شنبه, ۱۶ تیر, ۱۴۰۳ / 6 July, 2024
آموختن ، انگیزه میخواهد
![آموختن ، انگیزه میخواهد](/web/imgs/16/87/s2cc51.jpeg)
روانشناسان تربیتی و صاحبنظران معتقدند، معلم و مربیای در کار آموزش و انجام وظایف تربیتی موفق است که در زمینه روانشناسی یادگیری و فرآیند یادگیری اطلاعات و شناخت کافی داشته باشد و بتواند اصول آن را به کار بندد...
در تعریف یادگیری آمده است: یادگیری یعنی ایجاد تغییر نسبتا ثابت در رفتار بالقوه یادگیرنده مشروط بر آنکه این تغییر بر اثر تجربه رخ داده باشد.
انگیزه اساس همه یادگیریها
انگیزه اساس کار و کلید همه یادگیریهاست. بدون آن معلومات کمی فرا گرفته میشود. حتی در اهمیت آن میگویند که یادگیری، بدون انگیزه ممکن نیست و جایی که یادگیری نباشد، آموزشی نیز نخواهد بود. یادگیری، در تغییرات رفتاری نمایان میشود و این تغییرات، تنها زمانی رخ میدهد که دانشآموز (فرد) به کسب معلومات و یا مهارت برانگیخته شده باشد. به عبارت دیگر، فعالیت، اساس یادگیری و انگیزه اساس فعالیت است. با پایان گرفتن انگیزه فعالیت نیز متوقف میشود.
معلم و بیداری انگیزه
هدف آموزش و پرورش برانگیختن میل دانشآموزان به یادگیری است و نقش معلم (مربی) برانگیختن دانشآموزان به خودآموزی از راه کوشش، خطا و آزمایش راههای مختلف تا رسیدن به عمل مطلوب است.
اولین تکلیف معلم ترغیب دانشآموزان به خواستن یادگیری است. دانشآموزان مشتاق یادگیری چیزهایی هستند که برایشان جالب باشد و معلمان هم باید خواستههای دانشآموزان را در مسیرش هدایت کنند. جو تربیتی متعادل که خوب هم اداره شود، امکان رشد و تعالی را بهتر میسر میسازد.
برخی از دانشآموزان تنها میل به سرگروه شدن در کلاس در آنها کافی است که برانگیخته شوند. نمره درسی، تشویق، تمجیدهای شفاهی و کتبی، جوایز و نشانهای افتخار، تذکرات و توبیخهای ملایم میتوانند در ارتقای سطح مهارتی دانشآموزان نقش موثر و مهمی بازی کنند.
راههای برانگیختن انگیزه دانشآموزان
آشنایی با علاقههای درونی دانشآموز و استفاده از روشهایی که علاقه آنها را افزایش میدهد.
ترغیب دانشآموز به تعیین و برقراری اهداف کوتاهمدت و بلندمدت.
وجود رابطه بین آنچه که یاد میگیرد و هدفهایی که تعیین کرده است.
توجه به تواناییهای هر دانشآموز و توجه به این نکته که تکلیف نباید از حد توانایی او بیشتر باشد.
آگاهی دانشآموز از آنچه که از او انتظار میرود.
دخالت در تعیین و برقراری هدفها.
شرکت در فعالیتهایی که برایش مهم و معنیدار است.
دوست داشتن معلم خود و احترام گذاشتن به او.
اطمینان از اینکه معلم نیز او را دوست دارد و به او احترام میگذارد.
انگیزشهای منفی (ترس از تنبیه) معمولا یادگیری را کند میکند و به تعویق میاندازد در حالی که انگیزشها مثبت (تعیین جوایز و تقدیر) موجب تسریع در پاسخهای مطلوب میشود.
ارایه آموزشها با روشهای فعال که برای دانشآموز جالب و جذاب باشد.
عذرا سنگلجی
![](/imgs/no-img-200.png)
انتخابات انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری 1403 انتخابات 1403 سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ ایران پزشکیان ریاست جمهوری جلیلی
تهران هواشناسی ترافیک قوه قضاییه پلیس پلیس راهور شهرداری تهران اربعین گرما قتل سلامت سازمان هواشناسی
حقوق بازنشستگان خودرو همستر کامبت قیمت طلا بازنشستگان قیمت خودرو قیمت دلار بانک مرکزی سهام عدالت دولت سیزدهم مسکن قیمت سکه
بهاره رهنما هنرمندان ماه محرم رامبد جوان عادل فردوسی پور اینستاگرام محرم تلویزیون بازیگر سینما سینمای ایران الناز شاکردوست
دانش بنیان آیفون
انگلیس اسرائیل فلسطین رژیم صهیونیستی جنگ غزه غزه آمریکا روسیه جو بایدن دونالد ترامپ ولادیمیر پوتین حزب الله لبنان
فوتبال پرسپولیس یورو 2024 استقلال علیرضا بیرانوند تیم ملی اسپانیا باشگاه پرسپولیس تیم ملی آلمان لیگ برتر نقل و انتقالات لیگ برتر ترکیه سپاهان
تلگرام سامسونگ هوش مصنوعی اینترنت ایلان ماسک ناسا پهپاد گوگل هواپیما نمایشگاه الکامپ
آلزایمر تب دنگی دیابت کاهش وزن خواب اضطراب چاقی