پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

خصوصی سازی در روسیه نتایج و پی آمدهای اجتماعی اقتصادی اولیه


خصوصی سازی در روسیه نتایج و پی آمدهای اجتماعی اقتصادی اولیه

خصوصی سازی در روسیه تغییرات بسیار عمیقی را در حیات اجتماعی اقتصادی کشور, منجمله جابجایی بنیادین در جامعه, سرمایه و قدرت سیاسی, موجب شده است پی آمدهای خصوصی سازی از بسیاری جهات شرایط اجتماعی اقتصادی و سیاسی در روسیه را نه فقط طی دوره گذار کنونی, بلکه هم چنین تا آینده دور تعیین خواهد کرد

نویسنده مقاله زیر یکی از اقتصاددانان لیبرال روسیه و معاون سرپرست «مؤسسه مطالعات ایالات متحده آمریکا و کانادا» و استاد «آکادمی تجارت خارجی روسیه» است. ترجمه مقاله زیر به دو دلیل در اختیار خوانندگان گرامی قرار می‌گیرد:

اولاً، در کنار مقاله «شکل‌گیری سرمایه داری بوروکراتیک در روسیه»* تصویر روشن‌تری از چگونگی شکل‌گیری این طبقه ترسیم می‌شود.

ثانیاً، اطلاعات ذیقیمتی در باره ماهیت و عملکرد نهایی طرح‌های مختلفی که حامیان خصوصی‌سازی در ایران ارایه می‌کنند (خصوصی‌سازی کوپنی علینقی خاموشی؛ خصوصی‌سازی عمومی احمد توکلی؛ خصوصی‌سازی نخبه‌گرای کارگزاران، مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب که به مدیران ارشد و نخبگان سیاسی- اقتصادی نظام و سرمایه خارجی توجه خاص دارد؛ و خصوصی‌سازی «سهام عدالت» دولت نهم) به دست می‌دهد.

□□□

خصوصی‌سازی در روسیه تغییرات بسیار عمیقی را در حیات اجتماعی- اقتصادی کشور، منجمله جابجایی بنیادین در جامعه، سرمایه و قدرت سیاسی، موجب شده است. پی‌آمدهای خصوصی‌سازی از بسیاری جهات شرایط اجتماعی- اقتصادی و سیاسی در روسیه را نه فقط طی دوره گذار کنونی، بلکه هم‌چنین تا آینده دور تعیین خواهد کرد.

خصوصی‌سازی روسی- که در مقیاس اقتصادی و انسانی آن بی‌سابقه است- نتایج اجتماعی و اقتصادی پیچیده‌ای را در پی داشته است. از آنجمله، ظهور یک ساختار اجتماعی جدید، عمدتاً بر اساس توزیع اموال سابقاً دولتی؛ تشکیل یک ساختار جدید درآمد با تمایزات بسیار بیش‌تر از آنچه در رژیم سابق وجود داشت، با درآمدهای حاصل از سرمایه خصوصی که قبلاً هرگز وجود نداشت؛ پیدایش روابط جدید بین کارگران- کارمندان و مدیریت؛ و تغییرات در انگیزه کار و شیوه‌های مدیریت. پی‌آمدهای اقتصادی محتمل خصوصی‌سازی شامل افزایش بازدهی، تغییرات ساختاری در اقتصاد، و رشد سرمایه‌گذاری می‌شود که انتظار می‌رود روی‌هم‌رفته موجب تسریع نرخ رشد اقتصادی شوند. اهداف اجتماعی اصلی اولین برنامه خصوصی‌سازی شامل توزیع اموال سابقاً دولتی براساس عدالت اجتماعی و ایجاد یک طبقه متوسط عظیم براساس مالکیت خصوصی بود، طبقه‌ای که عموماً تصور می‌شد برای ثبات اجتماعی و سیاسی لازم است.

● ایدئولوژی، اهداف، و مراحل خصوصی‌سازی

قبل از مرحله فعال روند خصوصی‌سازی، بین اقتصاددانان، سیاستمداران، رهبران اتحادیه‌های کارگری، و شهروندان عادی، پلمیک‌های سختی پیرامون ایدئولوژی خصوصی‌سازی، اهداف، اشکال و شیوه‌های آن در گرفت. سه رویکرد عمده- هر کدام با برداشت متفاوت- بر بحث‌ها غالب بود.

اول، «لیبرال»ترین رویکرد بر این نظر قرار داشت که اموال دولتی باید به قیمت بازار به هر کس که آن‌ها را می‌خواهد فروخته شود. این شیوه خصوصی‌سازی در کشورهای غربی و ژاپن، موقعی که دولت تصمیم به غیر- ملی کردن یک صنعت یا شرکت دولتی می‌گیرد، عموماً مورد استفاده واقع می‌شود. رویکرد مشابهی نیز به درجاتی در کشورهای سوسیالیستی سابق مانند مجارستان، استونی و آلمان مورد استفاده قرار گرفت.

نیروهای سیاسی چپ و سندیکالیست‌ها، بسیاری از «شوراهای اشتراکی کار» جدیدالتأسیس، رویکرد دومی را دنبال می‌کردند که معتقد بود لازم است دارایی‌های بنگاه‌ها یا مستقیماً به کلکتیوهای کارگری منتقل شده یا با استفاده از وام‌های دولتی، بنگاه‌ها بطور اقساط به آن‌ها فروخته شوند. هواداران این رویکرد در مورد مدل مالکیتی که باید دنبال می‌شد، اختلاف‌نظر داشتند؛ الگوهای‌های موجود عبارت بودند از الگوی یوگسلاوی، که در آن مالکیت غیر- شخصی است و بنگاه اساساً دارایی شبه- دولتی باقی می‌ماند، تا مالکیت مستقیم کارگران، شبیه طرح‌های گزینه مالکیت سهامی کارگران- کارمندان در آمریکای شمالی. در هر دو مورد، کلکتیوهای کارگری کنترل بر تولید را به دست می‌آوردند و مدیریت خود- گردان را به کار می‌گرفتند.

رویکرد سوم از توزیع رایگان بنگاه‌های دولتی میان کل جمعیت روسیه حمایت می‌کرد. آن نظر می‌گفت مردم روسیه طی دهه‌های پیشین در تولید ثروت ملی، منجمله تمام دارایی‌های تولیدی، مشارکت داشته اند و بنابراین حقشان است که در دارایی‌های مادی ملت سهیم باشند. برای دستیابی به مالکیت شهروندی، حامیان این رویکرد ایجاد «حساب‌های خصوصی‌سازی» یا «چک‌های خصوصی‌سازی» یا «کوپن» را پیشنهاد کردند. پس از بحث‌های دامنه‌دار، در سال ١٩٩٢ رویکرد سوم پایه اولین برنامه خصوصی‌سازی در روسیه قرار گرفت.

به وضوح، هیچ‌یک از این رویکردها به خصوصی‌سازی از نقطه‌نظر اجتماعی یا اقتصادی به تنهایی کامل نیست. رویکرد اول در روسیه ١٩٩٢ غیر- واقع‌بینانه بود. نه شرکت‌ها، نه افراد، و نه حتا سازمان‌های بزهکار به اندازه کافی سرمایه آزاد برای خرید بنگاه‌های دولتی به قیمت بازار را نداشتند. در خارج نیز چنان سرمایه‌گذارانی وجود نداشت. علاوه براین، آن رویکرد موضوع عدالت اجتماعی را نادیده می‌گرفت. از نظر تئوریک، فرض بر این بود که رویکرد لیبرالی از طریق مالکیت مسؤولیت شناسانه بنگاه‌ها، موجب تشویق حداکثر کارآیی اقتصادی خواهد شد. معهذا، این رویکرد، به علت مدت زمان لازم برای به کار افتادنش، می‌توانست برای روسیه نتایج اقتصادی خلاف انتظاری همراه داشته باشد.

رویکرد دوم نیز نارسایی‌های بسیاری داشت. امتیاز اقتصادی عمده آن- افزایش در انگیزه کارگران (که در عمل در همه موارد آشکار نبود)- در غیبت سرمایه‌گذاری تضعیف می‌شد. از نظر اجتماعی، این رویکرد علیه تمام کسانی که در بنگاه‌های صنعتی (جایی که بیش‌ترین دارایی‌های کشور انباشت شده بود) کار نمی‌کردند، منجمله دانشمندان، معلمان و استادان، پزشکان، اعضای نیروهای مسلح، کارمندان دولتی، بازنشستگان و دانشجویان تبعیض‌آمیز بود.

نارسایی اقتصادی اصلی رویکرد سوم، یا کوپن، این بود که هیچ انگیزه اقتصادی برای انباشت سرمایه و سرمایه‌گذاری جدید ایجاد نمی‌کرد. علاوه براین، این رویکرد از نظر اجتماعی ایده‌آل نبود. حتا اگر هر شهروند بطور رسمی، سهم برابری بشکل یک کوپن [یا ضمانت‌نامه] در اموال خصوصی شده دریافت می‌کرد، هیچ مکانیسم مؤثری برای استفاده از آن کوپن‌ها وجود نداشت. آن وضعیت به سوءاستفاده‌های بی‌شمار و نارضایتی‌های دامنه‌دار شهروندان انجامید که انتظار داشتند از کوپن‌های خود مالکیت واقعی، سود، و یک بهبود محسوس در سطح زندگی به دست آورند. معهذا، این رویکرد حداقل تلاش کرد عوامل اجتماعی را در توزیع همگانی سرمایه در نظر بگیرد، موضوعی که به نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی پذیرش نهایی این رویکرد بود.

نسخه نهایی برنامه خصوصی‌سازی که به اجرا گذاشته شد، بسیار پیچیده‌تر از طرحی بود که در بالا به آن اشاره شد.۱ نسخه نهایی براساس منافع نیروهای اجتماعی مختلفی قرار داشت که هر یک در پی به دست آوردن حداکثر امتیازات شخصی از خصوصی‌سازی بود، آن‌گونه که در امتیازات بی‌شماری بازتاب یافت که در مرحله آغازین روند خصوصی‌سازی به شرکت‌کنندگان اصلی اعطا شد. مشخصاً، کارگران و مدیران حق به دست آوردن- رایگان یا با تخفیف- بخش قابل توجهی از سهام بنگاه را، با شرایطی که به سود مدیریت ارشد بود، دریافت کردند. مقامات دولتی منطقه‌ای و محلی نیز که اختیار وضع قوانین حاکم بر خصوصی‌سازی دارایی‌های منطقه‌ای به آن‌ها داده شده بود، از امتیازات عظیمی برخوردار شدند. در نتیجه، بیش‌ترین بخش درآمد به دست آمده از خصوصی‌سازی در بودجه‌های محلی و منطقه‌ای باقی ماند.

ملاحظات اجتماعی و سیاسی، مانند تلاش‌های سردمداران سیاسی برای ایجاد حمایت از خصوصی‌سازی در میان اقشار و گروه‌های اجتماعی گوناگون، امتیازات و شرایط ویژه خصوصی‌سازی در مرحله آغازین آن را تعیین کردند. به رغم اختلاف‌نظرهای جدی بین قوای مجریه و مقننه، اکثریت نمایندگان «شورای عالی» برنامه خصوصی‌سازی دولت را در ۱۱ ژوئن ١٩٩٢ تصویب کردند.

لایحه شش هدف اصلی را تصریح می‌کرد:

▪ شکل‌گیری لایه‌ای از مالکان خصوصی که به ایجاد یک اقتصاد با سمت‌گیری اجتماعی کمک خواهد کرد

▪ افزایش ثمربخشی بنگاه‌ها

▪ ارتقای تأمین اجتماعی و یک زیرساخت اجتماعی جدید مبتنی بر درآمد شخصی ناشی از خصوصی‌سازی

▪ بالابردن ثبات مالی

▪ ایجاد یک محیط بازار از طریق انحصارزدایی از اقتصاد ملی

▪ جذب سرمایه‌گذاری خارجی

در عین حال، برنامه خصوصی‌سازی، تعدادی اهداف نه چندان آشکار را در بر می‌گرفت. یکی از اهداف سیاسی اعلام نشده خصوصی‌سازی این بود که اختیارات تصمیم‌گیرانه وزارتخانه‌ها و دیگر نهاد‌های دولتی را با واگذاری مستقیم بخش عمده اختیارات قبلی آن‌ها به بنگاه‌ها، محدود نماید. این از اوایل ۱٩۸۸، موقعی که کلکتیوهای کارگری به اجاره کردن تعدادی از بنگاه‌های دولتی (با حفظ حق خرید آن‌ها) شروع کرده بودند، آغاز شد.٢ تا تابستان ١٩٩٢، بیش از ٢٠٠٠ بنگاه از این راه، عمدتاً به سود مدیریت بالا، خصوصی شده بود. لذا، یکی از اهداف برنامه اول دولت برای خصوصی‌سازی این بود که بر روند جاری خصوصی‌سازی خود- بخودی، مجموعه‌ای از قوانین را حاکم نماید.

با صدور احکام ریاست جمهوری در ۱٢ دسامبر ۱٩٩٣ و ٢٢ ژوئیه ۱٩٩۴، دو گام دیگر در جهت خصوصی‌سازی برداشته شد. حکم اول در صدد بود مرحله خصوصی‌سازی کوپنی را، که مشخصه اصلی آن، توزیع رایگان اموال سابقاً دولتی بود، کامل کند.٣ هدف حکم دوم این بود که در پایان مرحله خصوصی‌سازی کوپنی، مرحله پولی خصوصی‌سازی را آغاز نماید.۴ هر دو حکم در میان اهداف اعلام شده خود، تشکیل یک لایه وسیع از مالکان خصوصی، افزایش کارآیی اقتصاد روسیه، تأمین اجتماعی جمعیت، و حمایت از حقوق سهام‌داران را در نظر داشتند. مهم‌ترین ویژگی مرحله دوم خصوصی‌سازی، یا مرحله پولی، تأکید آن بر افزایش کارآیی اقتصادی، عمدتاً از طریق جذب سرمایه از خارج و ایجاد لایه مالکان خصوصی «استراتژیک» بود.

● اشکال و شیوه‌ها

هر مرحله از خصوصی‌سازی روسی مشخصه‌های متمایز خود را داشت. برنامه ١٩٩٢ با توجه به اندازه بنگاه‌های مجزا، شیوه‌های گوناگونی را پیش‌بینی می‌کرد. بنگاه‌های کوچک، با کم‌تر از ۲٠٠ کارگر- کارمند، قرار بود در حراج‌های کوپنی فروخته شده یا کارکنان آن‌ها، با حق خرید کامل، آن بنگاه را اجاره کنند؛ بنگاه‌های دارای بیش از هزار کارگر- کارمند به شرکت‌های سهامی عام تبدیل می‌شدند؛ و بنگاه‌های متوسط می‌توانستند بین خرید از جانب کارگران- کارمندان یا وضعیت سهامی عام یکی را انتخاب کنند. حدود ٣٠ درصد کل بنگاه‌ها، شامل شرکت‌های انرژی و بخش‌هایی از مجتمع نظامی- صنعتی، تابع خصوصی‌سازی براساس رویه‌های عادی نمی‌شدند.

قانون خصوصی‌سازی اجازه می‌داد از طرق زیر اشکال جدید مالکیت بوجود آید: فروش سهام؛ فروش از طریق مزایده؛ فروش از طریق مزایده تجاری؛ فروش از طریق مزایده سرمایه‌گذاری؛ فروش دارایی‌های بنگاه‌های ورشکسته؛ یا خرید اموال اجاره‌ای از طرف کارکنان.

در جریان فروش سهام بنگاه‌ها، کلکتیو‌های کارگری حق انتخاب از میان سه نسخه خصوصی‌سازی را داشتند:

۱) نسخه یک

تمام اعضای کلکتیو کارگری می‌توانستند، بدون هیچ هزینه‌ای، بخشی از ٢۵ درصد از سهام شرکت را به صورت سهام بدون رأی به دست آورند، به شرط آن‌که سهم هر کارگر از بیست برابر حداقل حقوق ماهانه‌اش بیش‌تر نباشد. علاوه بر این، ۱٠ درصد سهام مشترک جهت خرید کارگران به قیمت اسمی موجود بود، به شرط آن‌که سهم هر کارگر از شش برابر حداقل حقوق ماهانه‌اش تجاوز نکند، کارگران می‌توانستند ٣٠ درصد ارزش این سهام را تخفیف گرفته و بهای آن را بطور قسطی در عرض سه سال بپردازند. مدیریت بالای بنگاه، از سه تا پنج نفر، انتخاب خرید ۵ درصد سهام به صورت سهام مشترک به قیمت اسمی را داشت (به شرط آن‌که سهم هر یک از دویست برابر حداقل حقوق ماهانه‌اش تجاوز نکند).

این شیوه، که از جانب تقریباً ٢٠ درصد تمام شرکت‌ها به کار گرفته شد، فرض می‌کرد که حداقل، ۲٩ درصد سهام به صورت حراج کوپنی فروخته خواهد شد. ده درصد دیگر از سهام در نسخه ۱، جهت توزیع در آینده میان کارگران، به صندوق‌های خصوصی‌سازی ویژه واگذار خواهد شد. بیست و یک درصد باقی‌مانده برای صندوق‌های مالکیت منطقه‌ای کنار گذاشته می‌شد و درنتیجه به دولت تعلق خواهد داشت.

۲) نسخه دو

تمام اعضای کلکتیو کارگری حق داشتند ۵۱ درصد از سهام مشترک را به قیمت اسمی سهام ضربدر ضریب ۱٫٧خریداری نمایند. حداقل ۵٠ درصد پرداخت باید با کوپن باشد. پنج درصد دیگز از سهام در صندوق خصوصی‌سازی شرکت نگه داشته می‌شد. پس از فروش ٢٩ درصد سهام در حراج‌های کوپنی، ١۵ درصد باقی‌مانده قرار بود در اختیار صندوق‌های مالکیت منطقه‌ای قرار گیرد. در عمل ثابت شد این نسخه خصوصی‌سازی رایج‌ترین شیوه بود و از جانب ۸٠ درصد کل شرکت‌ها در پیش گرفته شد.

۳) نسخه سه

نسخه سوم خصوصی‌سازی فرض می‌کرد که گروهی از کارکنان مسؤولیت خصوصی‌سازی و نوسازی و توسعه آینده شرکت را برای حداقل یک سال به عهده خواهد گرفت. در این مورد، گروه حق خرید ٢٠ درصد از سهام عمومی به قیمت اسمی را داشت. کلکتیو کارگری می‌توانست ٢٠ درصد دیگر را به قیمت اسمی و با تخفیف ٣٠ درصدی به اقساط سه ساله خریداری کند، اما آن‌ها نمی‌توانستند بیش‌تر از بیست برابر حداقل حقوق یک کارگر سهام بخرند. کم‌تر از یک درصد از کارخانه‌های مشمول، این نسخه خصوصی‌سازی را پذیرفتند.

در عمل، محدودیت بر خرید سهام از طرف کارکنان- برابر حداقل بیست ماه و شش ماه حقوق- آن بخش از سهام را که بطور رایگان یا با تخفیف توزیع می‌شد، محدود کرد. در نتیجه، میزان واقعی سهامی که بر اساس نسخه ۱ بطور رایگان توزیع شد، ۱٣ درصد بود و نه ٢۵ درصدی که در نظر گرفته شده بود.

در سال ١٩٩٢، براساس دو مصوبه ملی، شیوه‌های گوناگون خصوصی‌سازی به اجرا گذاشته شد. اولاً، حدود ۱۵٠ میلیون کوپن خصوصی‌سازی توزیع شد: به هر نفر یک کوپن، به ارزش اسمی ١٠ هزار روبل به قیمت‌های اول ژانویه ١٩٩٢. ثانیاً، در ژوئیه ١٩٩٢، به موجب یک حکم ریاست جمهوری، شرکت‌های بزرگ به شرکت‌های سهامی تبدیل شدند. چرخش‌گاه‌های مهم مرحله اول خصوصی‌سازی شامل تصویب قانون ورشکستگی و حذف موانع بر فروش و اجاره اراضی کشاورزی در سال ١٩٩٢ می‌شد. مهم‌ترین خصوصیات این برنامه‌ها شامل نکات زیر می‌شد:

۱) در روند خصوصی‌سازی از کوپن‌ها به عنوان ابزار اصلی پرداخت هم از طرف کارکنان بنگاه‌های خصوصی شده و هم از طرف افراد غیر- کارکن مایل به کسب سهام، استفاده شد. بعد از ژوئیه ۱٩٩٣، حداقل بخش سهامی که برای مبادله با کوپن‌ها کنار گذاشته شده بود از ٣۵ درصد به ۸٠ درصد افزایش یافت.

۲) امتیازات قابل توجهی برای کلکتیو کارگری در نظر گرفته شد، از آنجمله توزیع سهام شرکت، حق فروش سهام به سرمایه‌گذاران خارج از کلکتیو در قبال کوپن و پول نقد، و حق در ذخیره نگه داشتن سهام شرکت برای توزیع آتی مابین کارکنان در جریان روند فروش بنگاه به آن‌ها.

۳) برنامه خصوصی‌سازی (به ویژه برنامه سال ١٩٩٣) برای تعیین زمان، مکان و ترتیب خصوصی‌سازی بسیاری از صنایع متعلق به مناطق، اختیارات قابل توجهی به مناطق داد.

۴) گسترده‌ترین شکل خرید سهام شرکت از طریق به اصطلاح «اشتراک بسته» بود که در آن سهام به نسبت بین کارگرانی که تقاضا برای سهام را تسلیم کرده بودند، توزیع می‌شد.

۵) حراج کوپن به مهم‌ترین شکل توزیع سهام در بیرون از بنگاه مبدل شد. به موجب حکم ریاست جمهوری، حداقل ٢٩ درصد از سهام می‌باید در این حراج‌ها فروخته می‌شدند.

همان‌طور که پیش از این گفته شد، خصوصی‌سازی کوپنی کمبودهای مشخصی دارد: این شیوه خصوصی‌سازی نه به جریان سرمایه‌گذاری جدید کمک می‌کند و نه موجب انباشت سرمایه می‌شود. در جریان مرحله اول خصوصی‌سازی سریعاً معلوم شد که بسیاری از بنگاه‌ها در برابر خصوصی‌سازی به دست بیرونی‌ها مقاومت می‌کنند و ترجیح می‌دهند سهام خود را نقدی بفروشند. آن رویکرد به وضوح نشان داد که مدیران می‌خواستند کنترل بر سهام شرکت را در دست خود نگه دارند، که این معلوم می‌کند چرا اکثر بنگاه‌ها نسخه دوم خصوصی‌سازی را انتخاب کردند که تبصره‌های آن به مدیران فرصت می‌داد سهام لازم برای کنترل بنگاه را خریداری نمایند. دولت برای مقابله با این گرایش، بنگاه‌ها را ملزم نمود تا حداقل ٢٩ درصد کل سهام خود را از طریق حراج به فروش رسانند.

در عین حال، اهداف اجتماعی مرحله اول خصوصی‌سازی کاملاً به اجرا گذاشته شد، بدین طریق که به هر شهروند امکان داد در خصوصی‌سازی شریک شود و هم‌زمان منافع کلکتیوهای کار، مدیران ارشد، و دیگر گروه‌ها در دستگاه سیاسی و اقتصادی را در نظر بگیرد. هم‌زمان با این، دولت خصوصی‌سازی رایگان مسکن را آغاز کرد، اقدامی که یک نقطه عطف در اصلاح اجتماعی روسیه طی مرحله آغازین روند خصوصی‌سازی به شمار می‌آمد.

در برنامه خصوصی‌سازی، مصوب حکم ریاست جمهوری مورخ ٢٢ ژوئیه ١٩٩۴، عملاً همان اشکال خصوصی‌سازی در نظر گرفته شده بود: فروش سهام به گروهی از سهام‌داران عام، به کارکنان شرکت، در حراج، یا از طریق مزایده تجاری یا سرمایه‌گذاری؛ فروش اموال شرکت‌های ورشکسته، خرید دارایی‌های اجاره داده شده، و غیره. برخلاف نسخه قبلی، برنامه دوم تاریخ پایان نداشت.

تفاوت اصلی بین دو برنامه این بود که برنامه دوم امتیازاتی را که قبلاً برای کلکتیوهای کار در نظر گرفته شده بود، به شرح زیر شدیداً تقلیل داد:

▪ نسخه اول- در این برنامه امتیازات بنیادی برای کارکنان رسماً ثابت ماند. بیست و پنج درصد سهام هر شرکت به شکل سهام ویژه فاقد رأی هنوز بطور رایگان توزیع می‌شد. ده درصد، اما حداکثر معادل شش ماه حقوق هر کارگر با احتساب ٣٠ درصد تخفیف، می‌توانست به قیمت رسمی به کارگران فروخته شود. اما مدت زمان پرداخت قسطی سهام فروخته شده به کارگران برخلاف گذشته سه ماه بود و نه سه سال. ثانیاً، و مهم‌تر از همه، در نتیجۀ قیمت‌گذاری دوباره دارایی‌ها، قیمت رسمی شروع به نزدیک شدن به قیمت بازار کرد. علاوه براین، قسط اول باید حداقل ۵٠ درصد قیمت سهام خریداری شده می‌بود. امتیازات دیگری برای مدیران ارشد در نظر گرفته شد. آن‌ها (مانند گذشته) می‌توانستند ۵ درصد سهام بنگاه را بخرند، اما ارزش سهام می‌توانست بیش‌تر از دو هزار برابر حداقل حقوق هر یک از مدیران باشد (در مقایسه با دویست برابر در مرحله آغازین). هیچ سهامی در صندوق ذخیره قرار نمی‌گرفت؛ باقی‌مانده سهام می‌باید از طریق حراج فروخته می‌شد. سی و هفت درصد بنگاه‌ها در سال ١٩٩۵ براساس این نسخه خصوصی شدند.

نویسنده: ویکتور سوپ یان

منبع: Demokratizatsiya

برگردان: ع. سهند

پانوشت‌ها:

١- «برنامه فدرال خصوصی‌سازی بنگاه‌های دولتی و منطقه‌ای در فدراسیون روسیه برای سال ١٩٩٢» مقرر شد براساس تصمیم شورای عالی فدراسیون روسیه، ١- ۲٩۸٩، ١١ ژوئن ١٩٩٢.

٢- «بررسی اقتصادی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی: فدراسیون روسیه (پاریس: سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، ۱٩٩۵)، صفحه ۸۲.

٣- «برنامه فدرال خصوصی‌سازی بنگاه‌های دولتی و منطقه‌ای در فدراسیون روسیه»، مصوب حکم ۲۲۸۴ ریاست جمهوری، ٢۴ دسامبر ١٩٩٣.

۴- مفاد اصلی برنامه دولت برای خصوصی‌سازی، مصوب حکم ١۵٣۵ ریاست جمهوری، ٢٢ ژوئیه ١٩٩۴.

۵- موقعیت اجتماعی- اقتصادی فدراسیون روسیه (مسکو، گوسکومستات، ١٩٩٧)، صفحه ١٢۵.

۶- همانجا، صفحات ۵، ۱٣، ١٢٠؛ هم‌چنین «بررسی اقتصاد روسیه» (مسکو: مرکز روسی- اروپایی برای مطالعات اقتصادی، ١٩٩٧)، صفحه ١٧٢.

٧- ایزوستیا، ۱اکتبر ١٩٩۶.

۸- «روسیه در ارقام» (مسکو: گوسکومستات، ١٩٩٧)، صفحه ٣٧٩.

٩- همانجا، صفحه ١۶۴؛ هم‌چنین «بررسی اقتصادی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی: فدراسیون روسیه» (مسکو: سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، ١٩٩٧)، صفحه ١٧٣.

١٠- ایزوستیا، ١١ ژانویه ٢٠٠٠.

۱۱- ایزوستیا مالی، ٧ آوریل ١٩٩٧.

۱٢- «روسیه در ارقام» صفحه ٣٩٠.

۱٣- بررسی اقتصاد روسیه، صفحه ۵٢.

١۴- بررسی اقتصادی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، صفحه ٩۶.

۱۵- ایزوستیا، ۱٠ ژانویه ۱٩٩۶.

۱۶- جان لوگو و ک. توماس، «بهبود مالکیت کارکنان به مثابه یک استراتژی رقابتی در بخش تولید در شمال- شرق اوهایو» (کنت، اوهایو: مرکز مالکیت کارکنان در شمال- شرق اوهایو)


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.