پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
مجله ویستا

فقه آل محمد(ص) منجی امت محمد(ص)


فقه آل محمد(ص) منجی امت محمد(ص)

هیچگاه بشر از معنای نظم غافل نبوده است. خط سیر نظم از زندگی فردی و خانوادگی تا زندگی اجتماعی انسان گسترده است. ملت‌هایی که از تاریخ باستان تا امروز در تحقق و تحول تاریخ بشر نقش‌آفرین …

هیچگاه بشر از معنای نظم غافل نبوده است. خط سیر نظم از زندگی فردی و خانوادگی تا زندگی اجتماعی انسان گسترده است. ملت‌هایی که از تاریخ باستان تا امروز در تحقق و تحول تاریخ بشر نقش‌آفرین بودند با مفهوم نظم و انضباط نیز آشنا بودند، فارغ از آن‌که ظالمانه یا عادلانه می‌اندیشیدند همواره درصدد رسیدن به نظمی بودند تا روابط انسان‌ها را در تمام زمینه‌ها منظم سازند. ملت روم باستان و انگلوساکسون‌ها از آن جهت که به قانونمندی ارج می‌نهادند و بر پایه قانونمندی تعریف شده روابط فیمابین خود را سامان می‌دادند، دو مکتب حقوقی رومی و عرفی را پایه‌ریزی کردند.

مکتب حقوقی رومیان بر پایه قانون‌های نوشته و مکتب حقوقی ساکسون‌ها بر پایه عرف‌های متعارف مقبول، اساس تنظیم رابطه‌ها و معیار قضاوت‌ها را تبیین و تعریف کرد. با طلوع خورشید اسلام ناب محمدی(ص) در شبه جزیره حجاز قانونمندی نوینی بر پایه اراده الهی شکل گرفت تا اراده انسان در تنظیم رابطه‌ها و تقویم ارزش‌ها و معیار قضاوت‌ها منطبق بر اراده خدای بزرگ قرار گیرد و اراده خداوند از طریق رسول خدا(ص) به کلام خدا یا سنت رسول خدا(ص) ابراز و اظهار شود و سنت رسول خدا(ص) از طریق اوصیا دوازده‌گانه آن پیام‌آور الهی، برای مردم بعد از عصر نبوت بیان شود. پیامبر اسلام(ص) دو دستاورد برای مردم حجاز آورد. اول، قوانین الهی برای زیستن فردی، خانوادگی و اجتماعی دوم، حکومتی که براساس آن بتوان قوانین الهی را در جوامع انسانی پیاده کرد. اما مردم تنها حکومت را پذیرفتند و قوانین اسلام ناب را فرو نهادند.

گروه بنی‌امیه با ارتحال پیامبر اسلام(ص) ابتدا با نفوذ در حکومت شام و سرانجام با کسب کامل قدرت، کل حاکمیت مسلمین را به دست گرفتند و اولین اقدام آنها حذف فقه آل محمد(ص) در قوانین فردی و اجتماعی مسلمانان در چهار سرزمین بزرگ حجاز، عراق، شام و مصر در خاورمیانه بود. همین اقدام موجب شد تا وحدت رویه مسلمانان نه تنها در مسایل سیاسی و اجتماعی، اختلافی شود بلکه موجب حذف اختلاف در عبادتهای شخصی و اجتماعی شد و چنین اقدامی نه تنها موجب وحدت صفوف مسلمین نشد بلکه زمینه اختلاف و جنگ‌ها را دامن زد و مسلمانان بیش از آن‌که با شمشیر رومیان یا ایرانیان آن زمان کشته شوند با شمشیر خودشان یکدیگر را سر بریدند و کشتند. علت اصلی این اختلافات فقدان فقه آل محمد(ص) در روابط عمومی بین دولت و ملت و روابط خصوصی بین مسلمانان و روابط جزایی در مجازات‌ها و اجرای حدود بر مجرمین بود. آنگاه که جامعه مسلمانان فقه آل محمد(ص) را معیار و ملاک عدالت قرار نداد و عدالت منهای اسلام مطرح شد هر کسی حکم خدا و عدالت را از زاویه دید خودش مطرح کرد و چنین ادعا کرد که مصداق عدالت همان است که من تشخیص می‌دهم، چنین وضعیتی در جامعه اسلامی آغاز سقوط، نابودی و خروج از قلمرو ولایت نبوی و اوصیاء کرام پیامبر اسلام شد.

برای رسیدن به عدالت اسلامی لازم و ضروری است فقه آل محمد(ص) با دقیق‌ترین و عمیق‌ترین تحقیقات و پژوهش‌ها جهت تاسیس زیرساخت‌ها و ساختارهای نظام اسلامی همراه با درنظر گرفتن توسعه و پیشرفت سایر علوم مورد توجه قرار گیردو فقه اسلام نه تنها به عنوان یک بحث فرعی بلکه اصلی‌ترین پژوهش و تحقیق جهت رسیدن به ملاک تعیین مصداق‌های عدالت قرار گیرد. عدالت بدون فقه اسلام در جامعه اسلامی تعیین مصداق نمی‌شود و تنها تضمین‌کننده عدالت امت محمد(ص) فقه آل محمد(ص) است.

احمد اسماعیل تبار