یکشنبه, ۲۳ دی, ۱۴۰۳ / 12 January, 2025
هفت نباید، در استفاده از فیس بوک
یکی از بزرگترین مشکلات ما ایرانیها در تعامل با ابزار تکنولوژیک – که عموما وارداتی به شمار میآیند – چگونگی استفاده از آنها یا بهتر بگوییم فرهنگ استفاده از آنها است. به عنوان مثال هنوز که هنوز است پس از دهها سال از ورود خودرو به ایران، فرهنگ رانندگی در نظام اجتماعی ما نهادینه نشده است. شبکههای اجتماعی نیز به رغم محدودیتهای دسترسی به آنها از این قاعده مستثنی نیستند و اتفاقات اخیر که برای صفحه شخصی لیونل مسی از سوی ایرانیان پیش آمد، نمونه ای از این فرهنگ نادرست و ناشیانه استفاده از ابزار تکنولوژیک است. در این نوشتار هفت کنش فیس بوکی را که باعث رنجش دیگران (دوستان) میشوند را یادآور میشویم.
۱- سعی کنید از غر زدن، شکایت و نالیدن مدام در پستهایتان خودداری کنید. این گونه پستهای همیشگی بسیار کسل کننده است و باعث میشود حوصله مخاطبانتان از دست شما سر برود!
۲- از تغییر و جابجایی ریلیشن شیپهایتان خودداری کنید. هستند کسانی که یک روز در میان وضعیت روابط خود را تغییر میدهند.
۳- هیچ چیز کسل کننده تر از پستهای کسانی که از تصاویر یکسان، با خاصیت تاثیرگذاری همسان استفاده میکنند نیست. به عنوان مثال کاربرانی که همواره از تصاویر طبیعت استفاده میکنند یا ... این گونه اشخاص برای دوستان و مخاطبانشان پیش بینی پذیر و کسل کننده اند.
۴- استفاده دائمی از کدها و حروف اختصاری، مخاطبان و دوستان را گیج و آشفته میکند. پس از این دست کامنتها در پستها و مطالب کمتر استفاده کنید.
۵- بعضی وقتها عمدا از غلطهای املایی در مطالب استفاده میکنیم. این موضوع میتواند در قالب معنایی خاص یا ایجاد سرگرمی مورد قبول واقع شود. در غیر این صورت خود را ضربه فنی کرده اید و بهتر است همه چیز را از مدرسه آغاز کنید!
۶- هرگز کسی را به گیم (بازی) دعوت نکنید.
۷- در پستها و کامنتهای خود به هیچ وجه از «هش تگ» استفاده نکنید. هش تگ گونه ای متادیتا است که در میکرو بلاگینگها و سرویسهای شبکههای اجتماعی کاربرد دارد و معمولا بدون فاصله قبل از کلمات و واژههای مهم قرار میگیرد. نمونه ای از این کدها، همان شکل پنجره ای است که بر روی شمارهگیر گوشیهای همراه، تلفنها و کیبردها دیده میشود.
با این حال قبل از به کارگیری این گونه دستورالعملها، لازم است دستوراتی کلیدی و طلایی را به کار گرفت: لزوم رعایت اخلاق، ادب و احترام در فضاهای مجازی. توجه به این که میتوان از فیس بوک و شبکههای اجتماعی برای بالا بردن فرهنگ، دانش و شعور فردی و اجتماعی بهره گرفت. درک این نکته که شبکههای اجتماعی «حیاط خلوت» ما نیست و جزء حریم شخصی محسوب نمیشوند؛ بنابراین باید از انتشار بسیاری مطالب و تصاویر خصوصی در آن امتناع کرد. و توجه به این که بسیاری هستند که به راحتی از مطالب و اطلاعات ما در فیس بوک سوء استفاده کرده و میتوانند مشکلات گاه جبران ناپذیری را به وجود آورند.
آنچه مسلم است فیس بوک و شبکههای اجتماعی چه بخواهیم و چه نخواهیم وجود دارند. بسیاری از ایرانیان از نوجوان و جوان گرفته تا کهنسال، کاربر چنین شبکههایی هستند. پس بهتر است به جای هرگونه رفتار بازدارنده - نظیر همان رفتاری که در دهه شصت با عنصری به نام ویدئو شد - فرهنگ استفاده درست از این فناوری را بیاموزیم و آموزش دهیم.
نویسنده : پیام فروتن
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست