دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

تغییر نسل در یاران فیس بوک و توییتر


تغییر نسل در یاران فیس بوک و توییتر

شبکه های اجتماعی شبیه به انسان ها هستند فقط انسان ها تغییر نسل نمی دهند بلکه شبکه های اجتماعی هم هر چند سال یک بار تغییر می کنند

شبکه‌های اجتماعی شبیه به انسان‌ها هستند. فقط انسان‌ها تغییر نسل نمی‌دهند بلکه شبکه‌های اجتماعی هم هر چند سال یک بار تغییر می‌کنند. نگران آسیب‌های فیس‌بوک و توییتر نباشید زیرا این زوج شبکه‌های اجتماعی به زودی همانند نسل‌های قبل از خود به تاریخ می‌پیوندند و فقط لوگوی آنها و خاطراتش در ذهن‌ها می‌ماند. چت‌روم‌ها یا همان اتاق‌های گفت‌وگو که زمانی در ایران فکر می‌کردند اتاق‌های فیزیکی است که مردم در آنجا با همدیگر صحبت می‌کنند و بیشتر از ۱۵ سال عمر نکردند. اتاق‌هایی که نخستین فضای اجتماعی بین مردم جهان را تشکیل دادند. هر چه جلوتر آمدیم سرعت این تغییر نسل بیشتر شد، فیس‌بوک در سال ۲۰۰۴ و توییتر در سال ۲۰۰۶ راه‌اندازی شدند. نزدیک به ۱۰ سال است که فعالیت می‌کنند و چندین میلیارد کاربر اینترنت در این شبکه‌ها با یکدیگر در ارتباط هستند. در این ۱۰سال شبکه‌های دیگری هم به وجود آمدند اما نتوانستند فروغ آنچنانی نسبت به این زوج داشته باشند. دنیای اینترنت از زمان حضور فیس‌بوک و توییتر دستخوش تغییرات دیگری هم شد. وبلاگ‌نویسی کم شد تا اینکه امروز در معرض انقراض قرار دارد. هر چقدر هم مخالفان این شبکه‌ها و به‌طور کلی اینترنت سیاست‌های مبارزه‌یی استفاده کنند، دنیای اینترنت پیشرفت می‌کند و هرروز به شکل تازه‌یی برای کاربرانش در می‌آید. هر نسل به شکلی برنامه‌ریزی و طراحی می‌شود که کاربران آن دوران بپسندند. شاید تا همین چند سال پیش کسی فکر نمی‌کرد که فیس‌بوک روزی از بین برود اما باید این خبر را اعلام کرد که به تازگی ۱۰ شبکه اجتماعی تازه پا به میدان رقابت گذاشته‌اند تا نسل‌های گذشته این شبکه‌ها را از نظر محتوایی به همدیگر پیوند دهند. در نسل تازه شبکه‌های اجتماعی به نوعی وبلاگ‌نویسی دوباره در اولویت قرار گرفته و از سمت دیگر از تکنولوژی فیس‌بوک و توییتر هم در آنها استفاده شده است. حدود یک ماه پیش در یادداشتی که «باب ال گرین» کارشناس رسانه نوشته است، ۱۰ شبکه‌‌ اجتماعی تازه که راه‌اندازی شده یا در اوایل فعالیت خود هستند مورد توجه قرار گرفته و به‌طور کلی توضیح مختصری درباره آنها آمده است. شبکه‌هایی که امروز نام‌های تازه‌یی دارند ولی در آینده‌یی نزدیک همه اسم آنها را خواهند برد.

● گست (Ghost)

گست نیز که مانند یک پلتفرم وبلاگ‌نویسی عمل می‌کند با ظاهر ساده و به دور از پیچیدگی فضای مجازی، سعی در جذب وبلاگ نویسان و توییت‌کنندگان دارد. برای عضویت در گست باید ابتدا چند نرم افزار را نصب کنید تا از امکانات این شبکه اجتماعی تازه بتوانید استفاده کنید. این شبکه اجتماعی به نوعی فضای بین توییتر و وبلاگ نویسی است.

● دیز (Days)

این شبکه اجتماعی که مانند یک دفترچه خاطرات بصری روزانه است از ساعت پنج صبح تا ساعت پنج صبح روز بعدی به مدت ?? ساعت، امکان به اشتراک‌گذاری یک روز از طریق پیام متنی یا ایمیلی یا سایر پست‌های شبکه‌های اجتماعی را برای کاربران امکان‌پذیر ساخته است. البته فعلا برای دستگاه‌های اپل قابل دانلود است. در واقع این شبکه اجتماعی زندگی روزانه یک کاربر اینترنتی را در قالب آلبومی به نمایش می‌گذارد که زمان هم در آن درج می‌شود.

● کلیک (Kleek)

این شبکه‌ اجتماعی به کاربرانش اجازه می‌دهد تا با استفاده ازگوشی‌های اپل (آیفون)، شبکه‌ اجتماعی خصوصی برای خود در فیس‌بوک ایجاد کنند. اطلاعات، استاتوس‌های دوستان و عکس‌های بسیار نزدیک را برای کاربران مهیا سازند. کلیک بیشتر سعی بر این دارد تا با ارائه یک فضای کاملا خصوصی به افراد این امکان را بدهد تا آن مطالب یا عکس‌های خودشان را برای اشتراک‌گذاری با دوستان‌شان در یک فضایی به جز فیس‌بوک اشتراک‌گذاری کنند.

● پز (Pose)

پز شبکه اجتماعی آنلاینی است که از طریق تلفن‌های همراه و اسمارت فون‌ها قابل استفاده است که از طریق آن کاربران می‌توانند تصاویر لباس‌های مورد علاقه و وسیله‌های دوست داشتنی خود را به اشتراک بگذارند. البته این امکان را قبلا اینستاگرام برای فعالیت‌های روزانه کاربران در نظر گرفته بوده است اما می‌توان گفت پز تا حدودی شبیه به شبکه‌یی مانند پین‌ترست عمل می‌کند، همانند یک مجله مد تعاملی که هر لحظه به روز رسانی می‌شود. البته این شبکه قاعدتا برای خانم‌ها جذابیت بیشتری دارد و برای آقایان از اهمیت کمتری برخودار است.

● مدیوم (Medium)

شبکه اجتماعی مدیوم در واقع یک پلتفرم وبلاگ‌نویسی از ایوان ویلیامز از بنیانگذاران بلاگر و توییتراست. شما زمانی که می‌خواهید در مدیوم عضو شوید ابتدا باید از حساب توییتر خود وارد شوید. مدیوم داستان و یادداشت‌هایی که بیشتر شبیه به وبلاگ نویسی بیشتر از ۱۴۰ کاراکتر را برای کاربران امکان‌پذیر کرده است. این شبکه هنوز با نسخه آزمایشی کار می‌کند و به صورت حرفه‌یی فعال نشده است. پس از راه‌اندازی نصف‌ و نیمه‌اش در اکتبری که گذشت، همچنان با طراحی ساده و تکمیل ‌نشده‌اش، از تمام کاربرانی که به این فضا علاقه‌مند باشند، استقبال می‌کند و بیشتر برای به اشتراک‌گذاری تجربیات و خاطرات از طریق وبلاگ‌نویسی است.

● ودی (Viddy)

ودی شبکه اجتماعی یا شاید برنامه‌یی برای به اشتراک‌گذاری ویدیوهاست و بیشتر مانند اینستاگرام عمل می‌کند. در واقع این شبکه با استفاده از سیستم‌عامل‌های همراه گوشی‌های اپل و سیستم‌عامل‌های اندروید قابلیت استفاده را دارد و به کاربران اجازه می‌دهد تا ویدیوهای ?? ثانیه‌یی یا کمتر از آن را به اشتراک بگذارند. این شبکه، با گرافیکی متفاوت و فیلترهای رنگی و موسیقی متنوع، لحظات خاص و دلپذیری را برای کاربرانش فراهم می‌کند.

● ران کیپر (RunKeeper)

این شبکه‌ اجتماعی هم به این خاطر راه‌اندازی شده تا کاربران ناراضی سایر شبکه‌های اجتماعی را جهت به اشتراک‌گذاری استاتوس‌های موردعلاقه خود با جامعه گسترده ?? میلیونی راضی کند. استفاده از ایده عجیب کاربران ناراضی برای این شبکه اجتماعی جالب به نظر می‌رسد. این شبکه اجتماعی با موضوع آموزشی همراه است که اغلب کاربران سایر شبکه‌های اجتماعی برای انتشار آنها مخاطب‌های زیادی ندارند و مجبور می‌شوند که دیگر به سراغ آن شبکه اجتماعی نروند. اینجا برای تمام ناراضی‌هاست.

● واین (vine)

در این موج تازه‌یی که برای راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی جدید به وجود آمده است به نوعی بنیانگذاران این شبکه با هدف پاسخگویی توییتر به اینستاگرام راه‌اندازی شده است. زیرا اینستاگرام به تازگی به مالکیت فیس‌بوک در آمده است در واین با ساده‌ترین بارگذاری، الهام‌گرفته از خلاقیت‌های شگفت‌انگیز برخی کاربران است که روی اندروید قابل استفاده خواهد بود واین شبکه اجتماعی یا نرم‌افزاری برای به اشتراک‌گذاری ویدیوهای ۱۵ ثانیه‌یی است. دنیای کوتاهی در یک شبکه اجتماعی.

● اپ. نت (App. net)

اینجا دنیای تبلیغات است. این شبکه در آگوست ۲۰۱۲ ، راه‌اندازی شده است. پلتفرمی برای آگهی‌های رایگان است که تا به حال، بیش از ۱۰۰ هزار کاربر ثبت‌نام‌کننده دارد. این کاربران، تصاویر و اسناد را با برنامه‌های ذخیره‌سازی فایل، برنامه‌های وبلاگ‌نویسی و برنامه‌های پیام گروهی از طریق گوشی‌های همراه و رایانه‌های رومیزی و وب به اشتراک می‌گذارند. دسترسی کامل به این اپلیکیشن، کاملا رایگان نیست. برای همین، هزینه آن برای هر سال، ۳۶ دلار است که در حد رایگان به شمار می‌آید. دسترسی به آن از طریق دعوت‌نامه است. در نسل اولی که از این مدل برنامه‌ها آمدند آنها هم به صورت دعوت‌نامه‌یی شروع به کار کردند.

● اتمسفیر (Atmospheir)

اتمسفیر هنوز به صورت رسمی راه‌اندازی نشده است اما این شبکه اجتماعی هم که در قالب برنامه برای گوشی‌های آیفون طراحی شده است با قولی که آیفون جهت ارائه یک ویژگی سریع و اورژانشی داده است، قرار است تا اطلاعات سایر شبکه‌های اجتماعی را در یک آدرس کتاب جمع‌آوری کند تا دسترسی به صورت آسان‌تری صورت گیرد. اتمسفیر به صورت یک اتمسفیر در بین شبکه‌های اجتماعی عمل می‌کند که نمونه آن قبلا در نرم‌افزارهای دانلود بوده است.