شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

آیا باید محصولات گران تر را خرید


آیا باید محصولات گران تر را خرید

همه ما خواستار این هستیم که خرید مسوولانه تری داشته باشیم خریدی که هم بتواند نیازهای ما را برطرف کند و هم از نظر اقتصادی به صرفه باشد بسیار پیش آمده است که با دو محصول شبیه به هم مواجه بوده ایم که قیمت های متفاوتی داشته اند

همه ما خواستار این هستیم که خرید مسوولانه‌تری داشته باشیم. خریدی که هم بتواند نیازهای ما را برطرف کند و هم از نظر اقتصادی به‌صرفه باشد. بسیار پیش آمده است که با دو محصول شبیه به هم مواجه بوده‌ایم که قیمت‌های متفاوتی داشته‌اند.

در اینجا این سوال پیش می‌آید که آیا شما باید محصول گران‌تر را بخرید یا محصول ارزان‌تر را؟ حتما شما نیز این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که: «آن قدر پول‌دار نیستیم که محصول ارزان بخریم.» این حرف البته حاوی بصیرت مهمی است و آن این است که کیفیت مناسب محصول – به‌رغم قیمت بالاتر آن- می‌تواند عمر و دوام آن را تضمین کند، اما این ضرب‌المثل همواره صادق نیست. باید شرایط را سنجید و سپس اقدام کرد. پیشنهاد ما به شما این است که اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید، محصول ارزان‌تر را بخرید، مگر اینکه برای شما محرز و مسلم شود که

۱- شما در صورت خرید محصول گران‌تر، از آن استفاده می‌کنید.

۲- مزیت‌های اضافی محصول چندان دلخواه شما هست که از آن فایده‌ای ببرید، اما اگر این دو شرط برای شما محرز نشد، محصول ارزان‌تر را بخرید. در ادامه ما این مطلب را با چند مثال توضیح می‌دهیم.

● خرید وسایل ورزشی

فرض کنید که شما قرار است وسیله‌ای ورزشی بگیرید (برای مثال کفش کوهنوردی). قبل از اینکه تخفیف قیمت‌ها شما را وادار کند که خرید کنید، لحظه‌ای صبر کنید. شما در ماه چند بار به کوه می‌روید، هر بار چه مدت زمانی کوهنوردی می‌کنید و تا چه ارتفاعی بالا می‌روید. اگر در سال چند بار به کوه می‌روید و به اصطلاح کوهنورد حرفه‌ای نیستید، هیچ لزومی به خریدن کفش‌های حرفه‌ای نیست. حتی اگر آن کفش‌ها با تخفیف مناسبی عرضه شوند یا قابلیت‌های گسترده‌ای داشته باشند. حتما شما نیز تاکنون این تجربه را داشته‌اید که محصولی را به صرف اینکه امکانات بیشتری دارد، خریده باشید، اما هیچگاه از آن امکان اضافی استفاده نکنید. فروشنده همواره تلاش می‌کند با شمردن مزیت‌های محصول شما را قانع کند که آن محصول را بخرید، اما به جای اینکه بگویید این محصول چه قابلیت‌ها و امکانات اضافی‌ای دارد، بپرسید: من چقدر می‌توانم از این امکان اضافی استفاده کنم؟ مگر اینکه بخواهید کوهنوردی را جدی‌تر بگیرید و هر هفته به کوه بروید که در آن صورت البته قضیه متفاوت خواهد بود. این بیانگر اصلی بسیار ساده است که کیفیت، تنوع محصولات و تبلیغات باعث می‌شود که ما آن را فراموش کنیم: «چیزی را بخر که از آن استفاده می‌کنی.» این اصل بدیهی به راحتی فراموش می‌شود اگر ما نتوانسته باشیم بین «نیازها» و «خواست‌های» مان تمایزی قرار دهیم، باید چیزی را بخریم که به آن نیاز داریم و نه چیزی را که صرفا می‌خواهیم. خواستن‌هایی که مطابق با نیازهای ما نیست، به معنی از دست دادن پولی است که مجبور بوده‌ایم برای به دست آوردنش کار کنیم. آیا شما تصوری از این مطلب دارید که سالانه چه پولی صرف وسایل ورزشی می‌شود بدون اینکه از آنها استفاده شود؟ کافی است میزان خرید محصولات حرفه‌ای ورزشی را با ورزشکاران بالفعل بسنجید تا ابعاد این تصویر را درک کنید.

● سوپرمارکت

در سوپرمارکت شما با حجم عظیمی از محصولات متنوع روبه‌رو هستید. محصولی که پیوسته می‌خریدید گران شده است، در این صورت محصول ارزان‌تر را بخرید. اگر محصول ارزان‌تر مورد پسند شما و خانواده قرار نگرفت، آنگاه به سراغ محصول قبلی بروید، اما اگر خانواده و خود شما از محصول ارزان‌تر استقبال کردند، در این صورت شما توانسته‌اید صرفه‌جویی کنید و نیازی را با محصولی ارزان‌تر پاسخ گویید. بسیاری از ما صرفا به یک برند توجه می‌کنیم، حتی اگر قیمت آن برند به نحو نامعقولی هم افزایش پیدا کند، باز ما درصدد امتحان برند‌های ارزان‌تر برنمی‌آییم. هیچ برندی را به صرف اینکه ندیده و نشنیده‌اید، نادیده نگیرید. یکی از متغیر‌های مهم در خرید هر برند، جهش‌های قیمتی آن است. شاید برند ارزان‌تر توانست ذائقه شما را جلب کند. در درازمدت این به معنی پس‌اندازی برای شما است، البته مقالات ما در زمینه چگونگی صرفه‌جویی هنگام رفتن به خوار و بار فروشی و سوپرمارکت شما را در خرید بهتر کمک می‌کند. می‌توانید به آنها هم رجوع کنید.

● خرید وسایل الکترونیکی

بخش عمده‌ای از خرید‌های ما را وسایل الکترونیکی به خود اختصاص می‌دهند. از خریدن یک MP۳-PLAYER ساده تا خرید تلویزیون.

اجازه بدهید مورد خریدن پلیر را بررسی کنیم: برای گوش دادن موسیقی در محل کار، مترو و...شما به پلیر نیاز دارید. این نیاز را می‌توان با محصولات متنوع و گسترده‌ای برطرف کرد. پلیر ساده یا گران قیمت، موبایلی همراه با امکانات پخش موسیقی و آی‌پد (iPod). کدام یک از این محصولات را باید خرید؟ قاعده ابتدایی را فراموش نکنید. تا زمانی که مطمئن نشده‌اید که از محصول و امکاناتی استفاده می‌کنید، پولی بابت آن ندهید. توصیه ما این است که ابتدا پلیری ارزان بخرید. اگر دیدید که آن پلیر به صورت مدام مورد استفاده شماست، می‌توان به گزینه‌های گران قیمت‌تر فکر کرد، اما چه بسا شما متوجه این امر شدید که فرصت و حوصله استفاده از پلیر را ندارید و یا استفاده از پلیر گوش شما را اذیت می‌کند.

در این صورت طبیعی است که شما دیگر به گزینه‌های دیگر فکر نمی‌کنید. برای اینکه این مطلب را با وضوح بیشتری درک کنید، لحظه‌ای درباره امکانات تلفن همراه خود تامل کنید. امکاناتی که فروشنده هنگام خرید بسیار بر روی آنها مانور می‌داد و برای شما هم بسیار مهم بود که تلفن همراهتان آن امکانات را داشته باشد. تاکنون از چند درصد امکانات و ویژگی‌های اضافی تلفن همراهتان استفاده کرده‌اید و چند بار؟ چه پولی که شما صرف امکاناتی کرده‌اید که حتی یک بار هم از آنها استفاده نکرده‌اید. فروشنده یا تبلیغات باعث شده است که شما چیزی بخرید که هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌کنید. این همان اشتباه گرفتن خواست‌ها و نیازهاست که در بالا اشاره کردیم. برخی از خریدهای اشتباه ما ریشه در تصورات غلط ما دارد، این تصور که خرید محصول تازه می‌تواند کمبودی را که ما در زندگی احساس می‌کنیم جبران کند. تصور می‌کنیم علت اینکه به کوه نمی‌رویم این است که کفش کوهنوردی مناسبی نداریم. علت اینکه کم مطالعه می‌کنیم، این است که Reader نداریم و مانند آن. بنابراین توصیه ما این است که ابتدا محصول ارزان‌تر را بخرید. اگر دیدید که آن محصول را به صورت مداوم استفاده می‌کنید، آنگاه می‌توان به خرید اجناس گران قیمت‌تر فکر کرد.