دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
نزول قرآن
● نزول تدریجی قرآن
قرآن مجموعه آیات و سورههای نازل شده بر پیامبر اسلام است كه پیش ازهجرت و پس از آن در مناسبتهای مختلف و پیش آمدهای گوناگون به طور پراكندهنازل شده است.سپس گرد آوری شده و به صورت مجموعه كتاب در آمده است.
نزول قرآن تدریجی،آیه آیه و سوره سوره،بوده و تا آخرین سال حیات پیامبر صلی الله علیه و آلهادامه داشته است.در دوران حیات پیامبر صلی الله علیه و آله هرگاه پیش آمدی رخ میداد یامسلمانان با مشكلی روبرو میشدند،در ارتباط با آن پیش آمد یا برای رفع آن مشكلیا احیانا پاسخ به سؤالهای مطرح شده،مجموعهای از آیات یا سورهای نازلمیشد.این مناسبتها و پیش آمدها را اصطلاحا اسباب نزول یا شان نزولمینامند،كه دانستن آنها برای فهم دقیق بسیاری از آیات ضروری است.این نزولپراكنده،قرآن را از دیگر كتب آسمانی جدا میسازد.زیرا صحف ابراهیم و الواحموسی یك جا نازل شد و همین امر موجب عیب جویی مشركان گردید: و قال الذینكفروا لو لا نزل علیه القرآن جملهٔ واحدهٔ... ،كسانی كه كفر ورزیدهاند گفتند:چرا قرآنیك جا بر او نازل نگردیده؟ ...».در جواب آنان آمده: كذلك لنثبتبه فؤادك و رتلناهترتیلا ،این به خاطر آن است كه قلب تو را به وسیله آن استوار گردانیم و[از این رو]آن را به تدریجبر تو خواندیم».
در جای دیگر میگوید: و قرآنا فرقناه لتقراه علی الناس علی مكث و نزلناه تنزیلا ،قرآنی كه با آیاتش را از هم جدا كردیم تا آن را با درنگ برمردم بخوانی و آن را به تدریج نازل كردیم».
به طوری كه از قرآن استنباط میشود،حكمت تدریجی بودن نزول قرآن آن استكه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و مسلمانان احساس كنند هم واره مورد عنایتخاص پروردگارقرار دارند و پیوسته رابطه آنان با حق تعالی استوار است و این تداوم نزول باعثدل گرمی و تثبیت آنان را فراهم سازد. و اصبر لحكم ربك فانك باعیننا... ،و در برابردستور پروردگارت شكیبا باش چرا كه مورد عنایت كامل ما قرار داری...»این قبیل دل گرمیهای مداوم برای پیامبر اسلام فراوان بوده است و در قرآن در موارد بسیاری بدان اشاره شده است.
● اولین آیه و سوره
درباره اولین آیه یا سوره نازل شده سه نظر وجود دارد:
۱) گروهی معتقدند كه اولین آیات سه یا پنج آیه از اول سوره علق بوده است كهمقارن بعثت پیامبر نازل شده است.هنگامی كه ملك(فرشته)فرود آمد و پیامبر را باعنوان«نبوت»ندا داد و به او گفت:بخوان،گفت:چه بخوانم؟پس او را در پوششخود گرفت و گفت: اقرا باسم ربك الذی خلق،خلق الانسان من علق،اقرا و ربك الاكرم الذی علم بالقلم،علم الانسان ما لم یعلم .از امام صادق علیه السلام روایتشده است كه فرمود:
«اول ما نزل علی رسول الله صلی الله علیه و آله بسم الله الرحمان الرحیم.اقرا باسم ربك... و آخر ما نزلعلیه: اذا جاء نصر الله... .
۲) گروهی نخستین سوره نازل شده را سوره مدثر میدانند.از ابن سلمه روایتشده است كه از جابر بن عبد الله انصاری سؤال كردم:كدامین سوره یا آیه قرآن براینخستین بار نازل شده است؟گفت: یا ایها المدثر .گفتم:پس اقرا باسم ربك چه؟
گفت:گفتاری كه از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله شنیدهام اكنون برای شما بازگو میكنم.شنیدم كهفرمود:«مدتی را در مجاورت كوه حراء گذرانیدم.در پایان كه از كوه پایین آمدم و بهمیانه دشت رسیدم،ندایی شنیدم.به هر طرف نگریستم كسی را ندیدم. سپس سربه آسمان بلند كردم،ناگهان او(جبرئیل)را دیدم.لرزشی مرا فرا گرفت،به خانه نزدخدیجه آمدم،خواستم تا مرا بپوشاند. آن گاه یا ایها المدثر،قم فانذر... نازل شد .
گروهی از این حدیث استفاده كردهاند كه اولین سوره نازل شده در ابتدای وحی برپیامبر اكرم صلی الله علیه و آله این سوره است ولی در متن حدیث هیچ گونه اشارهای به این امر كهنخستین سوره نازل شده این سوره باشد نشده است،و صرفا استنباط جابر از اینحدیث چنین بوده است.شاید این پیش آمد پس از مدتی كه از بعثت گذشته بود(فترت)صورت گرفته باشد،زیرا پس از آغاز بعثتبرای مدتی وحی منقطع گردیدو دوباره آغاز شد.شاهد بر این مدعی حدیث زیر است:
از جابر بن عبد الله روایت دیگری شده است كه پیامبر صلی الله علیه و آله درباره فترت وحیسخن میگفت و میفرمود:«هنگامی كه به راه خود ادامه میدادم،ناگاه ندایی ازآسمان شنیدم.سر بلند كردم،فرشتهای را دیدم كه در كوه حراء نیز آمده بود.ازدیدار او به وحشت افتادم و بر روی زانوهای خود قرار گرفتم.سپس از راه خودبرگشتم و به خانه آدم و گفتم:زملونی،زملونی(مرا بپوشانید). آن گاه مرا پوشاندند.
در این موقع آیات: یا ایها المدثر،قم فانذر،و ربك فكبر،و ثیابك فطهر و الرجز فاهجر نازل شد.پس از آن،وحی پی در پی و بدون انقطاع فرود آمد» .
۳) گروهی اولین سوره نازل شده را سوره فاتحه میدانند.
زمخشری میگوید: «بیشتر مفسرین بر این عقیدهاند كه سوره فاتحه اولین سوره نازل شده قرآن است».
علامه طبرسی از استاد احمد زاهد در كتاب ایضاح به نقل از سعید بن المسیب ازمولی امیر المؤمنین علیه السلام آورده است كه فرمود:«از پیامبر صلی الله علیه و آله از ثواب قرائت قرآنسؤال نمودم،سپس آن حضرت ثواب هر سوره را بیان فرمود،به ترتیب نزولسورهها.پس اولین سورهای را كه در مكه نازل شده است،سوره«فاتحه»بر شمرد،سپس «اقرا باسم ربك» و آن گاه سوره ن و القلم .واحدی نیشابوری در اسبابالنزول درباره ابتدای بعثت چنین آورده است:«گاه كه پیامبر با خود خلوتی داشت،ندایی از آسمان میشنید كه موجب هراس وی میشد و در آخرین بار فرشته او راندا داد:یا محمد!گفت:لبیك.گفت:بگو بسم الله الرحمان الرحیم الحمد لله ربالعالمین... .البته پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله از همان ابتدای بعثتبا گروه كوچك خود(علی وجعفر و زید و خدیجه)نماز را طبق سنت اسلامی انجام میداد و نماز بدونفاتحهٔ الكتاب بر پا نمیشود و در حدیث آمده است : «اولین چیزی كه جبرئیل بهپیامبر صلی الله علیه و آله تعلیم داد،نماز و وضو بود»كه لازمه آن مقرون بودن بعثتبا نزول سورهحمد است. جلال الدین سیوطی میگوید:«هرگز نبوده است كه نماز در اسلام بدونفاتحه الكتاب باشد» .
میان این سه نظر میتوان به گونهای جمع كرد،زیرا نزول سه یا پنج آیه از اولسوره علق به طور قطع با آغاز بعثت مقارن بوده است، و این مساله مورد اتفاق نظراست.سپس چند آیه از ابتدای سوره مدثر نازل شده است،ولی اولین سوره كامل كه بر پیامبر نازل گردیده سوره حمد است.و چند آیه از سوره علق یا سوره مدثر درآغاز،عنوان سوره نداشته و با نزول بقیه آیههای سوره این عنوان را یافته است.لذااشكالی ندارد كه بگوییم اولین سوره،سوره حمد است و به نام فاتحهٔ الكتابخوانده میشود.وجوب خوانده شدن این سوره در نماز اهمیت آن را میرساند،به طوری كه آن را سزاوار عدل و همتای قرآن شدن،میكند. و لقد آتیناك سبعا من المثانی و القرآن العظیم ،و به راستی ما به تو سوره حمد و قرآن عظیم را دادیم».
سورهای كه به نام«سبعا من المثانی»خوانده میشود بنابر نقلی سوره حمد است كهمشتمل بر هفت آیه است.از این جهت«مثانی»گفته میشود كه به سبب كوتاهیقابل تكرار استبه ویژه سوره حمد كه روزانه در نماز تكرار میشود.پس اگر ترتیب نزول سورهها را از نظر ابتدای سورهها در نظر بگیریم،اولین سوره،علق و پنجمین سوره،حمد است.چنان كه در ترتیب نزول سورهها آوردهایم و اگر سوره كامل را ملاك بدانیم،اولین سوره كامل سوره حمد است.
● آخرین آیه و سوره
در روایات منقول از اهل بیت علیهم السلام آمده است كه آخرین سوره،سوره نصر است.
در این سوره به ظاهر بشارت به پیروزی مطلق شریعت داده شده كه پایههای آناستوار و مستحكم گشته است و گروه گروه مردم آن را پذیرفتهاند: بسم الله الرحمانالرحیم،اذا جاء نصر الله و الفتح،و رایت الناس یدخلون فی دین الله افواجا،فسبح بحمد ربكو استغفره انه كان توابا .با نزول این سوره،صحابه خرسند شدند.زیرا پیروزی مطلقاسلام بر كفر و تثبیت و استحكام پایههای دین را بشارت میداد.ولی عباس عمویپیامبر از نزول این سوره سخت غمناك گردید و گریان شد.پیامبر صلی الله علیه و آله به او فرمود:
«ای عم چرا گریانی؟»گفت:«به گمانم از پایان كار تو خبر میدهد».پیامبر صلی الله علیه و آلهفرمود:«همان گونه است كه گمان بردهای».پیامبر پس از آن دو سال بیشتر زیستنكرد .
امام صادق علیه السلام فرمود:«آخرین سوره،اذا جاء نصر الله و الفتح است» .
از این عباسنیز روایتشده كه آخرین سوره،سوره نصر است و نیز روایتشده است:آخرینسوره،سوره برائت است كه نخستین آیات آن سال نهم هجرت نازل شد وپیامبر صلی الله علیه و آله علی علیه السلام را فرستاد تا آن را بر جمع مشركین بخواند .
در بسیاری از روایات آمده است:آخرین آیه كه بر پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله نازل شد این آیهبود: و اتقوا یوما ترجعون فیه الی الله ثم توفی كل نفس ما كسبت و هم لا یظلمون .
جبرئیل آن را نازل كرد و گفت:آن را در میانه آیه ربا و آیه دین(پس از آیه شماره ۲۸۰)
از سوره بقره قرار دهد و پس از آن پیامبر بیش از ۲۱ روز و بنا بر قولی ۷ روز ادامهحیات نداد .
احمد بن ابی یعقوب مشهور به ابن واضح یعقوبی(متوفای سالهای پس از۲۹۲)در تاریخ خود چنین آورده است:«گفتهاند كه آخرین آیه نازل شده بر پیامبراكرم صلی الله علیه و آله این آیه بود: الیوم اكملت لكم دینكم و اتممت علیكم نعمتی و رضیت لكم الاسلامدینا ،-سپس در ادامه میگوید:-و همین گفتار نزد ما صحیح و استوار است و نزولآن در روز نصب مولی امیر المؤمنین علی بن ابی طالب در غدیر خم بوده است» .
آری سوره نصر پیش از سوره برائت نازل شده است،زیرا سوره نصر در سال فتحمكه(عام الفتح)كه سال هشتم هجرت بود،نازل گردیده و سوره برائت پس از فتح، برخی از نظر ادبی اشكال كرده گفتهاند،مصدر بودن آیه به«واو»عاطفه،با نزول انفرادی آیهسازش ندارد.ولی باید توجه داشت-بر فرض صحت روایت-مصدر شدن آیه به«واو»از آن جهت است تاتكمله آیه قبل قرار گیرد گر چه با فاصله زمانی و به طور انفرادی نازل گردیده باشد.علاوه مصدر شدنجملههای بدون سابقه،به«واو»در استعمالات عربی فراوان است:«و لقد امر علی اللئیم یسبنی. فمضیت ثمهٔقلت لا یعنینی».«و رب قائلهٔ یوما بذی سلم.این الطریق الی حمام منجاب».و در قرآن نیز فراوان یافتمیشود كه بر سر آیاتی«واو»آمده كه با آیات قبل رابطهای ندارند.مثلا: «انما قولنا لشیء اذا اردناه ان نقول لهكن فیكون.و الذین هاجروا فی الله من بعد ما ظلموا...و ما ارسلنا من قبلك الا رجالا نوحی الیهم...» (سوره نحل ۴۳-۴۰)آیه نخست در امر تكوین است.آیه بعد در رابطه با مهاجرت.آیه سوم مربوط به نحوه ارسال پیامبرانپر واضح است كه این آیات از هم جدا نازل گشته سپس در نوشتار پی در پی بتشدهاند.
راه جمع میان این روایات بدین گونه است كهبگوییم:آخرین سوره كامل سوره نصر است و آخرین سوره به اعتبار آیات نخستینآن، سوره برائت است.اما آیه و اتقوا یوما ترجعون فیه الی الله...» طبق روایتماوردی در منی به سال حجهٔ الوداع نازل گردید .بنابر این نمیتواند آخرین آیهباشد،زیرا آیه«اكمال» پس از بازگشت پیامبر صلی الله علیه و آله از حجهٔ الوداع در غدیر خم بین راهنازل شده است.پس گفته ابن واضح یعقوبی،صحیحتر به نظر میرسد،زیرا سورهبرائت،پس از فتح مكه،در سال نهم هجرت و سوره مائده در سال دهم هجرت(سال حجهٔ الوداع)نازل شده است.علاوه بر آن،سوره مائده مشتمل بر یك سریاحكام است كه پایان جنگ و استقرار اسلام را میرساند.به ویژه آیه«اكمال»كه ازپایان كار رسالتخبر میدهد و با آخرین آیه در آخرین سوره تناسب دارد. پسآخرین سوره كامل،سوره نصر است كه در عام الفتح نازل شد و آخرین آیه كه پایانكار رسالت را خبر میدهد،آیه«اكمال»است. گر چه ممكن استبه اعتبارآیات الاحكام،آخرین آیه: و اتقوا یوما ترجعون فیه الی الله باشد كه در سوره بقرهضبط و ثبت شده است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست