یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

پیش‌دبستانی در سایر کشورها


پیش‌دبستانی در سایر کشورها

● هلند
در کشور هلند از سال ۱۹۹۰ آموزش کودکان چهار سال به بالا همگانی شد. کشورهای آلمان، استرالیا، فرانسه، کره‌جنوبی، تایوان،‌ کانادا، مالزی و آفریقای‌جنوبی کم و بیش آموزش …

هلند

در کشور هلند از سال ۱۹۹۰ آموزش کودکان چهار سال به بالا همگانی شد. کشورهای آلمان، استرالیا، فرانسه، کره‌جنوبی، تایوان،‌ کانادا، مالزی و آفریقای‌جنوبی کم و بیش آموزش کودکستانی را زیر پوشش آموزش همگانی درآورده‌اند.

انگلستان

در انگلستان قدمت مهدکودک‌ها بیش از مراکز پیش‌دبستانی است. مهدها برای نگهداری کودکان کارگران بویژه کارگران زن در اوایل قرن نوزدهم تاسیس شدند. پس از آن مراکز پیش‌دبستانی برای توسعه آموزش‌های پیش از دبستان ایجاد شدند و مورد تایید رسمی قرار گرفتند. مراکز پیش‌دبستانی در انگلستان در سه بخش دولتی، غیردولتی و نیمه‌دولتی فعال هستند. در این کشور کودکان صفر تا دو سال در مهدها نگهداری می‌شوند و دو تا پنج سال در مراکز پیش‌دبستانی و بعد از پنج سال هم وارد مدرسه می‌شوند.

امریکا

آموزش پیش از دبستان در امریکا از اواخر قرن نوزدهم بنیاد نهاده شد و از سال ۱۸۷۳ جزیی از آموزش و پرورش رسمی محسوب شد. با وجود تنوعی که در سازمان و دوره‌های تحصیلی در ایالات متحده وجود دارد، در کل سن پذیرش در کودکستان‌ها و مراکز پیش‌دبستانی سه تا پنج سال است. در این کشور حداقل یک تا دو سال آموزش و پرورش پیش از دبستان اجباری است و برای تمام کودکان پنج‌ساله کلاس‌های آمادگی دایر است. کودکستان‌ها به وسیله هر دو بخش خصوصی و دولتی اداره می‌شوند و حدود یک‌سوم آنها خصوصی هستند. هزینه دوره اجباری نیز بر عهده دولت است.

روسیه

در روسیه یک هفته بعد از انقلاب اکتبر ۱۹۱۹ اداره‌یی برای آموزش و پرورش کودکان پیش از دبستان ایجاد شد و یک سال بعد از آن تربیت مربیان این مراکز نیز آغاز شد. از سال ۱۹۲۰ نیز این آموزش‌ها جزء لاینفک و اجباری آموزش عمومی شد.

به طور کلی آموزش و پرورش پیش از دبستان در روسیه به دو دوره مشخص و در دو موسسه جداگانه به شرح زیر ارایه می‌شود:

۱) مهدکودک‌ها که کودکان شش‌ماهه تا سه ساله را می‌پذیرند و زیر نظر وزارت بهداری فعالیت می‌کنند.

۲) کودکستان‌ها‌ که کودکان سه تا شش سال را می‌پذیرند و زیر نظر وزارت آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند. بخش عمده هزینه این مراکز (حدود ۹۰درصد) بر عهده دولت است و مابقی هزینه‌ها را خانواده‌ها می‌پردازند.

چین

در چین از سال ۱۹۴۹ رشد فزاینده‌یی در ورود کودکان به کودکستان‌ها مشاهده شد. هدف از تاسیس مراکز پیش از دبستان در چین عبارت است از ایجاد روحیه اجتماعی و ترویج ‌دادن منافع جمع به فرد، درک ارزش کار و مسوولیت و آمادگی برای ورود به دبستان. مراکز پیش‌دبستانی مخصوص کودکان شش‌ماهه تا شش‌ساله است که شامل شیرخوارگاه، مهدکودک و کودکستان است و بخشی از آموزش ابتدایی محسوب می‌شود. در مهدکودک‌ها کودکان کمتر از دو سال و در کودکستان‌ها کودکان سه تا شش سال پذیرفته می‌شوند. کودکستان‌ها شامل سه دوره هستند:

۱) کودکستان مقدماتی مخصوص کودکان سه تا چهار ساله.

۲) کودکستان متوسط مخصوص کودکان چهار تا پنج ساله.

۳) کودکستان عالی مخصوص کودکان پنج تا شش ساله.

ژاپن

از سال ۱۹۵۲ آموزش و پرورش پیش از دبستان و همگام با آن تربیت مربیان در ژاپن از رشد چشمگیری برخوردار شد. اهداف این دوره عبارت است از پرورش عادات لازم برای زندگی سالم، کسب تجارب گروهی، پرورش حس همکاری و تعاون، فراگیری و ایجاد علاقه به کتاب و برانگیختن حس کنجکاوی و ابتکار. مربیان مجری این برنامه‌ها، دارای گواهینامه معلمی از موسسات آموزش عالی هستند. کودکان ژاپنی سه تا پنج ساله در کودکستان‌ها پذیرفته می‌شوند و به تناسب سن، بین یک تا سه سال تحت آموزش قرار می‌گیرند. برای مثال کودکان سه‌ساله به دوره سه‌ساله کودکان چهارساله به دوره دوساله و کودکان پنج‌ساله به دوره یک ساله راه می‌یابند.