یکشنبه, ۱۶ دی, ۱۴۰۳ / 5 January, 2025
اختلال کمبود توجه در کودک
ممکن است شما والدین عزیز با مشکل (اختلال کمبود توجه) درکودکان مواجه شده باشیدحال بهتر است بدانیم.
۱) به چه کودکانی بی توجه گفته میشود؟
۲) برای رفع مشکل این دسته از فرزندانمان چه باید کرد؟
کودکان کم توجه ویا بی توجه به سه دسته تقسیم می شوند:
۱) نسبت به مسائل اطرافشان بی توجه وبی اهمیتند.
۲) سریع برانگیخته میشوند
۳) بیش فعالند
▪ کودکان دسته اول شامل:
الف) دراغلب موارد در تمام کردن کارهائی که خود شروع کردهاند با شکست وناکامی مواجه میشوند.
ب) غالباً به نظر میرسد که به موضوع مورد نظر گوش نمی هند.
ج ) همواره به آسانی دچار آشفتگی وحواس پرتی می شوند.
د) درانجام فعالیت های مربوط به بازی نیز با مشکل روبرو می شوند.
▪ کودکان دسته دوم شامل:
الف) اغلب قبل از فکر کردن کاری را شروع میکنند.
ب) به طور افراطی از یک فعالیت به فعالیت دیگر میپردازد.
ج ) درنظم دادن به کار با مشکل مواجهاند.
د) نیاز به نظارت وسرپرست مداوم دارند.
ر) کراراً درکلاس فریاد میزنند.
ز) تحمل رعایت را دربازیها و فعالیتهای گروهی ندارند.
▪ کودکان دسته سوم شامل:
الف) مرتباً به این طرف و آن طرف میروند، از روی چیزهای مختلف بالا میروند.
ب) نمی توانند آرام وساکت باشند؛ مرتباً وول میخورند، بی قراری و ناآرامی از خود نشان میدهند.
ج) قادر نیستند برای مدتی درجائی ثابت بنشینند.
د) به هنگام خواب نیز مرتباً به این طرف وآن طرف میچرخند.
ر) همیشه درحال حرکت وانجام کاری هستند وآرام وقرار ندارند، گویا به وسیله موتوری حرکت داده شدهاند
والدین عزیز لازم است بدانند درصورت مشاهده سه مورد از موارد فوق دررفتار کودکانتان میتوانید قضاوت کنید که کودک شما دچار عدم توجه شده است واما زمان بروز این مسئله:
۱) در کودکان قبل از سن هفت سالگی قابل مشاهده است.
۲) طول مدت یا تدوام این اختلال حداقل ۶ ماه است.
▪ علل احتمالی بروز عارضه کم توجهی کودکان یکی از سه موارد زیر میتواند باشد:
۱) عوامل ژنتیکی
۲) شرایط قبل از تولد (دوران بارداری)
۳) شرایط خاص زیستی (بندی) - فردی
حال مهمترین واساسی ترین مسئله اینست که بدانیم با این دسته از کودکان چه باید کرد وکدام شیوه برخورد در روند بهبودی آنان موثر واقع میشود.
● شیوه های بهبود اختلال عدم توجه کودکان
۱) تلاش فشرده وهمه جانبه مادر درجهت تقویت دامنه توجه کودکان:
مثلاً خوب گوش دادن را به آنها ببیاموزیم
۲) ایجاد محرک های قوی مثلاً استفاده از ابزارهای آموزشی
۳) توجه به نیازهای اساسی کودکان:
ـ نیازهای مادی مثلاً خرید لباس
ـ نیازهای غیر مادی مثلاً : تفریح کردن
۴) کاهش محرکهای مزاحم :
ـ جلوگیری از پرخاشگری مثلاً پرهیز از داد وفریاد کشیدن
ـ جلوگیری از خشونت مثلاً پرهیز از رفتارهای عصبانی وخشک
ـ دوری از جو ناملایم ومتشنج درمنزل مثلاً ایجاد جو مساعد به واسطه مهربانی وعطوفت
ـ آموزش این مسئله که کودکان باید یاد بگیرند ابتدا فکر کنند و بعد کاری را انجام دهند
مثلاً : قبل از پریدن از بلندی باید فکر کنند که ممکن است آسیب ببینند
▪ تشریح موارد فوق
۱) تلاش همه جانبه مادر درجهت تقویت دامنه کودک: (آموزش خوب گوش دادن)
با مثالی موضوع را بیان می کنیم.
مثلاً درزمانی که پدر و یا مادر و یا یکی از بزرگترها درحال صحبت کردن است وکودک شما درحال بازی کردن او را صدا کنید و با منطق و دلیل و زبان خوش به او بگویید.
ـ کاردرستی نیست درزمانی که بزرگتری صحبت میکند به حرفهایش بی توجه باشی
ـ و آیا شما دوست دارید که در زمانی که صحبت میکنید دیگران با تو اینچنین کنند
ـ و موضوع مهمتر اینکه صحبت های او میتواند برای شما مفید باشد و درآینده بتوانی از آنها استفاده کنی.
ـ با مثال زدن یکی از افراد شناخته شده که فرزندتان بدان علاقه دارد و فرد مثبت و تحصیل کردهای است مطلب را بهتر بیان کنید. که اگر میبینی فلان کس به این مقام رسیده به خاطر این بوده که به حرفهای بزرگان گوش کرده و شنونده خوبی برای حرفهای دیگران و محیط پیرامونش بوده
ـ و حتی میتواند به وسیله وعده پاداش و تشویق، انگیزه او را برای(خوب شنیدن،خوب دیدن) بالا برد و بعد او را آزمایش کرد و بدین وسیله به میزان درک و توجه او پی برد.
ـ این کودکان لازم است بیاموزند که چگونه با کمک دیگران حواس پرتیها و آشفتگیهای ذهنی خود را به حداقل برسانند.
۲) ایجاد محرک های قوی
مثلاً:
۱) داشتن صبر و حوصله از سوی والدین
۲) ابراز علاقه و موفقیت تحصیلی دانش آموز
۳) استفاده از ابزارهای آموزشی
ـ داشتن صبر و حوصله از سوی والدین
ـ گاه پیش آمده که موضوعی را به کودکتان میگویید
ـ اما او با بی توجهی و سر به هوایی به حرف شما، به کار خود می پردازد برای دومین بار و حتی چندمین بار میگویید و او اهمیت نمی دهد
ـ و شما نیز فراموش میکنید
ـ در صورتیکه عکسالعملهای فرزندان شما نباید باعث گردد تا با بیحوصلگی میدان را خالی کنید و کوتاه بیایید
ـ بلکه لازم است با دقت و حوصله و شادابی و حتی با استفاده از روشهای کودکانه، و بازی موضوع را به او تفهیم کنید
ـ و زمینه رضایتبخشی را برای او فراهم آورید تا با ایجاد انگیزه و خاطره خوشی از آن صحنه به درک و فهم خود در پذیرش موضوعات بپردازد.
۱) شایان ذکر است اکثر والدین با بی توجهی فرزندانشان نسبت به امر تحصیل مواجهاند.
۲) ابراز علاقه و موفقیت تحصیلی دانش آموز:
والدین عزیز باید نسبت به وضع تحصیلی فرزندانتان بیتفاوت نباشید.
مثلاً زمانیکه فرزندانتان با شادی تمام نمره بالای خود را به شما نشان میدهند.با استقبال و خوشروئی و تشویق از نمره ای که او گرفته اظهار خوشنودی نمایید.و اما زمانی که نمره پائینی گرفته به سرکوب، تحقیر و سرزنش او نپردازید.بلکه با تشویق کلامی و ایجاد انگیزه و امیدواری او را به کسب موفقیتها در آینده کمک کرده و متوجه باشید که نباید همسن و سالان را به رخ آنها کشید زیرا این مسئله به جای اینکه سازنده باشد، مخرب است.
۳) استفاده از ابزارهای آموزشی:
بهتر است والدین برای کودکانشان که در توجه داشتن با مشکلاتی روبرو هستند برای یادگیری وآموزش مطالب از وسایل کمک آموزشی استفاده نمایید.استفاده از این وسایل درک و فهم کودک را نسبت به موضوع بیشتر میکند.
۳) توجه به نیازهای اساسی کودکان
نیازهای مادی: باید اجازه دهید تا کودک به میل، علاقه و سلیقه خود وسایل شخصی(از قبیل کیف، کفش و...) را تهیه نماید
ـ سعی کنید سلیقه و نظر خود را به آنها تحمیل نکنید
ـ هر وسیله معقول دیگری را که به آن علاقه دارد و تهیه آن در توان شما میباشد و میتواند برای کودک شما مفید فایده باشد برای او تدارک ببینید تا از آن استفاده نماید.
ـ اجازه دهید کودکتان با دوستان هم سن و سال خود معاشرت نماید البته با حسن نظارت شما بر روابط آنها. رعایت این قبیل موارد و سایر موارد باعث میگردد که حسن اعتماد به نفس و استقلال در او پرورش یابد و بتواند در آینده مستقل عمل و وابسته به دیگران نباشد.
▪ نیازهای غیر مادی:
زمینه لازم برای عشق ورزیدن، و محبت نمودن را برای فرزندتان فراهم آورید و متقابلاً بدین وسیله او را مورد عشق و محبت قرار دادهاید.باید توجه داشته باشید که فرزند شما نیاز به محبت دارد و باید وجود او را سرشار عشق و محبت نمایید.بیعلاقگی و بیتوجهی به کودک اثرات زیانآوری دارد که غیرقابل جبران است.برای جلوگیری از این پیشآمد حداقل میتوانید با دستورات زیر او را از محبت اغنا کرده و زمینههای کمبود را در درون او از بین ببرید و فکر و ذهن او را معطوف توجه به خود و اطراف خود نمایید. لازم است در طول روز چندین بار به کودکان خود بگویید تو را خیلی دوست دارم و در طول روز چند بار او را در آغوش بگیرید و ببوسید.
ـ نظر او را در ارتباط با امور منزل بخواهید و از نظرات او استفاده کنید.
ـ به او احترام بگذارید و به شخصیت او بها بدهید.
ـ با الفاظی چون عزیزم او را صدا کنید و برای پاسخ دادن به او جانم و فدایت شوم را به کار ببرید.
۴) کاهش محرک های مزاحم
۱) جلوگیری از پرخاشگری:
ـ اگر به این نکته توجه داشته باشیم که فرزندان ما از خود ما الگو میگیرند و در واقع آنها آینه ما خواهند بود مسلماً سعی خواهیم کرد تا بهترین و مفیدترین نقشها را در منزل ایفا و اجرا کنیم. پس بیاییم شیوه صحیح رفتارمان را برای تربیت فرزندمان از جزئیترین رفتارها شروع کنیم.
ـ در حضور او در جو خانوادگی با صدای بلند صحبت نکنیم، با صدای بلند او را خطاب نکنیم، داد و بیداد نکنیم و فریاد نکشیم.در حضور او از دعوا کردن بپرهیزیم، به همدیگر طعنه نزنیم، الفاظ نادرست و ناپسند را در منزل بکار نبریم، توهین آمیز و غرض دار در حضور او صحبت نکنیم
ـ در حضور او با همدیگر مهربانی کنیم، صمیمیت و صداقت را به او بیاموزیم تا او خود را با محیط آرام و مهربانی مأنوس سازد.
۲) جلوگیری از خشونت:
ـ لازم است حتی الامکان در حضور کودکانمان عصبی نشویم و مضطرب نباشیم. نگرانیهایمان را بروز ندهیم و حتی چهره خود را برانگیخته نسازیم
ـ خشک و رسمی برخورد نکنیم
ـ ابداً درگیری فیزیکی درحضور او نداشته باشیم زیرا خشونت روح و روان کودک شما را میازارد
و آیندهی او را با مشکل روبرو میسازد.
درست است که شما پدر و مادر عزیز از سر کار برگشتهاید. خسته و احتیاج به استراحت دارید و در همان زمان کودکتان با شلوغ کردن سرگرم بازی است و از شما نیز انتظاربازی دارد.
شما به جای استفاده از الفاظ خشن و برخورد کردن با او با خوشرویی و استدلال از او بخواهید که فعلاً سرگرم بازی و کار دیگری شود تا شما استراحت کنید. به او قول بدهید که بعد از استراحتتان حتماً با او بازی خواهید کرد و حتماً به قول خود عمل کنید.
۳) پرهیز از جو ناملایم:
پدران و مادران عزیز، باید توجه داشته باشند که اگر با همدیگر اختلافاتی دارند، اختلافات را در حضور فرزندانشان بازگوننمایند .در حضور آنان نباید کنایهآمیز با هم برخورد نمایند هیچکدام نباید نکات منفی دیگری را برای کودکشان بازگو کند
ـ کوتاهیهای همدیگر را برای فرزندتان سهوی و اتفاقی جلوه دهید و نکات منفی یکدیگر را توجیه مثبت نمایید و دیگری را از برچسبهای منفی که فرزندتان نسبت به شما داشته مبرا و تبرئه سازید.
ـ در حضور فرزندتان دعوا نکنید .حتی اگر به ظاهر شده نشان دهید که با همدیگر مشکلی ندارید و صمیمی هستید
۵) آموزش تفکر قبل از انجام کار به کودکان
کودکان ودانشآموزان مبتلا به کمبود توجه نیز میبایست همزمان مورد توجه اصلاح ودرمان قرار گیرند
ـ آنها باید بیاموزند که قبل از ارائه پاسخ به هرسوالی و یا شروع به انجام هرکاری لازم است ابتدا تأمل وفکر نمایند. بالطبع برای ایجاد چنین نگرش مثبت و عادت مطلوبی دراین قبیل کودکان لازم است این امر بانظارت مستمر والدین صورت پذیرد - رعایت این مسئله از سوی والدین باعث میگردد تا کودک به این موضوع عادت کند و در واقع با تقویت خود انضباطی و خویشتن داری .
این رفتارها را جزء عادت فردی خود نماید و بدین وسیله اندیشیدن و عمل کردن به عهده کودک واگذار می شود.
و اما دسته سوم از کودکان بی توجه یا کم توجه بیش فعالان هستند.
همانطور که میدانیم عامل دیگری که در زمینه بیتوجهی و یا کمتوجهی کودکان موثر است بیشفعال بودن آنهاست.
استفاده از روش شبیه سازی لاک پشت درمرتفع نمودن این موضوع والدین عزیز باید توجه داشته باشند روشی وجود دارد بهنام شبیهسازی لاک پشت به این معنا که به کودکانتان آموزش دهید (القا کنید) که بگویند میخواهند. آرام و باطمأنینه حرکت کنند.آرام وآهسته همچون لاک پشت، دراین روش کودک با بهرهگیری از برنامهای جامع، منظم و هدایت شده که مرکب از فعالیتها و تمرینات گوناگون با خونسردی وآرامش است .
کودک میاموزد که حرکات زائد وغیرضروری خود را کاهش دهد. حرکت لاک پشتی، آهنگ وهدف مطلوب این روش محسوب میشود.
الف) استفاده از روشها ی الگوئی:
رفتار مطلوب بزرگ سالان را برای او الگو و نمونه قرار دهید.
ب) استفاده از روش خود اصلاحی:
کاهش یا اصلاح رفتار زائد وغیرضروری ازطریق مشاوره رفتار خود در ویدئو
ـ مثلاً زمانیکه کودکان شروع به حرکات بیش فعالانه میکنند توسط دوربین از اوفیلم تهیه کنید و در زمانی که آرام هستند فیلم را برای او به نمایش بگذارید وازاین طریق رفتارهای عجولانه و پرجنب وجوش را از او در فیلم بپرسید وشروع به اصلاح تک تک رفتارهای وی نمایید.
ج) استفاده از روش نمایش وایفای نقش:
فردی را که بدان معتقد هستید و رفتارهای او را میپسندید برای کودکتان نمونه و مثال بزنید و از او بخواهید که رفتارهای آن فرد را برایتان ایفا کند. بدین طریق کمکم او عادت کرده که چنین رفتار کند، خصوصاً زمانیکه مورد تشویق نیز قرار گیرد.
همانطور که واقف هستید از دیگر مشکلات کودکان بیتوجه عدم برقراری ارتباط اجتماعی متقابل با همسالان است:
برای برقراری ارتباط اجتماعی مفید کودکان میتوان مهارتها و توانمندیهای ادراکی این کودکان را تقویت ساخت. بوسیله تکرار برنامههای آموزشی به نحوی که تکالیف آموزشی بر روشهای رفتاری استوار بوده. مثلاً نمایش فیلم آموزشی (مطالعه گروهی دانشآموزان و یا مطالعه دونفر که در فیلم علاوه بر آموزش درسی آموزش رفتاری نیز داشته باشند).وتقویت رفتارهای مثبت کودکان با افراد خانواده ویا دوستان وهمسالان انتظاراست تا والدین عزیز اصول زیر را رعایت کنند:
ـ صبر وحوصله وافر
ـ کاهش تحرکهای زائد محیطی
ـ طرح وتنظیم برنامههای جامع ومتنوع آموزشی
ـ ایجاد نگرش مثبت
ـ تقویت انگیزه توجه وتلاش
ـ توجه به نیازهای اساسی کودک
ـ توجه به رغبت وعلاقه کودک
محمد زارع نیستانک مشاور کودکان و نوجوانان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست