پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
اسلام و روابط دختر و پسر
● چكیده:
نویسنده ضمن بیان اصول و ضوابط دوستی دختر و پسر در اسلام معتقد است دوستی دختر و پسر تنها از طریق ازدواج موقت مورد تأیید اسلام است امّا حدود دوستی باید مشخص و معین باشد و به روابط جنسی منجر نشود.
هدف این نوشتار، هرگز ترویج ارتباط دوستی با جنس مخالف نیست و از آن حمایت نمیكند. در جامعه ایران با توجه به بنیانهای دینی و باورهای ایمانی، این نوع دوستی كمتر جای دارد و میتواند جای باز كند. هدف از طرح ارائه شده، این است كه اگر شخصی خواست از این باورها عدول و با الگوهای دیگر هماوردی كند، از طرح دینی آن نیز آگاهی داشته باشد و در تنگنای زندگی اگر ناچار از برقراری این نوع ارتباط دوستی شد، راهكار دینی آن را پیش گیرد تا به گناه و آلودگی مبتلا نشود.
● مؤلفههای ارتباط دوستی دختر و پسر
دوستی با جنس مخالف یكی از انواع مختلف ارتباط میان فردی است كه مؤلفههای آن بر اساس تعریف فوق، به شرح ذیل میباشد.
۱) برقرار كنندگان ارتباط
بر اساس قواعد كلی ارتباط میان فردی، دوستی با جنس مخالف، دارای دو ویژگی اساسی است كه وجود آن دو برای برقرار كنندگان ارتباط لازم و ضروری است. به گونهای كه اگر این دو شرط رعایت نشود، آن ارتباط را دوستی با جنس مخالف نمینامند.
الف) اختلاف طرفین ارتباط در جنسیت؛ دوستی با جنس مخالف، بر خلاف دیگر ارتباطها از قبیل ارتباط آموزشی یا اقتصادی، بر پایه اختلاف جنسیت دو طرف بنا میشود. بنابراین ارتباط، یك سویه و یك طرفه نیست بلكه هر دو طرف چه دختر و چه پسر، در این ارتباط نقش فعال دارند. لذا برقرار كنندگان ارتباط، حداقل یك دختر و یك پسر هستند.
ب) برخورداری از كاركردهای مبتنی بر جنسیت و توانمندی جنسی؛ از این رو، هرگز ارتباط دوستی دو بچه خردسال، هرچند یكی پسر و دیگری دختر باشد یا پیرمردها و پیرزنها را ارتباط با جنس مخالف نمیگویند.
۲) محتوای ارتباط
هدف این نوع ارتباط، غیر از اهداف یك ارتباط فرهنگی، آموزشی و اقتصادی است. هرگز به شریك تجاری یا كاسب محله كه صرفاً با وی ارتباط تجاری برقرار است یا در مبادلات آموزشی و فرهنگی، بهطرف مقابل خود، عنوان دوست را نمیدهند بلكه آنها را استاد، معلم، همكار و... مینامند. آنگونه كه از اسم این نوع ارتباط، یعنی دوست پسر یا دختر داشتن پیداست، پیام و محتوای آن است كه همانا دوستی، محبت، صمیمیت، عشق، رفاقت، یكدلی، عاطفه و... است.
البته چون دوستی و محبت، در روابط انسانی، دارای انواع و سطوح مختلف است، محبت مبادله شده در ارتباط با جنس مخالف، از نوع محبت مادرانه یا در سطح محبت دو همكار و شریك اقتصادی نیست و همچنین از نوع محبت همسری هم نیست بلكه محبت آنها هم رنگ با محبت جنسیتی و در سطح جنسی است. بر همین اساس، رسانه و كانال در این ارتباط نیز، با دیگر ارتباطها تفاوت پیدا میكند. محبت مادرانه، از طریق نوازش، خرید اسباب بازی و...، به طرف مقابل (بچه) منتقل میشود ولی در این ارتباط، محبت از كانال دیگری كه با رفتارهای جنسی و جنسیتی بیارتباط نیست، مبادله میگردد.
لازم به یادآوری است كه مقصود از رفتار جنسی مفهوم خاص نیست بلكه مفهومی فراتر از آن مورد نظر است و شامل هر نوع تمایل به جنس مخالف میشود. یعنی رفتاری كه تأثیر آن در ارتباط با همجنس یكی نیست و تأثیری متفاوت با همجنس دارد، مثلاً برای انسان نیازمند ارتباط با جنس مخالف، حتی صحبت كردن با جنس مخالف دارای تأثیری است كه این امر در ارتباط كلامی با جنس موافق به دست نمیآید. بیتردید، همین تأثیر متفاوت، ناشی از جنسیت است. از این رو، به آن رفتار جنسی یا جنسیتی میگویند.
● رابطه دختر و پسر از منظر اسلام
▪ اصول ارتباطهای انسانی
از منظر اسلام، تمام ارتباطهای انسانی به تمام اقسام آن، باید از اصول و قواعدی پیروی كنند تا مهر صحت شرعی و امضای شریعت به پای آنها زده شود وگرنه آن ارتباط مردود شمرده شده و هرگز مورد پذیرش شریعت نیست و برای هیچ یك از طرفین الزام آور نیست و تعهدی را به نفع یا ضرر آنها به دنبال ندارد.
۱) تعهد تضمینی
از جمله قواعدی لازم الاجرا در تمام روابط انسانی، تعهد آوری و تضمینی بودن آن است. یعنی دو طرف ارتباط، باید نسبت به اصل ارتباط و لوازم آن پایبند و متعهد باشند.
شارع مقدس، بعد از قبول ضرورت این اصل در روابط بین انسانها، برای تحقق عملی آن چارهای دقیق اندیشیده است. از این رو، در تمام ارتباطات اساسی و سرنوشت ساز، «عقد ارتباط» یا «پیمان ارتباط بستن» را یك عنصر ضروری میداند و تمام انواع روابط انسانی را با «عقد» و «پیمان» مستحكم، برای طرفین لازم الاجرا میداند. اگرچه لازم نیست، این عقد و پیمان به شكلی خاص و به الفاظی معین بیان شود بلكه تنها وجود این پیمان و عقد ضروری است تا طرفین را نسبت به مسئولیت خود، در برابر دیگری متعهد سازد.
نكته دیگری كه در اینجا باید به آن توجه شود. تعیین نوع عقد از بین انواع كلی عقد است. از آنجا كه كاركرد و هدف مورد نظر در این نوع ارتباط، همانند ارتباط خانوادگی است و در سطوح ابتدائی یك ارتباط خانوادگی میگنجد، لذا از شرائط عقد و پیمان خانوادگی (ازدواج)، با رعایت شرائط مربوط پیروی میكند. ارتباط خانوادگی، یك نوع ارتباط انسانی است كه در نوع خود به شكل عقد ازدواج دائم و عقد ازدواج موقت محقق میشود. البته كاركرد و سطح ارتباط در این نوع عقود خانوادگی، یكسان نیست. برخی از آنها با توافق طرفین معین میشود و برخی بنابر مقتضیات خود عقد تعیین میگردد. به عنوان نمونه، در عقد ازدواج موقت، نوع كاركرد و ارتباط معین است. ولی سطح ارتباط، محدود و میزان آن با توافق طرفین معین میشود. بنابراین، در ارتباط دوستی با جنس مخالف هم كه یكی از اقسام عقد موقت است؛ نوع ارتباط معلوم است ولی سطح روابط، كیفیت، محدوده و میزان آن به توافق طرفین، در ضمن عقد معین شده و طرفین به رعایت آن ملزم میشوند.
۲) تعریف و تعیین حدود ارتباط
دومین قاعده در ارتباطهای بین فردی، تعیین و تعریف حدود ارتباطها است. از آنجا كه طرفین ارتباط، در ضمن پیمان و عقد در برابر یكدیگر متعهد میشوند، باید محدوده این تعهد و التزام معین شود. در ارتباط دوستی با جنس مخالف برای طرفین معین است كه هدف از این نوع ارتباط مبادله محبت، صمیمیت، مهر و عشق است اما حدود این نوع مبادلات را باید مشخص كرد تا طرفین در محدوده خاص و تعریف شده، از همدیگر انتظار داشته باشند. مثلاً باید مشخص كرد كه آیا ارتباط در سطح گفتوگو است یا تماس بدنی هم، داخل محدوده است. مرز گفتگوها و ناحیههای تماس بدنی تا كجاست. فارغ از این اصل و قاعده، نه تنها این ارتباط درست نیست بلكه این ارتباط محكوم به شكست میباشد. چون سطوح ارتباط تعریف نشده است و چه بسا در فضای دوستی غفلت آلود، به كاركردهای جنسی در سطح ازدواج كشیده شود.
۳) عدم مخالفت با شریعت
از دیگر اصول و قواعد حاكم بر روابط انسانی آن است كه این ارتباط با احكام شریعت و اصول و مقررات اخلاق دینی، هماهنگی داشته باشد. به مقتضای این اصل حتی اگر در ضمن پیمان ارتباط، شرطی گنجانده شود كه با احكام دین و مسلمات شریعت، مخالفت و ناسازگاری داشته باشد یا پایبندی به آن ارتباط منجر به تغییر احكام دین شود، یعنی به تحریم حلال یا تحلیل حرام منتهی گردد، این ارتباط صحیح نیست. مثلاً تعهد به دوست پسر یا دختر نباید به ترك واجبات دین مانند نماز، روزه و... منتهی شود با آنها را به ارتكاب محرمات بكشاند.
● شرائط ارتباط دوستی با جنس مخالف
▪ انحصاری بودن ارتباط
بنابر مبنای عقلا، در یك پیمان و تعهد، یك چیز را نمیتوان برای دو نفر تعهد نمود. مثلاً در ارتباط اقتصادی، یك شی یا یك خدمت را نمیتوان در ظرف زمانی واحد، برای دو شخص متعهد شد و اگر هر دو تعهد در یك زمان باشد، هر دو باطل است و اگر اختلاف زمانی داشته باشند، تعهد و عقد مقدم صحیح و تعهد متأخر باطل است. در ارتباط خانوادگی، هر یك از زوجین نمیتواند خود را برای غیر از همسر خویش تعهد كنند. در ارتباط دوستی با جنس مخالف هم، این سخن اهمیت دارد. چون در ارتباط با جنس مخالف، هر یك پیمان میبندد كه فقط برای دوستش باشد و در خدمت اهداف و مقتضیات دوستی با هم باشند. بنابراین، حتی پسر نیز نمیتواند در یك زمان با دو دختر تعهد ببندد. در حالی كه در ازدواج یك مرد میتواند با دو زن پیمان همسری ببندد. از این رو، مفاد این پیمان، گستردهتر از آن است كه برای وی مجال متعهد شدن برای دو نفر را باز كند. این پیمان تمام زمان و حتی وجود هر یك را برای دیگری متعهد میشود تا هر یك وجود خود را بدون محدودیت زمانی و مكانی، در تعهد دیگری قرار دهد، لذا یك شخص دو وجود ندارد تا آن را برای دو نفر تعهد كند.
بنابراین ارتباط دوستی با جنس مخالف در ذات خود انحصاری بودن را اقتضا میكند و از پذیرش هر گونه اشتراك ابا دارد و نمیتوان اشتراك را با برنامهریزی و اعمال مدیریت در زمان و محدودیت در دوستی و سطح ارتباط بر این ارتباط تحمیل نمود.
● تعیین محدوده ارتباط
از آنجا كه سطوح ارتباط دوستانه، در بین انسانها متفاوت است، هر سطحی از این ارتباط تعهد و مسئولیتی را متوجه طرفین میسازد. بنابراین، در ارتباط دوستی طرفین باید بدانند كه این پیمان چه چیزی را بر عهده آنها میگذارد. چه بسا یكی از طرفین توقعی داشته باشد كه دیگری از انجام آن عاجز باشد و حاضر به انجام آن نباشد.
محدودیتهای مورد نظر كه باید توسط تمام افرادی كه خواستار این نوع ارتباط هستند رعایت شود، بدین قرار است:
ـ محدود بدون مكان ارتباط، ارتباط نباید به وسعت تمام صحنههای زندگی حتی زندگی خانوادگی نباشد.
ـ محدود بودن زمان ارتباط، زمان آن به وسعت تمام ساعات شبانه روز نباشد. چون دوستی نمودن و دوست بودن هدف زندگی نیست.
همچنین سطح ارتباط، نباید به كاركردهای جنسی خاص و ارتباط جنسی در سطح همسر برسد. به بیان دیگر، باید نوع ارتباط مورد نظر بیان شود. مثلاً كلامی یا غیر كلامی است. سپس تمام اقسام ارتباط مورد نظر معین شود. به خصوص ارتباطهایی كه با قسمتهایی از بدن كه عضو جنسی محسوب میشوند تكیه دارد. اگر ارتباطی به تماسی بدنی و در حدّ تماس اندام جنسی برسد، دیگر یك ارتباط دوستی نخواهد بود و یك ارتباط جنسی محسوب میشود، ماهیت این ارتباط با ارتباط جنسی تفاوت دارد. آنچه در ارتباط دوستی مبادله میشود، محبت، مهر، عاطفه و صمیمیت است. پیام مبادله شده نباید در حدّ محتوای جنسی یا هر چیز دیگری غیر از دوستی، مهر و... باشد. مبادله پیام و محتوای جنسی، موجب انحراف ارتباط دوستی میشود، به خصوص ضرر و خسران جنسی برای جنس مونث فراهم میشود كه كاملاً با فضای ارتباط دوستانه مغایرت و منافات دارد.
علی زینتی، كتاب زنان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست