جمعه, ۲۱ دی, ۱۴۰۳ / 10 January, 2025
مجله ویستا

دستاوردهای انقلاب اسلامی در جهان امروز


دستاوردهای انقلاب اسلامی در جهان امروز

خواهران و برادران گرامی از فرصت حضور در جمع شما خوشحال هستم موضوع سخن من تاثیر انقلاب اسلامی در جهان خارج امروز است می دانم كه شما گهگاه ممكن است تصور كنید جهان شما را تحقیر كرده و با شما دشمنی می كند من به اینجا آمده ام تا به شما بگویم كه این احساس صحیح نیست و شما نه تنها آن اندازه كه می پندارید منزوی نیستید بلكه در جهان دوستان زیادی دارید

احمد هوبر روزنامه‏نگار سوئیسی كه از مسلمانان متعهد اروپا و از طرفداران جدی انقلاب اسلامی است در بهمن ماه ۶۸ همزمان با یازدهمین سالگرد انقلاب اسلامی به دعوت هشتمین كنفرانس اندیشه اسلامی به ایران آمده بود. وی به دعوت سازمان پژوهش و برنامه‏ریزی آموزشی در جمع كارشناسان این سازمان، سخنانی تحت عنوان "تاثیر انقلاب اسلامی در جهان امروز" ایراد نمود كه متن ترجمه شده آن را ملاحظه می‏فرمایید.

بسم‏الله الرحمن الرحیم

خواهران و برادران گرامی از فرصت‏حضور در جمع شما خوشحال هستم موضوع سخن من " تاثیر انقلاب اسلامی در جهان خارج امروز "است. می‏دانم كه شما گهگاه ممكن است تصور كنید جهان شما را تحقیر كرده و با شما دشمنی می‏كند من به اینجا آمده‏ام تا به شما بگویم كه این احساس صحیح نیست و شما نه تنها آن اندازه كه می‏پندارید منزوی نیستید بلكه در جهان دوستان زیادی دارید.

● تاثیرات سه‏گانه انقلاب اسلامی

امروز در اروپا احساس می‏شود سقوط دیوار برلین با انقلاب و قیامی كه شما یازده سال پیش آغاز كردید مرتبط است و این قیام و بپاخستن اسلامی كه از ایران آغاز شد امروز در اروپا محسوس است در اروپا حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون مسلمان وجود دارد كه ۱۰۰ هزار نفر آنها در سوئیس زندگی می‏كنند و من در یازده سال اخیر در بسیاری از كشورها بوده‏ام و تحت تاثیر انقلاب اسلامی سه تغییر اساسی را در بین مسلمانان اروپا كه غالبا هم سنی هستند، مشاهده كرده‏ام.

اول اینكه امام خمینی (س) به ما مسلمانان خارج از ایران به مسلمانان اروپایی‏شان و شخصیت تازه‏ای بخشیدند به گونه‏ای كه ما دیگر از مسلمان بودن خود خجل نیستیم. دوم اینكه امام مسلمانان را سیاسی كرده است‏یعنی اندیشه و تفكر سیاسی در میان مسلمانان ایجاد و بسط داده است. مسلمانان اكنون دریافته‏اید كه اسلام و قرآن و سنت پیامبر یك منبع قوی و پر تحرك است كه می‏تواند در زمینه‏های مختلف سیاسی و فرهنگی و اقتصادی تحرك ایجاد كند. امروز مسلمانان دریافته‏اند كه اسلام تنها یك سلسله تشریفات و مناسك عبادی شخصی نیست. نماز جمعه‏ها و خطبه‏های آن روز به روز از نظر محتوای سیاسی غنی‏تر می‏شود. و بالاخره تاثیر سوم این است كه امام، ما اهل سنت را به صدر اسلام كه ریشه‏های اسلام در آن ست‏بازگردانده است. ما اكنون در پرتو انقلاب اسلامی و رهبری امام می‏توانیم واقعیت تاریخی زمان پیامبر (ص) و وضع اسلام را در دهه نخستین و قرن اول درك كنیم و از آن به این نكته پی می‏بریم كه در آغاز انشعاب و اختلاف شیعه و سنی در كار نبوده است. تنها اسلام بوده است و همه مسلمان بوده‏اند و غیر مسلمانان را منافقان و اشراف اموی و عباسی تشكیل می‏داده‏اند. این حقیقت قبل از انقلاب اسلامی و قیام امام خمینی برای ما پوشیده و در حجاب بود و ما از این حقیقت ناآگاه بودیم. ما دریافته‏ایم كه ائمه چهارگانه اهل سنت‏یعنی امام احمد بن حنبل ومالك و شافعی و ابوحنیفه با اهل بیت پیامبر (ص) همراه و هم داستان بوده‏اند د رمحضر اهل بیت زانو زده و از آنها درس گرفته‏اند. و خود این ائمه سنی در مقابل خلفای اموی و عباسی ایستادگی كرده و شكنجه و زندانی شده‏اند. همان طور كه در آن روز وحدت برقرار بوده است، اكنون پس از چهارده قرن امام منادی وحدت هستند. اكنون مقداری از این جهات سه‏گانه تاثیر انقلاب اسلامی بخصوص بر مسلمانان خارجی را توضیح می‏دهم:

● تجدید هویت اسلامی مسلمانان

نخست درباره شانی كه امام خمینی (س) به ما بخشید صحبت می‏كنم. در سوئیس من از یازده سال پیش شاهد بوده‏ام كه كارگران ترك كه سابقا در رستورانهای ما آبجو می‏خوردند حالا آب معدنی می‏خورند و از نوشیدن آبجو خودداری می‏كنند، همچنین زنان ترك در سوئیس و آلمان و اروپا به حجاب روی آورده‏اند. چرا؟ وقتی كه ما از آنها سوال می‏كنیم متوجه می‏شویم كه هیچ‏گونه فشار و اجباری در كار نبوده است‏بلكه آنان متوجه شده‏اند كه حجاب یك سلاح پر قدرت و شگفت‏آوری است كه خدا به زنان داده است و آنها از این سلاح و سپر باید استفاده كنند. امروزه در غرب روانشناسان كشف كرده‏اند كه این برهنگی حاكم بر تمدن غربی كه همه جا را فراگرفته و تمامی سینماها، مجلات و در و دیوارها آكنده و آلوده بدان است موجب سستی و تباهی روابط بین زن و شوهر گشته، به طوری كه در سوئیس اكثر ازدواجها به طلاق منجر می‏شود و ۸۵ درصد خانواده‏ها عملا به فساد جنسی آلوده هستند. همچنین بسیاری از زنان و مردان به هم‏جنس خود روی آورده و بچه‏ها نیز شاهد این وقایع تلخ هستند و همگی اینها از آثار حكومت و شیوع فرهنگ برهنگی در غرب است ما مسلمانانی كه غربزده بوده‏ایم حالا به حكیمانه بودن دستورات و احكام اسلام و قرآن پی برده‏ایم و اكنون می‏فهمیم كه خدا در قرآن با حجاب ما را از چه آثار سوئی مصون و محفوظ داشته است. اكنون نه تنها زنان ترك و عرب در اروپا به حجاب روی آورده‏اند بلكه زنان سوئیسی هم تقاضا دارند كه برای آنان لباس مناسبتری با پوشش و حیای بیشتری تهیه گردد.

● توجه دادن مسلمانان به امور سیاسی

درباره دومین تاثیر باید بگویم كه پیام و انقلاب امام خمینی ما را سیاسی كرد و به اذهان ما قدرت تفكر سیاسی بخشید. در اروپای غربی امروزه نفوذ سعودیها رو به كاهش است. چند سال پیش سعودیها با پول زیاد خود توانسته بودند همه مراكز اسلامی را تحت كنترل و اشغال خود در بیاورند. آنها در این مراكز اسلامی، اسلام جهالت، تسلیم و خضوع در برابر امریكا را تبلیغ می‏كردند. علت اینكه امروزه نفوذ آنها كاهش یافته این است كه اولا نمایندگان سعودی در اروپا بسیار فاسد و بی شخصیت‏بوده و رفتار ناشایسته‏ای دارند. آنها مست از باده‏گساری و غرق در فحشا هستند به گونه‏ای كه بسیاری از رجال عالیرتبه اعراب و سعودی در دادگاههای اروپایی پرونده دارند. به عنوان مثال خود شاه فهد در دادگاه سوئیس پرونده دارد. ثانیا نحوه تبلیغی كه در مساجد خودشان برای اسلام می‏كنند بسیار ابلهانه و احمقانه است و اصلا جاذبه‏ای ندارد. مثلا سعودیها چندین سال پیش با صرف هزینه‏ای بالغ بر ۵۰ میلیون دلار یك مسجد با شكوه در ژنو ساختند اما از عجایب این است كه بعد از اتمام كار مسجد معلوم شد. قبله آن رو به مكه نیست و منحرف می‏باشد لذا با آبروریزی مجبور شدند كه یك چهارچوب چوبی در مقابل قبله نصب كنند و روی آن فرش پر زرق و برقی انداختند تا بدین وسیله جهت صحیح قبله را نشان بدهند. این به نوبه خود از رموز غیبی است كه وقتی سعودیها مسجد می‏سازند، خلاصه یا سقف فرود آید و یا قبله كج آید!

● بازگشت‏به صدر اسلام

تاثیر سوم، ارجاع و بازگرداندن ما به صدر اسلام و ریشه‏های اسلام است. هم اكنون به عنوان یك نمونه، زنان مسلمان اروپایی با دستیابی به منابع و سرچشمه‏های اسلام حقیقی دریافته‏اند كه زن در اسلام دارای مقام و منزلت‏خاصی است. در طول این چهارده قرن به وسیله بعضی علما و مردان خودخواه این تلقی ایجاد گردیده بود كه در خانواده زن به منزلهث‏خدمتكار و برده و بنده بوده و مرد به منزله ارباب و رئیس. اما هم اكنون با رجوع به منابع اصیل اسلامی و همچنین مطالعه تاریخ صدر اسلام و دست‏یابی به اسلام ناب محمدی دریافته‏اند كه زن ومرد در خانواده حكم دو شریك را دارند. دیگر اینكه اسلام و شخص پیامبر اكرم (ص) ارزش و احترام خاصی برای زن قائل است كه به عنوان شاهد به برخورد پیامبر (ص) با همسران خویش از جمله ام سلمه می‏توان اشاره كرد. از آیه والمومنون والمومنات بعضهم اولیاء بعض" سوره توبه نیز می‏توان استفاده كرد كه گرچه مرد به لحاظ جسمانی نوعی تفوق و برتری دارد، اما مبنا و اساس در روابط خانوادگی بین زن و مرد، همكاری متقابل و مشورت می‏باشد نه رابطه ارباب وخدمتكار این مطلب را نه تنها قرآن بلكه زندگی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) نیز نشان می‏دهد. یعنی رابطه حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه (س) در خانواده مانند ارباب با خدمتكار نبوده ست‏بلكه با همدیگر فرزندانی تربیت كردند كه این فرزندان مایه نجات و احیای اسلام گشتند. در زمان ما نیز امام خمینی - قدس سره - در طول این مدت در كلیه پیامها و وصیتنامه، تمامی آن آموزشها را طرح كرده و ما را با آن آشنا نمودند.

احمد هوبر

از: نشریه رشد معارف


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.