دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا

نقش بحران مدیریت در دفع سرمایه گذاری خارجی


قابلیت های بسیار زیاد ایران در جذب سرمایه های خارجی, تأکید دولت و مسئولان بر جذب سرمایه گذاری خارجی در برنامه ها و چشم انداز بلندمدت کشور و اقدامات قابل توجهی که در این زمینه, صورت پذیرفته از مهمترین دلایل اهمیت به این امر است

در ”همایش ملی جذب سرمایه‌گذاری خارجی، ابعاد و راهکارها“ برای تحلیل گام‌های دستیابی به هدف فوق و همچنین بررسی موانع و راهکارهائی که در این زمینه وجود دارد فرصت مناسبی از ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، حقوقی و اجتماعی ایجاد کرده است. در این راستا، جهاد دانشگاهی صنعتی شریف عزم خود را جزم کرده تا در همایشی، تدبیر مسئولان، تلاش صنعتگران، ارادهٔ ملی و تفکر اندیشمندان را گره بزند تا در بدنهٔ دولت و ملت حرکتی همه‌جانبه در این راستا، صورت پذیرد. احمد خرم وزیر سابق راه با اشاره به نقش‌آفرین بودن منابع مجازی و غیر دسترس در دهه‌های اخیر، افزود: ما نتوانستیم در داخل کشور ساختار و فضای امنیتی لازم را برای جذب منابع مجازی (سرمایه‌‌گذاری‌های خارجی) فراهم کنیم و نباید در این راستا به آمارهائی که ارائه می‌شود زیاد اتکاء کرد، چرا که براساس آمارهای ارائه شده،ایران ۵/۴ میلیارد دلار جذب سرمایه‌های خارجی داشته است؛ در حالی که این رقم تنها در حد پیشنهاد برای سرمایه‌گذاری بوده است.

خرم ادعا کرد: میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در طول۲۵ سال گذشته زیر یک میلیارد دلار بود که این موضوع از وجود فضای ناامن در کشور سرچشمه می‌گیرد. در قرارداد ”تاو“ یکی از ۱۵ شرکت حاضر در فراخوان فرودگاه امام (ره)، بنیاد مستضعفان بود و این شرکت که از قدرترین آنها نیز بوده برای تأمین هزینه‌های ساخت فرودگاه امام، پیشنهاد برداشت از حسب ذخیرهٔ ارزی را ارائه داد. وی اظهار داشت: فاصلهٔ سود پیشنهادی ”تاو“ که سازندهٔ فرودگاه استامبول بود با شرکت دوم خارجی شرکت‌کننده در فراخوان فرودگاه امام، ۲۲۰ میلیون و با شرکت سوم ۳۵۰ میلیون دلار بوده است. مشاور رئیس‌جمهور اظهار داشت: در مورد قرارداد ”تاو“ نیز کسی به ما نگفت که قوانین را رعایت نکرده‌اید، بلکه پرسیدند: چرا از سرمایه‌گذار خارجی استفاده کرده‌اید، پس این سرمایه‌گذار داخلی کجا است که ۱۵ شرکت شرکت‌کننده در فراخوان فرودگاه امام، پیشنهاد برداشت ۲۰ میلیون دلار از حساب ذخیرهٔ ارزی را داده‌اند. خرم با اشاره به اینکه بخش اعظم سرمایه در کشور در روند بهره‌ای قرار دارد، افزود: اگر روند مبارزه با نزول آغاز شود، نیمی از روند اقتصادی کشور با سود سالانهٔ ۵۰ تا ۶۰ درصد، از این طریق می‌خوابد. وی همچین افزود: در کشور ما فرار سرمایه‌ها به‌صورت دائمی درآمده است، به‌طوری‌که در حال حاضر بیش از ۲ هزار شرکت ایرانی در دبی و تنها ۳۸۰ شرکت ایرانی در ترکیه تشکیل شده‌اند، اگر فضای امنی برای سرمایه‌گذاری در کشور ایجاد شود، روند فرار سرمایه‌های داخلی کاهش می‌یابد. وی با انتقاد از سیستم بانکی کشور اظهار داشت: در حالی که شعار نظام بانکداری اسلامی را سر می‌دهیم سایر کشورها برای ایجاد رقابت‌های سنگین اقتصادی، میانگین سود خود را به نزدیک صفر می‌رسانند. خرم تصریح کرد: ایران به‌صورت سالانه حداقل زمینهٔ جذب ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی را دارد. وی دربارهٔ قراردادهای ”تاو“ و ”ترک سل“ که براساس یک مصوبه باید به مجلس برود، گفت: نباید برای مسائل اقتصادی، تصمیم سیاسی اتخاذ کرد، چرا که این امر باعث شده که ۶۵۰ میلیون دلار BOT بندر شهید رجائی به فاینانس و ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری فرودگاه امام به برداشت از حساب ذخیرهٔ ارزی منجر شود. خرم افزود: در دنیای کنونی نباید عضو دو قطب شبکهٔ اطلاعاتی و سرمایه‌گذاری دنیا باشیم و کنار کشیدن از این امر و بستن درهای مملکت، باعث محروم کردن مردم از این شبکه‌ها می‌شود. او بیان کرد: غرور آنچنان ما را گرفته است که یک مسئول با شجاعت در صدا و سیما می‌گوید هیچ کم و کسری در دانش نداریم و کمبود تکنولوژی خود را با پول می‌خریم؛ در حالی که داشتن دانش یعنی تولید مهم قابل ملاحظه‌ای از دانش موجود در دنیا، فقط چند برگ علم در سال‌های گذشته تولید کرده‌ایم و خرید تکنولوژی نیز شعاری بیش نبود. خرم، بحران مدیریت در کشور را از عوامل جذب نشدن سرمایه‌گذاری خارجی دانست و تصریح کرد: در حال حاضر کسانی که مسئولیتی پذیرفته‌اند، روزی صدبار خود را به‌دلیل نبود امنیت برای مدیران سرزنش می‌کنند. وی به زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاری در بخش راه و ترابری اشاره کرد و گفت: در هفت فرودگاه بین‌المللی به غیر از فرودگاه امام، طرح‌های جامع اجراء نشده است و با تکمیل سه فاز دیگر فرودگاه امام، ظرفیت این فرودگاه از ۵/۶ میلیون نفر به ۴۰ تا ۴۵ میلیون نفر خواهد رسید که این امر، نیازمند سرمایه‌گذاری ۵/۱ میلیارد دلاری است و اگر بخواهیم با آهنگ ساخت فاز اول، بقیهٔ راه را طی کنیم، ۶۰ تا ۷۰ سال دیگر تکمیل این فرودگاه به طول می‌انجامد. وزیر سابق راه و ترابری افزود: در صورت اختصاص یارانه ۱۰ میلیون دلاری به بخش سوخت و ارائه خدمات هوائی و تخفیف ۲۰ درصدی، ایران می‌تواند ۳۰ درصد ترانزیت منطقه‌ای را جذب کند و میزان درآمد کشور را به ۱۵۰ میلیون دلار افزایش دهد. وی بیان کرد: همچنین تا سال ۱۳۹۰ برای انجام ترانزیت موردنظر باید ۵ تا ۶ میلیون دلار در اسکله‌های شمالی و جنوبی کشور سرمایه‌گذاری شود البته تمام پروژه‌ها برای سرمایه‌گذاری آماده است.

وی تصریح کرد: ۸ هزار کیلومتر اتوبان با هزینه‌ای معادل ۸ هزار میلیارد تومان و ۱۴ هزار و ۱۰۰ کیلومتر راه‌آهن برای کامل کردن شبکهٔ ریلی کشور باید احداث شود. خرم اظهار داشت: نوسازی و توسعهٔ ناوگان هوائی کشوری نیازمند سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری و شبکهٔ ریلی نیز نیازمند سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد دلاری است، به‌طوری‌که ۲۰ هزار واگن باری، ۴۰۰ لوکوموتیو و ۱۱۰۰ واگن مسافربری باید وارد ناوگان شود. احمد خرم افزود: بخش راه و ترابری تا ۱۰ سال آینده نیازمند سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری است که این بخش به راحتی می‌تواند سالانه ۳ تا ۴ میلیارد دلار جذب کند، مرکز احداث شبکه‌های حمل و نقل کشور ۱۵۰ تا ۱۶۰ سال دیگر به‌طول می‌انجامد. وی با اشاره به اینکه هر یک میلیون دلار سرمایه‌گذاری، موجب ایجاد ۲۰۰ شغل در کشور می‌شود، تصریح کرد: اگر هر ساله یک میلیارد دلار جذب کشور شود تا ۵ سال آینده بیکاری در کشور وجود نخواهد داشت.