چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

کاربردهای اس ام اس در شبکه های تلویزیونی


کاربردهای اس ام اس در شبکه های تلویزیونی

استفاده از اس ام اس در شبکه های تلویزیونی برای اولین بار توسط کشورهای اروپایی به صورت نظرسنجی و شرکت در مسابقه رواج یافت اما اخیراً این شبکه های عربی هستند که به طور وسیع از سرویس پیام کوتاه استفاده می کنند

استفاده از اس ام اس در شبکه های تلویزیونی برای اولین بار توسط کشورهای اروپایی به صورت نظرسنجی و شرکت در مسابقه رواج یافت اما اخیراً این شبکه های عربی هستند که به طور وسیع از سرویس پیام کوتاه استفاده می کنند. در حال حاضر حدود ۵۰ شبکه عربی به طور مداوم از طریق سرویس اس ام اس با بینندگان خود ارتباطی دوسویه دارند. اس ام اس به منظور چت به صورت زیرنویس تلویزیونی ، پاسخ به سوالات و مسابقات تلویزیونی، رای گیری یا نظرسنجی، درخواست دریافت خبر از شبکه های خبری و درخواست اعلام زمان شروع برنامه است. مزیت استفاده از این سرویس شامل در دسترس بودن تلفن همراه، حذف تشریفات اضافی، کم هزینه بودن، عدم اشغال خط و عدم نگرانی در صحیح صحبت کردن است. برخوردار نبودن همه مردم از تلفن همراه یا سرویس اس ام اس و علاقه کمتر افراد مسن و کم سواد نسبت به این سرویس باعث می شود مخاطبان این گونه برنامه ها از قشر خاصی باشند که این نکته می تواند از معایب استفاده از سرویس پیام کوتاه در شبکه های تلویزیونی محسوب شود.

● امکانات جانبی تلویزیون های دیجیتالی

۱) EPG (Electronic Program Guide): با توجه به تعدد کانال ها و نفوذ برنامه های هر کانال امکان انتخاب برنامه های مورد نظر از میان خیل برنامه ها به سادگی امکان پذیر نیست. EPG این امکان را به بیننده می دهد که برنامه مورد نظر خود را به همراه توضیح محتوای برنامه، بازیگران و...، زمان پخش و دیگر اطلاعات برنامه ببیند. در نسخه های ابتدایی فقط لیست طولانی برنامه ها در دسترس بود و هیچ تعاملی با برودکستر وجود نداشت ولی اکنون با سیستم متادیتا امکان جست وجو با عناوین مختلف مثل زمان، ژانر، بازیگر و... فراهم آمده است. از دیگر قابلیت های EPG می توان موارد زیر را ذکر کرد.

ساپورت (:(video on demand هرچه در EPG انتخاب شود سیستمitv برای بیننده به طور اختصاصی ارسال می کند. از طریق EPG می توان به اینترنت دسترسی پیدا کرد. چت کرد و رایانامه ها (ای میل) را چک کرد. همچنین می توان با قرار دادن محدودیت برای کودکان کانال هایی را رمزگذاری کرد.

۲) VOD(Video On Demand) : با استفاده از PVR در سیستم VOD بیننده می تواند به محتوای مورد نظر دسترسی پیدا کند. هر چند این حالت برای تلویزیون خطی ایده آل و آرمانگرایانه است ولی بحث NVOD (Near Video On Demand) به این معنی است که یک محتوای مشخص در یک دوره زمانی مشخص تکرار می شود و به بینندگان بیشتری امکان می دهد محتوا را ببینند. در VOD بیننده پس از انتخاب محتوا، بستگی به نوع طراحی شبکه و نرخ بیت تخصیص یافته، باید منتظر باشد تا محتوا روی هارد قرار گیرد و بعد در وقت فراغت می تواند از محتوا استفاده کند. در این سیستم نیاز به خط برگشت بوده و گیرنده و سرورهای بسیار پیشرفته و گرانقیمت برای ارائه سرویس نیازمند است. شرکت های امریکایی با تغییر سیستم هایشان از یک طرفه به دوطرفه و ارائه VOD ۵۰ بیلیون دلار سود کرد. پیش بینی می شود تا سال ۲۰۱۰ حدود ۷/۶۷ میلیون خانواده امریکایی و ۸/۴۲ خانواده انگلیسی به محتویات VOD دسترسی داشته باشند.

۳) اینترنت؛ چنانچه در طراحی سیستم فنی ارائه خدمات با نرخ بیت بالا و دوطرفه پیش بینی شده باشد، می توان اینترنت را با سرعت مناسب به کاربران ارائه داد و لازمه این کار شبکه سلولار با سلول های کوچک و گیرنده های مجهز و...است. در مجموع می توان گفت اوج کار itv ارائه اینترنت و VOD است که در اینترنت علاوه بر بحث نرخ بیت بحث امنیت نیز باید مد نظر گرفته شود.

● تجارت در تلویزیون های دیجیتالی

در این سیستم تمام کارهای تجاری مانند خرید، فروش، تبادل، مسائل مالی، بانکداری، انتقال پول از حساب، تبلیغات و... را می توان از طریق تلویزیون انجام داد. قرار دادن اطلاعات بیشتر نسبت به موضوع مورد تبلیغ، امکان درخواست اطلاعات بیشتر از طریق بیننده در مورد جنس تبلیغ شده از طریق تلویزیون و ارسال اطلاعات بیشتر توسط تبلیغاتچی ها، تحرک، میل و رغبت بیشتر بیننده برای خرید، شریک شدن در رقابت تنگاتنگ بازار، رای گیری، نظرسنجی و... از قابلیت های تجاری تلویزیون است. مفهوم تجارت تلویزیونی هر چند دارای شباهت های خاصی با تجارت الکترونیکی است ولی با هم یکسان نبوده، تفاوت بسیار زیادی نیز با هم دارند و هر کدام مزایا و معایبی نسبت به هم دارند.

● تبلیغات تعاملی تلویزیونی

تبلیغات تلویزیون سنتی فعلی فقط نقطه آغاز تبلیغات تعاملی در تلویزیون است. هنگامی که این تبلیغات از تلویزیون پخش می شود در صورت تمایل، بیننده می تواند وارد محیط تعاملی شده و در این مرحله آغاز تبلیغات itv شروع می شود. بر فرض اگر اتومبیلی در حال تبلیغ شدن است، بیننده در محیط تعاملی می تواند از زوایای مختلف اتومبیل، رنگ ها، طرح های مختلف و... اتومبیل را مشاهده کند؛ در صورتی که اطلاعات بیشتری راجع به این اتومبیل بخواهد آدرس و مشخصات خود را از طریق تلویزیون برای تبلیغاتچی می فرستد. در حقیقت تلویزیون سنتی ۴۰-۳۰ ثانیه تبلیغات را پخش عمومی می کند ولی چنانچه بیننده وارد محیط itv شود دیگر این محیط به طور اختصاصی به بیننده یی اختصاص دارد که در این محیط به طور تفصیلی، اصل ماجرا و تمام قسمت های مورد تبلیغ را نمایش می دهد. اگر صاحب تبلیغات نیاز به آدرس و شماره تلفن، خرید online جنس مورد نظر، انتخاب و پرداخت پول از حساب بیننده داشته باشد نیاز به خط برگشت دارد وگرنه به خط برگشت نیاز نیست. به نوعی این مبحث شامل فروش تلویزیونی و shopping -Tاست.