سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

۱۶ روش برای اداره زندگی


شما در اینجا با ۱۶روش بسیار ساده آشنا خواهید شد كه برای اداره زندگی در محیط كار و منزل ارائه گردیده اند به یقین شما می توانید باكمك این روش های به ظاهر ساده رفتار خود را به گونه ای تغییر دهید كه زندگی بهتری را تجربه كنید

شما در اینجا با ۱۶روش بسیار ساده آشنا خواهید شد كه برای اداره زندگی در محیط كار و منزل ارائه گردیده اند . به یقین شما می توانید باكمك این روش های به ظاهر ساده رفتار خود را به گونه ای تغییر دهید كه زندگی بهتری را تجربه كنید . البته جالب است بدانید كه متخصصان علوم رفتاری بر این باورند كه برای تغییر رفتار، شما دست كم ۲۰ روز زمان لازم دارید . اما به نظرنمی رسد كه این روزها و با توجه به این همه مشغله فكری وكاری ، هیچ كس فرصت اینچنینی داشته باشد . بنابراین اگر تصمیم دارید زندگی خود را متحول كنید ، این صفحات را به طورجدی مطالعه كرده وآنها را به درستی به كار بندید . شما می توانید از همین امروز و از همین لحظه به این روش عمل كنید وآثار مثبت آن را به وضوح مشاهده نمایید . توجه كنید كه به هیچ نوع سازماندهی پیشرفته ای نیازندارید . كافی است به صورت واقعی وعملی به این روش ها عمل كنید . نكته قابل توجه این كه روش های ارائه شده به هیچ وجه از آن نوع روش هایی نیستند كه زندگی شما و اطرافیانتان را به یكباره دگرگون سازند بلكه این روش ها باعث می شوند كه شما با كنترل بیشتر برامور روزمره خود زمان وانرژی كافی برای ایجاد تغییراتی پایدار را درزندگی خود داشته باشید . اكنون با این نوع نگرش می توانید روش های زیررا مطالعه كنید :

۱- هرروز درمحیط كارخود برای مدتی كوتاه در اتاق را ببندید وبرنامه های روزانه خود را مرور كنید . درضمن برای همكارانتان علت تنهایی خود را نیز شرح دهید .

۲- وقتی برنامه ای را دردست اجرادارید ، زمانی را كه برای تكمیل آن لازم خواهد بود به صورت دقیق تخمین بزنید و۵۰ درصد به زمان به دست آمده اضافه نمایید تا وقفه های ناگهانی واتفاقی نتوانند خللی در كار شما وارد سازند . به یاد داشته باشید كه اگر در پایان این عمل فرصت اضافی به دست آوردید ، آن را بیهوده هدر ندهید .

۳-به صورت پیوسته ومداوم با خود مرور كنید كه آیا بهترین برنامه ریزی را برای استفاده از زمانی كه در اختیار دارید ،كرده اید ؟!

۴-تماس های تلفنی خود را به صورت منظم درآورید و آنها را دسته بندی كنید . توجه داشته باشید كه افراد را زمانی كه به تازگی وارد محل كار خود شده اند بهتر می توانید پیدا كنید . پس بهتر است تماس های تلفنی خود را به همین زمان ویا زمان پایان كار محدود كنید .

۵-سعی كنید راه مناسبی برای پایان دادن به مكالمات تلفنی و یا ملاقات های حضوری پیداكنید وبه گونه ای این امر را به انجام برسانید كه هیچ كس از شما آزرده خاطر نگردد . توجه داشته باشید كه ، این امر با عث اختلال دربرنامه ریزی شما نشود واگر چنین اتفاقی در شرف وقوع است ، وقت دیگری را برای ملاقات دوباره ویا ارتباط مجدد تلفنی مشخص نمایید وآن را در دفترچه مشخصی یادداشت نمایید .

۶- اگر كاری دارید كه انجام آن كمتر از ۵ دقیقه زمان نیازدارد ، به سرعت آن را انجام دهید . توجه داشته باشید كه كارهای متعدد وكوچك وبه ظاهر كم اهمیت ، به شدت از قدرت تصمیم گیری شما می كاهند . پس بهتر است با انجام آنها ذهن خود را بر روی كارهای باقیمانده و بزرگتر ومهم تر متمركز سازید .

۷- اهمیت كارهای خود را بررسی كنید واز انجام دادن كارهایی كه ارزش واقعی ندارند دوری كنید . در صورت انجام این كار به خوبی متوجه كارهای بیهوده ای كه انجام می دهید ، می شوید !

۸-صبح زود از خواب بیدار شوید . توجه داشته باشید كه اگر به مدت یكسال هر روز یك ساعت زودتر از خواب بیدار شوید ، چه زمان زیادی را به زمان مفید زندگی خود ا ضافه كرده اید . به این ترتیب شما چیزی در حدود ۴۵روزكاری را به روزهای كاری معمولی خود اضافه كرده اید .

۹-به هیچ وجه درهنگام تعطیلات آخرهفته ، به كار و مسائل كاری فكر نكنید وزمان شرایط را به گونه ای تعیین كنید كه در كنار خانواده باشید و از همراهی آنها لذت ببرید .

۱۰-در تعطیلات آخر هفته زمانی را برای یادگیری مهارت های جدید در نظر بگیرید وتوانایی خود را در زمینه هایی غیر از مسائل كار افزایش دهید . به عقیده رواشناسان ، افرادی كه توانایی ها ومهارت های بیشتری دارند ، احساس رضایت بیشتری از زندگی خود دارند .

۱۱-از این پس كلمهٔ ‹‹ استرس ›› و ‹‹ ناراحتی اعصاب ›› را ازذهن خود پاك كنید وبه واژه های مثبت بیاندیشید .به سرعت نتیجه چنین كاری را مشاهده خواهیدكرد .

۱۲-لوازمی را كه به ندرت از آنها استفاده می كنید دسته بندی كنیدواشیای غیرضروری را دورازچشم خود قراردهید و اگر خانه دار هستید ، به سرعت از شر اشیای غیر ضروری خلاص شوید. چنین اشیایی زمان وفكر شما را به خود اختصاص می دهد ، حتی اگر درظاهر اینگونه نباشد !

۱۳-همه ساعت ها را چند دقیقه جلوبكشید . دراین صورت یك ذخیره كوچك زمانی را در مواقع ضروری خواهید داشت . این امر به ظاهر ساده آرامش شما را بیشتر می كند .

۱۴-اگر مجلات وروزنامه های پزشكی در خانه دارید ، در پایان هفته ودر پایان ماه ، آنها را ، حتی اگر نخوانده اید ، كنار بگذارید ، زیرا بعید است به آنها مراجعه كنید . پس بهتر است این موارد نیز سهمی در فكر شما نداشته باشند !

۱۵- هر روز و در آغاز روز ، از خودتان بپرسید كه از امروز چه كاری باعث می شود زندگی شما بهتر شود ؟!

۱۶-برای رشته های گوناگون هنری ، همانقدركه به غذای خود اهمیت می دهید ، وقت بگذارید وهرروزدست كم یك ساعت از زمان تفریح خود را به این مسئله اختصاص دهید . با فرزندان خود و اطرافیان در مورد مسائل هنری بحث وتبادل نظر كنید و در هیچ زمینه ای به هنگام بحث تعصب نداشته باشید . برای نمونه ، نقاشی كودك خود را با همسرتان نقد كنید و با كودكتان در این مورد صحبت كنید . همچنین می توانید یكی از برنامه های رادیو ویا تلویزیون را به همراه همه افراد خانواده بررسی كنید و یا به صورت گروهی در زمینه موسیقی فعالیت نمایید .

در پایان توجه داشته باشید كه این روش ها برای شما مفید خواهند بود ، به شرایط آنكه به سلایق و ساختار روحی – روانی خود درچگونگی پرداختن به آنها توجهی خاص مبذول داشته باشید . از یاد نبرید كه زمانی را نیز باید به صورت آزاد و دلخواه در شبانه روز سپری كنید وبدون هیچ برنامه خاصی به تفریح پرداخته واز این زمان آزاد لذت ببرید .

پژمان امیدوار