پنجشنبه, ۲۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 13 March, 2025
چگونه با گستاخی فرزندانمان مقابله کنیم؟

گستاخی یکی از جلوههای رفتار ناسازگارانه است. اینگونه رفتارها شامل بددهانی، کنایههای نیشدار، ستیزهجویی جسمانی، مسخره کردن و بیتوجهی است که بسیاری از والدین برای مواجهه با چنین رفتارهایی، مهارت ندارند که متاسفانه دیده شده که پدر و مادرها پابهپای فرزندانشان، رفتارهای گستاخانه از خود نشان میدهند یا پرچم تسلیم را بالا میبرند و اجازه میدهند، فرزندانشان به تاختوتاز خود به راحتی ادامه دهند. گستاخی فرزندان اگر ادامه یابد باعث درگیریهای فراوانی بین اعضای خانواده میشود و حرمتها را از بین میبرد. روانشناسان بر این عقیدهاند والدین برای مقابله با گستاخی فرزندان باید از روشهای زیر کمک گیرند که در چهار قدم به ترتیب اولویت است.
قدم اول:
شناخت رفتار گستاخانه
وقتی لحن و محتوای گفته فرزندان خصمانه، تمسخرکننده، بیادبانه و توهینآمیز است به احتمال زیاد فرزند دارای رفتار گستاخانه است که با این جملات در سنین پیشدبستانی شروع میشود: «مامان بد»، «بابای بد» و... . در سنین دبستانی «ازت بدم میآید»، «اه بسه دیگه» یا ناسزاهای رایجی که شنیده است را بر زبان میآورد و به این ترتیب که بزرگ شد، اهانت به صورت مستقیم را به پدر و مادرش نشانه میگیرد: «ساکتشو»، «حوصلهات رو ندارم.»
قدم دوم:
انتخاب پیامد مناسب برای این رفتار
والدین نباید در مقابل این نوع فرزند، انعطافپذیر باشند. اگر چیزی را کودکمان میخواهد و توسط ما قابل اجراست، نباید به او ارایه داد یا اجازه کاری را که دوست دارند انجام دهند را نباید به آنها داد. والدین باید کاری کنند تا فرزندشان با پیامد رفتار خود روبهرو شوند و بهتر است این پیامد مناسب، انجام شدنی و محدود باشد.
قدم سوم:
اعمال پیامد انتخاب شده
بهتر است این قدم به موقع و سریع انجام شود. والدین باید خیلی کوتاه و مختصر علت اتخاذ پیامد برگزیده را برای فرزندشان توضیح دهند، مثلا بگویند: «رفتارت قابل قبول نیست» و با این کاری که کردی نمیتوانم طبق قرار قبلی اجازه بدهم به تولد دوستت بروی و....» کودک گستاخ بلافاصله در مقابل این اقدام از خود واکنش نامناسبی ارایه میدهد که باید بلافاصله قدم چهارم برداشته شود.
قدم چهارم:
کنارهگیری از معرکه و مجادله با فرزند گستاخ
پدر و مادر بعد از اعلام پیامد، باید فرزند را ترک کرده و به دنبال کار خود بروند و از هرگونه درگیر شدن و مجادله کردن بپرهیزند و درصدد دفاع از کار خود برنیایند. باید از تکنیک صفحه خط خورده استفاده کنند، یعنی مثل یک صفحه گرامافون قدیمی که وقتی خط میافتاد به علتگیر کردن سوزن، قسمتی از شعر تکرار میشد، والدین نیز با لحنی یکنواخت و تکراری حرف خود را خیلی کوتاه تکرار کنند. مثلا: ببخشید، نمیتوانم اجازه دهم. این عمل سبب میشود که در نهایت فرزندتان از کارش معذرتخواهی کند، اما برای جلوگیری از تداوم رفتارهای گستاخانه، والدین باید پیامد انتخاب شده را با قاطعیت انجام دهند. از نکات قابل ملاحظه در این زمینه، این است که پدر و مادر باید حتما با یکدیگر هماهنگ باشند و در صورت رعایت قدمها و مراحل فوق، اگر رفتار گستاخانه فرزندشان رفع نشد از مشاور روانپزشک مشورت گیرند.
زهرا خالقیصفا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست