پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
اصل عدم ولایت
استناد فراوان به اصل عدم ولایت در فقه، ضرورت پاسخ به این سؤال كه اصل عدم ولایت چیست و چه مبنایی دارد را آشكار میسازد. در این راستا پس از توضیح معانی مختلف اصل، به تبیین ولایت پرداخته شده تا معلوم شود كه گستره اِعمال اصل عدم كجاست و با ضرورت ولایت چگونه جمع میشود. سپس مبانی اصل عدم ولایت مطرح گردیده كه آیا باید استصحاب را پشتوانه آن دانست یا عدم ولایت انسانها از فروع ولایت خداوند است یا به دلیل آزادی انسانها، ولایت بر دیگران نفی میشود؟
● تأسیس اصل
در بسیاری از مسائل فقهی، تحلیل و بررسی مسأله، با «تأسیس اصل» آغاز میشود. تأسیس اصل پیش از مراجعه به ادلّه خاص مسأله، «بانگاه بیرونی» صورت میگیرد و سپس با ورود به حیطه ادّله خاص، «نگاه درونی» رخ میدهد؛ برای مثال درباره حق فسخ قراردادها، ابتدا «اصالهٔ اللزوم» به عنوان مبنای بحث تقریر میشود كه اصل اوّلی در هر عقدی، لزوم است و سپس به فحص از ادلهای كه فسخ عقد بیع را در موارد خاصی مانند عیب یا غبن مجاز میشمرد، پرداخته میشود. بر این اساس، پس از اثبات اصل، باید بدان ملتزم بود و تنها در شرایطی میتوان از آن عدول كرد كه «دلیلی» بر خلاف آن وجود داشته باشد و قهراً در مواردی كه وجود چنین دلیلی به اثبات نرسیده و تردیدی دركار باشد، باید به همان اصل استناد كرد.
● مقتضای اصل
مقتضای اصل در همه موارد یكسان نیست؛ برای مثال وقتی شخصی در معرض اتهام قرار میگیرد، اصل، «برائت» دانسته میشود، در مورد حیوانات، به اصل «عدم تذكیه» استناد میشود و همچنین اصول دیگر؛ بلكه حتی برای «اصل» در همین موارد نیز مفاهیم و معانی متعددی میتواند وجود داشته باشد؛ مثلاً شیخ انصاری درباره «اصالهٔ اللزوم» در بیع چهار معنا برای «اصل» مطرح كرده است:
الف) «احتمال راجح» درباره عقد بیع به دلیل آن كه اغلب افراد آن، لازماند؛
ب) «قاعدهای» كه از عمومات ادله مثل «اوفوا بالعقود» استفاده میشود؛
ج) «اصل عملی» كه در موارد شك در لزوم و با شك در تأثیر فسخ، «استصحاب» عدم ارتفاع اثر عقد جاری میشود؛
د) «وضع عقد بیع» و پایه و اساس آن در نزد عرف، بر لزوم است.۲
از سوی دیگر، یك اصل میتواند در زمینههای مختلف مورد استناد قرار گرفته و در نتیجه كاربردهای متفاوتی داشته باشد؛ مثلاً درباره حیوانی كه جان خود را از دست داده، «اصل عدم تذكیه» در زمینههای زیر قابل استناد است:
الف) شك درباره «شیوه ذبح» و ابزاری كه برای آن به كار گرفته شده كه آیا موجب تزكیه است؟
ب) شك درباره «حیوان خاص» كه آیا تذكیه درباره آن انجام شده است؟
ج) شك درباره نوع خاصی از «حیوان» كه آیا قابلیت تذكیه دارد؟
اجرای اصل عدم تذكیه در هر یك از این زمینهها، به مبانی و ادلّه خاص این اصل بستگی دارد؛ از این رو كاربُرد هر اصل، به شناخت مقتضای اصل درباره هر موضوع بستگی پیدا میكند.
● قلمرو ولایت
مقتضای اصل درباره ولایت، پس از تبیین «مفهوم ولایت» امكانپذیر است. روشن است كه در این مباحث، ولایت به معنای محبّت یا نصرت مورد نظر نیست، بلكه مقصود «حق سرپرستی» است كه با سلطه و دخالت در امور دیگران توأم است. البته این حق در سه قلمرو مطرح شده است:
الف) امور محجوران؛
ب) امور عامّه؛
ج) شؤون خاص افراد.
اگر چه در هر یك از این سه قلمرو، «اصل عدم ولایت» اعتبار دارد و اثبات ولایت برای هر كس و نیز گستره آن نیازمند دلیل است، ولی این تفاوت را نمیتوان نادیده گرفت كه حكم اوّلی ولایت، در دو قسم اول و دوم، با قسم سوم یكسان نیست، زیرا آن دو قسم از «امور حسبیه» شمرده میشود كه تعطیل و اهمال آنها مجاز نیست، در حالی كه در قسم سوم كه با سلطه بر جان و مال مردم همراه است، دلیلی برای لزوم آن اقامه نشده است.
شیخ انصاری در دو قسم نخست، ولایت را در قلمرو «الامور العامهٔ المطلوبه للسطان» میداند و گستره آن را «مطلق الأمور التی لابدّ من الرجوع فیها عرفاً أو عقلاً أو شرعاً إلی الرئیس» میداند.۳ براین اساس، نظارت بر اموال صغیران و سفیهان، یكی از امور تعطیل ناشدنی است، و «حكومت» یكی دیگر از این امور به شمار میرود.۴ امام خمینی تدبیر امور جامعه، از قبیل حفظ مرزهای كشور اسلامی را از روشنترین مصادیق امور حسبیه میشمارد:
إنّ حفظ النظام و سدّ ثغور المسلمین و حفظ شبانهم من الإنحراف عن الإسلام و منع التبلیغ المضاد للإسلام و نحوها من أوضح الحسبیّات و لایمكن الوصول إلیها إلاّ بتشكیل حكومهٔ عادلهٔ اسلامیه.۵
آیهٔ الله تبریزی هم این گونه امور را از «اهمّ امور حسبیه» میداند: «منها [الأمور الحسبیّه] بل و أهمّها أمر تنظیم بلاد المسلمین و تحصیل الامن لها».۶
با توجه به این تصریحات و تأكیدات میتوان فهمید كه «اصل عدم ولایت» پاسخی به سؤال درباره «لزوم ولایت» نیست و فقها نخواستهاند با ارائه چنین اصلی، حكم قطعی عقل و نقل را درباره ضرورت ولایت نادیده گیرند، بلكه آنان، پس از اذعان به این مبنا (اصل اولی) و در حالی كه در صدد تعیین گستره ولایت به لحاظ شخص ولیّ و به لحاظ اختیارات او بودهاند، به تأسیس اصل عدم ولایت پرداخته و «صاحبان ولایت» و «قلمرو سلطه» آنان را به حداقل كاهش داده و در موارد مشكوك، با استناد به اصل عدم، ولایت را منتفی تلقی كردهاند (اصل ثانوی)؛ از این رو میتوان به درستی حدس زد كه اصل عدم ولایت، نقطه شروع و مبنای نخست آنان در باب ولایت نیست، و نباید این اصل را به معنای بی اعتنایی به اهمیّت و ضرورت امور عامه و تدبیر جامعه پنداشت؛ البته نمیتوان انكار كرد كه چنین موضوعی با توجه به اهمیت فوق العادهاش، مورد اهتمام شایسته و بایسته قرار نداشته است و كسانی كه به خوبی آن را در جایگاه خود مورد بررسی قرار داده، بحث خود را از همین نقطه شروع كرده باشند، مانند امام خمینی،۷ اندك بودهاند. علامه طباطبائی نیز از جمله همان معدود كسانی است كه در باب ولایت، به جای اثبات «اصل عدم ولایت»، از اثبات «اصل ولایت» به عنوان اصلی كه در عقل و فطرت ریشه دارد، شروع كرده است.۸
در برابر دو قلمرو نخست ولایت، ولایت به معنای سوم آن یعنی «سلطه بر جان و مال دیگران» قرار دارد؛ ولی آیا در شرایطی كه چنین سلطهای در تأمین مصلحت عامه نقشی ندارد - خارج از قلمرو دوم ولایت - میتوان آن را به اقتضای «اصل اوّلی» دانست؟ تردیدی وجود ندارد كه در این قلمرو، در برابر «اصل عدم»، هیچ اصل دیگری وجود ندارد: «فلو قلنا بأن المعصوم له الولایهٔ علی طلاق زوجهٔ الرجل أو بیع ماله أو أخذه منه و لو لم تقتضه المصلحهٔ العامه، لم یثبت ذلك للفقیه».۹
به نظر میرسد فقهایی كه مانند شیخ انصاری موضوع بحث را درباب ولایت، «التصرف فی الاموال و الانفس» قرار دادهاند.۱۰ با توجه به ابهامی كه در این تعبیر وجود دارد و چه بسا گستره آن تا «ناكجا آباد» پنداشته میشود، در به فرجام رساندن بحث با دشواری مواجه شدهاند و از این نظر حق به جانب امثال آخوند خراسانی است كه از آن تعبیر بیحدّ و مرز شیخ عدول كرده و تعبیری كه گویای اختیارات ولیّ در قلمرو مصالح عامه و در زمینه مسائل كلان جامعه باشد جایگزین كرده است: «مهام الأمور الكلیه المتعلقهٔ بالسیاسهٔ التی تكون وظیفهٔ من له الرئاسهٔ»۱۱ و با این تحدید، قلمرو ولایت را از امور شخصی افراد، منصرف كرده است. پس از وی نائینی نیز همین محور را در باب ولایت محلّ نقض و ابرام قرار داده است: «مایرجع إلی الأمور السیاسیهٔ التی ترجع إلی نظم البلاد و انتظام أمور العباد و سدّ الثغور و الجهاد مع الاعداء و الدفاع عنهم و نحو ذلك مما یرجع إلی وظیفهٔ الولاهٔ و الامراء».۱۲ در اثر همین تحدید موضوع است كه آخوند خراسانی، میرزای نائینی و امام خمینی، اشكال تخصیص اكثر را كه مانع جدّی شیخ در التزام به ولایت مطلقه است، بیمورد میدانند و «اطلاق و عموم» ولایت را در «قلمرو دوم» كاملاً معقول تلقی كردهاند.
نویسنده:محمد سروش محلاتی
پینوشتها
۱. مدرس حوزه علمیه و پژوهشگر مركز تحقیقات حكومت اسلامی.
۲. شیخ مرتضی انصاری، المكاسب، ابتدای خیارات، و ر.ك: شهید ثانی، تمهید القواعد، ص ۳۲: «الاصل لغهًٔ: ما یبنی علیه الشیء، و فی الاصطلاح یطلق علی: الدلیل، و الراجح، و الاستصحاب، و القاعدهٔ. و من الاول: قولهم الاصل فی هذه المسأله الكتاب و السنهٔ، و من الثانی: الاصل فی الكلام الحقیقه، و من الثالث: تعارض الاصل و الظاهر، و من الرابع: قولهم الاصل فی البیع اللزوم، و الاصل فی تصرفات المسلم الصحه».
۳. شیخ مرتضی انصاری، پیشین، ج۳، ص ۵۵۴، ۵۵۵.
۴. میرزا محمد حسین نائینی، تنبیه الامه و تنزیه المله، مقدمه و توضیح سیدمحمود طالقانی (تهران: شركت سهامی انتشار، بیتا) ص ۷۸.
۵. امام خمینی، كتاب البیع، ج۲، ص ۶۶۵.
۶. شیخ جواد تبریزی، ارشاد الطالب، ج۳، ص ۴۴.
۷. ر.ك: امام خمینی، كتاب البیع، ج۲، ص ۶۲۰.
۸. محمد حسین طباطبائی، «ولایت و زعامت»، بحثی درباره مرجعیت و روحانیت (تهران: انتشار، ۱۳۴۱) ص ۷۵.
۹. امام خمینی، كتاب البیع، ج۲، ص ۶۵۴.
۱۰. شیخ انصاری، پیشین، ج۳، ص ۵۴۶.
۱۱. آخوند محمد كاظم خراسانی، حاشیه مكاسب، ص ۹۳.
۱۲. میرزا محمد حسین نائینی، منیهٔ الطالب، ج۲، ص ۲۳۲.
۱۳. میزا جواد تبریزی، ارشاد الطالب، ج۳، ص ۱۹.
۱۴. ر.ك: محمد حسن نجفی، جواهر الكلام، ج۲۹، ص ۱۸۸ و ۱۸۹.
۱۵. امام خمینی، الرسائل، ج۲، ص ۱۰۰ (رساله الاجتهاد و التقلید).
۱۶. ملااحمد نراقی، عوائد الایام، ص ۲۵۹.
۱۷. میرفتاح مراغی، العناوین، ج۲، ص ۵۵۶.
۱۸. شیخ جعفر كاشف الغطاء، كشف الغطاء، ص ۳۷.
۱۹. همان، ص ۳۹۴.
۲۰. حسینعلی منتظری، دراسات فی ولایهٔ الفقیه، ج۱، ص ۲۷.
۲۱. همان، ص ۳۱ و ۲۸.
۲۲. مقاله حاضر نخست در مؤسسه آموزش عالی باقر العلومعلیه السلام برای تعدادی از دانشجویان ارائه و پس از پیاده شدن متن، به صورت فشرده بازنویسی شده است.
منبع:فصلنامه علوم سیاسی ، شماره ۲۵
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل مجلس شورای اسلامی روز معلم دولت نیکا شاکرمی رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی خلیج فارس شهید مطهری
آتش سوزی تهران پلیس زلزله پلیس راهور قتل شهرداری تهران سیل آموزش و پرورش قوه قضاییه فضای مجازی سلامت
قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو سایپا کارگران تورم حقوق بازنشستگان
سریال نمایشگاه کتاب فیلم سینمایی عفاف و حجاب تلویزیون جواد عزتی مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
مکزیک
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا غزه جنگ غزه حماس چین نوار غزه انگلیس عربستان اوکراین یمن
پرسپولیس استقلال فوتبال سپاهان تراکتور علی خطیر لیگ برتر ایران لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید باشگاه استقلال بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی تلفن همراه اپل اینستاگرام گوگل همراه اول واکسن فرودگاه تبلیغات ناسا پهپاد
سرطان فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی کاهش وزن دیابت مسمومیت