را درون کتابهایی که به روش دیجیتال چاپ شدهاند بگنجانند و از این طریق کاربرد تکنولوژی دیجیتال برای چاپ کتاب را وسعت بخشند. در آیپکس به تکنولوژیهایی در این عرصه خواهیم رسید. من انتظار دارم شرکتهای اچپی، اوسه، اسکرین و کداک تکنولوژیهای جدید خود را که در ساخت آنها کیفیت، دوام، تولید بالا و تجهیزات تکمیلی مورد نیاز برای چاپ دیجیتال مورد توجه جدی قرار گرفته است، به نمایش در بیاورند. یکی از مهمترین تحولات آیپکس، مشاهده تکنولوژی جوهرافشان ممتد (Continuous Inkjet) شرکت آگفا است که با نام تجاری Stream عرضه میکند. این ماشین همراه با سیستم T۳۰۰ شرکت HP و سیستمهای مجهز به هدهای جوهرافشان پییتزو کانن، اوسه و اسکرین که از تکنولوژی پرتاب قطره بر اساس نیاز بهره میبرند، برای ناشران کتاب بسیار جذاب هستند.
● اسناد اداری تجاری نتیجه بهتر، زحمت کمتر
چاپ اسناد اداری تجاری از جمله قبض آب و برق، انواع رسیدهای بانکی، صورتحساب، فاکتور، رسید و غیره که به اصطلاح به آنها Transactional Printing میگویند، امروزه در بحبوحه بحران اقتصادی جاری اهمیت فراوانی پیدا کرده است. زیرا کسانی که این نوع کارها را چاپ میکنند، مایل هستند با هزینه کمتر، اسناد بیشتر و بهتری چاپ کنند. امروزه این نوع اسناد و این نوع چاپ به Transpromotional و یا Transpromo معروف شده است.
برخلاف بروشورهای تبلیغاتی پستی که به اصطلاح به آنها Direct Mail میگویند، این نوع اسناد همواره با دقت خوانده میشوند، زیرا با پول و حساب و کتاب همه مردم سروکار دارند، به همین خاطر از آنها به عنوان یک مدیوم تبلیغاتی بسیار قدرتمند یاد میشود که میتوان پیامهای بازاریابی هدفمند و خاص گیرنده سند را در آن گنجاند. عوامل متعددی باعث رشد بازار Transpromo شدهاند که از میان آنها میتوان به ظهور سیستمهای تمام رنگی چاپ دیجیتال با سرعت و کیفیت بالا اشاره کرد. این سیستم به نرمافزارهای جدید که عملیات طراحی و جاگذای پیامهای متغیر تبلیغاتی را تا حد زیادی تسهیل کردهاند، مجهز است. این نرمافزار دارای ابزارهای کارآمد برای استخراج اطلاعات از درون پایگاه دادهها و کنترل سیستم برای دنبال کردن مسیر اسناد و چاپ مجدد سندی که گم شده یا آسیب دیده است.
بازار Transpromo از سیستمهای جوهرافشان استقبال خوبی به عمل آورده است. در کمتر از ۲ سال ۲۰۰ سیستم جوهرافشان برای چاپ اسناد Transpromo در سراسر جهان نصب و راهاندازی شده است. یک راهحل کامل چاپ Transpromo باید کلیه مراحل پیش و پس از چاپ را در برگیرد تا از این طریق مراحل اضافی در کل فرایند تولید حذف شود. موتورهای چاپ ویژه این نوع کار باید بسیار سریع بوده و آمیزهای از سیستمهای افست و جوهرافشان (مثل سیستم مولرمارتینی که همراه با موتور چاپ جوهرافشان پیوسته Stream کداک کار میکند) و یا یک سیستم تولیدی جوهرافشان تک باره (Single Pass) باشند.
شرکتهای دیگر که راهحلهای چاپ Transpromo در آیپکس ارایه میکنند، شامل زیراکس، ریکو، آیبیام، کانن، اوسه و ریسو میشوند.
● بروشورهای پستی مخاطب را هدف قرار میدهند
چاپ دیجیتال محمولههای پستی تبلیغاتی که به اصطلاح به آن Direct Mail میگویند، در چند سال اخیر تحولات زیادی را پست سر گذاشته است. در ابتدا بد نیست یک تعریف روشن از Direct Mail ارایه کنیم. هر گونه سند، بروشور، کاتالوگ و محمولهای که با اهداف تبلیغاتی به نشانی افراد مشخص پست میشود، Direct Mail نامیده میشود.
در ابتدا Direct Mail حاوی یک اقلام تبلیغاتی مشترک و یکسان برای تمام افرادی بود که نشانی آنها روی پاکت چاپ شده بود. ولی امروزه با ارایه ماشینآلات چاپ دیجیتال جدید، افزایش کیفیت چاپ اطلاعات متغیر و برنامههای نرمافزاری میتوان کمپینهای موثر تبلیغاتی را که گروههای مشخص مصرفکنندگان (حتی در حد یک نفر) را هدف قرار میدهند طراحی و اجرا کرد.
در حالی که واحدهای بازاریابی شرکتهای بزرگ و عوامل آنها در مدیریت پایگاه دادهها مهارت بیشتری پیدا میکنند، سرمایهگذاری در ابزار جدید برای هدف قرار دادن مخاطب، مدلسازی و دنبال کردن و ارزیابی پاسخها را نیز به موازات آن افزایش میدهند، تقاضا برای چاپ دیجیتال اطلاعات متغیر بی هیچ تردیدی افزایش پیدا میکند. من همچنین انتظار دارم در آینده برنامههای کاربردی پیشرفته برای Direct Mail از جمله ارتباط چندکاناله و تعیین اصالت (Validating) نتایج به دست آمده با استفاده از بارکد و
Purlا(Persistant Uniform Resource Locator) عرضه شوند. تجهیزات پیشرفته اتوماسیون اتاق توزیع
(Mail Room)، فرایندهای ارسال محمولههای تبلیغاتی را تسریع کرده و عملیات چاپ، لاییگذاری و دنبال کردن مسیر اقلام پستی از مرحله دریافت تا قرار دادن آن در پاکت و یا جعبه را انجام میدهند.
کسانی که مایلند در این بازار فعالیت کنند، باید در آیپکس تجهیزات سازندگان سیستمهای الکتروفوتوگرافیک از جمله کانن، اوسه، زیراکس، اوکی، زایکن و HP را به دقت زیر نظر بگیرند. از سوی دیگر سیستمهای جوهرافشان سریع شرکتهای اسکرین و اینفوپرینت و بار دیگر کانن/اوسه نیز راهحلهای مناسبی برای این بازار هستند. برای چاپ در عرضهای بزرگتر، موتور چاپ دیجیتال Prosper و Stream از کداک میتوانند انتخاب بهتری باشند.
● چاپ صنعتی و عرصههای جدید
تبدیلکاران و چاپکاران امروز با جدیت هر چه تمامتر در مورد چاپ دیجیتال تحقیق میکنند. زیرا آنها به دنبال کاهش باطله و چاپ در تیراژ کمتر و تحویل سریعتر کار، کاهش هزینهها بهبود لجستیک و کاهش هزینههای انبارداری خود هستند.
سیستمهای تونری در بسیاری از موارد میتوانند چاپهای با کیفیت و مقرون به صرفه ارایه دهند. با این حال بازار چاپ به طور مستمر دگرگون میشود. مشتریان خواستار سرعت و رنگ بیشتر (بهتر)، استفاده از انواع سطوح چاپپذیر و مرکبهای مختلف و قیمت پایین هستند.
چاپ جوهرافشان پییتزو موفق شده با ارایه انواع سیستمهای فرمت عریض تخت که از مرکبهای حلالی، آب پایه، پایه روغنی و یووی استفاده میکنند وارد عرصه چاپ صنعتی بشود. در ابتدا این سیستم از تکنولوژی چندباره یا Multi Pass استفاده میکرد. در این سیستم کار چاپی باید چندین بار از زیر هدها عبور میکرد. در آیپکس انواع سیستمهای جوهرافشان برای طراحی، نمونهگیری، نمونهسازی و تست بازار به نمایش درخواهند آمد. با در نظر گرفتن این تحولات ناظران و تحلیلگران بازار معتقدند طی ۵ سال آینده بیشتر بازار چاپ دیجیتال صنعتی به تکنولوژی جوهرافشان پییتزو (Pietzo) رو خواهند آورد.
● صنعت تابلوها و نشانههای تبلیغاتی سبز میشود
در صنعت نشانهها و تابلوهای تبلیغاتی (Signage Industry) تکنولوژی جوهرافشان بخش عمدهای از قلمرو چاپ سیلک اسکرین برای تولید پوستر، بنر، پوششهای ساختمانی، برچسبهای تبلیغاتی خودروها، گرافیک نمایشگاهی و تبلیغات نقطه فروش را تسخیر کرده است. حالا این تکنولوژی به صنعت تابلوهای تبلیغاتی کمک میکند تا به جای استفاده از مرکبهای حلالی از مرکبهای یووی استفاده کند. از سوی دیگر استفاده از سیستمهای جوهرافشان تک باره تخت (Flat bed single pass) از جمله چاپگرهای FB ۷۵۰۰ ساخت اچپی و Onset S۲۰ ساخت اینکا باعث شده تا میزان تولید برای پاسخگویی به نیازهای این بازار افزایش پیدا کند. این چاپگرها در آیپکس ۲۰۱۰ هر ساعت روی ۱۰۰ ورق مقوا کار چاپ میکنند. از سوی دیگر در نمایشگاه آیپکس سیستمهای انعطافپذیر جوهرافشان یووی از سازندگان بزرگ مثل فوجی، اسکرین، میماکی و رولند به نمایش درمیآیند. الی کیرسمایکرز
(Eli Keersmaekers) مدیر ارشد اجرایی شرکت
Roland DG برای کشورهای بنهلوکس (بلژیک، لوگزامبورگ و هلند) میگوید: «رولند یک چاپگر جوهرافشان انقلابی جدید که قادر است رنگهای متالیک چاپ کند، همراه با چاپگر یووی LEC۳۳۰ UV که علاوه بر چاپ، ورق را برش نیز میزند، به نمایش میگذارد. کیفیت و میزان تولید این ماشینها بسیار بالا است. این چاپگر قابلیت چاپ فونتهای بسیار ریز، برجستهسازی و خط بریل را نیز دارند.»
● چاپ لیبل، بستهبندی و تزیینی
قاعده بازی عوض میشود
تکنولوژی دیجیتال همچنین چاپ فلکسو، گراور و افست را در عرصه چاپ لیبل، فلکسو و چاپ تزیینی به چالش میخواند. به دنبال موفقیت سیستمهای دیجیتال تونری با تغذیه رول از جمله اچپی، ایندیگو و زایکن، چاپگرهای جوهرافشان پییتزو طرفداران زیادی پیدا کرده است و تعداد این ماشینها در چاپخانههای لیبل و بستهبندی در سراسر جهان افزایش پیدا کرده است. من انتظار دارم آگفا داتریکس مدل ۶ رنگ چاپگر خود را در آیپکس به نمایش بگذارد و در عین حال دورست، افی و FFEI نیز سیستمهای رول ورقی و هیبرید خود را که از مرکبهای یووی استفاده میکنند به آیپکس بیاورند. این تجهیزات در پیکرهبندیهای مختلف و عرضهای چاپ گوناگون و انواع هدهای جوهرافشان (مقیاس خاکستری و بایناری) استفاده میکنند. این چاپگرها که قادرند به صورت «تر روی تر» چاپ کنند، به سیستمهای تثبیت مرکب بین دو یونیت چاپ و تجهیزات جرقهزنی (کروما) مجهز هستند.
در آیپکس چاپگرهای جوهرافشان تک باره جدید و منحصر به فرد از شرکتهای دومینو و آتلانتیک زایسر را خواهید دید. فیلیپ ایستون مدیر راهحل چاپ دیجیتال شرکت دومینو میگوید: «ما در آیپکس ۲۰۱۰ برای اولین بار ورود خودمان را به عرصه چاپ دیجیتال تمام رنگی اعلام میکنیم. محصولات جدید ما شامل مجموعه N/series که یک ماشین چاپ دیجیتال با قابلیت چاپ ۴ رنگ و ۵ رنگ است و همچنین ماشین چاپ تک رنگ K۶۰۰ میشود.»
آتلانتیک زایسر نیز راهحلهای جوهرافشان تک باره خود را برای کاربردهای صنعتی به نمایش میگذارد. اولیور ملر مدیر ارشد اجرایی شرکت میگوید: «راهحل ما شامل مجموعهای از هدهای جوهرافشان ثابت که روی یک سیستم حمل و نقل برای انواع مواد قرار گرفتهاند، میشود. این سیستم را میتوان به خطوط تولیدی بستهبندی، تبدیلی و چاپ اضافه کرد.»
ملر در ادامه میگوید: «این چاپگرهای جوهرافشان تک باره قادرند مرکب به صورت تک رنگ و یا چهار رنگ برای چاپ تصاویر و یا اطلاعات متغیر در عرضهای گوناگون و رزولوشن dpi ۷۲۰ با سرعت ۳۰۰ متر در دقیقه روی کار بپاشند.»
کلیه این راهحلهای صنعتی تک باره به گونهای ساخته شدهاند که میتوانند در کلیه بخشهای چاپ لیبل و بستهبندی، کارتن، فیلم، جعبه، مقوا و حتی قوطی فلزی به کار گرفته شوند. از این سیستم دیگر تنها برای چاپ در تیراژ پایین و چاپ نمونه استفاده نمیشود. صاحبان برند، به جوهرافشان، به عنوان تکنولوژی که در آینده میتواند روشهای چاپی معمول آنها را بهینه کرده یا جایگزین آنها شود، نگاه میکنند.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
اسرائیل ایران آمریکا شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان حجاب جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی
فضای مجازی قتل هواشناسی تهران شهرداری تهران شورای شهر تهران سیلاب سامانه بارشی آموزش و پرورش سازمان هواشناسی باران شهرداری
خودرو بانک مرکزی بازار خودرو قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو دلار یارانه مسکن ایران خودرو حقوق بازنشستگان تورم
تلویزیون مهاجرت مدرسه نمایشگاه کتاب سینمای ایران دفاع مقدس صدا و سیما مسعود اسکویی صداوسیما موسیقی سریال مهران غفوریان
معماری
رژیم صهیونیستی غزه حماس فلسطین جنگ غزه روسیه اوکراین امیرعبداللهیان طوفان الاقصی ایالات متحده آمریکا نوار غزه جنگ اوکراین
فوتبال استقلال لیگ برتر جواد نکونام رئال مادرید عبدالله ویسی سپاهان بارسلونا بازی لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس
باتری گوگل آیفون اینستاگرام مایکروسافت سامسونگ اپل عکاسی ناسا
ویتامین چای کاهش وزن توت فرنگی سیگار فشار خون کبد چرب