جمعه, ۲۱ دی, ۱۴۰۳ / 10 January, 2025
دستاوردهای انقلاب اسلامی در جهان امروز
احمد هوبر روزنامهنگار سوئیسی كه از مسلمانان متعهد اروپا و از طرفداران جدی انقلاب اسلامی است در بهمن ماه ۶۸ همزمان با یازدهمین سالگرد انقلاب اسلامی به دعوت هشتمین كنفرانس اندیشه اسلامی به ایران آمده بود. وی به دعوت سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در جمع كارشناسان این سازمان، سخنانی تحت عنوان "تاثیر انقلاب اسلامی در جهان امروز" ایراد نمود كه متن ترجمه شده آن را ملاحظه میفرمایید.
بسمالله الرحمن الرحیم
خواهران و برادران گرامی از فرصتحضور در جمع شما خوشحال هستم موضوع سخن من " تاثیر انقلاب اسلامی در جهان خارج امروز "است. میدانم كه شما گهگاه ممكن است تصور كنید جهان شما را تحقیر كرده و با شما دشمنی میكند من به اینجا آمدهام تا به شما بگویم كه این احساس صحیح نیست و شما نه تنها آن اندازه كه میپندارید منزوی نیستید بلكه در جهان دوستان زیادی دارید.
● تاثیرات سهگانه انقلاب اسلامی
امروز در اروپا احساس میشود سقوط دیوار برلین با انقلاب و قیامی كه شما یازده سال پیش آغاز كردید مرتبط است و این قیام و بپاخستن اسلامی كه از ایران آغاز شد امروز در اروپا محسوس است در اروپا حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون مسلمان وجود دارد كه ۱۰۰ هزار نفر آنها در سوئیس زندگی میكنند و من در یازده سال اخیر در بسیاری از كشورها بودهام و تحت تاثیر انقلاب اسلامی سه تغییر اساسی را در بین مسلمانان اروپا كه غالبا هم سنی هستند، مشاهده كردهام.
اول اینكه امام خمینی (س) به ما مسلمانان خارج از ایران به مسلمانان اروپاییشان و شخصیت تازهای بخشیدند به گونهای كه ما دیگر از مسلمان بودن خود خجل نیستیم. دوم اینكه امام مسلمانان را سیاسی كرده استیعنی اندیشه و تفكر سیاسی در میان مسلمانان ایجاد و بسط داده است. مسلمانان اكنون دریافتهاید كه اسلام و قرآن و سنت پیامبر یك منبع قوی و پر تحرك است كه میتواند در زمینههای مختلف سیاسی و فرهنگی و اقتصادی تحرك ایجاد كند. امروز مسلمانان دریافتهاند كه اسلام تنها یك سلسله تشریفات و مناسك عبادی شخصی نیست. نماز جمعهها و خطبههای آن روز به روز از نظر محتوای سیاسی غنیتر میشود. و بالاخره تاثیر سوم این است كه امام، ما اهل سنت را به صدر اسلام كه ریشههای اسلام در آن ستبازگردانده است. ما اكنون در پرتو انقلاب اسلامی و رهبری امام میتوانیم واقعیت تاریخی زمان پیامبر (ص) و وضع اسلام را در دهه نخستین و قرن اول درك كنیم و از آن به این نكته پی میبریم كه در آغاز انشعاب و اختلاف شیعه و سنی در كار نبوده است. تنها اسلام بوده است و همه مسلمان بودهاند و غیر مسلمانان را منافقان و اشراف اموی و عباسی تشكیل میدادهاند. این حقیقت قبل از انقلاب اسلامی و قیام امام خمینی برای ما پوشیده و در حجاب بود و ما از این حقیقت ناآگاه بودیم. ما دریافتهایم كه ائمه چهارگانه اهل سنتیعنی امام احمد بن حنبل ومالك و شافعی و ابوحنیفه با اهل بیت پیامبر (ص) همراه و هم داستان بودهاند د رمحضر اهل بیت زانو زده و از آنها درس گرفتهاند. و خود این ائمه سنی در مقابل خلفای اموی و عباسی ایستادگی كرده و شكنجه و زندانی شدهاند. همان طور كه در آن روز وحدت برقرار بوده است، اكنون پس از چهارده قرن امام منادی وحدت هستند. اكنون مقداری از این جهات سهگانه تاثیر انقلاب اسلامی بخصوص بر مسلمانان خارجی را توضیح میدهم:
● تجدید هویت اسلامی مسلمانان
نخست درباره شانی كه امام خمینی (س) به ما بخشید صحبت میكنم. در سوئیس من از یازده سال پیش شاهد بودهام كه كارگران ترك كه سابقا در رستورانهای ما آبجو میخوردند حالا آب معدنی میخورند و از نوشیدن آبجو خودداری میكنند، همچنین زنان ترك در سوئیس و آلمان و اروپا به حجاب روی آوردهاند. چرا؟ وقتی كه ما از آنها سوال میكنیم متوجه میشویم كه هیچگونه فشار و اجباری در كار نبوده استبلكه آنان متوجه شدهاند كه حجاب یك سلاح پر قدرت و شگفتآوری است كه خدا به زنان داده است و آنها از این سلاح و سپر باید استفاده كنند. امروزه در غرب روانشناسان كشف كردهاند كه این برهنگی حاكم بر تمدن غربی كه همه جا را فراگرفته و تمامی سینماها، مجلات و در و دیوارها آكنده و آلوده بدان است موجب سستی و تباهی روابط بین زن و شوهر گشته، به طوری كه در سوئیس اكثر ازدواجها به طلاق منجر میشود و ۸۵ درصد خانوادهها عملا به فساد جنسی آلوده هستند. همچنین بسیاری از زنان و مردان به همجنس خود روی آورده و بچهها نیز شاهد این وقایع تلخ هستند و همگی اینها از آثار حكومت و شیوع فرهنگ برهنگی در غرب است ما مسلمانانی كه غربزده بودهایم حالا به حكیمانه بودن دستورات و احكام اسلام و قرآن پی بردهایم و اكنون میفهمیم كه خدا در قرآن با حجاب ما را از چه آثار سوئی مصون و محفوظ داشته است. اكنون نه تنها زنان ترك و عرب در اروپا به حجاب روی آوردهاند بلكه زنان سوئیسی هم تقاضا دارند كه برای آنان لباس مناسبتری با پوشش و حیای بیشتری تهیه گردد.
● توجه دادن مسلمانان به امور سیاسی
درباره دومین تاثیر باید بگویم كه پیام و انقلاب امام خمینی ما را سیاسی كرد و به اذهان ما قدرت تفكر سیاسی بخشید. در اروپای غربی امروزه نفوذ سعودیها رو به كاهش است. چند سال پیش سعودیها با پول زیاد خود توانسته بودند همه مراكز اسلامی را تحت كنترل و اشغال خود در بیاورند. آنها در این مراكز اسلامی، اسلام جهالت، تسلیم و خضوع در برابر امریكا را تبلیغ میكردند. علت اینكه امروزه نفوذ آنها كاهش یافته این است كه اولا نمایندگان سعودی در اروپا بسیار فاسد و بی شخصیتبوده و رفتار ناشایستهای دارند. آنها مست از بادهگساری و غرق در فحشا هستند به گونهای كه بسیاری از رجال عالیرتبه اعراب و سعودی در دادگاههای اروپایی پرونده دارند. به عنوان مثال خود شاه فهد در دادگاه سوئیس پرونده دارد. ثانیا نحوه تبلیغی كه در مساجد خودشان برای اسلام میكنند بسیار ابلهانه و احمقانه است و اصلا جاذبهای ندارد. مثلا سعودیها چندین سال پیش با صرف هزینهای بالغ بر ۵۰ میلیون دلار یك مسجد با شكوه در ژنو ساختند اما از عجایب این است كه بعد از اتمام كار مسجد معلوم شد. قبله آن رو به مكه نیست و منحرف میباشد لذا با آبروریزی مجبور شدند كه یك چهارچوب چوبی در مقابل قبله نصب كنند و روی آن فرش پر زرق و برقی انداختند تا بدین وسیله جهت صحیح قبله را نشان بدهند. این به نوبه خود از رموز غیبی است كه وقتی سعودیها مسجد میسازند، خلاصه یا سقف فرود آید و یا قبله كج آید!
● بازگشتبه صدر اسلام
تاثیر سوم، ارجاع و بازگرداندن ما به صدر اسلام و ریشههای اسلام است. هم اكنون به عنوان یك نمونه، زنان مسلمان اروپایی با دستیابی به منابع و سرچشمههای اسلام حقیقی دریافتهاند كه زن در اسلام دارای مقام و منزلتخاصی است. در طول این چهارده قرن به وسیله بعضی علما و مردان خودخواه این تلقی ایجاد گردیده بود كه در خانواده زن به منزلهثخدمتكار و برده و بنده بوده و مرد به منزله ارباب و رئیس. اما هم اكنون با رجوع به منابع اصیل اسلامی و همچنین مطالعه تاریخ صدر اسلام و دستیابی به اسلام ناب محمدی دریافتهاند كه زن ومرد در خانواده حكم دو شریك را دارند. دیگر اینكه اسلام و شخص پیامبر اكرم (ص) ارزش و احترام خاصی برای زن قائل است كه به عنوان شاهد به برخورد پیامبر (ص) با همسران خویش از جمله ام سلمه میتوان اشاره كرد. از آیه والمومنون والمومنات بعضهم اولیاء بعض" سوره توبه نیز میتوان استفاده كرد كه گرچه مرد به لحاظ جسمانی نوعی تفوق و برتری دارد، اما مبنا و اساس در روابط خانوادگی بین زن و مرد، همكاری متقابل و مشورت میباشد نه رابطه ارباب وخدمتكار این مطلب را نه تنها قرآن بلكه زندگی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) نیز نشان میدهد. یعنی رابطه حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه (س) در خانواده مانند ارباب با خدمتكار نبوده ستبلكه با همدیگر فرزندانی تربیت كردند كه این فرزندان مایه نجات و احیای اسلام گشتند. در زمان ما نیز امام خمینی - قدس سره - در طول این مدت در كلیه پیامها و وصیتنامه، تمامی آن آموزشها را طرح كرده و ما را با آن آشنا نمودند.
احمد هوبر
از: نشریه رشد معارف
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست