شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
از ماشین به ماشین
ماشین، مجموعهای از اجزای مرتبط به هم است که برای انتقال یا تعدیل نیرو جهت انجام کارهای سودمند در کنار هم قرار داده شدهاند.
ماشین در واقع ابزاری است که از یک یا چند قسمت مختلف تشکیل شده و میتواند با صرف انرژی به یک هدف مشخص دست یابد.
این ساخته دست بشر معمولا توسط ابزارهای مکانیکی، شیمیایی، حرارتی یا الکتریکی تامین نیرو میشود و اغلب موتوردار است.
از انواع ماشینهای پیچیده میتوان به کمپرسورها که از انرژی مکانیکی برای فشرده کردن هوا استفاده میکنند، موتورها که با سوزاندن سوخت، انرژی مکانیکی تولید میکنند و البته اتومبیل ـ محبوبترین ماشین بشر ـ اشاره کرد.
حال بد نیست در کنار تعریف ماشین تعریفی هم از وسیله نقلیه داشته باشیم. یک وسیله نقلیه دراصل ماشینی متحرک است که برای جابهجایی مسافر یا بار طراحی و استفاده میشود.
وسایل نقلیه عمدتا تولید میشوند مثل دوچرخهها، اتومبیلها، موتورسیکلتها، قطارها، کشتیها و البته هواپیماها.
زمان آن رسیده تا تعریف وسایل نقلیه موتوری یا خودروها را نیز در کنار تعاریف بالا بیاوریم. وسایل نقلیه چرخداری که نیروی خود را از موتورهایی که معمولا از انواع درونسوز است، دریافت میکنند.
وسایل نقلیه موتوری در کلاسهای مختلفی دستهبندی میشوند که شامل اتومبیلها، موتورسیکلتها، اتوبوسها، کامیونها و حتی دوچرخههای موتوردار است.
اگر ماشین بخار، چرخ صنعت را به حرکت درآورد، خودرو هم اختراعی بود که باعث سهولت در جابجایی بشر شد.
«موتورواگن»، سهچرخهای را که کارل بنز سال ۱۸۸۵ میلادی ساخت و از یک موتور درونسوز بهرهمند بود ،باید اولین خودروی تاریخ به حساب آورد.
البته اصلاحات هنری فورد در فرآیند تولید اتومبیل «مدل T»- که به اعتقاد خیلیها پراهمیتترین خودروی کل تاریخ است ـ باعث شد سالهای آغازین قرن بیستم قیمت اتومبیل پایین آمده و اقشار بیشتری از جامعه امکان خرید آن را داشته باشند. ماشینی که به گفته فورد، مردم میتوانستند هر رنگی از آن را خریداری کرده و سوارش شوند، البته به شرطی که انتخاب آنها مشکی باشد!
تاثیر خودرو بر صنعت و تجارت، جامعه و فرهنگ را نمیتوان نادیده گرفت به طوری که امروزه بیشتر افراد جامعه میتوانند سوار ماشینهایشان به هر کجا و در هر زمانی که اراده کرده، سفر کنند.
تاثیر ماشین بر زندگی روزمره ما آنقدر زیاد است که اصولا شهرهای امروزی براساس راحتی ماشینها ساخته و توسعه داده شدهاند.
خیابانهای آسفالته و پارکینگهایی که فضای زیادی از شهر را به خود اختصاص میدهند و ساخت آنها بودجه زیادی میطلبد، قطعا بر پارک و فضای سبز ارجحیت دارد. چه کسی یک شهر سبز، اما پرترافیک و غیر قابل رانندگی را دوست دارد؟
امیر نادرپور
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات انتخابات مجلس مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس دوازدهم ایران ستاد انتخابات کشور مجلس مجلس دوازدهم رهبر انقلاب دولت رئیس جمهور دولت سیزدهم
تهران هواشناسی فضای مجازی سیل ترافیک مدارس شهرداری تهران قتل پلیس آموزش و پرورش سازمان هواشناسی ازدواج
چین قیمت خودرو خودرو گاز قیمت طلا مالیات نمایشگاه نفت قیمت دلار بانک مرکزی پالایش و پتروشیمی مسکن دلار
نمایشگاه کتاب کتاب سینما رضا عطاران نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون سینمای ایران حضرت معصومه (س) مهران مدیری دفاع مقدس
فناوری مغز دانش بنیان
فلسطین اسرائیل سازمان ملل رژیم صهیونیستی آمریکا جنگ غزه روسیه حماس رفح اوکراین حمله به رفح نوار غزه
فوتبال پرسپولیس سپاهان استقلال لیگ برتر رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران بازی باشگاه استقلال
هوش مصنوعی فیبرنوری ناسا اپل ایلان ماسک سامسونگ گوگل
ویتامین توت فرنگی آسم روغن زیتون هندوانه کبد چرب